Reisverslag sleepboot "HYLKE" 2005



HOME

vertrek

Emden

Bremen

Minden

Magdeburger- kreuz

Brandenburg

Potsdam

Berlijn !

Koers West

Bad Essen

Münster

Datteln

Wesel

Op weg naar het Noorden

Cuijk-Delfzijl 33 vaaruren
En dan is het inmiddels alweer 8 mei en liggen we verwaaid in Delfzijl, geteisterd door gruwelijke kou, hagel- en regenbuien, maar de kachel doet zijn best om hier aan boord een behaaglijk klimaat te scheppen. Ik zit achter de toetsen en heb net een foto bewerkt die ik hierbij plaats. Om de kosten in de hand te houden zal de kwaliteit niet best zijn maar het geeft een indruk.
Toen wij na uitgebreide voorbereidingen uit de thuishaven vertrokken en aan deze reis begonnen had iedereen de vlag uitgestoken. Niet voor ons natuurlijk want het was Koninginnedag, maar je zou kunnen denken....;-)) Door alle drukte en nog veel werk op het laatste moment had ik weer behoorlijke hartklachten, dus de huisarts heeft me nog eens vermanend toegesproken en ik moet er vooral een rustige reis van maken. Niks haastig schilderwerk, dan kan later ook wel. Dus we gaan aan boord en op ons gemakje op pad.

Na een ontstuimige tocht over de Waal van Weurt naar de Pannerdense Kop die we na precies 2 uur en een kwartier rondden, was het nog maar een stukje bergaf naar de Ijsselkop waarna we de IJssel afvoeren en in Doesburg hebben vastgemaakt. Wat is het daar veranderd zeg! Niet meer te herkennen dat oude havenfront. Alles volgebouwd met dure appartementen en straks ligt de haven ook ingesloten door een dure woonwijk. Zal wel moeilijk worden om in de toekomst hier nog een plekje te vinden.

Dan door naar Zwolle over de hoogstaande rivier, wel aardig trouwens omdat je nu over de uiterwaarden kunt kijken. Bij lage rivierstand zie je eigenlijk niks dan dijken en kribben. Mooi karakteristiek rivierenlandschap en je vaart langs monumenten als de Gelderse Toren en de ruïne van huis Neyenbeek. Van Zwolle naar Hasselt waar we een dagje bleven. Aardig plaatsje, vriendelijke mensen maar wel op de penning. Voor elke handdruk moesten we betalen, havengeld, toeristenbelasting, drinkwater, electra, huisvuilzakautomaatmunten.. (wat een woord) en als je dan nog even hoge nood had was je voor een kwartje de man. Daar zullen we deze reis weer helemaal aan moeten wennen, aan die al of niet geuniformeerde bedelaars die havengeld vragen. Dat waren al bijna vergeten door onze reizen naar het zuiden.

Dan via sluis Voorst door de polder naar Emmeloord waar onze medereizigers met de Vrouwe Cornelia ook net waren aangekomen vanuit Utrecht. We zullen weer eens samen gaan, een paar jaar geleden waren we samen al eens naar Straatsburg geweest, is toen goed bevallen, zeker met onze kwakkelende gezondheid en zeer oude ouders is het prettig als je op iemand kunt terugvallen als je plots naar huis moet. Laten we net midden voor een Aldi en Lidl liggen! Dus daar nog even flink ingeslagen hoewel we al 4 cm dieper liggen na alles wat we aan boord gesjouwd hebben voor vertrek. Verder weer, we draaien gemiddeld een uur of 5 per dag en via Sneek komen we in Stroobos terecht. Friesland is trouwens wel erg modderig hoor! Het was moelijk om een wilde ligplaats te vinden, mijn koeling slibte meteen dicht zo ondiep zijn die ligplaatsen als je ter plaatse onbekend bent. Dat Friese gedoe met taal en vooral plaatsnamen is trouwens ook erg irriterend. Stel je voor dat de Limburgers ook alles in hun eigen taal omzetten, kun je lachen..!

In de oude kanaalarm in Stroobos bij de werf van Barkmeijer kun je goed liggen, maar gebruik wel je allerzwaarste touwwerk vanwege de zuiging van de schepen die passeren in het kanaal. Er is een aardig winkeltje voor brood en zo en drinkwater aan de wal. Aardige geldophaler, 7 Euro, met interesse voor onze boten. Hij beheert ook de jachthaven aan de andere kant en de lokale camping. Hier is ook de Frico kaasfabriek en daar staat een koe langs het kanaal, een hele stille. Ik heb hem op de foto gezet want hij was nogal opvallend kleurrijk.

Foto in Stroobos, links de Vrouwe Cornelia, midden de Hylke en rechts de FRICO koe !

Dan varen we schijnbaar saai stuk kanaal door naar Delfzijl. Het lijkt saai, maar je kunt prachtig ver kijken in het vlakke landschap. Mooie traditionele boerderijen, veel zwartbont vee in de wei en later ook allerelei technische installaties die waarschijnlijk iets met de gaswinning te maken hebben. We komen in de stromende regen aan in de Farsummer haven aan de rand van Delfzijl. Daar liggen we op een heel mooie plek naast het havenkantoor met water en electra, dus de wasmachine kan weer eens aan.. Met de fiets kom je hier snel in het centrum waar het barst van de winkels. Morgen eens kijken of we een gebakken visje kunnen verschalken.

Wat de techniek betreft heb ik niks te mopperen. De bunkers waren bijna vol met ruim 3000 liter diesel, smeerolie genoeg voor een verversing en een massa reservemateriaal. De gereviseerde wc-pomp en zwartwatertank met electrische membraanpomp werkt ook uitstekend. Je moet alleen niet achter ons varen als we pompen.. haha Aan de kleur zal het niet liggen, het kanaalwater is net zo bruin (veengrond) als ons afvalwater! Ons zonnepaneel laat zich ook van zijn zonnigste kant zien en geeft tot mijn verbazing nog een redelijk rendement met dit donkere weer. De accuspanning blijft hoog. Ben benieuwd hoe het gaat als we later wat meer ligdagen hebben. Verder moet je gewoon maar hopen dat alles heel blijft en je moet je ook verstandig gedragen en met beleid met de techniek omgaan. Rustig aan dan breekt het lijntje niet. En volgens Murphy gaat nou net kapot waarvan je geen reserve bij je hebt.;-))

Goed, we kijken verder.
We leggen de zeekaarten op tafel en we bespreken de oversteek naar Emden. Het avontuur gaat binnenkort beginnen! Op kanaal 66 luisteren we vanaf nu de weerberichten af en zodra het even wat rustiger wordt steken we de neus buiten de pieren en gaan we de Eems op. Het is nu zondag, morgen blijven we liggen, dus dinsdag op zijn vroegst. We nemen de laatste 2 uur voor hoogwater, dat loopt lekker en zijn we zo in Emden waar we helemaal in het hartje van de stad willen afmeren.

U hoort nog van ons...

naar boven