schuren of bikken of ???

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

schuren of bikken of ???

Bericht door Dirk »

hey allen,
het blauw van de romp van onze Wodan is overal aan het barsten. Ik heb eens een test gedaan op pakweg een halve m² en met een lamellenschijf op de grote haakse slijper tientallen lagen oude verf eraf geschuurd. Helemaal onderaan op het ijzer zit een grondlaag of plamuurlaag die helemaal aan het verpoederen is en die de barsten vertoont.
Alle lagen verf moeten er dus af en opnieuw opbouwen. Dat laatste is geen probleem, dat eerste misschien wel.
;-D
Met die lamellenschijf op de haakse slijper ging dat nog redelijk vlot eraf allemaal maar na die halve m² konden m'n armen niet meer, dat vraagt behoorlijk wat kracht en niet alleen van de machine... ;-D
Nog een nadeel van die lamellenschijf is dat je op zo'n haakse slijper geen deftige stofafzuiging kan zetten , de hele boot en omgeving zit nu al onder t blauwe stof en er is nog pakweg 100 van die halve m² of meer te gaan ..
Bikken zie ik zelf als n optie maar om dan eerst nog n behoorlijk zware compressor te gaan installeren aan boord vind ik wat kostelijk. Heeft hier iemand ervaring met 220V naaldenbikhamers? Die prijzen zijn ook niet van de poes zeg maar , en hoe houden die het vol , is dat iets om enkele uren na elkaar mee te rammelen die elektrische dingen?
Die Perago schijven lukt wellicht ook wel maar dat maakt evenveel herrie als bikken en gaat denk ik niet sneller en zeker niet goedkoper zijn vrees ik en er zullen dan ook wel enkele boormachientjes sneuvelen tegen dat ik rond ben....
Iemand een voorstel of wat zijn jullie ervaringen om grote oppervlaktes kaal te halen ?
Zandstralen denk ik bvb ook al aan maar gaat t milieu en de diepgang op mn ligplaats niet blij mee zijn zeker ?
;-D
We spreken toch over 2x22m x pakweg 1.5m hoogte , dat is ehm, een pak zand zal ik maar zeggen ...
pff ik geraak er niet uit, laat jullie licht eens schijnen ?
;-D
thanks en groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
http://www.boels.be/nl/vestigingen
Ik zou bij Boel is eens vragen wat een grote elektro compressor kost en wat de aansluitwaarde daarvan is.
Dan daarop een naaldbikhamer aansluiten, het geheel aan boord en ergens "uit de wind" afmeren voor de klus.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door sambeek »

Er zijn bedrijven die ter plekke je boot stralen met een tent er om.
misschien dit wat? http://www.dynamicboatservices.nl/zandstralen/

maar ja ook prijzig. wel snel klaar en geen zooi.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do jan 10, 2008 2:06 pm
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door juhroen »

Ha Dirk,

Droogijsstralen zou eens naar kunnen kijken, hierbij hou je alleen water en het vuil wat eraf komt over.

Zelf ben ik met een perago bezig en de boormachine van € 30,- doet het tot nu toe beter als verwacht.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door varg »

waterstralen, voor het milieu is dat het beste als je het op het droge doet zodat je de verf kunt opvangen!
http://www.cleanbv.nl/diensten/waterstralen-conserveren
'Vroeger' heb ik wel eens een Ysselaakje van 20 meter met de hand kaal gemaakt. Als de onderlaag poedert is dat wel te doen. Tegenwoordig heb je van die goedkope tril-machientjes waar je een beitel in kunt steken. Als je er daar 2 of 3 van verslijt ben je nog goedkoop uit. Maakt niet al te veel herrie en werkt tamelijk vlot http://www.supermarktaanbiedingen.com/a ... ental-6500
Arnold
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door edje »

