verf, temp en vocht

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

verf, temp en vocht

Bericht door frank »

Dat was gedoemd te mislukken zei een kennis, je kunt bij dit koude weer en hoge luchtvochtigheid niet aflakken.
En ik was natuurlijk weer dwars en wilde bewijzen dat het wle ging want ik heb nu pas tijd om mijn schilderwerk wat op te knappen. Te druk geweest met het pontje dus..
Eerste proging lukte half, aan de zonkant had ik een mooie sterke laag met hoogglans en in de schaduw was het mat als dikke mist in de koffie.
Dan naar de schilder want ik had gelzen dat je luchtvocht uithardende verf hebt die mono-urethane heet en die kun je nog gebruiken beneden het vriespunt en met hoge luchtvochtigheid. Dus misschien schilderen op een mistige dag??

Dan naar de schilder om te vragen en die maakte met mijn vraag meteen kortemetten. Niet doen, gewone verf gebruiken, plaatwerk voorverwarmen met brander tot boven 5 graden, verf verdunnen, om 12 uur klaar met opbrengen en een kaarsje opsteken.
Behalve dat laatste heb ik zijn advies opgevolgd en zowaar, bijna helemaal gelukt. Nu was het de eerste laag over geschuurde en gepalmuurde vlakken maar het resultaat valt me niet tegen. Alleen plaatselijk wat matte plekjes rest ziet er goed uit. Weer wat geleerd.

Maar toch ben ik nieuwsgierig naar die luchtvocht uitharding, ik wil ook bij minder goede omstandigheden kunnen schilderen. Ga eens een proefpot aanvragen voor een test.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: verf, temp en vocht

Bericht door stevedem »

Dit schijnt ook goed te werken,
http://www.hildering.com/cms/index.php/ ... ow-control

Maar TE koud staal zal altijd wel problematisch blijven denk ik.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2080
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: verf, temp en vocht

Bericht door KarelE »

Frank, kan je die matte laag niet opknappen in het voorjaar met een laag blanke lak? Daar schreef jij toch eerder al over?

Alles voor de winter beschermd, en in het voorjaar met 1 laagje perfect, toch?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: verf, temp en vocht

Bericht door frank »

Dat is in principe ook de bedoeling maar nu moest er rigoreus opgetreden worden na zoveel jaren en dan moet je plamuren etc. Dan breng je eerst weer een mooie nieuwe laag originele verf aan met een vette pigmentlaag en later kun je daar jaren overheen met een goede blanke lak. Maar ooit moet je weer eens opnieuw gaan opbouwen.

Wat ik ooit door schade en schande geleerd heb is dat je dan als blanke topcoatlaag hetzelfde merk moet gebruiken als de onderlagen. Dus als er Epifanes op zit dan geen Rubbol Jachtlak aanbrengen, die hebben ruzie met elkaar. Waar ik Epifanes blanke lak over Epifanes kleurlak gezet heb verbaas ik me nog steeds dat dat zo mooi gebleven is.

Maar nu het weer winters gaat worden en ik eidelijk weer tijd heb wil ik natuurlijk door gaan met onderhoud, dus een verf gebruiken die daar tegen kan, maar dat heeft ook zo zijn haken en ogen lees ik al.... mcu - coating (halfglans met aparte blanke topcoat) en unica-coatings ( Uni-MC finish hg)
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: verf, temp en vocht

Bericht door frank »

stevedem schreef:Dit schijnt ook goed te werken,
http://www.hildering.com/cms/index.php/ ... ow-control

Maar TE koud staal zal altijd wel problematisch blijven denk ik.
Ahaa.. de soepketel! Ik verwarm mijn pot verf altijd in een pannetje 'au bain marie' en inderdaad het vloeien gaat veel beter, maar....
Je moet dan wel in éeń keer goed opzetten en niet even later meer terug om nog een vlekje bij te werken want dan ben je het haasje.

Wat ik nu bij koud weer doe is meerdere lagen opzetten met flinke verdunning. Dan bereik je ook je laagdikte maar je hebt wel meer tijd nodig.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: verf, temp en vocht

Bericht door stevedem »

Dat is ook een optie inderdaad,
ik denk dat dit "potje" ook meer geschikt is voor de winterschilder die een kozijntje moet schilderen.
Een stalen boot blijft toch al snel te koud.

ikzelf wacht gewoon tot het voorjaar, is voor mezelf ook prettiger 8)
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: verf, temp en vocht

Bericht door popeye »

stevedem schreef: Een stalen boot blijft toch al snel te koud.
Ook als je hem van binnen verwarmt?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: verf, temp en vocht

Bericht door stevedem »

dan moet je er wel voor zorgen dat het staal overal verwarmt word denk ik.
Stel je schildert een stuk van je opbouw, en daar is een stukje van 1 meter veel kouder dan de rest dan zal je daar toch een probleem met de verf kunnen krijgen lijkt mij.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: verf, temp en vocht

Bericht door sailor wim »

popeye schreef: Ook als je hem van binnen verwarmt?
Groet, Jack.
Hoi Jack,
Ik mag toch aannemen dat Frank niet voor de vliegeniers stookt en de boel van binnenuit heeft geisoleerd :shock:
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: verf, temp en vocht

Bericht door Handige Harrie »

Wat ik zelf wel eens doe met de 2 componenten Interzone 954 meuk is de potten een dag van te voren voor de verwarming zetten. (20 liter emmer dus duurt lang)

Ook bij polyester reparatiekits kan dit een wereld van verschil maken. de tube harder eerst in een bak heet water leggen.

Ouderwetse Intertuf 16 maakt het niet uit met welke temperatuur en vochtigheid je het verwerkt. Het smeert prima vanaf het vriespunt en betere verwerking leid niet tot betere kwaliteit, na een jaar staat er toch roest op.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: verf, temp en vocht

Bericht door Arrejoan »

Hallo Frank ( en alle anderen :D ),ik worstel met hetzelfde probleem nl: gedacht dat het mooi weer was om nog even wat buitenwerk in orde te maken voor de werkzaamheden naar binnenboord/schuur verhuizen, maar wat je ziet is niet altijd wat je krijgt :( mijn lakwerk is op zijn zachts gezegd een beetje mislukt (hoogglans is mat, kleur (engels rood) is oud roze geworden, door de toch wat lange droogtijd en vochtige weersomstandigheden.Ook ik heb gevraagd naar luchtvochtdrogende verf maar de "experts" raden dit eigenlijk allemaal af, om uiteenlopende redenen, maar toch....... :evil:
Dus heb ik besloten het lot niet verder te tarten (want laten we eerlijk zijn: buiten verven op 30 oktober is op zijn de goden verzoeken,toch??) en het schilderwerk buitenom te laten voor wat het is en zonniger tijden af te wachten. :| word vervolgd groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: verf, temp en vocht

Bericht door MdB »

Frank, hoe kan zoiets.
Jij die al 50 jaar vaart, moet toch wel de meeste ervaring hebben, ik heb vroeger van mijn vader al geleerd, dat je ook zomers 's morgens niet voor 10 uur en 's middags niet na rond 15/16 uur mocht schilderen.
En dat had te maken met weersinvloeden dus in het late najaar: nalaten
till next time
MdeBoer
WillemB
Berichten: 493
Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
Locatie: IJmuiden
Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk

Mijn project
viewtopic.php?f=7&t=1453

Re: verf, temp en vocht

Bericht door WillemB »

Jij lakt toch altijd met een goede lak over de kleur heen, Frank? :D
Beter een anker kwijt dan het schip.
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: verf, temp en vocht

Bericht door Eduard »

Dat van niet te vroeg en niet te laat verven heb ik ook altijd gehanteerd maar met de afgelopen periode van mooi weer kon ik het toch niet laten. Wel een zonnige plek opgezocht, dauw afgeveegd en oppervlak droog gemaakt en vervolgens met hoogglans (zwart) met wat Owatrol erdoor toch aan de gang. Ging goed, dus de volgende dag weer. Waarschijnlijk te lang door gegaan, nog even een luik en nog een afdekkap van de ankerlier tot slot (rond 16.00 uur) en die laatste oppervlakken waren de volgende dag dus mat. Licht geschuurd en de volgende dag, toch 's morgens om 10.00 uur geschilderd. Nu ging het goed. Wel recht op in de zon gezet. Overmoedig geworden (en net met pensioen) de volgende dag ook rond 10.00 uur weer aan de gang. Er was zon voorspeld maar die kwam niet, toch aan de slag met au bain marie verwarmde verf en een roller. Ongeveer 3 uur nadat ik klaar was ging het licht regenen en tot mijn verbazing was de volgende dag toch alles hoogglans (het waren wel staande delen, de opstaande rand rond het achterdek). Echt koud was het niet, ik denk een graad of 12, 14, maar wel vochtig aan het eind van de dag.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verf, temp en vocht

Bericht door sambeek »

De temperatuur is niet zo belangrijk (mits niet al te gek natuurlijk) het drogen duurt wat langer.
De rv is wel van belang, is deze te hoog ten opzichte van de temperatuur, slaat de boel mat.

Heb bij vorige boot (stond wel binnen) de romp met hoogglans geverfd, bij een ruimte temp van +1gr.C.
Buiten was het die dag +4 en lichte mist. angstvallig de deuren dicht gehouden tijdens schilderwerk om het vocht buiten te houden.
Resultaat glim glim.
Maar als je buiten staat is het wel moeilijk om dat in de hand te houden. (als je dat al lukt)
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie