Red het pontje!

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Red het pontje!

Bericht door wout.bij »

hahaha die frank, de boot heeft een geringe diepgang omdat ie bij hoogwater ook moet kunnen varen, in je enthousiasme heb je je een beetje verschreven, het zij je vergeven frank, blijft een mooi project :D :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Red het pontje!

Bericht door KarelE »

wout.bij schreef:hahaha die frank, de boot heeft een geringe diepgang omdat ie bij hoogwater ook moet kunnen varen, in je enthousiasme heb je je een beetje verschreven, het zij je vergeven frank, blijft een mooi project :D :D :D
gr.wout
Volgens mij bedoelt Frank wel degelijk hoog water, Wout. Immers, bij hoog water lopen de uiterwaarden onder. Maar op die uiterwaarden staat dan maar een klein laagje water, dus dan is weinig diepgang nodig om te kunnen blijven overzetten.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Red het pontje!

Bericht door Marie Christina »

Mijn eerste reactie bij het lezen was ook die van Wout, maar later trok ik ook Karel's conclusie.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door Cees »

Tja, lezen en begrijpen... Frank schreef heus:
Daarnaast was zeer geringe diepgang nodig want bij hoogwater moest er ook gevaren worden. Van dijk tot dijk in dat geval over de ondergelopen uiterwaarden.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Red het pontje!

Bericht door wout.bij »

oeps. :oops: :oops: :oops:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door VRM marine »

en? hoe is het nu met het pontje? :roll:
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

Er zijn op dit moment zeer belangrijke ontwikkelingen ten voordele van het herstel van ons pontje.

Stand van zaken:
De Stichting Voetveer Zeldenrust is nu officieel en ingeschreven in de KVK

Er loopt bij Albert Hein een actie om de statiegeld bonnetjes te innen en er komt al veel geld binnen.

Staat net weer een stuk in de Gelderlander en met name het doel is bepaald op Sint varen in 2015.

Al een aantal dagen laswerk geweest aan het casco en mensen verzameld die mee gaan helpen, maar...
plots komt daar als uit heldere hemel vallen een telefoontje van de familie Damen die zeer geïnteresseerd is
is 'hun' eerste pontje van na de oorlog. Zij willen van ons foto's en de bel voor de komende expositie in Gorinchem.
Wij leveren daar ook twee scheepsmodellen bij.

Maar de grootste verrassing komt dan als we bericht krijgen dat Kommer Damen en familie besloten hebben
om het casco naar de werf te halen en eens te bekijken of de bedrijfsschool ons niet een steuntje in de rug kan geven.
Met andere woorden, zij willen ons helpen om het nodige ijzerwerk aan het casco te gaan uitvoeren.
Beter bericht kunnen wij niet krijgen en we hoorden al dat er een paar mensen van de werf hun schouders
daar onder gaan zetten. Volgende week meer duidelijkheid, wij (onze sponsors) verzorgen het transport.

In de tussentijd gaan wij de aandrijflijn compleet restaureren en er heeft zich net iemand gemeld die
ruim 20 jaar met dat bootje heeft gevaren. Van hem willen we een aantal technische details en hij wil ons
ook technisch bijstaan.

Dus.. op de achtergrond is er flink gelobbyd en de stemming is erg positief. We gaan de deadline halen, de school
waar het casco nu ligt gaat straks al het houtwerk maken als leerlingen-opdracht. Maar da's pas volgend jaar.

http://www.vv-zeldenrust.nl
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door Boekel »

Geweldig!!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door meester »

Frank,
wat een mooi project. de pont van valkenburg (ZH) heeft ook al zo'n restauratie ondergaan dus jullie staan niet alleen. Ik wil wel een lans breken voor het klinken van al het reparatiewerk. op bedrijfsscholen wordt meestal alleen en zwaar gelast. van zo'n geklonken scheepje blijft niets meer over. juist zo'n mooi klein bootje leent zich voor klinkwerk. 8mm nagels zijn prima koud te klinken en maken de reatauratie veel mooier. en de nagels zijn prima te krijgen.
hebben jullie een restauratieplan? dan kan je ook nog subside aanvragen. ik heb wel een soort format daarvoor

veel succes, Nico
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Red het pontje!

Bericht door paure nesci »

Hey Frank, ik heb m zien liggen bij ons op t industrieterrein, geweldig mooi lijntje ! Als Damen er een project van wil maken is dat helemaal top ! Succes ! ( en als je er dan toch weer bent, kun je gelijk ff bij mij langskomen om mijn project te bewonderen....) p.b. !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door dconel »

Ha, ik zag inderdaad al foto's en tekeningen voorbij komen. Ik werk met regelmaat bij Damen en het viel me al op dat er bij engineering een zuil met foto's van het pontje staat, ik herkende hem meteen. Mocht hij daadwerkelijk hierheen komen dan kan ik eventueel foto's maken van de voortgang.

Succes!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door VRM marine »

helemaal top, en dat zelfs nu Damen er zijn schouders onderzet!, dat komt wel goed dus!, houd ons op de hoogte! :D
Voor alles is een oplossing!
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

Geweldig Nieuws!

Wij waren als Stichting Voetveer Zeldenrust uitgenodigd om mee te werken aan een expositie over Openbaar Vervoer te Water,
gaat dus over veerpontjes en ponten en die expositie werd afgelopen vrijdagmiddag geopend in het directiekantoor van Damen in Gorinchem.
Het werd een gedenkwaardige middag, wij hadden uiteraard het ketelpak verwisseld voor het grote net met strop en hadden tevens
liefst twee wethouders uit ons dorp erbij.

Ik heb wat foto's gemaakt en een verslag van de opening en het geweldige nieuws lees je op http://www.vv-zeldenrust.nl/press/nieuws/
Zelf sta ik er niet op want tja.. iemand moet een plaatje maken en om nou in die drukte een 'selfie' te gaan maken :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Red het pontje!

Bericht door paure nesci »

Geweldig !
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Red het pontje!

Bericht door Dirk »

Broeva ! Haro !
fantastisch Frank !!!
groetjes, Dirk
Plaats reactie