Dirk,

Stralen is duur maar werkt het beste zeker als je dan gelijk goed begint met de juiste verf om de boel te conserveren. Het geeft echter wel degelijk een grote pestzooi. Overal kruipt het straal grid in straal ketels en toebehoren kun je ook huren. Bikken: Een compressor kun je vaak wel ergens huren en de naaldbikhamers toch wel. Dagje ratelen kom je een heel eind zeker als je met een aantal mensen bent. de man een paar uurtjes rammelen met een bikhamer en dan uurtje troep opruimen scheelt je een hoop gebibber op de bank. Hierna zul je even de kaal gehaalde delen moeten tollen met een staal borstel op de slijp machine om zo alle oneven heden weg te krijgen. hierna even lapje ontvetter er over heen en knallen maar met de primer.

Het mooiste en beste resultaat is droog stralen maar daarmee ook gelijk het duurst. verschrikkelijk veel rommel.
bikken. Duurt wat langer, resultaat is goed maar je slaat roest in je staal en je krijgt kleine deukjes van de naalden. die kun je dicht schilderen.

het is maar net wat de poepflap trekt :lol:

google maar eens castor stralen. Hij doet het veel en zelf en je ziet het resultaat. hij heeft laats het kombuis gestraald.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door ErikH »

Vraag eens een vrijblijvende offerte bij een bedrijf in de buurt, grote kans dat het meevalt in deze economische tijden. Vele zakken grit, huren apparatuur, werfkosten, steigertje, schuurpapier + plamuur, x aantal liter verf, rollertjes, bakjes, afplaktape, drie dagen spierpijn en suizende oren, vrije dagen opnemen, het weer afwachten. Alles bij elkaar opgeteld vallen die kosten voor een professional reuze mee. In feite betaal je alleen zijn arbeidsloon, materiaal- en huurkosten heb je sowieso.

Gr.

Erik
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door meester »

gewoon een mobiele compressor op diesel huren en met 2 man aan de gang. Orrkleppen op en verstand op nul. of anders een roestegel proberen. heb ik mijn schip wel eens mee kaal gemaakt
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Evert »

Wij hebben de hele zijkant bij ons gedaan met de perago. Was een goede week werk met twee man. Daarna alles in een dik epoxy systeem gezet. Kom nooit met een staalborstel aan staal waar je nog wat mee wilt. Dat middel is erger als de kwaal.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Dirk »

dat zijn al weer heel snel heel veel reacties waar ik iets mee kan !
wat een forum toch he !
;-D
thanks !
Dirk
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Boekel »

Een 'kleine' naaldenbikhamer kan al vrijwel continu op een standaard goedkope (2,2kW) compressor is mijn ervaring.

Eventueel koppel je twee van zulke compressortjes aan elkaar dan kun je nog wat meer druk gebruiken.

Ik zou iig een stukje proberen, dikke, harde lagen verf kunnen er nog wel eens heel makkelijk af schieten met een naaldenbikhamer.

Elektrisch geen ervaring mee, maar die zijn iig een stuk zwaarder...(is ook wel wat op te bedenken met een (veer)balans hoor)

Afbeelding
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door johan »

om te bikken kan luchtdruk niet verbeterd worden. Noch qua duurzaamheid, vermogen of snelheid van werken. Lijkt me de allerbeste oplossing.
Perago is ook heel goed, tot je hoekjes en kantjes moet doen...

succes en veel doorzettingsvermogen alvast!!
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Jef-Tengro »

Als je er toch aan moet kun je beter laten stralen, kosten afwegend tegen tijd en arbeid is stralen de beste optie. Alles is goed schoon, geen roest meer dus perfecte ondergrond om mee te werken.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Handige Harrie »

Ordinair ouderwets met de krabber :mrgreen: . Meeste verfsoorten krijg je er zo af.

verder heb ik nog goede ervaringen met platte staalborstels voor de haakseslijper, Komborstels hebben vaker de neiging om uit te smeren bij zachtere verven (zoals die intertuf 16 baggertroep).
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Marie Christina »

How wwet jij dat wij in de bagger Intertuf gebruiken, Harrie? :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie