slepen en veiligheid

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

slepen en veiligheid

Bericht door frank »

Dan komen we langs Coevorden waar alles in het teken staat van de Havenfeesten. Wij zwaaien naar de geachte collega' s en tuffen daar naar Gramsbergen waar we een mooie plek vinden.
Dan komt er savonds nog een enorm transport aanwaaien bij de brug die maar een meter of 8 doorlaat. Het waait snoeihard, dwars over de vaarweg. Bij het langzaam varen ligt de hele sleep dwars in het kanaal en is niet te houden. Dan trekt de sleper het hele zaakje door de brug, althans dat probeert hij. Na diverse flinke klappen tegen het remmingswerk waarbij de sleep gevaarlijk slagzij maakt ligt de zaak eindelijk recht en de sleper sleurt letterlijk dat zooitje door de brug. Ik zag dat met stomme verbazing aan. Helemaal geen sturende achterboot of zo, alleen de slagroomklopper van die opgebouwde kempenaar. Het gaat hier om die varende kasteelboot met die paardenkoppen er op en aan. Ik denk niet dat daar nog een bord of kopje in de kast staat na die wilde rit want er zijn hier vele, vele bruggen. Je zal maar aan de kant liggen en dat gigantische bouwsel schraapt jouw wal af... Moet er niet aan denken.

Als ik vaarwegbeheerder was dan had ik dat spul al lang stilgelegd. Maar wat zijn hier de regels vraag ik me af. Het is niet zomaar een schip met eigen voortstuwing die een kopboot nodig heeft, dit valt naar mijn mening onder de kop "drijvend transport" en dat zou aan eisen gebonden moeten zijn, zeker bij deze harde zijwind.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: slepen en veiligheid

Bericht door paure nesci »

Dat ding heeft toch ook in Cuijk aan de loswal gelegen n paar jaar geleden ?
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: slepen en veiligheid

Bericht door quichot »

Ik ben dat spulletje een keer op het AR-kanaal tegengekomen. Toen voer het op eigen kracht. Ik denk dat ze voor de zekerheid assistentie hebben gevraagd, maar de wind hebben onderschat.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: slepen en veiligheid

Bericht door Handige Harrie »

Je zou beter verwachten van de Lambert.

Bij nawaka geen lompe situaties van ze gezien
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Pleysant
Berichten: 98
Lid geworden op: za nov 30, 2013 11:24 am
Locatie: DenHaag

Re: slepen en veiligheid

Bericht door Pleysant »

Was ook in Maastricht,toen liep er een ridder met paard.

Vrg,Ed
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: slepen en veiligheid

Bericht door dconel »

Hmmm, ik ken de schipper van de Lambert vrij goed. Zal eens vragen over hoe een wat. Hij vertelde vorige week nog dat hij dit klusje had omdat de kasteelboot zelf niet meer mag varen..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie