Het eerste probleem in 2014

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door KarelE »

En weer even on topic: ik weet niet wat ik zou doen/wat er aan moet gebeuren. Misschien toch maar de route van de burgerlijke ongehoorzaamheid en de vuilniszakken maar ergens netjes op de wal zetten, en er vooral voor zorgen dat er geen adresstickers in zitten. Als we ons plezierjacht allemaal tot vuilnisboot omdopen en 3 weken vuilnis opsparen in de vakantie om het thuis weg te gooien, dan wordt zich nooit iemand bewust van het nu veroorzaakte probleem.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door Evert »

In de havens waar ik kom betaal ik vaak ook voor het afval. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt te gaan betalen voor containers op de sluizen. Het hele idee om mensen die onderweg zijn te laten betalen voor hun afval zorgt er alleen voor dat er meer gedumpt wordt.
In gemeentes waar je moet betalen bij de gemeentewerv zie je dat ook vaak. Daar zijn de afgelegen plekken vaak een dankbare mogelijkheid om troep te dumpen.
Ik denk dat geld vragen voor het afval in bijna alle gevallen duurder is dan het gratis kunnen afgeven voor degene die het hoort in te zamelen en de straten schoon hoort te houden.

Wat betreft rood groen. Sinds rws afgelopen jaar heeft aangegeven te handhaven als er door rood gevaren wordt blijf ik altijd braaf liggen tot het groene licht. Tenzij de sluiswachter mij te kennen geeft over de marifoon dat ik geacht wordt door het rode licht te varen. Dit gebeurt nog wel eens als er veel pleziervaart is.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door quichot »

Brugwachter Careljan geeft aan dat het deels een aansprakelijkheidskwestie is, en deels geautomatiseerd is, waardoor je pas twee keer groen krijgt als het brugdek in de bovenste stand is geborgd.
Aan de andere kant hoor ik ook wel van brugwachters dat de openingsduur op gespannen voet staat met het geduld van de weggebruiker. Niet zelden stappen heethoofden uit hun blik om op de brug verhaal te komen halen. (Verbaal) geweld wordt daarbij niet geschuwd. Om die reden manen veel collega's van Careljan soms al tot passeren bij halfopen brug. Zelfs komt het voor dat die niet hoger wordt opgehaald dan strikt nodig is naar inzicht van de brugwachter. Al met al reden voor mij om door roodgroen (dus niet door rood!) te varen als de nautische omstandigheden dat toelaten. En met die boetes zal het zo'n vaart niet lopen.
En wat betreft het huisvuil: voor mij staat vast dat het clandestien dumpen enorm zal toenemen. Nogmaals: hoe kortzichtig kun je als overheid zijn!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door wout.bij »

volgens mij valt het verhaal met die boetes wel wat mee, rij 32 jaar in de auto, de boetes zijn op 2 handen te tellen, vaar 30 jaar rond in Nederland, nog nooit een boete gekregen, de marifoon weet ik te bedienen, en te snel varen wil ik en de boot niet, en om effe terug te komen op het vuil probleem, ook dat heb ik (nog) niet, overal in frl. staan open containers, en daarbij komt dat wanneer de nood hoog word wij super creatief zijn, vooral wanneer het donker is. :D :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door FransvanNispen »

Ik vind, dat als de brugwachter vind dat jij door MAG varen, hij dit even via de marifoon en/of luidsprekersysteem dan wel met duidelijk zichtbare armsignalen (dus uit z'n hokkie komen) dit kenbaar moet maken.
En er niet van uit mag gaan, dat ze dat bij zijn brug "toch altijd al doen" .
Ik weet dat n.l. Niet als ik daar de eerste keer kom.

Daarnaast kan de marifoonbezitter het ook even netjes vragen of hij vervroegd door mag varen.
Het is dan wel aan de brugwachter, dat deze ook netjes, en rustig antwoord geeft, en niet de pleziervaarder op z'n kloten geeft omdat ie het in zijn botte hoofd haalt om dit te vragen, want hij moet de regels kennen.

Daarnaast maak ik het heel vaak mee dat ik aan de sluiswachter evn vraag of ik aub groen kan krijgen, dat komt dan dikwijls omdat men meerder bedieningen moet doen, en als jij dan als jachie, helemaal moederziel alleen door die ene rustige sluis moet, hij het gewoon even vergeet. Dat kan natuurlijk ook.

Dit zijn praktijkvoorbeelden.
Mijn ervaring, 99,99% van de sluis en brugwachters benaderen de mensen netjes en correct.
Zij en ook de beroepsvaart is blij dat mensen in de pleziervaart in het bezit zijn van een marifoon, en deze ook gebruiken.
Zij zitten niet te wachten op een correct lulverhaal, maar even kort en bondig dus duidelijk de marifoon gebruiken.


Huisvuil, we mogen nog blij zijn dat we het op de jachthavens achter kunnnen laten.
Overig: we moeten in ieder gehucht waar we overnachten wel toeristenbelasting betalen, die in het leven geroepen is, om o.a. Dit soor faceliteiten te financieren, maar die worden als eerste wegbezuinigd, en gelijktijdig gaat dan die belasting omhoog. :(

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door quichot »

FransvanNispen schreef: Mijn ervaring, 99,99% van de sluis en brugwachters benaderen de mensen netjes en correct.
Ik lees nergens in dit lijntje het tegendeel Frans, maar daar ging het ook niet zozeer over. Als zijspoortje van het huisvuil kwamen boetes voor onder andere door roodgroen varen ter sprake, terwijl dat op met name afstandbediende trajecten eerder regel dan uitzondering is. Ook het marifoonverkeer is op dergelijke trajecten tot het minimum teruggebracht, omdat je na passage van het eerste kunstwerk gevolgd wordt. Goed ingespeeld personeel (met name de posten Weert, Schijndel en Helmond verdienen hier een dikke pluim!) weet op een minuutje na precies wanneer je bij de volgende brug bent, zodat je dikwijls niet eens hoeft af te stoppen. Marifooncontact schept dan eerder verwarring dan duidelijkheid omdat bij de centrale post alles op hetzelfde kanaal binnenkomt. Daarbij komt dat wat nieuwere bruggen vaak zó snel opengaan dat als je bij roodgroen al snelheid maakt, je neus vaak precies op groen bij de doorvaart is.
Maar dat geldt uiteraard niet overal, dus per keer zal je het een beetje zelf moeten inschatten, maar mijn ervaring is dat verantwoord niet-dralen op prijs wordt gesteld door alle betrokkenen. En daarom snap ik die boete daarvoor ook niet.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door FransvanNispen »

Dat wat jij zegt klopt voor de volle 100%. Ook die ervaring deel ik met genoegen.
Één post, die oplet op een flink traject, en je kan zonder af te stoppen gewoon lekker RUSTIG :wink: doorvaren.

En ook het opvaren bij rood groen en precies met groen bij de brug zijn is makkelijk.
Maar ik ben het wel eens met het niet dralen, maar.. Door rood groen varen mag niet, dat heeft een reden, en dat is :veiligheid, en hier moet je niet mee willen spelen, het ja maar, is hier geen optie, je moet één lijn trekken en dat is :niet Elf wat verzinnen waarom jij wel door mag varen, maar luisteren wat op dat moment door de bevelhebber gezegd word.

Toch geven de zijsprongetjes altijd wel weer leuke en soms ok leerzame reacties.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door KarelE »

Voor het kunnen laten doorvaren van de scheepvaart, zoals in de voorbeelden genoemd, hangt het ook erg sterk af van het traject dat je bedient. Af en toe een schip, en niet te veel autoverkeer, dan kan je rustig draaien zodra er een schip aankomt. Maar op een traject met heel veel aanbod, en erg druk autoverkeer, dan ontkom je er niet aan om steeds wat pleziervaart te 'verzamelen' en dan de brug te draaien. Met een fors aanbod van beroepsvaart en pleziervaart tijdens het zomerseizoen kom je met twee openingen per uur voor pleziervaart nog vaak aan 4-6 openingen in een uur. Dat betekent dat de brug soms voor maar 50% van de tijd voor het wegverkeer beschikbaar is.
En dat vind ik het leuke aan dit werk, om in die drukte die belangen af te wegen, te zorgen dat de scheepvaart op tijd is voor de spoorbrug, maar ook dat het wegverkeer niet eindeloos vast staat.

En dat de schepen dan wachten totdat het groen is, dat snap ik. Maar ga dan niet liggen wachten op 2 a 300 meter voor de brug, en dan ook nog pas beginnen met richting de brug varen als het licht op groen gaat. Dat zie ik vooral veel zeiljachten doen, en ik heb hem dan wel eens weer dichtgedaan als men niet snel begint met opvaren bij groen. Bij rood-groen kan je in ieder geval beginnen bet opvaren richting brug.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door FransvanNispen »

Ja ik probeer ook altijd met m'n neus tegen de brug t gaan liggen bij wijze van,
Ik kan me ook dood ergeren aan degene die zo ver voor de brug gaan liggen wachten, en als je daar iets van zegt, krijg je een grote bek. Het kan dan wel plezier vaart zijn, maar de economie moet wel blijven draaien, anders kunnen we niet blijven varen natuurlijk
.


Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door schipper-willem »

Het probleem ROOD-GROEN is eigenlijk geen probleem.
Als je dat licht krijgt, gaat de brugwachter de boel gereed maken voor jou doorvaart.
Vaar je dan daadwerkelijk door rood -groen, is de brug nog niet in zijn eindstand, en zou in pricipe het risico bestaan op een defect met mogelijke catastrofale gevolgen, denk aan de hefbrug in de Gouwe die naar beneden viel!
Ook is het mogelijk dat de brugwachter door uiteenlopende omstandigheden het licht nog niet op groen heeft gezet, en zou een veilige doorvaart plaats kunnen vinden, maar dat weet je natuurlijk niet, dus wachten op groen is belangrijk, dan tref je natuurlijk ook het landverkeer, dus zo vaak zal dat niet voorkomen.
Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door Cees »

FransvanNispen schreef:Toch geven de zijsprongetjes altijd wel weer leuke en soms ok leerzame reacties.
Absoluut waar. Vandaar mijn reactie: "Het is altijd weer leuk om te zien hoe een onderwerp afdwaalt".
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door LeoSt »

En hoe zit 't met lage bootjes ?

Ik zie hier het gele licht in het midden van de brug niet branden, zou die ook pas aangaan als de brug legt en vergrendeld is ?

Afbeelding

Afbeelding

Of het lampje is stuk :oops:

Afbeelding


m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door quichot »

schipper-willem schreef: dus wachten op groen is belangrijk.
Blijft het probleem wanneer de brug maar een stukkie voor je wordt geheven, zoals bij de doorvaart Kostverlorenvaart of Nieuwe Herengracht in Amsterdam. Het ligt er wel eens aan wie er met je mee fietst, maar vaak kijkt de bruggeman even welke hoogte net genoeg is. Dan kan je tot sint juttemis wachten op groen!
Leo, dat gaat naar Den Bosch toe, zoete lieve Gerretje!
Op foto 3 hoort het lichtje te branden, dus het zal stuk zijn.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door KarelE »

LeoSt schreef:En hoe zit 't met lage bootjes ?
Ik zie hier het gele licht in het midden van de brug niet branden, zou die ook pas aangaan als de brug legt en vergrendeld is ?
m vr groet, Leo
Sterker nog, bij sommige bruggen gaat dat uit als je de knipperlichten voor het wegverkeer inschakelt, en pas weer aan als die landverkeersseinen weer uit zijn.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door johan »

Is dat niet logisch? Zolang de "operatie brug" nog aan de gang is heb je rood, rood/groen of groen. Als "operatie brug" helemaal af is (dwz dat het verkeer er terug over mag) is het moment voor het gele licht midden de brug dan aangebroken. Dan kan er van beide kanten weer verkeer komen dat voldoende lage doorvaarthoogte heeft.
In het voorbeeld vaart het jachtje parmantig door rood terwijl de brug aan het zakken is. Lijkt me uit veiligheidsoverwegingen niet aan te raden. Ook als de brug al "ligt" moet die nog vergrendeld worden e.d. dus blijft het zolang rood.
"operatie brug" start dus met de knipperlichten om het wegverkeer tegen te houden en eindigt met het vrijgeven van het brugdek voor wegverkeer.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie