Reisverslag sleepboot "HYLKE" 2005



HOME

vertrek

Emden

Bremen

Minden

Magdeburger- kreuz

Brandenburg

Potsdam

Berlijn !

Koers West

Bad Essen

Münster

Datteln

Wesel

Koers West.

We vertrekken uit Potsdam waar we het zeer naar onze zin hebben gehad. Berlijn mag dan groots en imponerend zijn, Potsdam is lichtvoetiger en romantischer van bouwstijl. We nemen de fiets en doen de stad nog eens dunnetjes over. Hier is ook een Brandenburger Tor, ziet er mooi uit, zie foto en we pakken nog een lekkere lunch in het Holland viertel. Hier staan allemaal oud-Hollandse huizen met echte trapgeveltjes en deze wijk zit vol horeca en kleine winkeltjes.


Potsdam

Links de Brandenburger Tor in Potsdam, rechts het Holländer-viertel


Dan nemen we afscheid van de vrienden van het Angelsportverein "Freundschaft", de rekening is zoals hier gebruikelijk een lachertje en we varen weer naar het Westen, het Elbe-Havelkanaal op. De rivier de Havel stroomt door enorme meren waar we de keurig betonde vaargeul volgen en de ondietes ontwijken. Het is hier een absoluut ideaal gebied om met een skutsje of zo te zeilen. Vele kilometers lange meren, af en toe onderbroken door een stukje kanaal en zeilen maar. Veel jachten ankeren hier bij gebrek aan steigertjes in de natuur zoals we die bij ons vaak zien. Er is hier ook geen "Marekrite"organisatie als in Friesland. Heel Berlijn is omgeven door meren, west door de Havelmeren, noord door de Mecklenburgische seeen, oost door de Spree-meren tot aan de Oder.
Gehoord van die schertsfiguur, de Hauptman van Köpenick"?? Wel, iets oostelijk van Berlijn ligt die plaats, aan de Müggelsee.

Maar we vervolgen onze route, door naar het Magdeburger Kreuz, maar de sluis is 2 dagen gestremd, dus zoeken we een mooi schaduwplekje onder de bomen in ... Genthin. De ploitie heeft onmiddelijk weer belangsteling, maar we steken onze (bedekte) middelvinger op en meren af waar we denken dat dat mag, 800m van de kleinstadt vandaan.
Als we even de balans opmaken tussendoor dan blijkt dat er vele ligplaatsen zijn langs het kanaal, maar allemaal ver verwijderd van de bewoonde wereld, vooral in de voormalige DDR waar ieder contact met westerse schepen streng was verboden. Die situatie lijkt nog steeds zo te zijn, onbedoeld waarschijnlijk maar ze weten gewoon niet beter. De ligplaatsen zijn altijd met borden aangegeven en kilometers lang voor de vrachtvaart en een heel piepklein stukje van 30 of 50m voor de "sportboote". Belachelijk gewoon en wanneer er dan wat plastic ligt is er voor ons geen plek meer..
We meren af in Burg, treurnis alom en we zijn diep onder de indruk van de ravage. Wat een ellende is het hier, droefenis en uitzichtloosheid. Fabrieken zijn leeggehaald en vervallen, enorme werkloosheid. Het verbaast ons ook niets als de politieboot s'avond langs komt denderen en een man van de kant oppikt met de kennelijke bedoeling in het kanaal een betere wereld te vinden.. Ambulance erbij .. afvoeren maar.

We hebben veel mensen gespoken hier. Een enkeling heeft de slag te pakken en weet hoe de nieuwe economie werkt te zien aan de dure auto etc. De rest zegt overduidelijk dat het vroeger beter was. Iedereen had werk, huren waren laag, gezondheidszorg goed en op vakantie in staatsparken. Nu ligt alles op zijn gat, de meeste fabrieken zijn gesloten of het aantal werknemers is geminimaliseerd. Nee, volgens velen had de "muur" juist een meter hoger gemoeten! Het enige positieve wat ze nu hebben is de vrijheid om te reizen, maar wie heeft daar het geld voor???
Verder is alles hier tot in de finesses geregeld. Niets is onduidelijk en iedereen moet zich aan de enorme bureacratie onderwerpen. Over staan bordjes, bij ieder trapje, paadje, bruggetje, oprit etc staat een paal met minstens een bordje. Men is benauwd voor aansprakelijkheid, dus terwijl hier de mussen van het dak vallen van de hitte lees ik, "kein winterdienst" (er wordt niet gestrooid of sneeuw geruimd), "benutzung auf eigene Gefahr" (eigen risico) en wie een hond heeft schrijft er nog even bij "Bissiger Hund". Ze zijn doodsbang aansprakelijk gesteld te worden als iemand op de oprit uitglijdt of door de hond gebeten wordt. Lijkt wel een Amerikaanse wereld hier! Een bordje bij het sportveld hierachter begrijp ik wel "wie op de scheidsrechter scheldt wordt van het veld verwijderd" haha

Wolfsburg

Na het "nemen" van de enorm diepe sluis Hohenwarte (18m50) met drijvende bolders, meren we weer af in Wolfsburg, de VW stad.. Gek is dat, we varen nu steeds "dalvaart", hoewel we dus zowel omhoog als omlaag moeten schutten. Men heeft voor het hele kanaal van de Rhein naar de Havel vastgesteld dat de richting Berlijn de Bergvaart is, wat je ook aan de betonning kunt zien. Wel verwarrend als je je bij de sluis meld als "dalvaart" waar je vervolgens omhoog schut.

VW-complex Wolfsburg Op de foto hiernaast is een deel van het VW complex te zien. Het grote gebouw rechts is een kathedraalhoge ontvangsthal, het appelvormige gebouw links is het automuseum verder links, niet op de foto staat de energiecentrale met zijn 4 imposante pijpen en nog vele kilometers gebouwen. We zijn er naar toe gelopen en wilden eens een kijkje nemen. 15 gebouwen !! moet je doorsloffen om onder leiding van een gids of zelfstandig de hele geschiedenis en de productie van de VW's te bekijken. Wel, voor 14 euro pp en dure drankjes hoeft dat voor mij niet. En dan overal die bewaking.. op iedere hoek staat een gastheer of vrouw met een porto die je scherp in de gaten houdt. "Wie kommen Sie den her ohne eintrittskarte" vroeg zo'n eikel ons, Tja, op de Hollandse manier via de achterdeur en "wel kijke, nie kope." Veel te warm om daar te blijven en we nemen aan boord een lekker koud maltbiertje uit de koelkast, aangedreven door zonne-energie.. Dat gekke paneel op ons dak werkt zo goed dat ik deze reis nog geen uur de acculader heb aangehad. Ik ben bekeerd, maar dat wil niet zeggen dat ik meteen lid wordt van Greenpeace.. Haha

Op zondag is de stad helemaal dood, niets is open, geen mens op straat. Gek.. Maandag doen we uitgebreid inkopen, het is een zeer moderene westerse stad en we wanen ons na het oosten gezien te hebben in een consumentenparadijs. Wat een overvloed aan winkels en aardige terrasjes en eethuisjes. We zijn best blij dat we de armoe en ellende achter ons hebben en weer in de voor ons normale wereld terug zijn. De skottelbraai gaat vandaag aan, vlees, piepers en groenten erop en we voelen ons met vakantie! De kou is weg en we smelten weer in de hitte. Vreemde reis dit jaar wat het weer betreft.


Hannover

We dachten bij Braunschweig te stoppen en de stad te gaan bekijken, maar heet, bloedheet, en dan langs het kanaal aan kokende damwand in een desolate industrie-omgeving.. nee, we zijn doorgevaren naar een plek die we kenden van de heenreis (Peine) en daar lagen we goed, stoelen in de schaduw van de bomen en rust.. Wat heet rust, we komen slaap tekort! De vaart begint hier om 4 uur 30 en stopt s'avonds om 10 uur. Met dat scheepvaartgeweld krijg je weinig kans om eens een beetje uit te slapen.

Volgende dag de Hindenburgschleuse (Anderten), flink verval naar beneden en we treffen hier Hylke Speerstra, oud-redacteur van Schuttevaer en een kennis met en wit jacht, beide uit het Groningse. We praten even bij en dan de sluis in waarbij het even niet echt lekker loopt. Tja, niet meteen achterin gaan liggen heren, wij willen ook mee en liefst wel vóór de drempel!
De sluizen hier zijn zonder uitzondering "sparschleusen", dat wil zeggen dat we schutten in 4 trappen. Grote bekkens vangen het water op en hergebruiken dat bij de volgende schutting. Werkt goed maar bij Hohenwarte met zijn grote verval duurt een schutting zelfs 40 minuten!!! Na iedere trap stopt het proces even om de kleppen over te zetten naar het volgende reservoir en gaan we weer een stukje. Het laatste deel wordt vanuit het kanaal ingelaten.

hanover

Links onze ligplaats in een haventje, rechts een echte JUNKERS 2 cyl tweetakt, een DDR motor.

Dan door naar Hannover waar ik ligplaatsen bestel in een jachthaven. Dat valt niet mee en ik moet diverse nummers bellen omdat alle havens maar pakweg 1 m 40 diep zijn. Ik tref en eentje "ins grünen" die net diep genoeg is, aan de rand van Hannover. Warm welkom en een goed restaurant. De steigers zijn zoals gebruikelijk wat gammel maar ze houden het. Op onze schepen is geen haven hier berekend. Maar we hebben het goed, we gaan met de bus naar de stad en kijken onze ogen uit. Het oude Marktviertel met zijn oude Rathaus en Kerk is indrukwekkend, Luther staat hier in brons gegoten en dan die winkels!! Nog nooit zoveel winkels in een stad gezien en dat op twee niveaus. s'avonds eten we met zijn vieren in het havenrestaurant voor amper 50 euro. Arend kan het bijna niet op, zo veel.. Hij heeft het altijd over schnitzels die over de rand van het bord moeten hangen, nou, hij heeft er nu een gehad die het bijna van hem won.

Het is tropisch heet, ik maak wat foto's en we gaan zo ijs eten, veel en lekker, op het terras van het havenrestaurant. Morgen zijn we hier drie dagen en tijd om verder te gaan. De was is gedaan, de watertanks vol en op naar Minden waar we weer een dag of 4 blijven. Maar eerst de rekeing betalen. Havengeld 1 euro/meter stroom 1e50 p dag. Normale prijs en naar omstandigheden liggen we hier luxe.
Op dus naar Minden..

routekaart

Op verzoek van velen een stuk overzichtskaart van onze route. Berlijn ligt rechts buiten de kaart.



fj

naar boven