schuren of bikken of ???

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door juhroen »

Ha Dirk,

Allen bovenstaande antwoorden zijn allemaal een mogelijke manier om het aan te pakken.
Aangaande jouw schip zou ik in dit geval de gebieden laten stralen.
Jouw schip is varend en technisch in orde en met de zomer voor de deur vaar je liever geschilderd rond als een bijna af project.

Jouw kennende komt dit schip net zo strak in de lak als de voorgaande schepen.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door frank »

Voor mij niks beters dan de naaldenbikhamer op lucht. Mat dat ding kom je in alle hoekjes en gaatjes
in tegenstelling tot andere oplossingen.
Wat je nodig hebt is een zuinige naaldenhamer, ik heb al jaren een von Arx en ben daar zeer tevreden over.
Flinke compressor, kun je ook huren voor een weekend of zo.
Wat ik wel merk is dat de naaldenhamer 'bevriest' tijdens lang werken. Door de drukverlaging in dat mechaniek
staat het ijs er op dus doe maar handschoenen aan.
Daarnaast moet ik regelmatig wat WD40 in de luchtingang spuiten anders gaat dat ding in staking. Heb al een
set naalden moeten wisselen, zoveel is hij al gebruikt.
Verflagen bikken gaat het beste in de winter als het goed koud is en de verf hard, dan vliegt het er af.
Plekken waar de verf wat meeveert of zacht is gaan moeilijker.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Dirk »

Afbeelding
op deze foto kan je een beetje zien hoe die oude lagen er nu bij staan, en de dikte ervan inschatten.
Afbeelding
is het stukje dat ik heb kaal gemaakt met die lamellenschijf (ligt erbij).

gisteren overlegd met de firma waar wij al meer zandstraalwerken laten doen, volgens hun zou het met grit beter gaan dan met zand aangezien er zoveel lagen verf op zitten, maar zowel met zand als met grit zien ze het eigenlijk niet zitten om dat aan het water te gaan doen, schrik voor 'het milieu'. En ik ben er eigenlijk ook geen voorstander van om pakweg een ton zand of grit daar in het water te gaan dumpen ..
En om nu naar de werf te gaan een ween weekje uit te trekken voor stralen en schilderen heb ik nu geen tijd voor vrij, het zal allemaal in de 'verloren uren' moeten gebeuren tussendoor.
Ik ga van t weekend eens een test doen met een naaldenbikhamer, heb compressorset en bikhamer geregeld bij de firma die onze perslucht verzorgt, daar kan ik morgenvroeg eea gaan oppikken, dan zal ik s even gaan rammelen aan boord en zien wat het geeft ..
to be continued !
;-D
dank voor het meedenken en geniet van t weekend!!
groetjes, Dirk
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door wout.bij »

net wat boekel zegt, ik heb een zuinige naaldbikker en gebruik daarbij mijn eigen huis tuin en keuken compr. gaat perfect, vandaag nog gebruikt, zo nu en dan een druppie olie erin en gaan met die banaan.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
john keemink
Berichten: 50
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 8:17 pm

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door john keemink »

hallo dirk ik heb zelf de roest egel gebruikt en dat werkt perfect
gr john
DirkR
Berichten: 59
Lid geworden op: do okt 30, 2014 10:35 am
Locatie: Middelharnis

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door DirkR »

Hallo naamgenoot,

Ik heb destijds heel de opbouw van onze boot kaalgehaald zie onder het gereedschap.
Het meeste heb ik gedaan met schuurschijven die met een adaptor in de haakse slijper passen.
Ik heb daarvoor de grofste schijven gebruikt die er zijn volgens mij was dat P24 oude laklagen verwijderen gaat super.
Je brengt dan tevens een ankerpatroon aan in het staal waar de primer goed op hecht.
Ik kocht die schijven bij een verfgroothandel per doos want je moet regelmatig wisselen.
Alleen als er roest zat gebruikte ik ook de Perago.
En een freesje voor staal in de boormachine voor lastige hoekjes.
Ik vond het goed te doen wel veel rommel regelmatig zuigen met een industriestofzuiger.

Groet Dirk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Dirk »

zaterdagmorgen compressor en rotax naaldenbikhamer met 29 st 3mm naalden uitgehaald.
Van pakweg 10-14 u ongeveer 9m² kaal gebikt, dat ging redelijk vlot dus. Plaatsen met nog goede polyester plamuur gaan moeilijker, dat springt niet zo af als verf, moet echt kapot gehamerd worden. De slechte oude plamuur is al poeder en vliegt er zo van af. Dan laagje primer gisteren er nog op en vanmorgen weer verder doen . Na een uurtje had ik al bezoek ; politie ; 'de buren' vonden het wel wat erg hard voor een zondag. Kan ik wel begrijpen maar waarom vragen ze me dat niet even zelf? Ik kom daar al meer dan 30 jaar naar de boot, de meesten kennen me onderhand toch al wel zou ik denken. Ik vermoed dus een nieuwkomer in de buurt die het gemakkelijker vindt om de politie te bellen dan om even iets te komen zeggen . De politie kon er wel mee lachen, ze zagen dat er nog heel wat m² te bikken waren, toen ik zei dat ik dan morgen wel om 6 u 's morgens zou moeten starten om eea in te halen, zeiden ze, doen maar 7 u , dan is t geen probleem voor ons ... ;-D
Maar ik snap het wel, zeker op bvb de verschansing is t echt een onvoorstelbaar kabaal. ik heb oorstopjes on en een oorbeschermer en ik hoor dan nog een duidelijk verschil wanneer ik op de randen, profielen enz hamer of in t midden van een loze plaat ...
dus ik was er gewoon beter niet op zondag aan begonnen.. maar ja, je wil wat he..
dan maar wat andere klusjes aangepakt...
Eens kijken of ik deze week nog even wat tyd kan vrijmaken, dan zijn die lelijkste plekken op het achterschip terug wat netjes...
groetjes, Dirk
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Evert »

Dat is een van de belangrijkste redenen voor ons om de perago te gebruiken. Het maakt niet zoveel herrie.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door sambeek »

Goed bezig hoor, nog +/- 57m² te gaan. Verstand op 0 en oordopjes uitdelen in de buurt. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Dirk »

Afbeelding
het kale stuk (het blauwe stukje had ik al met de lamellenschijf kaal gehaald)

Afbeelding
in de primer ...
achter het naambord zitten een 40-tal gaatjes en boutjes van oude naamborden, deze waren allemaal dichtgeverfd/geplamuurd. Ik her er nu allemaal boutjes in gedraaid. De bouten die uisteken, daar komt het huidige naambord op , kwestie dat ik die gaten niet per accident dicht maak ...
;-D

Afbeelding
op het onderste gedeelte zie je duidelijk een verschil tussen de linkerkant (lamellenschijf) en de rechterkant (gebikt)...

ik weet nog even wat doen !
;-D
even wat glad schuren voor de lak er op komt en t zal er wel deftig uitzien ..
en wie t beter kan mag t zelf doen ! hahaha!
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Dirk »

zie nu dat het geen Rotax maar RODAC naaldenbikhamer is ...
foutje !
;-D
D
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door KarelE »

Zo, als je dat in Gouda op die manier zo doen word je meteen in de hoogste boom geknoopt. Ik mag officieel mijn schip niet eens zomaar afwassen/spoelen. Dan moet ik alle loosgaten dichtstoppen, en na het wassen het vuile water uit de gangboorden verzamelen en als chemisch afval inleveren!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4800
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Marie Christina »

En dan de regen maar bekeuren....
Of ga je dan ook naar de boot om alles dicht te stoppen? :D
Enne... Niet buizen tijdens het varen, hè?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door KarelE »

Het ontgaat me volledig wat de bedenkers van dit soort regels willen bereiken. Maar er zal hun nog wel meer ontgaan, denk ik dan maar. En toch, aan het eind van iedere maand hebben ze weer salaris op hun bank gestort gekregen.......
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door johan »

los van de regen, het lijkt me toch dat Dirk nogal wat watervervuiling heeft veroorzaakt als alles wat afgebikt is het water is ingegaan.
Of had je een "opvangsysteem" bedacht Dirk?

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie