Veenvaart

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Veenvaart

Bericht door schipper-willem »

Hé hé het is zover a.s. dinsdag vaar ik af richting Acquoy zangrepetitie en woensdag op gemak naar Vianen, fiets mee en misschien nog 2 "verstekelingen" en dan richting Drenthe en Oost Groningen.
Of we er komen weten we nog niet, maar we gaan een poging wagen.
Het zal voor mij de eerste keer zijn dat ik in die oostelijke contreien zal verkeren, beroeps matig in de sixty's met vader in Hoogeveen geweest met 100 ton kunstmest losplaats Alteveer zover ik begrepen heb is daar niets meer van terug te vinden, nog via de oude Hoogeveense vaart.
Later nooit verder geweest dan Meppel en met een roeibootje een stukje op de Reest gevaren, ook nog te Coevorden en Hardenberg geweest echter was dat in de 60 en 70 tiger jaren.
De vaarroute is nog wat onzeker, of via de Vecht en Randmeren en de Hoogeveense vaart of via de Lek en Rijn, IJssel en Twente-Rijn kanaal zijtak naar Almelo en dan via Coevorden het ligt een beetje aan de stroomsnelheid op de Lek en Rijn.
Daarbij is het bij het laatste wel groot vaarwater wat vaak minder aantrekkelijk is dan het gekrioel door de kleinere vaarwegen.
Jullie horen later wel wat het geworden is, Groet Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

schipper-willem schreef: Het zal voor mij de eerste keer zijn dat ik in die oostelijke contreien zal verkeren, beroeps matig in de sixty's met vader in Hoogeveen geweest met 100 ton kunstmest losplaats Alteveer zover ik begrepen heb is daar niets meer van terug te vinden, nog via de oude Hoogeveense vaart.
Dat is dan hier geweest Willem. Bij dat huis met die loods waar die schoorsteen van de melkfabriek achter staat. Daar zat een graanhandel/veevoeder?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Veenvaart

Bericht door schipper-willem »

Jack, wel iets bekends achterin liep het dood zover ik mij kan herinneren wel weer een ANWB bord met daarop Alteveer verder voorbij het water.
Ook Bareveld hebben we in begin 70 nog aangedaan, eigenlijk een reis van het uiterste zuidwesten Terneuzen naar het noordoosten.
Ook die reis behelsde een lading kunstmest die we via Veendam en het Kielsterdiep naar Bareveld brachten via het langgerekte dorp Wildervank, ook losten we daar in een doodlopend stukje of het was een haven want even ervoor was er een stuk kanaal wat naar Stadskanaal liep maar toen totaal in verval was.
Wel zijn we met de brommer een witte Puch Raider, vader achterop en ik aan zo'n hoog stuur naar kennissen geweest in Stadskanaal en zagen aldaar de deplorabele staat der sluizen en kunstwerken, dus ik zal me laten verrassen!
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

Voor degenen die graag Ruiten-Aakanaal een keer willen bevaren en Bourtange bezoeken, maar opzien tegen de zelfbedieningsbruggen en sluizen; dit jaar kun je een brugwachter meekrijgen voor de bediening. Diepgang 1 meter, kruiphoogte na Bourtange 2.5m. Nog wel even een sleutel meenemen.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Veenvaart

Bericht door wrotter »

voor goed veertien dagen ook de route gevaren via Winschoten de Pekela naar het veen museum en door naar Coevorden en door via Almelo ,eefde Zwolle weer naar Friesland .
jammer dat in de gegevens stond dat je ook op zondag daar langs kon ,dus niet
op de reis via Groningen op vele plaatsen en met veel gebel geprobeerd een sleutel te bemachtigen ,nergens dus .
bleek later voor de eerste brug in de pekela,s dat de chinees daar bij de haven er nog een aantal had, daar kwamen we pas later op de avond achter toen we daar wat gingen halen ,dus wij nu ook een sleutel .
de bedoeling was geweest om via boertange te varen ,dat ging niet om dat er nergens een sleutel was te krijgen .
en toen we hem hadden was het te laat.
wel een aardige reis maar het word wel wat te veel recht toe recht aan en de eeuwige lintbebouwing ,goed de bediening van de kunstwerken is rond uit super en vriendelijk ,daar in Groningen ,Drenthe en Overijssel.
nu nog eer keer over de lange route via boertange ,en dan heb ik het voorlopig wel gezien in die hoek .
erg weinig aanmeer plekken op de vlakte .
maar je moet alles wat bevaarbaar is een keer doen ,mits je bootje daar langs past .en dat was met een grote luxe motor nou niet bepaalt overal mogelijk.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

Waar kon je zondag niet langs? Volgens mij wordt in heel Groningen en Drenthe op zondag bedient in juni, juli en augustus, van 9 tot 5, met een pauze van 12.00 tot 13.00 uur. Voor adressen voor de sleutel, zoeken op provincie Groningen, vaarwegen. Daar kun je de folder downloaden met o.a. Verkooppunten. Kan nu wat moeilijk een link plaatsen.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Veenvaart

Bericht door wrotter »

wij kwamen op zondag om rond 9.30 voor de eerste brug van oude pekela ,er was daar op de jachthaven een braderie gaande ,daar de betreffende tel nummers gebeld maar heen gehoor andere nummers ook niet ,maar er kwam een man naar ons toe ,en die vertelde dat we er op zondag niet langs konden ,gesloten ,in de papieren die wij hadden stond dat ze gewoon open waren .
dus ons maar vermaken waar niet veel te vermaken is .
de volgende morgen weer bellen ,maar intussen waren de havenmeester en een aantal andere lieden in het huisje v d haven.
er kwam er een naar ons toe en vertelde dat we met het konvooi meekonden maar nog even moesten wachten misschien kwam er nog wat van Winschoten .
bij het navragen over zondag kregen wij uitdrukkelijk te horen dat dat kanaal op zondag gesloten was ,ook alle argumenten dat er in de papieren van de provincie ,en ANWB stond dat er ook op zondag een konvooi gaat werd negatief geantwoord .
een ander was in nieuwe pekela gestrand en kon ook pas op maandag verder .
goed voor ons was het pech.
uh een sleutel hebben we nu in ons bezit ,voor ander routes waar deze nodig zijn.
groet wout.
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Veenvaart

Bericht door douane »

leuk die route mij zien ze er nooit meer wat een volk daar zeg.. mensen die menen hun eigen ding te doen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Veenvaart

Bericht door Marie Christina »

Hoe bedoel je?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Veenvaart

Bericht door Jef-Tengro »

ja daar ben ik ook wel nieuwschierig na?
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Veenvaart

Bericht door douane »

ben daar ook geweest ook zelfde mee gemaakt dat ze ineens zeggen dat het gesloten is.. zelfs schade gevaren aan me schroef op een wachtplaats voor de sluis lag ik in de stenen vast.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

wrotter schreef: bij het navragen over zondag kregen wij uitdrukkelijk te horen dat dat kanaal op zondag gesloten was ,ook alle argumenten dat er in de papieren van de provincie ,en ANWB stond dat er ook op zondag een konvooi gaat werd negatief geantwoord .
In deze folder met bedieningstijden in de provincie Groningen staat dat er op het Pekelerhoofddiep op zon en feestdagen geen bediening is!
douane schreef:leuk die route mij zien ze er nooit meer wat een volk daar zeg.. mensen die menen hun eigen ding te doen :mrgreen:
Bij opening van de route waren er klachten over de bediening op het Stadskanaal. Dat is inmiddels opgelost en mijn ervaring is dat ze daar nu het vuur uit hun sloffen lopen, maar er kan wel eens iemand tussen zitten die wat meer tijd nodig heeft, maar wanneer je de trein wilt halen moet je niet met de boot gaan.
Aanpassen aan de omstandigheden, en er dan van maken wat er van te maken valt bevalt mij erg goed! :D

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Veenvaart

Bericht door sambeek »

Vorig jaar hebben we de Veenvaart gedaan. Op een zaterdag van Stadskanaal tot aan Veendam. Dat ging in rap tempo.
(de bruggen open en dicht) Twee bootjes, 2 brugwachters in een audi en één op een fiets. Geen klagen gehad.
Op zondag, in Groningen hebben ze schaft tussen de middag. (dat wisten we) :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Veenvaart

Bericht door Jef-Tengro »

wij hebben ook de veenvaart vorrig jaar gedaan en niks meer dan lof voor de brugwachters en de bediening!
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Plaats reactie