Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Moderators: sailor wim, frank
Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Komende vanaf de Oude Maas was onze bestemming de Parksluizen bij de Euromast. Keurig aangemeld bij sector Oude Maas. Vervolgens passer je de sectoren Botlek, Eemhaven, Waalhaven en Maasbruggen. Voor de zekerheid heb ik ons bij elke sector opnieuw aangemeld, maar achteraf vraag ik me af of dat wel nodig is geweest. Iemand een zinnig antwoord?
Gr.
Erik
Gr.
Erik
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
In principe meldt de kleine vaart zich niet. Luister uit op het blokkanaal. De verkeersleiding ziet je op de radar, en vraagt je per marifoon ('Het jacht bij de watertoren') te melden als dat nodig is. Zelf roep je de verkeersleiding aan op het blokkanaal als je gaat oversteken of een haven in/uit wilt varen.
Zo heb ik het uit de publicaties gehaald. Ik denk dat tegenwoordig, met AIS, de grote vaart zich ook alleen meldt als het vaarwater wordt gekruist of een haven wordt in- of uitgevaren.
Zo heb ik het uit de publicaties gehaald. Ik denk dat tegenwoordig, met AIS, de grote vaart zich ook alleen meldt als het vaarwater wordt gekruist of een haven wordt in- of uitgevaren.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Nee hoor, de grote vaart meldt zich nog steeds bij het passeren van de sectorgrens.
Daarbij wordt de positie en richting van de vaart gemeld.
Dit wordt júist gedaan voor de schepen zonder AIS.
Bovendien wordt het zeer gewaardeerd als je je als jacht ook even meldt.
Ze kunnen dan een scheepsnaam in je label op het scherm zetten.
Dat roept een stuk gemakkelijker als ze je nodig hebben.
Dat hoeft niet bij elke sector opnieuw.
Als je je als jacht meldt bij de eerste sector die je binnen vaart dan zet men in je label: Jacht xx, luistert mee, bestemming xx, (en soms) xxpersonen aan boord.
Dit labeltje "verhuist" vanzelf mee naar het scherm van de volgende sector.
Daarbij wordt de positie en richting van de vaart gemeld.
Dit wordt júist gedaan voor de schepen zonder AIS.
Bovendien wordt het zeer gewaardeerd als je je als jacht ook even meldt.
Ze kunnen dan een scheepsnaam in je label op het scherm zetten.
Dat roept een stuk gemakkelijker als ze je nodig hebben.
Dat hoeft niet bij elke sector opnieuw.
Als je je als jacht meldt bij de eerste sector die je binnen vaart dan zet men in je label: Jacht xx, luistert mee, bestemming xx, (en soms) xxpersonen aan boord.
Dit labeltje "verhuist" vanzelf mee naar het scherm van de volgende sector.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Hoi,
Ik meld de boot altijd aan als ik de Parksluis verlaten heb en wacht in de havenmond voordat ik de Maas op ga.
Vanwege de grote schepen die daar op de Maas zijn afgemeerd is er totaal geen overzicht wat er naar beneden komt.
Gr Wim
Ik meld de boot altijd aan als ik de Parksluis verlaten heb en wacht in de havenmond voordat ik de Maas op ga.
Vanwege de grote schepen die daar op de Maas zijn afgemeerd is er totaal geen overzicht wat er naar beneden komt.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Aan de manier van praten merk ik dat het gewaardeerd word dat ook de "jachies" zich melden. Bij de melding kregen we ook netjes de bestemmingen en bedoelingen door van de schepen om ons heen. Toen wij er waren was het, zeg maar, lekker druk. Tegelijk letten op 4 grote jongens, achteropkomende golven, je koers en een paar watertaxi's. Dat beetje extra informatie van de verkeersleiding is in zo'n situatie een welkom hulpje.
Gr.
Erik
Gr.
Erik
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Melden is voor jachten niet verplicht, maar wel raadzaam.
En het wordt weldegelijk op prijs gesteld. Het grote voordeel is dat de verkeersdienst gelijk weet wat je van plan bent.
Om de haverklap hoor je daar als een schip zich meldt voor een manoeuvre: 'Eenmaal recreatie niet gemeld'. Hoeveel duidelijker is het niet als de verkeersdienst de schipper kan melden: 'recreatie boven de Waalhaven is bestemd voor de Oude Maas, dus doe een beetje rustig', gevolgd door (voorbeeld): 'Dolfijn, heeft u dat meegekregen?'.
En het wordt weldegelijk op prijs gesteld. Het grote voordeel is dat de verkeersdienst gelijk weet wat je van plan bent.
Om de haverklap hoor je daar als een schip zich meldt voor een manoeuvre: 'Eenmaal recreatie niet gemeld'. Hoeveel duidelijker is het niet als de verkeersdienst de schipper kan melden: 'recreatie boven de Waalhaven is bestemd voor de Oude Maas, dus doe een beetje rustig', gevolgd door (voorbeeld): 'Dolfijn, heeft u dat meegekregen?'.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Helemaal mee eens Guido,en dat jij een voorbeeld gebruikt bij mijn geboorte stad doet mij deugdquichot schreef:Melden is voor jachten niet verplicht, maar wel raadzaam.
En het wordt weldegelijk op prijs gesteld. Het grote voordeel is dat de verkeersdienst gelijk weet wat je van plan bent.
Om de haverklap hoor je daar als een schip zich meldt voor een manoeuvre: 'Eenmaal recreatie niet gemeld'. Hoeveel duidelijker is het niet als de verkeersdienst de schipper kan melden: 'recreatie boven de Waalhaven is bestemd voor de Oude Maas, dus doe een beetje rustig', gevolgd door (voorbeeld): 'Dolfijn, heeft u dat meegekregen?'.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Uit de brochure recreatievaart van de Port of Rotterdam:
Wanneer melden?
• Bij het kruisen van het vaarwater;
• Bij in- of uitvaren van (jacht)havens;
• Wanneer u gevraagd wordt zich te melden;
• Als het iets toevoegt aan het verkeersbeeld.
Daar staat niet bij: bij het binnenvaren van een blok. Ik weet ook zeker gelezen te hebben dat ze recreatievaart liever niet bij het binnenvaren van de blokgebieden willen laten melden. Dat zal ik wel in een interview of een persbericht gezien hebben, in deze folder staat het niet expliciet vermeld. Als reden werd er toen aan verbonden dat ze de doorgaande vaart toch wel zien, en dat het te druk op de marifoonkanalen zou worden als ook de recreatie zich overal meldt.
Het is niet verboden, maar voegt ook niets toe. Alleen als je vaarwater gaat kruisen of havens in- of uit gaat varen melden is voldoende.
Wanneer melden?
• Bij het kruisen van het vaarwater;
• Bij in- of uitvaren van (jacht)havens;
• Wanneer u gevraagd wordt zich te melden;
• Als het iets toevoegt aan het verkeersbeeld.
Daar staat niet bij: bij het binnenvaren van een blok. Ik weet ook zeker gelezen te hebben dat ze recreatievaart liever niet bij het binnenvaren van de blokgebieden willen laten melden. Dat zal ik wel in een interview of een persbericht gezien hebben, in deze folder staat het niet expliciet vermeld. Als reden werd er toen aan verbonden dat ze de doorgaande vaart toch wel zien, en dat het te druk op de marifoonkanalen zou worden als ook de recreatie zich overal meldt.
Het is niet verboden, maar voegt ook niets toe. Alleen als je vaarwater gaat kruisen of havens in- of uit gaat varen melden is voldoende.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
In mijn geval aangemeld bij sector Oude Maas met de toevoeging bestemming Parksluizen. Ruim tevoren weet men dus dat ik het hoofdvaarwater ga kruizen en onderweg weet men continu mijn bedoeling. Dit lijkt me nu juist het doel van het hele systeem.
Op de heenweg van post Dordrecht ook de cynische opmerking aan een beroepsvaart; "Pas op voor niet meeluisterende jachten"
Een paar jaar geleden bij een bezoek aan verkeersleiding Den Helder gaf de verkeersleider expliciet aan blij te zijn met meldingen van de pleziervaart. Weet niet of ze er in Rotterdam anders over denken.
Gr.
Erik
Op de heenweg van post Dordrecht ook de cynische opmerking aan een beroepsvaart; "Pas op voor niet meeluisterende jachten"
Een paar jaar geleden bij een bezoek aan verkeersleiding Den Helder gaf de verkeersleider expliciet aan blij te zijn met meldingen van de pleziervaart. Weet niet of ze er in Rotterdam anders over denken.
Gr.
Erik
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Bij de aanleg van de 2e Maasvlakte heb ik veel gewerkt met de sector Maasmond en Maasaanloop.
De eerste schippers en kapiteins van de hoppers zijn op de post geweest voor een rondleiding en daar is ze expliciet verteld dat elke melding graag ontvangen wordt.
Liever info die ze kunnen "deleten" dan info die ze nodig blijken te hebben en die niet gegeven is.
Juíst van jachten, zodat de beroepsvaart weet dat er met zo'n jacht contact gemaakt kan worden indien nodig.
Op de vraag of het dan niet te druk werd zeiden ze: "Och, druk is het toch al, die paar jachten kan er nog wel bij."
Maar dat is wel al meer zeevaartgebied, natuurlijk.
Dat zal toch weer wat anders zijn dan verderop op de rivier.
De eerste schippers en kapiteins van de hoppers zijn op de post geweest voor een rondleiding en daar is ze expliciet verteld dat elke melding graag ontvangen wordt.
Liever info die ze kunnen "deleten" dan info die ze nodig blijken te hebben en die niet gegeven is.
Juíst van jachten, zodat de beroepsvaart weet dat er met zo'n jacht contact gemaakt kan worden indien nodig.
Op de vraag of het dan niet te druk werd zeiden ze: "Och, druk is het toch al, die paar jachten kan er nog wel bij."
Maar dat is wel al meer zeevaartgebied, natuurlijk.
Dat zal toch weer wat anders zijn dan verderop op de rivier.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Wel goede voorbeelde geven Quichot boven de Waalhaven is nog meer als 5 km van de oude Maasquichot schreef:Melden is voor jachten niet verplicht, maar wel raadzaam.
En het wordt weldegelijk op prijs gesteld. Het grote voordeel is dat de verkeersdienst gelijk weet wat je van plan bent.
Om de haverklap hoor je daar als een schip zich meldt voor een manoeuvre: 'Eenmaal recreatie niet gemeld'. Hoeveel duidelijker is het niet als de verkeersdienst de schipper kan melden: 'recreatie boven de Waalhaven is bestemd voor de Oude Maas, dus doe een beetje rustig', gevolgd door (voorbeeld): 'Dolfijn, heeft u dat meegekregen?'.
We moeten mee doen met het spel en duidelijk zijn,geen lange verhalen en melden wat je gaat doen
En aan de post melden met, " post Oude Maas Quichot . Dan antwoord afwachten , en dan vertellen waar je zit bv dwars van "delta hotel" of ik kom uw sector in en dan vertellen wat je gaat doen.
Belang rijk is ook wie er om je heen varen,kijk hoe die andere schepen heten meest binnenvaart ook zij hebben hun eigen bestemming .
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Probeer je me nou te vertellen hoe ik me moet melden? nee toch hè?Carel-k schreef: We moeten mee doen met het spel en duidelijk zijn,geen lange verhalen en melden wat je gaat doen
En aan de post melden met, " post Oude Maas Quichot . Dan antwoord afwachten , en dan vertellen waar je zit bv dwars van "delta hotel" of ik kom uw sector in en dan vertellen wat je gaat doen.
Belang rijk is ook wie er om je heen varen,kijk hoe die andere schepen heten meest binnenvaart ook zij hebben hun eigen bestemming .
Waalhaven was maar een voorbeeld. Ik had ook 2e Pet kunnen zeggen, maar dat zegt niemand hier iets.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
2e Petroleumhaven?
In Pernis?
In Pernis?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
Okee, okee, het zegt de méésten niks. Het is wel een mooi voorbeeld van Rotterdamse havencommunicatie. Niemand zegt ooit 'petroleumhaven' voluit. Maar met dubbele petten heeft het niks te maken!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Sectoren/blokkanalen Rotterdam
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)