Het eerste probleem in 2014

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Het eerste probleem in 2014

Bericht door frank »

Het eerste probleem in 2014 is....

Laat ik jullie even wakker schudden want ik heb tijdens onze laatste reis in november ontdekt dat er weer
iets heel vervelends op ons af komt.
Wij zijn een maand onderweg geweest door oa de Branbantse kanalen en stuitten op een probleem.
WAAR laat je je huisvuil onderweg?????

Vroegah.. klapte je je zak in een container op een sluis of in een dorp, maar dat is nu definitief verleden tijd.
RWS gaat alle containers afsluiten en alleen met een speciale chipcard krijg je die dan nog open.
Daar hangt dan ongetwijfeld weer een soort van abo aan wat dik in de papieren gaat lopen. Ik las al ergens
iets over € 500 per jaar ??

Dus heb ik bijna een maand lang met volle vuilniszakken aan dek rondgevaren, jaja ze hebben veel gezien onderweg ;-)) tot ik uiteindelijk op sluis Helmoind de zaak kwijt kon in een container die nog niet 'behandeld' was zal ik maar zeggen.
Ook in de dorpen onderweg kun je nergens meer je zak kwijt, of het nou in Den Bosch, Oirschot is of in Beek&Donk, overal staan van die ondergrondse containers die je alleen als inwoner met een speciale chipcard open krijgt. Jij mag als gast in die gemeente wel bij de lokale winkeliers je geld investeren, maar de rommel willen ze niet, je hoepelt maar weer op. :cry:
Ik wed dat dit gaat leiden tot oeververvuiling en huisvuiltoerisme en onze respectievelijke zakken zullen heel wat kilometers gaan maken.

Zelfs een bezoek aan een bedrijf waar ik een open container zag staan en waar ik vriendelijk vroeg of ik tegen betaling nota bene ... , "nee meneer, u mag uw zak niet in onze bak dumpen" etc Waar moet dat heen vraag ik me af???
Oh natuurlijk, je kunt naar het gemeentehuis lopen een kaart vragen als toerist, dat kan. Timmer dan maar gelijk een extra kastje aan boord bij want dat gaat gedurende een reis een hele verzameling duur betaalde en gedeeltelijk gebruikte chipcards worden!

Nu is het wel zo dat wij langzamerhand slim geworden zijn en heel creatief met ons afval omgaan. We scheiden alles in categorieën die allemaal een eigen eindbestemming hebben... bijvoorbeeld iedere ochtend met een klein zakje en de hond een ommetje maken en een afvalbak zoeken is bij ons al vaste prik geworden. Andere categorieën praat ik niet over..
In een winkel iets kopen? OK, maar dan alle verpakkingsmateriaal daar achterlaten.
Ik kocht onderweg nieuwe klompen, maakte de doos in de winkel open en stapte in die nieuwe schuiten. Mijn oude gingen in de doos en liet ik netjes achter.. opgeruimd!

De gemeenten en rws hebben een nieuwe slogan -- "We maken het niet leuker en beslist niet makkelijker"
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door Marie Christina »

Zo ruimde ik van de zomer keurig de drol van mijn hond op toen we op Schier waren.
Vervolgens heb ik anderhalf uur met een zak stront in mijn hand gelopen.
Kon het nergens kwijt.
Overal die met een chipcard beveiligde containers.

Navraag bij de gemeente leerde dat er ergens in het dorp een niet beveiligde container moest staan.
Ja, fijn.
Daar was ik dus niet.

Volgend jaar maar weer gewoon met een schepje in het water gooien of ergens begraven of (tja...) laten liggen als het niet té erg in de weg ligt.

Ik heb echt wel goede wil, poep is vies tenslotte, maar als het me bekant onmogelijk gemaakt wordt om aan het beleid mee te werken....
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door LeoSt »

Wanneer we ons vaar-kentekenbewijs hebben en de boot gekoppeld is aan ons SoFi nummer kan er wellicht wat geregeld worden ?

Maar eerst de vaarbelasting uiteraard :x en dan als goedmakertje een soort OV chip voor de vaarwegen en bijvoorbeeld het afval ....

Hehehe komt strakkies de P92 langszij: "Schipper U hebt niet uitgechecked bij het verlaten van het A'dam Rijnkanaal" :D :D :D

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door Marie Christina »

Ik zie het die kant nog wel op gaan ook, Leo.
Bruggeld, sluisgeld, havengeld afvalgeld.
Alles op een Vaarchipkaart,

Kunnen ze gelijk in de gaten houden waar je zoal komt in je vakantie.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door LeoSt »

Zag net dit lijstje:

http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/22180 ... ogd__.html

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door Marie Christina »

Bliksem!
Die bedragen liegen er niet om.

5km te hard met een groot schip: 1500 eurootjes meneertje. :shock:
Als we zo op de weg gaan beginnen zal het gauw gedaan zijn met de wetsovertredingen :D
Een sluis invaren terwijl het licht nog Groen/Rood is € 230,-
Staan hier de boetes nog in verhouding met het gevaar dat je veroorzaakt?

Ben van diverse overtredingen benieuwd hoe ze de handhaving gaan controleren trouwens.
"Niet goed uitluisteren op de marifoon"
Hoe moet je dat nou controleren?
"De motor van een stilliggende motorboot onnodig lang of zonder redelijk doel in werking houden".
Naar het inzicht van wie?
Wellicht vind ik het wel een heel redelijk doel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door KarelE »

Marie Christina schreef: Ben van diverse overtredingen benieuwd hoe ze de handhaving gaan controleren trouwens.
"Niet goed uitluisteren op de marifoon"
Hoe moet je dat nou controleren?
Misschien niet controleren, maar wel constateren. Een paar jaar geleden las ik in de schuttevaer dat een schipper hiervoor een boete had gekregen, nadat hij drie maal door de post was opgeroepen en niet reageerde. Een in de buurt varende P-boot ging langszij en schreef een prent.

Marie Christina schreef: "De motor van een stilliggende motorboot onnodig lang of zonder redelijk doel in werking houden".
Naar het inzicht van wie?
Wellicht vind ik het wel een heel redelijk doel.
Ja oom agent, er geldt hier een generatorverbod, en ik moet toch mijn accu's laden, ziet u :wink: :wink:
Laatst gewijzigd door KarelE op vr jan 03, 2014 1:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door frank »

Allemensen, die boetes tegenwoordig zijn absurd hoog! Staat absoluut niet in verhouding tot het gepleegde delict.
Je kunt bij wijze van spreken nog goedkoper je schoonmoeder om zeep helpen tegenwoordig :D

Maar dat lost mijn afvalprobleem nog niet op.
Zet ik de zak overboord dan wordt dat dus een dure grap, vooral als die zak dan sneller dan toegestaan
overboord wordt geworpen :evil:
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door quichot »

Dat met die vuilniszakken gaat echt een probleem worden. De gedachte erachter is dat de beroepsvaart een pas krijgt, en dat de pleziervaart het wel in de jachthavens kwijt kan. Echt weer zo'n achter een bureautje bedachte schijnoplossing. Maar de overheid gaat van een koude kermis thuiskomen, let maar op, want overal zullen ze op walletjes en in het riet gedumpt afval moeten gaan opruimen tegen een veelvoud van de kosten die ze denken hiermee uit te sparen. Dom, dom, dom, want zó voorspelbaar...
Dit jaar kon ik het nog kwijt op sluis 0, maar dat houdt ook op. En dan? Tja, wie het weet mag het zeggen.
Overigens, bij die boetes staat niet vermeldt wat die anno 2013 waren, dus hoeveel meer het geworden is weet je nu nog niet. Dat gaat trouwens ook nog wat worden: doorvaren bij roodgroen is zowat standaard geworden bij de meeste op afstand bediende bruggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door Marie Christina »

Inderdaad, want hoe moet je bekeurd worden?
Dat je over de marifoon hoort (want die heb ik natúúrlijk de godganse dag aan staan): "Marie Christina, de brugwachter hier. U bent door rood gevaren. Legt u even aan? Dan bel ik even de (water)politie. Die is hier over een uurtje en dan krijgt u een bekeuring."
Vervolgens zeg ik "Ja, dahag."en vaar door.

En dan?

Tegen de tijd dat die politieboot min of meer in de buurt van plaatsdelict is lig ik al verscholen achter een rietkraag aan een achterafeilandje in het hartje van Friesland aan een pilsje te lurken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door KarelE »

De gemiddelde brugwachter heeft geen opsporingsbevoegdheid, en kan dus geen proces-verbaal opmaken op ambtseed. Zijn woord tegen het jouwe maakt dan toch dat jij aan het langste eind trekt. Anders wordt het als er regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan, en er een agent in het brugwachtershuisje of achter een bosje zit mee te kijken naar je verrichtingen. Als ze echt aan het controleren zijn ben je het haasje.

En ja, dat doorvaren. Tot hoever? Toen er in ons bedieningsgebied wat fout ging met een bepaald schip kwam die schipper niet verder dan de eerstvolgende sluis. En dat hij de sluis haalde was omdat we de andere bruggen nog wel bedienden, omdat de politie bij de bruggen niet aan boord kon komen bij de wachtpalen (geen afloop naar de wal aanwezig, bij de sluis wel).
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door Marie Christina »

Het ligt wat aan het vaargebied en aan het seizoen.
Maar in Friesland zit men/ ik wat dat betreft goed.
Met mijn 2.40 m kruiphoogte zijn er maar weinig bruggen een probleem en de eerstvolgende sluis heb ik pas in Lemmer / Harlingen / DokkumerNieuwezijlen of zelfs de Oostersluis in Groningen.
Succes met zoeken.

En politie?
Ik heb op het Sneekermeer ooit naar ze geroepen op kanaal tien omdat iemand echt gevaarlijk aan het speedboten was tussen optimisten en Piraatjes die aan het wedstrijden waren.
Geen enkel antwoord.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door Cees »

Het is altijd weer leuk om te zien hoe een onderwerp afdwaalt.
Frank begon met het niet kwijt kunnen raken van vuilniszakken.

Inmiddels zijn we aangeland bij:
@careljan: De gemiddelde brugwachter heeft geen opsporingsbevoegdheid, en kan dus geen proces-verbaal opmaken op ambtseed.
Geen idee wat het te maken heeft met het niet kunnen kwijtraken van afval.
@marie christina: Want hoe moet je bekeurd worden bij door rood varen?
Geen idee wat het te maken heeft met het niet kunnen kwijtraken van afval.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door quichot »

@careljan, klopt het dat veel van je collega's bij het passeren van één enkel scheepje niet eens de moeite nemen om van roodgroen naar groen te gaan? Want dat valt mij steeds vaker op, vooral bij op afstand bediende bruggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door KarelE »

quichot schreef:@careljan, klopt het dat veel van je collega's bij het passeren van één enkel scheepje niet eens de moeite nemen om van roodgroen naar groen te gaan? Want dat valt mij steeds vaker op, vooral bij op afstand bediende bruggen.
Dat hangt voor een groot deel van de manieer waarop de bediening van een brug geautomatiseerd is af. Bij de meeste bruggen die ik bedien kan ik niet eens groen geven, dat gebeurt automatisch als de brug in de geopende 'eindstand' komt. Pas dan gaan de lichten op groen. Andere bruggen geef ik wel groen, maar kan ik dat pas doen als ook die eindstand is bereikt.

Vaart nu het schip al door de brug voordat de eindstand is bereikt, dan onderbreek je het openen en gaat direct verder met sluiten van de brug. In zo'n geval komt er dus inderdaad helemaal geen groen.

Pas groen geven als er een eindstand is bereikt heeft weer te maken met verantwoordelijkheden/aansprakelijkheden. Bij het bereiken van de eindstand wordt het bewegingsmechaniek geblokkeerd. In theorie zou, bijv. door een storing, een brug dus weer naar beneden kunnen gaan/vallen voordat deze helemaal openstaat. Dan kan dus schade ontstaan aan een schip dat al onder de brug vaart. Dat schip heeft nog rood(groen), en is dan dus zelf aansprakelijk voor de schade.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie