Veenvaart

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

Hier een heleboel praktische informatie over de route. Met name de brochure 'Drenthe rond over het water bevat veel nuttige informatie.'
Waarschijnlijk krijg je op een van de sluizen wel de papieren versie.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Veenvaart

Bericht door KarelE »

Dat is leuk! De Johanna past erdoor. Maar eerst staat Brabant/Limburg op het verlanglijstje.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Veenvaart

Bericht door RuudMal »

Karel,

is zeker wel te doen wordt wel veel drijven voor je. er zitten wel wat hindernisjes in.

net na een brug een T-splitsing waar wij met onze 13 meter ook niet in een keer de bocht hebben kunnen nemen.
en een sluisje van 4.11 meter breed dat ca. 10 cm boven water uitsteekt (franse toestanden maar dan nog iets smaller)
en nog een paar haakse bochten waar je geen overzicht over hebt ( oa in veendam) bekijk het eerst maar eens goed met google earth dan weet je wat je verwachten kan.

oh ja er is 1 beweegbare brug, volgens mij net voorbij bargercompascuum, met 4 witte pilaren daar staat met grote letters op dat deze in geopende toestand 3.5 meter is. maar in werkelijkheid is deze brug ca. 10 cm lager. dit had bijna mijn kap gekost!!

maar voor de rest is het goed te doen :mrgreen: :mrgreen:

ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

Ik zie nu dat je vraagt of de route met zelfbedieningsbruggen te doen is als je alleen vaart Willem. Ik zelf heb het verschillende keren zonder problemen alleen gevaren. (zie andere verslagen) Over de bruggen is over het algemeen weinig verkeer, en ik heb weinig tijd nodig om de boot door de brug te varen, en aan de andere kant weer met 1 touwtje vast te leggen.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door frank »

Zelfbedieningsbruggen.
Leuk is dat vooral als je dan met de almanak in de hand daar aankomt en constateert dat je ergens een sleutel moet halen anders kom je er niet door.
Voorbeeld de route naar Nieuweschans een paar jaar geleden. Was plots zelfbediening en ik had daar geen idee van stond ook niet in de nieuwe almanak. De sluis vanaf Winschoten ook maar dat was aangegeven en er was een goede remming zodat je bij de knop kon komen. Lag natuurlijk weer in storing dus voor we daar doorheen waren...
Dan de eerste brug in een dorp, geen brugwachter en na bellen naar Nieuweschans bleek dat je daar een sleutel kon huren. Maar hoe doe je dat als je midden in een smal kanaaltje drijft met een fikse stroming op de kont vanwege het spuien, nergens een mogelijkheid om vast te maken.. :twisted:
Kortom, het was een heel gedoe en met heel veel moeite achteruit en een wat breder stuk gezocht waar ik rond kon. Doei.. dan maar geen Nieuweschans.
Ook al heb je de sleutel je kunt niet aan wal komen om de brug te bedienen. Daar is dus niet over nagedacht. Dan liever een bediende konvooivaart.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Veenvaart

Bericht door Jef-Tengro »

ik ben nog nooit naar mijn woonplaats nieuweschans gevaren :lol: maar je bent indd de groninger sleutel nodig, ook voor het bedienen van de sluis naar blauwestad :wink: schijnt zelfs op brugen te werken in :P vriesland :P
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

frank schreef:Zelfbedieningsbruggen.
Leuk is dat vooral als je dan met de almanak in de hand daar aankomt en constateert dat je ergens een sleutel moet halen anders kom je er niet door.
Voorbeeld de route naar Nieuweschans een paar jaar geleden. Was plots zelfbediening en ik had daar geen idee van stond ook niet in de nieuwe almanak.
http://www.provinciegroningen.nl/filead ... er2015.pdf
frank schreef: Dan de eerste brug in een dorp, geen brugwachter en na bellen naar Nieuweschans bleek dat je daar een sleutel kon huren. Maar hoe doe je dat als je midden in een smal kanaaltje drijft met een fikse stroming op de kont vanwege het spuien, nergens een mogelijkheid om vast te maken..
Dit dan?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Veenvaart

Bericht door Jef-Tengro »

dat is ulsda daar zijn mogelijkheden om aan te leggen :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

Jef-Tengro schreef:dat is ulsda daar zijn mogelijkheden om aan te leggen :wink:
Je bent bekend daar begrijp ik! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Veenvaart

Bericht door Jef-Tengro »

haha ja daar wonen mijn schoonouders :lol: we wonen zelf in Nieuweschans :wink:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door frank »

Jef-Tengro schreef:dat is ulsda daar zijn mogelijkheden om aan te leggen :wink:
Ja, grapjas :D
Ik kon daar niet eens in de buurt komen en stevige bolders hebben ze daar net als de brugwachter wegbezuinigd.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Veenvaart

Bericht door Jef-Tengro »

daar ligt een steiger van een meter of 25 en aan de andere kant een van ongeveer 13 meter, liggen vaak genoeg boten. kan zijn dat het veranderd is maar dit is zeker al wel 3 jaar zo :wink:
Laatst gewijzigd door Jef-Tengro op za jan 09, 2016 1:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

frank schreef:
Jef-Tengro schreef:dat is ulsda daar zijn mogelijkheden om aan te leggen :wink:
Ja, grapjas :D
Ik kon daar niet eens in de buurt komen en stevige bolders hebben ze daar net als de brugwachter wegbezuinigd.
Zo heeft elk schip zijn voor- en nadelen, en beperkingen. Zo ook een ex-beroepsschip, en de sleutel vind ik een mooi alternatief voor de onrendabele brugwachter. Je kunt moeilijk voor 2, 3 scheepjes per dag iemand op een brug zetten. Nu is in heel Groningen en Drenthe de bediening tenminste gratis! :D

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Veenvaart

Bericht door Jef-Tengro »

hier komen bijna geen boten door heen, een spot knop was ook wel een mooie optie geweest. maargoed zolang we geen boten belasting betalen hoor je mij niet mopperen op een zelfbediening brug of een wat mindere aanlegplek bij zo'n brug. het houdt je creatief :lol:
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veenvaart

Bericht door popeye »

Gisteren teruggekomen van een rondje Drenthe/Groningen. Nu toch maar een keer over het Stadskanaal. Moest bij de eerste brug in Ter Apel eerst wel een half uur op de brugwachter wachten, maar verder liep de bediening daar gesmeerd. Brugwachters wilden wel eens sneller dan ik. Ik voer 's morgens alleen, maar vanaf Stadskanaal wilden ze me verder begeleiden, samen met een schip dat daar lag. Ik werd na twaalf uur nog door de laatste bruggen geholpen om daar te komen. Ik lag net en toen kwam de volgende brugwachter al vragen wanneer ik verder kon. Ik wilde niet over Veendam, maar via Eextervenschekanaal en Annerveenschekanaal naar het Zuidlaardermeer. Een van de meerijdende brugwachters melde me al aan voor die route, en vertelde dat er om 15.30 gestart zou worden vanuit Bareveld. Er wordt op vaste tijden gestart vanaf Bareveld, en vanaf het Zuidlaardermeer. Daar kwam ik om 14.30 aan, tijd voor een kopje koffie, maar Ik lag nog niet vast en toen zag ik de brug al open gaan, en ben ik maar samen met een bootje wat daar al lag te wachten verder gegaan. Bij Annerveenschekanaal ben ik blijven liggen om te overnachten. Een van de brugwachters (allemaal mensen van de sociale werkvoorziening) kwam vragen wanneer ik verder wilde. Negen uur werd afgesproken. Zoals ik al verwachte waren ze er ruim voor de afgesproken tijd, en met z'n drieën(!) begeleiden ze me verder naar het Zuidlaardermeer. Ik voer met een snelheid van 7 km/u en hoefde de gashandel niet weer aan te raken, omdat steeds de vele voornamelijk authentieke draaibruggetjes op tijd geopend werden.
Afbeelding
Ik heb inmiddels al heel wat sluizen gezien, maar in het Stadskanaal werd ik toch verrast door een paar "grote", bijzondere dubbele sluizen in min of meer originele staat.
Afbeelding

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door popeye op zo mei 15, 2016 8:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie