Wintervaart

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Wintervaart

Bericht door wrijfhout »

Ook in het verleden (+/- 5 jaar terug) is dit onderwerp aan de orde geweest. Daardoor wat minder up to date denk ik, vandaar een nieuwe poging.
Jarenlang heb ik mijn schip in de winter toevertrouwd aan een wintertent. Prima bescherming, geen vocht op dek (= teakdek) en uitstel van het onderhoud in het algemeen.
Maar nu.
Ben niet meer de jongste (bijna 72), onze schepen zijn niet meer de investering die wij hadden gedacht (= geen appeltje voor de dorst c.q. extra pensioengeld). Dus waarom zo idioot zuinig?
Heel vaak heb ik (in een romantische bui?) het idee gehad om Kerst aan boord te vieren.

Om de hiervoor geschetste redenen gaan wij dat dit jaar doen.
Dus geen wintertent. Normaliter zou de tent er nu al op hebben gezeten en constateer ik inmiddels een hoeveelheid groen op het dek waar ik van huiver, maar goed...
Geen wintertent en in plaats van alles aftappen zijn we nu bezig met alles aftoppen, drinkwatertank, koelkast en oliebunkers. Gelukkig zijn de weersomstandigheden qua temperatuur ideaal.
Ons plan is om de Maas omhoog te varen en met de Kerstdagen in Maastricht ('t Bassin) te liggen. Ons schip, een Kompierkotter (motorsailer maar nu even zonder masten) is voorzien van c.v. dus onderdeks hoeven wij het niet koud te hebben.
Zolang het water vloeibaar blijft en de vooruitzichten daarop zo blijven staat niets ons in de weg.........denk ik.
Maar omdat ik er een hekel aan heb om te denken dat we alles onder controle hebben zonder alle ins en outs te kennen, hier mijn vraag:
Hoe is het in de winter gesteld met de toegankelijkheid van de jachthavens aan de Maas.
Ik kan mij voorstellen dat er geen drinkwater op de steigers beschikbaar is, maar hoe is het gesteld met de toegankelijkheid?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Wintervaart

Bericht door sailor wim »

http://machinekamer.nl/hylke/kerstvaren/index.html
Hoi,
Nou ik word al een beetje jaloers ook altijd al op Frank geweest zo rond de kerst 8)
Gineke en ik zijn winterhavenmeester bij wsv de residentie en de haven is gesloten.
Maar forumleden zijn altijd welkom met of zonder boot.
Mij lijkt het een heerlijke onderneming maar te gelijkertijd denk ik aan de gevaren, zeker als ik nu lees over een "groen" dek.
Een heup is zo gebroken en dan is het uit met de pret voor de koopman.
Het is ook daarom dat veel havens gesloten zijn in de winter de steigers kunnen glad en gevaarlijk zijn.
Ik wens jullie een mooie reis toe en voor allen een witte kerst.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Re: Wintervaart

Bericht door wrijfhout »

Hallo Wim,
Wel bedankt voor je goede wensen.

Voor wij vertrekken wordt het dek nog onder handen genomen hoor. :wink:
Risico's blijf je houden.
Alleen moet je ze zien te beperken, vandaar ook mijn vraag in dit draadje. IJs en ijsgang is te voorzien. Mist is iets anders. Daardoor kan het mogelijk zijn dat je z.s.m. een haven wilt zoeken. Dan is het wel prettig als die toegankelijk is.
Zo nodig maak ik een bel rondje naar de havens waar we langs komen.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wintervaart

Bericht door popeye »

Wanneer je niet afhankelijk bent van walstroom heb je natuurlijk veel meer uitwijkmogelijkheden dan havens, en bij mist uitwijken naar een haven kan ook als die gesloten is. Desnoods ga je er voor anker, of langszij bij een ander schip wanneer er geen andere geschikte ligplaats is.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Wintervaart

Bericht door Riverboy »

Hallo Wrijfhout,

Mooi dat je de wens van velen nu voor jezelf gaat invullen, de temperatuur heb je in ieder geval nog mee.

Graag geef ik je nog even een tip voor je gaat varen, koop een paar flessen huishoud azijn en veeg deze aangelengd met water over je teakdek zodat je dek algenvrij wordt en veilig begaanbaar als het nat is.

Over je vraag of de havens open zijn kan ik slechts voor de Limburgse Maas beantwoorden.
Voor beide havens in Mook, Eldorado en De Driessen, zul je dat moeten navragen, mij is daar niets van bekend.
Dat geld ook voor jachthaven Boxmeer, hiervan weet ik dat de havenmeester in het clubgebouw woont.
Jachthaven De Maas in Venlo-Blerick is het hele jaar open voor gasten en water is via de havenmeester verkrijgbaar.
tel. havenmeester 06 46 00 56 66
Jachthaven Nautilus in Roermond (3 min. lopen van het centrum) is open voor gasten, enkel tijdens de kerstperiode is de havenmeester niet aanwezig. Ook hier is water te verkrijgen via de havenmeester tel. 0475 31 87 62

Wat betreft het Bassin is het zinvol om hier te informeren of ze open zijn voor je aan de reis begint daar deze haven vaak een extra schot voor de sluis aanbrengt i.v.m. bescherming tegen hoog water.
Als alternatief kan je uitwijken naar Treech 42 welke haven ook aan de rand van het centrum ligt. tel havenmeester 06 20 31 78 46

Ook is het mogelijk om diesel en water te tanken bij bunkerboot Tullemans in Maasbracht en bunkerboot Janssen in Maastricht.

Alvast een mooie reis en een prettige vakantie gewenst,
Jo
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wintervaart

Bericht door popeye »

Riverboy schreef:
Graag geef ik je nog even een tip voor je gaat varen, koop een paar flessen huishoud azijn
En niet onbelangrijk, een fles schippersbitter! :)

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Wintervaart

Bericht door Riverboy »

:lol: :lol:
Helemaal goed Jack, moet tot de standaard uitrusting behoren. :wink:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Wintervaart

Bericht door Marie Christina »

Bij gebrek aan een lekkere whisky (zonder E voor de Y(!) ) zal dat ook wel voldoen. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wintervaart

Bericht door popeye »

Dat wordt meest gedronken op schepen die ik niet kan betalen. Dan toch maar liever iets wat met de scheepvaart te maken heeft!
Deze kreeg ik enige weken geleden!
Afbeelding

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Wintervaart

Bericht door Carel-k »

Ik ben het ook van plan en heb een voorzetje gegeven naar mijn vrouw, maar hij is nog niet ingekopt .
Je kan het eigenlijk pas een paar dagen vantevoren beslissen of je gaat betreffende eventueel strenge vorst
Want al leg er een klein laagje ijs in een jachthaven ben je niet welkom en voor je eigenschip is ijs gang ook niet bevordelijk
Voor mijn beroep voer ik ook zomer en winter met open vletten en met ijs gang ben je je verf op de waterlijn kwijt
Maar de plannen vind ik fantasties en als je gaat veel plezier en goede reis.
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Re: Wintervaart

Bericht door wrijfhout »

Wel bedankt voor al jullie wensen en tips!

@popeye, we nemen zeker een aggregaatje mee.
@riverboy, huishoudazijn is altijd in grote hoeveelheden aan boord i.v.m. het ontkalken van de romp. Heel bescheiden schrijf je over "slechts" te informeren over de Limburgse Maas. En dan komt er een vracht informatie.....Super.
Heb contact gehad met de havenmeester van 't Bassin; Sluis 20 gestremd, Bassin bereikbaar via Bosscheveld en sluis 19. Op 23 december is er de gebruikelijke bediening. Op 24 december alleen de ochtend schutting (11.00-12.00). Met Kerstdagen niemand aanwezig. Ik schrijf dit maar even uitgebreid, mochten er meer mensen plannen in die richting hebben.
Verder heb ik nog een aantal havens gemaild.
@carel-k, met ijsgang gaat het feest niet door. Wij beslissen daarom pas de 19e/20e december en dan hopen we voldoende inzicht in de weersverwachting te hebben.
Om aan te geven hoe kwetsbaar je bent, vanmorgen een naar bericht gehad over een naast familielid. Dat kan zich ook ontwikkelen tot 'thuisblijven'.

Degenen die bezorgd zijn of er wel voldoende koelvloeistof voor de mens aan boord is kan ik melden dat het gaat om eerste levensbehoefte, dus nooit ontbreekt. Wel eens Bolswarder Kruuswetter geproefd? Ook een aanrader.

Gr. Ruud
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Re: Wintervaart

Bericht door wrijfhout »

Na mijn verzoek of iemand mij meer informatie kon geven over wintervaart met name naar ’t Bassin in Maastricht, volgt hier een kort relaas dat ik verplicht ben aan degenen die destijds zo vriendelijk waren om op mijn vraag te reageren.

Vertrokken met twee schepen op zaterdag 19 december vanuit de Lithse Ham. Met 12graden Celsius en een dun zonnetje varen wij stroomop. Het begint al goed bij Sluis Lith waar de sluis voor ons gereed wordt gemaakt en wij als enigen schutten. In sluis Grave liggen wij samen met een kegelschip en het zou later tijdens de hele reis nog maar één keer gebeuren dat wij samen met een ander schip schutten. Eerste stopplaats is Mook bij het stadje. Geen stroomvoorziening, maar de accu’s blijven voldoende op spanning. De havenmeester, tevens BOA werd in die laatste functie naar de haven gestuurd vanwege vuurwerk. Niet door ons overigens want we hebben genoeg leed gezien.
Zonder die melding zouden wij gratis hebben overnacht. Maar de gedachte dat er goed op je wordt gepast maakt het ruimschoots goed.

Zondag 20 december.
Het weer is onveranderd goed, wel met een stevige wind.
De tegenstroom en de wind zorgen ervoor dat we zo’n 1,5 tot 2km/u inleveren. Snelheid over de grond is ca. 9,5km/u. Wij varen met een spitsgatkotter met een lengte op de waterlijn van ca. 10,5m. Het andere schip, een aakje, heeft een lengte op de waterlijn van 13m. Beiden draaien we 1500rpm. Wij met een DAF 575, zij met een DAF 615.
Aangekomen bij de sluis van Sambeek staat deze al open. Hierna hebben wij alleen maar sluizen meegemaakt die bij aankomst al open stonden!
Afgemeerd bij Venlo stad. Geen stroom op de steigers, wel een stroomautomaat die de gekochte munten ruimhartig inslikte zonder stroom te leveren. Ook weer prima overnacht.

Maandag 21 december.
Het gaat harder waaien en soms krijgen we een buitje over. De voorspoedige reis en de vriendelijke havenmeester van Maasbracht zorgden voor een goed gevoel bij onze overnachting in de prachtige passantenhaven. Stroom en water.
Roermond stond wel op ons lijstje, maar je weet niet wat je onderweg nog tegen komt en we wilden toch zeker met de Kerst in Maastricht liggen.

Dinsdag 22 december.
Harde wind, maar wel droog. Het houdt niet op met meezittende sluizen. De sfeer op het water is heel anders dan in de zomer. Het spel, zo noem ik de omgang met betrokkenen op het water, wordt zo soepel gespeeld. Het contact met sluismeesters, beroepsschippers (nee, de hele reis geen jacht gezien) en havenmeesters is onveranderd gemoedelijk en ontspannen.
Als we in de sluis van Born liggen bellen we met de havenmeester van het Bassin omdat we een dag eerder zijn dan verwacht en spreken af dat we in sluis Bosscheveld nogmaals contact opnemen. Bij Bosscheveld (stond ook open) weer gebeld en kregen wij te horen dat hij (de havenmeester) sluis 19 zou draaien! De officiële bedieningstijd is 16.00-17.00 en wij worden om 14.30 geschut!
Met de aankomst in het Bassin, waar nog een passant ligt, is onze heenreis ten einde. Een gedroomde reis, met zoveel voorspoed.
Dat er ’s avonds volop bedrijvigheid is in de zaken rond het Bassin is qua gezelligheid de slagroom op de taart.

De Kerstdagen in Maastricht! Met de boot!
Maastricht is heel sfeervol. Wat er zoal te doen was rond de Kerst is overal te lezen dus heeft dat hier geen zin.

Zondag 27 december draait de havenmeester de sluis om 10.30. Ook zij is evenals haar mannelijke collega één en al behulpzaamheid. De terugreis is qua weer en beleving een kopie van de heenreis, met dit verschil dat de Maas altijd weer een ander gezicht laat zien. Door het warme weer zag je al een lichte gloed op de bomen komen. De eerste knoppen dienden zich aan. Echt heel, heel bijzonder.

Afgemeerd in Lith op 31 december 2015 na ca. 345km beseften wij ten volle dat wij iets unieks hebben mogen meemaken. De sneeuw die men zo graag rond de Kerst wil zien hebben wij beslist niet gemist. Leuk voor sfeerplaatjes, dat wel.

Iedereen een gezond en gelukkig 2016 met een behouden vaart.
Plaats reactie