Wijzigingen BPR

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door popeye »

sambeek schreef:Het 'met een bord voor je kop' lekker door alleen rood varen, terwijl andere zijde rood-groen of groen heeft, nee dat doe ik niet.
Het is wel de bedoeling dat er nog een beetje nagedacht gaat worden, lijkt mij.
Je weet natuurlijk niet hoe zo'n onervaren schipper er aan boord zit. (huurjacht?) In mijn eerste vaarjaar heb ik die fout ook een keer gemaakt. Dat was bij de brug in Ossenzijl. Lang smal stuk naar de brug toe, en toen de brug open begon te gaan begon ik vast op te varen. Ik was in de veronderstelling dat de brug voor mij geopend werd, maar toen ik van de andere kant een schip aan zag komen in combinatie met het rode licht aan mijn kant begreep ik meteen hoe het werkte. Ik moest toen achteruit om de ander te kunnen laten passeren, en kreeg nadien een standje van de brugwachter. :oops:
Heb me uiteraard verontschuldigt.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door quichot »

Op de Vecht dook bij een geopende brug ineens een sloep voor me op toen ik al met de kop tussen de remmingen zat. Het ging maar net goed, al heb ik mijn keerkoppeling mijn verontschuldigingen moeten aanbieden. De sloepschipper verklaarde niet op de lichten te hebben gelet, want voor hem hoefde de brug niet open. Tja...
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door KarelE »

Op de kostverlorenvaart eens net zoiets gehad. Ik had groen, kwam er een polyester pieremegoghel van de andere kant, achter de brugpijler vandaan. Ik kon niet achteruitslaan, dan zou ik hem door het wieleffect vol geraakt hebben. Het scheelde centimeters. Het mooiste vond ik het openende raam van de bedieningspost en de vloed kleurrijke amsterdamse verwensingen die brugwachter richting het pieremegoghel slingerde :lol: :lol:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door wrijfhout »

@KarelE, je uitleg over de brugbedieningen vind ik heel verhelderend. Heb ooit eens sluismeesters van de sluis in de buurt van de watersportvereniging uitgenodigd voor een avond, om samen met de watersporters (die zo lekker over de sluis konden mopperen terwijl ze aan de bar zaten) te praten over hun vak.
Deze uitwisseling heeft voor veel wederzijds begrip gezorgd.
Dit forum met watersporters (ex)beroepsschippers, RWS-mensen draagt daarom m.i. heel veel bij tot begrip, veiligheid en..plezier op het water.

Wat door rood/groen varen betreft. Doe het zo'n beetje als @quichot. Maak je nog een beetje sport van een opening; lichten passeren terwijl het rood dooft. Sommige schippers kijken je wel een beetje moeilijk aan als je niet achter ze blijft, terwijl ze al een paar keer hebben laten zien dat ze extreem ver voor de brug op groen blijven wachten. Ik heb echt geen haast op het water, maar een brug onnodig lang open laten staan zorgt voor irritaties.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door wrotter »

ik zelf ben dus van opschieten ,het veel te grote afstand houden terwijl de meesten een kop schroef hebben is natuurlijk niet de juiste manier
zoals je bij onze bruggen had dat er 2 grote honderd tien meters geladen door de brug moesten die tussen de schepen niet meer dan 10 meter afstand houden met veel recreanten zit er vaak een 25 tot wel 80 meter tussen en dan drijven ze nog door de brug ,het mooie is dat er van die helden zijn die op volle snelheid richting brug komen en dan voor de brug het gas er volledig af halen en er door drijven ,daarna het gas er weer vol op ,waarschijnlijk komt het ook door sommige zaken die in de watersport almanak staan .
ik heb dus afgelopen zomer het ook menig maal aan de stok gehad met mede watergebruikers omdat ik er langs voer en bij rood groen een goede 10 meter van de brug ging liggen en doorging zo gouw als de brug hoog genoeg was
op een kanaal dienst doend op een brug waar geregeld veel stroomstond bij het afspuien gaf ik geregeld de aanwijzing aan jachten om door het rode licht strak aan stuurboords wal door te varen ,het jammere was dat er lieden waren die schijnbaar niet wisten wat stuurboords wal is en gewoon midscheeps gingen ,ook heb ik naderhand wel van die mensen in de bedieningsruimte gekregen die vonden dat het niet kon omdat de doorvaart opening te smal was eu 15 meter dat is 2 keer zeven meter 2 keer een meter er af afstand van de muur hou je nog altijd 5 meter over ,meeste jachten zijn smaller ,her enigste antwoord dat ik dan maar gaf is kijk eens naar de binnenvaart die met 11.45 door bruggen moet van 12 meter en minder tijd nodig hebben dan sommige jachtjes .
ok ik kan best begrijpen dat het voor sommigen moeilijk is als men weinig vaart en het soms best spannend kan zijn
in de tijd dat ik in de tankvaart zat was er ook wel gedonder tussen de rivier vaarders en binnen vaarders vooral die genen die toen nog geen kopschroef hadden ,op ons schip zijn we de kopschroef een drie maanden kwijt geweest voor reparatie ,nou dan sta je aardig met een bek zonder tanden op een lege tanker van 100x10 meter en 3.50 diepgang ,ook enige jaren in de amsterdamse haven op een bunkerbootje gevaren moest je tussen de schepen in manoeuvreren met een bootje van 20 meter ,zonder kopschroef
dus nu met mijn bootje red ik het zoveel mogelijk zonder de kopschroef ,en ik kan iedereen adviseren dat ding zo weinig mogelijk te gebruiken bij het aanleggen en het varen bij bruggen en sluizen .
dan sta je niet met een bek vol tanden als hij eens uitvalt .
groet wout.
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door Jef-Tengro »

ik heb wel een boegschroef, maar dat ding doet amper wat. heb de voor de 1e keer gevaren afgelopen jaar en de boegschroef maar gelaten voor wat het is. advies is dus ook als je er een op laat zetten doe dan een waar je wat aan hebt :wink: gelukkig kreeg ik hem gratis bij de boot :P
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door quichot »

Wrotter, jachten zijn natuurlijk wel veel gevoeliger voor schroefwater en zuiging van grote jongens dan hun beroepscollega's, dus dat ze er niet 10 meter achter kruipen kan ik wel begrijpen. temeer daar beroepsschippers als ze eenmaal tussen de brughoofden zitten de regulateur vaak flink openschroeven om hun weg te vervolgen.
Alleen overdrijven recreanten het vaak. Die wachten af tot ze geen rimpeltje meer zien. Dat is onzekerheid uit onervarenheid. Maar ja, dat ga je toch niet veranderen. Dan kun je maar beter accepteren dat dat bij het vak van brugwachter hoort.

Wat inderdaad ongelofelijk hinderlijk is, is dat plotselinge afstoppen vlak voor de doorvaart (of vlak daarna als ze ineens een ligplaatsje zien). Achterom kijken ho maar, dus als je er achteraan komt en de gang er een beetje in hebt moet je je kloten maar zien te redden.

De boegschroef is een fantastisch hulpmiddel, maar niet meer dan dat. De mijne ging aan het begin van mijn reis door Frankrijk stuk, en gelukkig zat de routine van 25 jaar zonder boegschroef er nog voldoende in om de reis zonder problemen te vervolgen.

Groet, Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door sailor wim »

quichot schreef: De boegschroef is een fantastisch hulpmiddel, maar niet meer dan dat. De mijne ging aan het begin van mijn reis door Frankrijk stuk, en gelukkig zat de routine van 25 jaar zonder boegschroef er nog voldoende in om de reis zonder problemen te vervolgen.
Groet, Guido
Hoi,
Het is zondag ergens in midden 2007 op het kanaal Ath Blaton wij, de MS Maria en de IJtunnel 1, wachten op de een na laatste sluisbediening volgens afspraak die dag.
Het gaat wel een uurtje duren hoor ik dus laten wij ons afdrijven naar het remmingwerk voor de stuw.
https://goo.gl/maps/eRXJC7WFyAr

Afbeelding
Dan na een gezellig onderonsje met Frans de schipper gaat de deur open, de sluiswachter wenkt huphup invaren. Ik druk met de boegschoef de neus richting sluis en wil vlak voor de sluis weer in de goede richting uitkomen ook weer met de boegschroef maar helaas met een knal tegen de deur bons ik de goede richting in, de klinknagel deuk in het z.g. berghout is nog goed zichtbaar :(
De sluiswachter slaat bijna tussen de relingen uit op de sluisdeur en ik krijg een flinke @$*& in het Frans naar mijn kop geslingerd.
Gelukkig stond het water hoog in de sluis en kon ik met een pikhaak een winterjas uit de tunnel trekken.
De kerel had haast dat begreep ik wel dus,,gooi maar weer terug in de plons nou ik dacht het niet vriend.
Dus in de vuilcontainer ermee.
Beneden de sluis ligt een jacht met een spudpaal duidelijk in de weg met daarachter nog twee jachten.
Gineke op de neus en duwt voorzichtig aan de reling van het andere schip de boel opzij en zo drijf ik langs het geheel opweg naar de laatste brug die dag. Er staat een flink zijwindje en het kanaal is daar smal en wij moeten ook tijd rekken omdat de sluiswachter eerst de jachten moet schutten. Zo drijven wij bijna gestrekt door het kanaal en laten ons verlijeren met Gineke op de neus om de stortstenen wallenkant in de gaten te houden. Dan meld Frans ik zie iets wits onder de boot vandaan komen, hèhè dat was het laatste stuk vlies isolatie van de mouw uit de boegschroef. En die werkt weer zonder morren. Zonder probleem kunnen wij nu door naar de laatste brug opening van die dag. https://goo.gl/maps/76yjSWv1KzT2

Afbeelding
Die maandag maar een dagje overgelegen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door sambeek »

:lol: en mooie plaatjes.
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door quichot »

Wim, dat zijn typisch van die situaties waarbij de boegschroef je beste vriend is. Blijven lummelen op smal water met dwarswind zonder boegschroef is mijn hobby ook niet. Je kunt soms weinig anders doen dan zo gecontroleerd mogelijk tegen de wal te dobberen, maar leuk is anders.
Heb je daar toevallig een bril gevonden? Die is daar aan dat walletje uit m'n zak gegleden en ik heb 'm nooit meer gevonden!
Groet, Guido
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door wrotter »

sorry ik bedoelde niet jachten die direct achter een groot schip aan komen ,maar draaien alleen met recreatie ,bij grote jongens kan ik begrijpen dat je afstand wil houden .
wij gooiden meestal het rode licht er op als het laatste grote schip met de kop tussen de hoofden zat en melde dan via de marifoon of praai installatie dat de brug even dicht gaat voor het verkeer en dan direct weer open ,dan creëer je wat afstand .
maar de beste oplossing was in overleg dan eerst de jachten er door dan waren die al uit zicht voordat de groten er door waren ,en een ruim kanaal voor zich hadden ,meestal iedereen blij.
bij lege schepen en aardig wat wind dwars op de brug hielden we de lichten op rood en juist voor ze met de kop in de brug kwamen vlug op groen anders hadden ze misschien een langzaam dwarrelend jacht voor de kop en ruim water ,soms jachten niet blij ,maar sommigen konden het wel waarderen als je uitleg gaf.
hier bij de openstaande sluis kan je de keren niet op tweehanden tellen dat het bijna fout gaat tussen jachten en grote jongens ,de regels van doorvaart bij engtes zin van kracht achterom kijken ?? o moet dat dan ,en een zeilverbod met de aanwijzing dat men 6 km moet handhaven in de sluis ,velen hebben het totaal niet in de gaten dat er verplichte borden staan voor de invaarten eeeu ruim 2x2 m mooi rood omlijnd.
zeilbootjes zijn dan nog het ergst, langzaam zeilend door de sluis ,en de grote jongens moeten dan in de ho houwer ,als je er dan wat van zij of een aanwijzing gaf staken de meesten de midden vinger op .
tja bebording op en langs het water ,velen weten niet wat het betekend lijkt het wel ,soms dat zelfde met betonning .
groet wout.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door popeye »

wrotter schreef: tja bebording op en langs het water ,velen weten niet wat het betekend lijkt het wel ,soms dat zelfde met betonning .
Afbeelding
Dit bord trok ook niemand zich wat van aan! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door wrotter »

zo te zien staat het bord aan de verkeerde kant van het vaarwater dus moet het zijn omgedraaid door de beheerder, waarschijnlijk omdat het ontmoetingsverbod is opgeheven . trouwens dit geld meestal alleen voor grote schepen.
borden staan altijd aan stuurboords wal .
groet wout.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door KarelE »

Ik heb eerder het idee dat er tussen bord en bomenrij nog een sloot(je) ligt waar het bord voor is bedoeld. Het staat op 2 palen (dus niet zomaar om te draaien) en is schuin op de bomenrij gericht.

Mooie zoekplaat!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Wijzigingen BPR

Bericht door frank »

Als ik dat goed bekijk zou het best eens kunnen zijn ergens langs een bochtig stuk rivier in Frankrijk. Daar staan veel van die borden omdat de smalle vaargeul langs een bepaalde oever loopt en dan kan het zijn dat dat bord dan langs de vaargeul staat en niet aan de andere oever.
Vaar je bijv stroomop de Maas op en loopt het jaagpad langs de rechteroever dan staat dat bord dus links van je.. Effe een nadenkertje :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie