Red het pontje!

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Red het pontje!

Bericht door frank »

Snelle actie mensen afgelopen zaterdagavond.

Net thuis van de boot, spullen uitpakken na een mooie winterreis van een maand was er een snelle actie nodig om een stuk varend cultuur uit ons dorp te redden van de ondergang.

Waar gaat het precies om zal de lezer zich afvragen?

Het betreft hier een oud voetveer wat al bestaat sinds de Middeleeuwen en het beroemde Kruisheren klooster van St Agatha verbond met het dorp Middellaar aan de overkant waar de landerijen van het klooster lagen. Vroeger als roeiboot, in mijn jeugd als klein motorpontje. Ergens eind jaren 60 werd het veer opgeheven en verdween het bootje. Ik had mijn eerste zeilbootje daar in het weiland liggen toen ik een jaar of 12 oud was en ging vaak met dat pontje over.

Dat werd vorig jaar allemaal actueel toen ik een tip kreeg dat het casco van het voetveer teruggevonden was en ergens op een Limburgs opslagterrein lag weg te roesten. Nu was kortgeleden de eigenaar van dat terrein overleden dus het zou wel niet lang meer duren voor alles naar de hoogovens zou vertrekken.
Op de terugweg van onze winterreis door de Brabantse kanalen kwam ik langs dat terrein en heb uitgebreid fotos gemaakt en met de eigenaar van het casco gesproken. Hij moest van de weduwe binnenkort zijn spullen van het terrein verwijderen.
Hij wilde er wel een redelijk bedrag voor hebben en ik maakte de afspraak dat ik direct na de reis de heemkundegroep hier in het dorp zou spreken en een besluit zou nemen over de toekomst van het casco.

Maar nu dus, op zaterdagavond belde hij dat hij het casco aan een ander gegund had voor een paar centen meer.
Ik ben onmiddellijk in actie gekomen, de tussenpersoon hier in het dorp gebeld en die schudde meteen iedereen wakker.
Burgemeester gebeld, wethouder, juffrouw van toerisme en wat al niet meer.
Iedereen plots razend enthousiast want volgens de burgemeester "is er al teveel cultuur uit ons dorp verloren gegaan."
Een telefoontje naar de eigenaar en wat onderhandelen en de koop was rond. Ik ben nu ook de klos en tevens (deel)eigenaar van dat casco.

En dan de plannen.
Men wil nu een stichting oprichten die het beheer op zich neemt en de restauratie gaat regelen via een leerlingenplan van een groot metaalbedrijf hier ter plekke. Het houtwerk voor het stuurhuisje en de bankjes gaat ook via een school dus de kosten gaan meevallen.

Wat gaan we er dan mee doen?
Daarover gaan we eerst eens brainstormen maar men heeft het het al over meevaren met lokale evenementen, Sint naar het dorp brengen als vroeger, op zondagen in het seizoen als overzet dienen bij de toeristische wandelroute etc. Dat gaat wel lukken denk ik.

Belangrijkste stap is nu gezet, het casco is veilig gesteld en wordt in januari opgehaald. Intussen hebben we tijd om een restauratieplan te maken. leuk vooruitzicht allemaal, brengt weer leven in de tent.

Hieronder een serie fotos zoals het pontje was en de huidige bedroevende toestand. De motor schijnt ook nog ergens op een terrein te staan, een 2cyl Deutz luchtgekoeld.
Ik ga nu diep in de archieven duiken om historische documentatie op te graven want alles moet nu in een mooie glossy brochure beschreven worden om sponsors aan te trekken.
Maar gezien de geest hier in het dorp lijkt me dat weinig problemen op te leveren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Red het pontje!

Bericht door wout.bij »

goed gehandeld, succes ermee.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Red het pontje!

Bericht door Dirk »

die oude foto's latenw elk een heel mooi bootje zien hey !
prachtig !!!
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Red het pontje!

Bericht door Dirk »

die oude foto's laten wel een heel mooi bootje zien hey !
prachtig !!!
groetjes, Dirk
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door dconel »

Deze Dirk vindt het ook een leuk bootje! En het zal een prachtig project worden denk ik zo :D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

en of het een leuk bootje is!
Heb hier een paar dagen geleden via de FotoArchiefDienst een actie gestart op Facebook, Twitter en zo en heb meteen beet.
Een oude dame belt me en zij blijkt de echtgenote te zijn van een van de oude eigenaars.
Hij leeft nog (net) en is 87 jaar oud. Er is nog veel materiaal en verhalen te vinden.
Komende woensdag heb ik een afspraak voor een gesprek, na het middagdutje natuurlijk :D

Wat ik zo snel al begreep is dat het recht op de veerdienst al lang bij de familie lag en dat er drie broers waren die op dat bootje voeren. De bel die aan de paal hing en waarmee je overtocht aanvroeg is nog in hun bezit.
En ik werd niet teleurgesteld toen ik hoorde dat dit bijzonder mooie casco ooit is gebouwd op de werf van Damen in Gorinchem.
details weet ik nog niet, het verhaal volgt later maar mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld zal ik maar zeggen...

De motor en het stuurhuisje schijnen bij iemand in Doesburg te staan, daar gaan we ook achteraan.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Red het pontje!

Bericht door KarelE »

Prachtig, zo'n project! Maar het zal ook wel veel tijd opslokken. En het zijn altijd dezelfden die dat nog in hun drukke schema weten te passen. Petje af!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: Red het pontje!

Bericht door LeoSt »

Mocht ik ooit wat betekenen in dit mooie gebeuren dan hoor ik 't wel hé :D

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

Dank voor jullie aanmoedigingen. We komen er wel maar alles stapje voor stapje.
Wat tijd betreft zit ik weer wat ruimer in mijn jasje, ben voorzitter af van Olie&Stoom en uit de havenpool gestapt.
Vertel ik later wel in het draadje van de havenplannen.
Dus.. ik kan het toch niet laten en plots komt daar weer een project op me af en dan gaan de handen uit de mouwen.
Wat ons eerst te doen staat is het casco naar huis te halen. Transport en tijdelijke opslag geregeld maar dan..

Vervolgens moet er een organisatie komen die zorgt voor fondsenwerving en techniek. Daar ben ik al druk mee bezig en heb al de nodige bijval van lokale ondernemers.
Dan eerst de keurmeester met de hamer erbij en vervolgens een restauratieplan maken.
In de tussentijd komt de communicatie op gang, prospectus samenstellen, verhalen verzamelen en bedelbrieven schrijven.

Dan de uitvoering, deel is al geregeld via school-stage plannen rest komt nog. Ligplaats is geregeld, contacten gemeente/toerisme draaien ook al.. ik zie ooit een zondagse veerverbinding op de oorspronkelijke plek om voetgangers van de Driekerken-wandeltocht over te zetten...

Ach, als een mens geen wensen en plannen meer heeft :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Red het pontje!

Bericht door Marie Christina »

Vat mijn vraag niet verkeerd op, hoor, maar wat maakt dit pontje het redden waard?
Het lijkt mij een 13 in een dozijn pontje.
zoals er nu vele van die rijkswaterstaatvletjes varen tussen eilandjes in (bijvoorbeeld) Friesland.
Afbeelding

Vertegenwoordigt hij een tijdgeest ofzo?
Een bepaald type pont, wellicht?
Ik bedoel: hij verkeert in een staat die verschrikulluk veel werk aankondigt, en iets maakt hem al dat werk waard.

Ik hoop niet dat ik met mijn vraag nekhaartjes overeind zet, want zo is het geenszins bedoelt. :(
Ik ben gewoon echt benieuwd wat hem zo bijzonder maakt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Red het pontje!

Bericht door wout.bij »

ik zit zo ongeveer een paar honderd km van het pontje af maar toch denk ik daar een mogelijk antwoord op te hebben, ik denk dat een ieder bij frank in de buurt zich het pontje wel herinnert en dien ten gevolge daar ook herinneringen aan heeft, zie je wel op de foto waar st nicolaas op staat, dus ik denk dat de emotionele waarde de werkelijke waarde overstijgt, en daar is niks mis mee, denk ik.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Red het pontje!

Bericht door Marie Christina »

Oh, nee, zéker niet.
Die waarde is zo mogelijk nog belangrijker!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Red het pontje!

Bericht door sailor wim »

Zie ik hier een forumtreffen ontluiken als er wat meer duidelijkheid is?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Red het pontje!

Bericht door frank »

Marie Christina schreef:Vat mijn vraag niet verkeerd op, hoor, maar wat maakt dit pontje het redden waard?
Het lijkt mij een 13 in een dozijn pontje.
Goede vraag en datzelfde vroeg mij vandaag een leek die zich op zijn kop krabde
en zei "wat motte jullie nou met die onbewoonbaar verklaarde hoop schroot??"
En dat is een terechte vraag vind ik, het lijkt inderdaad gekkenwerk, maar..

Het pontje heeft zoals inmiddels gebleken is veel emoties losgemaakt in de lokale gemeenschap.
Iedereen schijnt zijn eigen verhaal te hebben en zijn eigen beleving.
Feit is dat je als 'kenner' onmiddellijk ziet dat het hier om een bijzonder casco gaat.
Het komt van de tekentafel van Scheepswerf Damen in Gorkum op verzoek getekend als voetveer
met eigenschappen die hier op de rivier nodig zijn.
Het is niet zo'n samengeraapt drijvend zooitje zoals op dit moment hier in de provincie als voet-fietsveer rondvaart.
Alles wat drijft komt een klep op en hup.. alweer een voerveer.

Afbeelding

Dit bootje heeft bijzonder mooie lijnen, is erg ondiep en steekt voor ver over. Dat was nodig om aan de
ondiepe over aan een steiger af te meren om passagiers en fietsen op te laaien.
Daarnaast was zeer geringe diepgang nodig want bij hoogwater moest er ook gevaren worden. Van dijk tot dijk
in dat geval over de ondergelopen uiterwaarden.
Dan was de motor een radiator gekoelde MWM want ook in het ijs werd gevaren en ga zo maar door.
Dus in dit geval is mijn antwoord op je vraag dat dit kleine pontje de moeite waard is om gerestaureerd te worden.
En er is veel werk aan te doen!

Afbeelding

Vandaag in alle vroegte naar de Limburgse opslag gereden en met een kraan het casco op een grote vrachtwagen getild.
Daarna naar Cuijk waar hij een plekje heeft gekregen bij een school want het gaat oa een leertraject worden voor
jongeren in opleiding. Het schoolhoofd is erg blij met ons want nu hebben zijn jongens eens iets "echts' om aan te pakken ipv doelloos
schoolprojectjes te maken en weer af te breken.
De betrokkenheid van die jongens was voor mij toch verbazend. Ik krijg zowaar weer hoop voor onze toekomst!
Zie fotos van het transport hieronder.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: Red het pontje!

Bericht door LeoSt »

Tis toch nog een heel ding he !

Mooi projekt, we gaan zeker een keer kijken als er wat te doen is :)

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Plaats reactie