schuren of bikken of ???

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Dirk »

hey allen,
er is natuurlijk wel een beetje verf in het water gevallen, dat is onvermijdelijk, maar het meeste bleef mooi op die stootrand liggen en dat kon ik dan regelmatig in een emmertje borstelen en in de container kieperen...
er bestaat niet echt een afzuigsysteem voor bikhamers volgens mij ...
hoe ik het op de zijkanten van de boot ga doen moet ik nog even bekijken, misschien een zeiltje tegen de romp plakken net boven de waterlijn zodat ik het op die manier kan opvangen misschien ?
Ik ga niet zeggen dat ik een heilig boontje ben op milieu gebied maar ik probeer de kerk toch een beetje in het midden te houden ...
:)
groetjes, Dirk
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door dconel »

Mij zal je het niet zien doen, ik ben geen hippie o.i.d. maar dit vind ik niet kunnen.

Toevallig gisteren nog ruzie gemaakt met iemand die voor mijn neus zijn auto-asbak op straat leegde. Ik zie geen verschil met dit.

Maaarrrrr het komt er wel netjes uit te zien!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door johan »

"de kerk in het midden" lijkt me een goede pragmatische ingesteldheid in deze. Ben ook geen purist op dat vlak, ik probeer zoveel mogelijk vervuiling te vermijden maar niet ten kosten van onredelijke inspanningen (althans wat ik zelf onredelijk vind).
Da's het voordeel ten opzichte van schuren: je kan de stukjes die je afbikt grotendeels opvangen. Schuurstof vliegt alle kanten op.
Het wordt sowieso een hele mooie verbetering aan de Wodan!

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door quichot »

Psies! De kerk in het midden houden, en vooral niet roomser dan de paus willen zijn. Ik zie soms ook geen andere mogelijkheid om de Jonge Willem een beetje knap in de verf te houden. De dekken en gangboorden is geen probleem: het schuursel ruim ik netjes op met stoffer en blik. En van de romp krijgt alles onder het berghout een beurt op de helling. Maar de potdeksels en het berghout tussen de werfbeurten in? Tja...daarvan valt wel eens iets in de plomp. Jammer dan. Ik vind dat niet te vergelijken met het leegkloppen van een asbakje op straat als je het net zo makkelijk even boven de vuilnisbak kunt doen. Dat is vervuiling uit gemakzucht. Daar wordt ik ook pissig van. Maar dat valt me toch op van rokers. Peuken mogen kennelijk overal worden weggegooid.
En verder vooral véél spoelen! :lol: Je wilt niet weten wat er allemaal in het hemelwater zit aan roet en narigheid. Dat tast de verf aan, en dan ben je qua vervuiling nog verder van huis. En daarbij: als m'n scheepje er niet had gelegen was de regen toch ook in het water terecht gekomen? Nou dan!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door dconel »

Ik ben het helemaal eens wat betreft de kerk in het midden houden, en het niet roomser dan de paus willen zijn :D Als mensen een keer wat schuren of kleine reparaties verrichten boven het water zal je mij ook echt niet horen.

Maar deze oppervlakte naaldbikhameren in het water, zonder maatregelen om de boel op te vangen, gaat mijn inziens te ver. Mij zal je dat nooit zien doen. Ik werk al lang genoeg met schepen en naaldbikhamers om te weten wat dat precies doet. Berghoutje is dan niet genoeg zal maar zeggen :P
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Dirk »

heb vanmiddag nog een stuk gebikt aan de zijkant en heb een zeiltje van een meter of 6 lang onder die stootrand gespannen , met een zak naar het water toe en de rest van het zeil op de wal.
Heb hetzelfde systeem toegepast als tevoren om eens te zien wat het nu eigenlijk oplevert.
Heb ongeveer een 4 m² gebikt. Hetgeen ik regelmatig op de stootrand verzamelde met stoffer en blik en dan in een emmer keilde was ongeveer 1 dikke kg verf- en plamuur schilfers en dito stof. Toen ik het zeil dichtplooide op de wal en alles dat daarin lag verzamelde lag daar nog pakweg een halve kg in.
Al met al was het dus veel minder dan ik zelf gedacht had dat in het water zou beland zijn.
Wat er dan nog in het water waait van erg kleine stofdeeltjes dan zal dan in de honderd gram of zo lopen ...
Al bij al niet zo erg veel gewonnen maar als het kan zal ik de volgende keren toch dat zeiltje opnieuw spannen. Alle baten helpen nietwaar!
Als mensen al kunnen zien dat je die (kleine) inspanning doet dan zal men ook minder geneigd zijn om je scheef te bekijken hoop ik dan maar ( het lawaai even niet in acht genomen ) ;-D.
Als ik aan de romp zelf begin zal ik het zeiltje tegen de waterlijn aan plakken met duct tape of zo, daar zit die stootrand tot te hoog ...
Morgen eens kijken of ik met onze alu loopplank een soort van vlot kan maken om de zijkanten tegen de waterlijn te kunnen aanpakken. Met dit weer een nat pak oplopen is al niet zo erg he ..
;-D
Maar ben net aan het denken, misschien als ik die geprimerde stukken al eens eerst lak, dan kunnen we met de verlengde weekends misschien wat gaan varen ipv steeds maar te werken. Het zoet er dan al niet zo slecht meer uit eigenlijk.
Kwestie van prioriteiten ...
;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Dirk »

Afbeelding
van de (voorlopig) laatste streepjes zon gebruik gemaakt om ook die blauwe driehoeken op de opbouw wit te maken.
Tis weer even wennen..
misschien eens een blauwe bies bovenaan proberen ?
geniet van t weekend !!
groetjes Dirk
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4838
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: schuren of bikken of ???

Bericht door Marie Christina »

Kweenie.
Dat biesje zou ik eerst eens intekenen op de computer.
Ik vind persoonlijk dit, zoals het nu is, wel heel mooi.
Rustig.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie