Wijzigingen BPR

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Wijzigingen BPR

Bericht door Riverboy »

Er zijn enkele wijzigingen in het BPR vastgesteld.
Zie hier voor de voornaamste wijzigingen http://www.varendoejesamen.nl/nieuws/wi ... staatsblad

Groet, Jo
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door frank »

Er schijnt voor mij iets heel belangrijks te staan in die wijziging van art 6.01. Daar ga ik even de achtergronden van bekijken want ik vermoed dat ik eindelijk een duidelijkheid antwoord krijg op een dringende vraag..
Ik ga nog geen hoera roepen maar....
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door Boekel »

Zeeeeer interessant!!!
herstel...misschien toch niet...dit hoofdstuk gaat over geluidsseinen...


G

Het tweede lid van artikel 6.01 komt als volgt te luiden:

2. In dit hoofdstuk worden onder een klein schip mede begrepen een sleep, een duwstel of een gekoppeld samenstel, uitsluitend uit kleine schepen bestaande, alsmede een amfibievoertuig ongeacht de afmetingen van dit voertuig en de wijze waarop dit voertuig wordt gebruikt.
Laatst gewijzigd door Boekel op do nov 19, 2015 1:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door Riverboy »

Frank, mogelijk heb je hier meer aan.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 50084a0f42

Succes,
Jo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door quichot »

In de toelichtingen bij de wijzigingen trof ik dit stukje tekst:

De tekst bij G.2 in bijlage 7 is overeenkomstig aangepast (Artikel II, onderdeel V). Artikel 6.26, vierde lid, is voorts voor wat betreft de doorvaart van een beweegbare brug door schepen van beperkte hoogte aangepast aan het CEVNI, de Code Européen des Voies de la Navigation Intérieure vastgesteld door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties. Met deze voorziening wordt toegestaan dat schepen die reeds bij beperkte brugopening onder de brug door kunnen varen bij «rood-groen» reeds onder de brug door mogen varen terwijl deze geopend wordt en dit wordt aangegeven met de gele lichten. Deze voorziening bevordert zowel de doorstroming van de scheepvaart als van het wegverkeer aangezien in veel gevallen niet hoeft te worden gewacht op het volledig openen van de brug.

Pikant, want tot dusverre kwam je dat geregeld op een standje te staan. Het zou te maken hebben met het nog niet geborgd zijn van het geheven brugdek. Vervalt dat bezwaar nou ineens?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door KarelE »

Let op, toestaan van doorvaart van een bewegende brug wordt aangegeven met gele lichten. Dit mag dus alleen als samen met het sein rood-groen ook het gele licht brandt. Ik heb nog geen brug bediend waarbij het gele licht niet uitgaat als je de scheepvaartseinen op rood-groen zet. En dat vergrendelen van de brug, tja. Het hangt van de aandrijving af, maar de bruggen die ik heb bediend worden echt niet vergrendeld, het bewegingsmechaniek komt gewoon tot stilstand.

Leuke regel, maar je zal dit in Nederland niet snel tegenkomen...

En nu hebben we nog meer verwarring als we schepen een standje geven als ze door rood-groen komen. Eenieder die de koe heeft horen loeien maar niet weet waar de tepel hangt zal zeggen: "Dat mag nu toch?".

En ja, dat standje geven? Dat komt voort uit verantwoordelijkheidsbeperking. Hogere echelons willen geen 'schuld' als door gebrekkig onderhoud een brug te vroeg naar beneden komt en er een aanvaring ontstaat. Dus zijn die lichten zo geschakeld dat doorvaart echt alleen mag als de brug helemaal geheven is (of bij een hefbrug: tot de vooraf ingestelde hoogte geheven is). Onze marifoonverkeer wordt opgenomen, net als de camerabeelden. Als wij dan de schipper geen aanwijzing (dat is een bindende opdracht!) geven hebben wij het gedaan. En zo is het verantwoordijlijkheidscirkeltje weer rond.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door Riverboy »

Ze schrijven duidelijk dat het gele licht moet branden en dat is meestal niet het geval bij de bruggen waar je een standje krijgt. Naar mijn idee gaat dit enkel op bij een hefbrug en zal de brugwachter het gele licht dienen aan te houden.
Groet, Jo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door KarelE »

Maar dat gele licht aanlaten is bijna altijd technisch onmogelijk.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door quichot »

Het is nu ook al verwarrend voor de schipper. Ik ben vast niet de enige die kan verhalen van ongeduldig tot spoed manende brugwachters als je wél netjes op groen wacht. Met de toenemende verkeersdrukte zowel op het water als op de weg zou er op dat punt consensus moeten komen, want als het niks met borging te maken heeft, wat is dan nog het nut van wachten? Wat te denken van een schakeling naar enkel groen als de brugwachter inschat dat er hoogte genoeg is?
Karel, hoe kijk jij daar tegenaan? Ben jij een spoedmaner of een standjesgever?

Riverboy, bij mijn weten geven de hefbruggen over de Gouwe al enkel groen als ze een paar meter geheven zijn. In Amsterdam blijven de bruggen van de Nieuwe Herengracht ook halfhoog hangen als hoger niet hoeft, en krijg je toch enkel groen. Dus het kán wel.

Groet, Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door KarelE »

Bedrijfsprocessen zijn steeds meer gericht op het vermijden van risico, in plaats van op doelmatig werken. In de softwarewereld maakte ik geregeld mee dat er tot meer dan het 10-voudige werd uitgegeven voor een oplossing, omdat een handige verkoper op de angst van de manager inspeelde met bangmakerij en zo. Terwijl ik het voor een fractie van de prijs kon oplossen, met ook nog eens een betere continuiteitsgarantie. En dan spreken we echt over tonnen tot miljoenen. Inderdaad vaak bij de overheid.

Managers kunnen tegenwoordig 'alles' managen, ze hoeven geen verstand meer te hebben van het vak van hun ondergeschikten. Gevolg is dat ze ook niet meer naar die ondergeschikten luisteren, want ze kunnen hun argumenten niet op hun merites beoordelen.

Zo ook bij de verschillende 'waterstaten' in het land. Ze gaan voor het uitsluiten van risico's, en niet over efficiency. Met allerlei drogredenen wordt afstandbediening als een 'verbetering' verkocht. Tegelijkertijd worden zoveel technische zekerheden ingebouwd dat het voor de 'operators' onmogelijk wordt om zelf na te denken of beslissingen te nemen. Het hele openingsproces wordt in een flow-chart ondergebracht. De software loopt dan zelfstandig het proces door, het enige wat de operator nog hoeft te doen is op keuzemomenten op het knopje 'verder' of 'terug' drukken.

Bij de hefbruggen over de Gouwe moet voor dat het openingsproces begint met een keuzeschakelaar worden aangegeven of het een opening naar 12, 24 of 34 meter betreft. Dan geef je aan welke zijde van de brug als eerste mag doorvaren, die kant krijgt dan rood-groen. Tegelijkertijd gaat de gele lamp uit. Pas daarna kan je de stoplichten voor het landverkeer activeren. Na een aantal seconden gloeit het knopje 'verder' op. Dan kijk je op de camerabeelden en, als er geen personen meer tussen de slagbomen zitten, druk je op 'verder'. Dan gaan de bomen naar beneden, eventueel af te stoppen met een noodstop. Vervolgens komt het knopje 'verder' weer in beeld. Indrukken zorgt ervoor dat het val naar de opgegeven hoogte wordt geheven. Zodra die hoogte is bereikt volgt automatisch 'groen' aan de eerder geselecteerde kant. Nadat de lichten op rood zijn gezet kan je weer met 'verder' het val laten zakken, en met nog een laatste 'verder' het landverkeer weer vrijgeven.

Als het bedieningsproces in gang is gezet en er meldt zich opeens een schipper die een hogere opening nodig heeft dan moet eerst de brugopening tot aan de gekozen hoogte worden afgerond. Pas nadat het landverkeer is vrijgegeven kan je opnieuw de hoogte selecteren en een nieuwe opening uitvoeren.

Het slaat af en toe helemaal door. Zo zat ik op een sluis, waar we bij het openen van de bijbehorende brug tijdens een oogstseizoen even op de camera 'achterom' keken of er geen boer aankwam. Die zou anders tot wel een half uur moeten wachten. Die camera wordt verwijderd. Doordat wij op die boer letten 'beinvloedden' wij het wegverkeer. Dat zou tot aansprakelijkheden kunnen leiden. Nu we het niet meer zien, kunnen we het niet meer beinvloeden. Dat scheelt weer een risico.

Er wordt gewoon voor gezorgd dat je zelf niet meer na hoeft te denken (kan denken), dan kan je ook geen fouten maken en is het hogere echelon er niet verantwoordelijk voor. Er zijn ook al bruggen waarbij de bomen zonder verdere ingreep dalen, een seconde of 10 nadat de lampen zijn gaan knipperen. Dan kan je ze alleen nog met de noodstop afstoppen en alle bomen weer omhoog doen. En daarna begin je opnieuw aan de brugopening. Misschien moeten we het wel overal op die manier doen, en de bruggen automatisch omhoog laten gaan. Nu zijn er altijd lieden die er misbruik van maken dat je geen ongelukken mag laten gebeuren. Door onder een dalende boom door te rijden/lopen verplichten ze ons om ze er tussenuit te laten. Ik mag de brug niet openen als er nog iemand tussen de bomen staat. Als ik bomen individueel kan openen doe ik altijd alleen de boom open aan de kant waar ze vandaan komen. Zo halen ze geen winst uit hun gedrag. En als ze niet snel van de brug afgaan roep ik om dat ze nog 10 seconden hebben, daarna gaan de bomen dicht en bel ik de politie. Dan mogen ze aan hen uitleggen hoe ze met hun voertuig tussen de bomen terecht zijn gekomen. Totnutoe gingen ze daarna altijd als een haas achteruit de brug af.

Als bruggen net als spoorwegovergangen volautomatisch zouden werken kunnen brugwachters geen fouten meer maken, ze zijn er immers niet meer. Die paar doden per jaar moeten we dan maar incalculeren. Dat is bij het verdwijnen van de overwegwachters ook zo gegaan.

Misschien wordt ik een wat cynische, older bitter man, maar ik kan het moeilijk anders zien.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door sambeek »

Rood - groen altijd al doorgevaren bij bruggen als het mogelijk is. (geel licht er bij? nooit zo op gelet.)
Nooit commentaar gehad. Ik denk maar zo, hoe sneller er door des te minder oponthoud voor weggebruikers.
Bovendien hoogst irritant als je voorganger wacht tot groen, terwijl hij er al drie keer onderdoor past.
Bij sluizen wel wachten tot groen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door Evert »

Sinds rws een paar jaar geleden heeft aangekondigd te gaan handhaven op door rood of rood groen varen wacht ik altijd braaf op het groene licht. Tenzij ik daarvoor een aanwijzing heb gekregen. Wel gebruik ik daarbij mijn eigen inschatting. Daardoor scheelt het vaak maar een paar seconden.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door quichot »

Ik houd maar zo'n beetje de gulden middenweg aan. Niet omdat ik bang ben voor een standje over de marifoon (schipper, weet jij niet wat rood/groen betekent?), maar omdat je die brugwachter vaak ook weer bij de volgende brug nodig hebt. Ik maak snelheid bij rood/groen, en meestal lukt het me om de kop nét in de opening te hebben als rood dooft.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door wrotter »

tja wat moet ik zeggen ik heb van 1988 tot 2014 bruggen en sluizen bedient op grootscheeps vaarwater en recreatie bruggen het gedoe om rood /roodgroen en groen zal altijd blijven ,dan nog het gedoe over de gele hoogte/onder doorvaart lichten ,het is en blijft een spelletje tussen bedienaar en schipper .
als er iemand terplaatse bediend heb je altijd twee personen die iets niet goed van elkaar vinden ,en gelukkig weet men het niet van elkaar .
automatische bediening is natuurkijk mooi ,maar dan krijg je wat wij hier ook menigmaal hebben gehad dat bepaalde schippers rustig door rood gaan varen terwijl de anderekant groen heeft ,soms is er ruimte genoeg voor twee jachtjes als iedereen kort op zijn stuurboord wal vaart ,ok maar dan heb ja van die mensen die zeggen ik heb het recht van de weg bij groen en dan heb je het gedonder .
vaak is het met een afstand bediende brug zo dat je niet op iedere stand kan stoppen ,alleen bij noodstop ,maar als je dan verder kan gaat de brug verder met de beweging in de richting waar in je bezig was .
bij onze t.d. zij men dat het best wel mogelijk was bij de door Electro motoren bediende bruggen ,maaaar de grote overheid heeft beslist dat dat niet mag uit veiligheid overweging .
moet je toevallig de brug eens terplaatse bedienen is vrijwel alles mogelijk ,en dat zou gewoon weer de beste oplossing zijn
dus terug naar af.
groet wout .
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door sambeek »

Het 'met een bord voor je kop' lekker door alleen rood varen, terwijl andere zijde rood-groen of groen heeft, nee dat doe ik niet.
Het is wel de bedoeling dat er nog een beetje nagedacht gaat worden, lijkt mij.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie