Tekst Jochem Myjer

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Tekst Jochem Myjer

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Terwijl de wereld in brand staat en de nauwelijks te bevatten beelden van de chaos en angst langzaam beginnen door te dringen,
het besef van de zinloosheid van deze laffe daden op onschuldige mensen je woedend maakt en de angst verandert in pijn in je buik, worden de meeste kleine kinderen in Nederland nu wakker met kriebels in hun buik..... omdat Sinterklaas vandaag aan komt varen met hun kadootjes.
Hoe triviaal kan het zijn.
Ik vraag jullie vriendelijk.
Zullen we de kinderen vandaag alsjeblieft nog even laten geloven dat de wereld niet zo verrot en gevaarlijk is? Zullen we de kinderen, die net als wij nooit zullen begrijpen dat je uit geloofsovertuiging onschuldige mensen afslacht, nog even laten geloven dat deze wereld ook nog onschuldig mooi kan zijn?
Zullen we alsjeblieft ons onschuldige kinderfeest vandaag niet laten verpesten door ruzie te maken? Zullen we vandaag uit respect voor gisteren even alle zwaarden begraven en de discussie op een andere dag zinvol voortzetten?
Zullen we onze kinderen vandaag even laten geloven dat er daadwerkelijk een lieve oude meneer uit Spanje komt die ze gratis kadootjes en pepernoten geeft?
Al is het maar om heel even uit deze zieke werkelijkheid te vluchten.
Liefs
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Tekst Jochem Myjer

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Een gevoel van grote onmacht en verdriet overviel mij toen ik vanmorgen de gordijnen opendeed.
En naar buiten keek naar een wereld in rep en roer.
Ik ga op de knieën en hoop dat dit gevoel niet in woede omslaat bij anderen.
Zal het zo geliefde Parijs met zijn haven het Bassin de l'Arsenal als vaarbestemming ooit nog herstellen van deze tragedie?
:( :( :(
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Tekst Jochem Myjer

Bericht door Happydart »

Ik hoop dat dit geen verkeerde weerslag gaat vinden in onze samenleving, dat er weer geen golf van racisme ontstaat die mensen treft die wel willen samenleven in vrede en respect voor elkaar.
En tegelijk hoop ik dat er nu keihard zal worden opgetreden en dat men die barbaarse bende terroristen vogelvrij verklaart en voorgoed opruimt, zodat mensen weer kunnen samenleven zonder vrees en haat en het niet meer nodig is om te leven als vluchteling.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Tekst Jochem Myjer

Bericht door frank »

Wat er vannacht gebeurd is in dat mooie Parijs, die megagrote stad waar wij zo vaak met de boot gelegen hebben, die stad met al zijn verschillende culturen en problemen heeft ons diep geraakt. Net Charlie achter de rug en nu dit weer, op nog grotere schaal maar met dezelfde achtergrond en dezelfde middelen.

Geschokt, dat kun je wel zeggen met de gedachte dat je vrijdag de 13e nu echt niet meer vergeet. Over de achtergronden kon je twintig jaar geleden toen we nog echte boeken hadden al lezen in essais als 'Botsing der Culturen' etc. Wij leven hier in het westen in een vrije en democratische wereld waar iedereen elkaar en zijn cultuur en religie dient te respecteren. Helaas zijn er religies die hun geloof dwingend proberen op te leggen aan anderen en die dat niet met gesprekken en pastores etc doen maar met middelen die alleen maar dood en verderf brengen. Onze politici steken hun kop in het zand en beweren dat het ene absouut niets met het andere te maken heeft. Betreffende religie brengt alleen maar 'liefde en vrede' hoor je ze dan zeggen terwijl wij als gewone huisvaders met onze platvoeten op de grond staan in de werkelijkheid van alledag en beter weten.

Verwacht, ja, wijs geworden door de steeds vaker voorkomende vormen van protest, invloeden van cultuur en religie, de stijgende druk op de ketel in bepaalde gemeenschappen waar jongeren in uitzichtloze posities beinvloedbaar zijn en radicaliseren.. Nee, het is voor mij geen verassing, kwestie van tijd en gelegenheid. Kijk naar de voorsteden van Parijs, naar Brussel waar de politie met pek en veren buitengesmeten wordt zo niet erger.. hier gaat dat ook gebeuren als het al niet zo ver is.

Woedend, dat kun je wel zeggen, je eerste reactie is er een van woede en onbegrip. Dat moet langzaam wegvloeien en er is medeleven met slachtoffers en achterblijvers. Morgen moet je toch weer de straat op en je buurman die van 'elders' komt vriendelijk gedag zeggen.

Onbegrip, ze komen met honderdduizenden onze kant uit, zijn over het algemeen jong en fit en bruisen van energie. Waarom hier protesteren tegen de situatie in die landen en niet zelf de 'ballen' hebben om je Kalashnikov uit de gangkast te halen en zelf iets te doen voor de bevrijding van je land zoals onze vaders en vaak ook moeders dat deden tegen die bezetter die we hier toen hadden, die hun leven in de waagschaal stelden voor onze vrijheid. Waarom moeten onze jongens vaak zinloos hun leven geven voor iets wat in een ver land speelt?

Berusting, machteloosheid, je kunt niets doen dan afwachten en de berichten volgen. Afkoelen en maar hopen dat onze politici nu toch echt zien wat er loos is en er iets aan doen in plaats van jarenlang pemperen en wegkijken.
Je kunt er nu op wachten dat de politiek dit voorval aan zal grijpen om Schengen op te zeggen en het laatste restje van onze privacy zal nu wel van ons afgenomen worden door nog verdergaande controle op ons dagelijks doen en laten onze communicatie etc. We leven straks echt in een glazen huis waar de staat iedere burger van geboorte tot ver na zijn dood in de gaten houdt. Iedereen is een potentiele verdachte tenzij.. Wij leveren alleen steeds meer vrijheid in en het brengt eigenlijk geen veilgheid mee.
Wat die open grenzen betreft, toen dat eenmaal een feit was vonden wij het vreemd dat we zo maar met de boot de grens konden passeren, geen douanier in overall met zaklantaarn die de machinekamer induikt, geen opgave van bunkers en voorschot-btw over de diesel, geen bemanningslijsten, opgave van koffie, cigaretten en drank aan boord. Dat was nieuw, tegelijk vreemd en een grote verworvenheid dat je zo maar vrij kon reizen. Zeg maar dag met het handje, die tijd is voorbij.

Impact op je leven zal dit zeker hebben. Nu al merk ik zelf dat ik op mijn hoede ben en grote mensenmassa's mijd. Een drukke winkel is voor mij al genoeg om eerst eens rond te kijken en het publiek in te schatten en als er bepaalde figuren rondlopen ben ik al weg. Een wonder eigenijk dat op grote manifestaties als Sail, voetbalwedstrijden etc (nog) niets gebeurd is... Ongemerkt ben je op je hoede en argwanend geworden, niet dat dat veel zal helpen trouwens maar onbewust, het gaat ons aller leven ongemerkt ingrijpend veranderen.

en verder..

zoals Wim al schreef, de Sint komt vandaag aan in NL en morgen wordt hij hier in de dorpen aangeland en overal staat de nieuwe generatie verwachtingsvol op de kade te wachten. Hopelijk blijft dat jonge leven nog een tijdje leuk en onbezorgd want die generatie staat ongetwijfeld nog heel wat te wachten...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Tekst Jochem Myjer

Bericht door popeye »

frank schreef:
zoals Wim al schreef, de Sint komt vandaag aan in NL en morgen wordt hij hier in de dorpen aangeland en overal staat de nieuwe generatie verwachtingsvol op de kade te wachten. Hopelijk blijft dat jonge leven nog een tijdje leuk en onbezorgd want die generatie staat ongetwijfeld nog heel wat te wachten...
Onbezorgd gaat al niet meer lukken wanneer bussen vol protesterende medelanders naar Meppel afreizen vandaag!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Tekst Jochem Myjer

Bericht door Evert »

Onvoorstelbaar wat mensen elkaar denken aan te moeten doen op basis van een boek wat in de hoofdzaak bestaat uit de tien zelfde regels.

Ik heb me vandaag met de jomgedame aan het advies van jochem gehouden. Het was in Monickendam weer een onvergeetlijke intocht. Geen onvertogen woord. Alle pieten zwart en alleen maar stralende kindergezichten. De schoen staat klaar en we zijn benieuwd wat de sint daar vannacht in doet.

Straks weer heel vroeg op om de sint ook in Amsterdam welkom te heten.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4839
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Tekst Jochem Myjer

Bericht door Marie Christina »

Heel goed Evert.

Wij zijn nog een stapje verder gegaan, hier.
Wij hebben een "kop in het zand steken voor de werkelijkheid"- avond gehouden met TV kijken.
Zeer bewust geen nieuws gekeken.
Geen actualiteiten.
Geen Hart van Nederland.
Niks.
We trokken het niet.

Zeer bewust hersenloos niet nadenkvermaak opgezocht.
Playback je gek.
Ik hou van Holland.
Dat soort "troep".
En tijdens de reclameblokken even wat darten meepakken.
Normaal vinden we dat vreselijk, nu hadden we er behoefte aan.
Even onszelf terugtrekken in bubbel van schijnwerkelijkheid.

Zie het als eten:
Soms heb je behoefte aan een ***sterrenrestaurant, soms móet je gewoon naar McDonald's
Gisteravond was het McDonald's
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie