Het eerste probleem in 2014

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door LeoSt »

In het voorbeeld vaart het jachtje parmantig door rood terwijl de brug aan het zakken is. Lijkt me uit veiligheidsoverwegingen niet aan te raden.
Wat zou er dan mis kunnen gaan Johan ?
"operatie brug" start dus met de knipperlichten om het wegverkeer tegen te houden en eindigt met het vrijgeven van het brugdek voor wegverkeer.
Zou het dan niet handiger zijn om dan wat 'deelprocessen' te definieren zodat het allemaal wat vlotter :? en soepeler gaat ?

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door johan »

LeoSt schreef:Wat zou er dan mis kunnen gaan Johan ?
De brug zou kunnen "vallen" in het ergste geval bvb, maar is idd zeer onwaarschijnlijk
LeoSt schreef:Zou het dan niet handiger zijn om dan wat 'deelprocessen' te definieren zodat het allemaal wat vlotter en soepeler gaat ?
Vanuit oogpunt van de schipper misschien wel, ik ken de veiligheidsprocedures onvoldoende om daar over te oordelen. Dergelijke analyses worden meestal vanuit zero-risico opgemaakt en lijken misschien wel op het eerste zicht overkill. Anderzijds wordt er bij elk ongeval of calamiteit in de eerste plaats naar verantwoordelijkheid gezocht, en die willen overheden zoveel mogelijk afblokken. Of dat altijd even terecht is laat ik graag in het midden...

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door quichot »

Leo's foto's tonen maar weer eens aan dat de praktijk vaak weerbarstiger is dan de starre regelgeving. In de getoonde situatie zien we de opvaart naar sluis 0. De afvaart uit de sluis is zojuist gepasseerd. Voor het jachtje is er dus geen enkele reden om te wachten, en áls het dat zou doen, dan wordt de schutting alleen maar nodeloos opgehouden. Verder zie ik met de beste wil van de wereld geen zinnige reden voor de scheepvaart om te wachten tot de bomen voor het wegverkeer weer opengaan.
Dan het denkbeeldige risico van een vallend brugdek: ik denk dat dat een stoplap is om de regelgeving een schijn van zinnigheid te geven. Die hef bij Boskoop wordt er dan bijgesleept, maar dat is dan weer typisch zo'n brug die niet hoger geheven wordt dan de brugwachter nodig acht. De brug ligt in de staandemastroute, dus liggen er veel zeiljachten voor, maar beide vaarrichtingen krijgen al groen zodra de brug twee meter geheven is.
Verder, als een vallend brugdek écht een reëel risico zou zijn, waarom laten brugwachters het dek dan al vaak zakken als de het laatste jachtje er nog onder ligt?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door popeye »

Volgens mij heb ik bij de brug in het Meppelerdiep wel eens meegemaakt dat de brugwachter het oranje/gele licht al weer aan deed tijdens het zakken van de brug.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door paul »

In Middendelfland druk je op de knop voor de aanvraag van bediening.
Even wachten..........
Brug gaat open........
Licht blijft rood.........
Even wachten........
Brug gaat weer dicht.

Of brug zakt als je er onder vaart.
Er schijnt nu wat verbetering te zijn nadat een aantal schippers,in niet algemeen beschaafd nederlands met de post gesproken te hebben.
gr Paul
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door KarelE »

johan schreef:
LeoSt schreef:Wat zou er dan mis kunnen gaan Johan ?
De brug zou kunnen "vallen" in het ergste geval bvb, maar is idd zeer onwaarschijnlijk
LeoSt schreef:
Een beetje gezocht in dit specifieke geval, maar het jachtje dat onder de brug doorkan kan niet zien of de andere kant groen heeft. Ik heb zo eens een hele reeks nieuwe Amsterdamse vloeken geleerd toen ik groen kreeg op de Kostverlorenvaart en een laag scheepje vanaf de andere kant dacht wel te kunnen doorvaren. Op het brugwachtershuisje ging een raam open, en de schipper van dat notedopje werd stijfgevloekt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door KarelE »

quichot schreef: Dan het denkbeeldige risico van een vallend brugdek: ik denk dat dat een stoplap is om de regelgeving een schijn van zinnigheid te geven.
Die stoplap zie ik iets anders: het gaat er niet om de regel zinvol te maken. Het gaat om de doorslaande neiging in dit land om voor ongeval/ongemak iemand aansprakelijk te willen stellen. Gewone 'pech' kan niet meer, iemand moet 'het' gedaan hebben. Dan krijg je automatisch dat iedere potentiele 'iemand' ervoor gaat zorgen dat het risico niet bij hem komt te liggen.
quichot schreef: Die hef bij Boskoop wordt er dan bijgesleept, maar dat is dan weer typisch zo'n brug die niet hoger geheven wordt dan de brugwachter nodig acht. De brug ligt in de staandemastroute, dus liggen er veel zeiljachten voor, maar beide vaarrichtingen krijgen al groen zodra de brug twee meter geheven is.
Dat is niet (meer) zo. De brug kan worden geheven op 3 hoogtes: 12, 24 en 30 meter. Die hoogte moet worden geselecteerd voordat je met het openingsproces begint. Standaard wordt tot 12 meter geheven. Als je meer dan 12 meter nodig hebt de brugwachter dus tijdig waarschuwen. Ik heb het al wel eens gehad dat er een zeiljacht achter een containerschip verstopt zat. Als die zich niet meldt en toch meer dan 12 meter nodig heeft kan er niet worden doorgezet naar 24 meter, dat wordt dan wachten op de volgende opening. Naast de scheepsverkeersseinen hangt een matrixbord dat de onderdoorvaarthoogte geeft. Die hoogte (12/24/30) wordt pas getoond als de eindstand is bereikt, en ook dan pas worden de scheepsverkeersseinen groen.

Groet, Karel
Laatst gewijzigd door KarelE op zo jan 05, 2014 2:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door LeoSt »

In den Bosch is het -nog een jaartje- steeds schipperen voor de brug/sluiswachters, het best drukke scheepvaartverkeer en ditto wegverkeer willen natuurlijk allebei vooruit. Een weetje bij sluis 0 is dat men voor bootjes die in de opvaart onder de Hinthamerbrug de sluis in kunnen varen het gele licht gebruikt i.p.v. de rood/groene lichten. Dan kan de brug mooi blijven liggen en je kan toch binnenvaren.

En de marifoon is echt onmisbaar, je meld je bij de sluismeester en dan hoor je wel wat ie van plan is.

Kan je gelijk vragen waar de afvalcontainer staat :D :D :D


m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door quichot »

LeoSt schreef: Kan je gelijk vragen waar de afvalcontainer staat :D :D :D
Opvarend aan stuurboord. :wink:
Dankzij Karel krijgen we veel inside information. Ja, in Boskoop hebben ze hun leergeld inmiddels wel betaald. Ik kan begrijpen dat daar de teugels wat zijn aangehaald. Maar tot voor kort ging dat toch echt zoals ik het beschreef. En inderdaad, die lamlendige Amerikaanse claimcultuur dring hier helaas ook door. Steeds minder mensen zijn nog bereid verantwoordelijkheid te dragen voor de risico's die het leven nu eenmaal met zich meebrengt. Werden kleine ongemakken vroeger laconiek afgedaan met 'waar gehakt wordt vallen spaanders', nu wordt er direct op hoge toon genoegdoening (lees: geld) geëist. En de overheid moet ze ieder strootje voor de voeten wegvegen.
Maar we dwalen steeds verder off topic! :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door frank »

We leven toch in een moderne geautomatiseerde maatschappij dacht ik ??

Maak een uniforme regeling voor iedere burger, iedere Persoonlijke Vervuilings Eenheid bedoel ik dan en geef ieder huishouden een chipcard voor het openen van de ondergrondse RestAfvalContainers, waar ook in NL.
Simpele gedachte toch?
Wij betalen dan hier in het dorp netjes onze AfvalStoffenHeffing en nog veel meer maar nemen onze chipcard aan boord mee.
Wij kunnen nou eenmaal niet op meerdere plaatsen tegelijk afval afgeven, dus waar je op dat moment ook bent, chipcard opent alle deuren.
De afrekening van "Vervuiler Betaalt" gaat dan op dat moment naar die gemeente waar jij je chipcard gebruikt en je zak loost.
Als we al in staat zijn om een OV chipcard te verplichten dan moet een Restafval chipcard toch ook kunnen?
Dat nieuwe systeem van RWS en de binnenvaart kan toch ook wel gefikst worden voor alle burgers in dit land?

Maar helaas, in dit land lopen teveel debielen rond die op een bureaustoel zitten en ons het leven zuur maken.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door MdB »

Frank, kijk eens op de Parkeerplaatsen langs de snelwegen, wat daar staat voor de vrachtwagen chauffeurs, zouden die mooie ketel niet ook op sluizen e.e.d passen, zie zien blauw/paars en groen/geel en het lijken net boeien, dus ook geschrikt voor de vaart!!
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door LeoSt »

Een jaar of 5~6 geleden melde ik mij netjes ter gemeentehuize om beleefd te vragen om een 2e afval inlever mogelijkheid; kliko, container of ondergrondse verzamelput, ik was niet zo kieskeurig, als ik maar de zooi kwijt kon.

OOOOOOW JEEEE :shock: :shock: :shock:

Na een kwartiertje stonden er 5 (vijf) ambtenaren bij het loket, zelfs iemand in pak met stropdas. Maar helaas, het systeem liet dit niet toe:
alles was gekoppeld aan de gemeentelijke basis administratie o.i.d., dus ik kon maar op 1 punt afval kwijt en dat was 't :(

Daar stond ik dus met m'n geld en goeie bedoelingen, dan maar gebruik maken van de gratis container op de plaatselijke gemeentelijke jachthaven :D

Zo af en toe vraag ik me echt af hoe dit landje nog blijft draaien, of ben ik nou een ouwe pessimist aan 't worden :cry:

m vr groet, Leo

PS: van die 5 personen is er geen 1 van gelogen, en de verders heel aardige dame achter het loket schaamde zich zelfs voor de gang van zaken, die meneer met stropdas was toen al vertrokken ...
PPS: Frank, straks zijn we geregistreerd en verplicht van AIS voorzien, dan wordt alles netjes en geheel automatisch van je rekening afgeschreven :wink:
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door quichot »

Bureaucratie werkt verlammend, maar houdt wel lekker veel mensen aan het werk.
Voorbeeldje: op de Prinsengracht in Amsterdam komt een openbare steiger voor op- en afstappen passagiers. Voor de deur bij het ziekenhuis. Logisch toch? Maar dat ziekenhuis sluit dit jaar de deuren. Dus vragen horeca-exploitanten en andere ondernemers aan de drukbezochte overzijde, waar salonbootjes en watertaxi's af- en aanvaren, om dat steigertje dáár dan te bouwen. Al na 12(!) weken, opmerkelijk snel voor gemeentebegrippen, komt er een antwoord: kan niet, want past niet in het 5(!) jaar geleden vastgelegde bestemmingsplan voor betere bereikbaarheid van het ziekenhuis. Van die dingen...
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door Eduard »

De overheid leert niet zo snel. Een aantal jaren geleden besloot men met oneindige wijsheid dat de conducteurs van de Amsterdamse trams overbodig waren. Allemaal ontslagen, gedeeltelijk een ww uitkering, voor veel geld alle hokjes uit de trams gesloopt en gek genoeg een enorme toename van zwartrijders. Dus vliegende brigades in het leven geroepen voor controle. Die zag je al van verre herkenbaar bij de halte staan, dus dan liep de halve tram leeg. Daarna de controle teams in burger en bij iedere deur 1, deuren op slot en zo ving je wel een paar zwartrijders per keer. Toch werkte het niet goed, zeker niet in combinatie met die rare, voor iedere toerist onbegrijpelijke strippenkaart waar je altijd 1 zone teveel op moest afstempelen, dus er werd nog steeds veel zwart en grijs (niet het juiste aantal zones) gereden. Nu hebben alle trams weer een conducteur. Helpt gek genoeg en tot grote verrassing van de overheid, ook nog tegen vandalisme en rotzooitrappen in de tram! Volgende slimme daad ivb bezuiniging: van ieder 10 prullebakken op straat halen we er 9 weg. Scheelt enorm, maar je kunt je rommel niet meer kwijt, dus je loopt er mee naar huis. Maar ja ,dat doet niet iedereen, zeker niet met die hondepoepzakjes. Laat me raden, over een paar jaar komen de prullebakken weer terug....En hopenlijk ook vuilcontainers bij sluizen, maar ik vrees dat het eerst weer helemaal uit de hand moet lopen.
Gebruikersavatar
LeoSt
Berichten: 67
Lid geworden op: wo jun 26, 2013 12:28 pm

Re: Het eerste probleem in 2014

Bericht door LeoSt »

l'histoire se répète

Maar helaas is het geschiedenis onderwijs ook zowat wegbezuinigd.

Snap dat wel, want stel dat we te slim zouden worden en -hou stil :shock: - zelf zouden gaan nadenken en referenda enzo zouden gaan eisen :?

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Plaats reactie