Reisverslag sleepboot "HYLKE" 2005



HOME

vertrek

Emden

Bremen

Minden

Magdeburger- kreuz

Brandenburg

Potsdam

Berlijn !

Koers West

Bad Essen

Münster

Datteln

Wesel

Emden

Het is amper 7 uur als de wekker afloopt en een krap uurtje later staan we in 5 graden kou en nattigheid de trossen los te gooien. Op naar Emden en we schutten even later in de zeesluis van Delfzijl naar de buitenhaven. haven Ratsdelft Emden
Het zicht is goed, de wind is tussen de buien wat afgenomen en we schuiven bij het opkomen van de vloed de vaargeul in waar het alleszins meevalt. Met een lekker stroompje en windje in de rug stomen we rap naar Emden maar niet nadat we een flinke knau gekregen hebben van die snelle catamaranveerboot naar Borkum. De Hylke heeft een erg laag zwaartepunt an daardoor is het een echte slingeraar. Even de kop erin en toeren terug om daarna weer de geul te volgen.
We zien de felrood geschilderde toren aan de haven van Emden en om de golfslag wat te mijden duik ik vlak onder de wal de havenmond in. De sluis schut even later en we zijn binnen. De allervriendelijke sluiswachter vertelt trots dat hij vorige week in Vianen is geweest naar de "Schleppertagen" zoals hij dat noemt. "Einmalig" was dat zei hij.
In de grote havenkom zien we kleine zeeschepen liggen en wel vier droogdokken voor reparatie of nieuwbouw. de Taklift 4 ligt net een enorme scheepspmotor in een casco te hijsen.
Wij wachten even op de spoorbrug en na 100m leggen we aan in hartje Emden vlak bij het oude lichtschip "Deutsche Bucht" wat nu museum annex restaurant is. Er ligt ook een echte 'Seenotrettungskreuzer", de "Georg Breusing" en een logger ook open als museum. En dat alles midden in de stad voor het Rathaus.

Emden was vroeger een mooie stad met gebouwen uit de 16e en 17e eeuw. In 1944 is alles hier met de grond gelijkgemakat. Veel is herbouwd, maar op diverse plaatsen kom je nog sporen tegen uit het oude en jonge verleden. Enkele 17e eeuwse pakhuizen bijv, maar ook enorm grote bunkers. Drie stuks telde ik hier in de stad, enorme betonkolossen van pakweg 7 verdiepingen hoog die ook niet te slopen zijn. Eentje is gewoon in een woningcomplex opgenomen een ander is omgedoopt tot "bunkermuseum" waar je alles van beton en ijzer te weten kunt komen. De stad had vroeger echte vestingwallen zoals bijv Willemstad of Heusden en er staan hier nog enkele exemplaren van stellingmolens op. Eentje is perfect gerestaureerd en binennkort is er een open-molendag in mei las ik op een spandoek. Maar goed, we liggen hier prachtig, met stroom, water en sanitair. Van dat laatste maken we maar geen gebruik, de junks en daklozen staan evoor in de rij met een 50 ct muntje in de magere hand. Van die 50ct munten kun je hier maar beter een emmer vol aan boord hebben want alles werkt op munten.

Er lopen nog enkele doorgaande vaarten door de stad die elkaar kruisen in de "Kesselschleuse", een ronde bakstenen kuip van pakweg 25 m doorsnede waarop in iedere windrichting een sluisje is aangesloten. Kleine scheepjes kunnen hier dus bij binnenkomst in de "kessel" een draai maken en een van de drie uitgangen kiezen. Het Ems-Jade kanaal gaat rechtdoor, 1m70 diep, naar Wilhelmshafen.

kesselschleuze emden

Links op de foto een plaquette met uitleg, rechts de ronde bakstenen "kessel"

Papenburg

In de middag als het tij goed staat steken we de neus weer de Ems op en dan is het motto 'veiligheidsgordels vast' want we vliegen met een flinke vloedstroom die de boeien zowat ondertrekt de Ems op. We draaien lage toeren want dat spaart flink olie en met die stroom in de rug gaat het hard genoeg. We varen door het Emssperrwerk, een soort mini-oosterscheldedam die bij extreem hoog water dicht gaat en verder hogerop waar de rivier steeds smaller wordt en de stroom langzaam afneemt. Onderweg zien we moderne baggerschepen die de geul op diepte houden voor nieuwbouw casco's van de Meyerwerft in Papenburg. Twee duwboten met splijtbakken vervoeren de bagger en het zijn boten uit Urk. "Ach, sie kommen aus Oerrkk...?" Jawohl.
Het water is zo vol van slib en zand dat het lijkt of we door dunne chocoladecake varen, het koelsysteem zal wel gezandstraald worden!

Verder weer en we zien de enorme nieuwe scheepsbouwhallen van de J Meyerwerft waar oa dat gigantische cruiseschip van de Cunardline, de "Orania" is gebouwd. We sluizen de zeesluis naar binnen en door de binnenhaven naar de drie bruggen die op hoornsignaal "Sie muessen sich bemerkbahr machen, ja " voor ons open gaan. Dan meren we af in een kleine kom waar je in het hoogseizoen beslist geen ligplaats kunt krijgen, Nu zijn we alleen en liggen aan een strak gemaaide voormalige afbouwkade van de oude werf.
Het hele complex van de oude Meyerwerft is omgetoverd in een levendig geheel en alle gebouwen zijn netjes gerestaureerd. De grote scheepsbouwhal is nu Kulturhalle, werftheater, er is een hotel en een Kunstschule, een grafische school een infocenter van waaruit rondleidingen worden georganiseerd naar de nieuwe werf. En druk! Hele busladingen toeristen komen hier aan. De rest van de haven en het terrein is van jachtclubs, servicebedrijven en Linssenyachts heeft een deel in eigendom.

papenburger brik Maar daarvoor zijn we hier niet. Het dorp is een oude veenkolonie als een lint kangs het vaankanaaltje aangelegd. Alles is tot in de puntjes gerestaureerd met vele klapbruggetjes. Het is marktdag dus erg druk en gezellig. Leuk plaatsje, veel te zien en te doen. In het kanaaltje hebben ze enkele zeer mooie replica's liggen van een turftjalkje, een Kogge en een Brik van 200 ton Zie foto. Het Rathaus is een mooi neo-klassiek gebouw.
Op de markt bezwijk ik voor een dikke kilo 'spargel' van allerbeste kwaliteit wat een feestmaal oplevert als ik ze later opdien met een mooie moot zalm in een wittewijn-roomsaus. Een droom en na afloop vallen de oogjes toe...

Intussen vergeet ik te vertellen dat het de 13e is en nog vrijdag ook. dus.. onderweg naar huis met die mooie asperges slaat het stuur van de snorfiets muurvast en wordt het dus lopen naar huis. Het blijkt dat een kogellager aan gort is maar met enig geimproviseer is de zaak weer draaiend voorlopig.. kan best met een kogeltje of wat minder toch?
Kortom, Papenburg is de moeite van een bezoek zeer waard en we hebben hier een dag extra doorgebracht. Kost niks, maar aan deze kade is ook geen water of stroom, wel verderop bij een van de jachtclubs. Niet nodig voor ons , we zijn zelfvoorzienend en tot mijn verbazing levert ons zonnepaneel een dikke 3 amp bij een middagzonnetje! Nog geen lader aangehad onderweg!

Rest me nog te zeggen dat het ons verbaast hoe vriendelijk en behulpzaam de mensen zijn. En wat de horecaprijzen betreft, die zijn een stuk lager dan bij ons.

Maar.... morgen moeten we om 6 uur op en om 6 uur 30 varen! Getver, da's niet leuk maar de zeesluis schut slechts een maal om 7 uur 17 en we willen op tijd in Dörpen aankomen want om 13 uur gaat daar alles dicht. Dan nemen we het Küstenkanal naar Oldenburg wat ik voor de volgend keer bewaar.

fj

naar boven