Op naar Hasselt!

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Op naar Hasselt!

Bericht door Dirk »

Van 1983 ligt er al een bootje van ons in Neeroeteren. Eerst vaders jachtje, dan de sleepboot en de opduwers en nu onze Wodan. Vanaf 1 jan 2016 nemen we ligplaats in de kanaalkom te Hasselt bij HYAC.
Het zal wennen zijn...maar we geraken dat ook wel weer gewend.
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Op naar Hasselt!

Bericht door KarelE »

Hasselt Belgie, neem ik aan?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Op naar Hasselt!

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
Dat zal wennen zijn maar misschien ook dichter bij Alken?
http://www.lakkerijpigment.com/
Enfin ik zal de bezoekjes in de "koikarper" vijver niet snel vergeten.
viewtopic.php?f=3&t=1337&p=15830&hilit=koikarper#p15830
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Op naar Hasselt!

Bericht door Dirk »

inderdaad Hasselt in Belgie ...
;-D
en dat het korter bij m'n werk is is ook mooi meegenomen.
Het zal misschien wel wat onveiliger zijn in zo'n stad dan waar we vandaan komen .
Een alarm dat veel lawaai maakt zal een van de eerste klussen zijn ...
;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Op naar Hasselt!

Bericht door quichot »

Er staat een hoog hek omheen. Je kunt er als onbevoegde niet zomaar op.
Wees er beducht voor zuiging van het Albertkanaal! Het water kan in een paar tellen zomaar 70 cm zakken.
Geen korte landvastjes dus.
In de hoek van de haven kun je uitstekend eten!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Op naar Hasselt!

Bericht door popeye »

quichot schreef: In de hoek van de haven kun je uitstekend eten!
Bij mij aan boord meestal ook! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Op naar Hasselt!

Bericht door frank »

Bescheiden vraagje Dirk,
Je lag daar op dat mooie plekje in die kanaalarm in Neeroeteren, Zoals je al schreef liggen jullie boten al vele vele jaren...
Is de Scheepvaart de zaak daar het saneren, lees leeghalen of wegjagen of wilde je zelf gaan verkassen. Er lag nogal wat daar langs de oever.
Vroeger kwam ik daar eens per jaar aan de kade voor een rendez-vous met de tankwagen, is helaas ook alweer geschiedenis...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Op naar Hasselt!

Bericht door Dirk »

Hey Frank,
ze hebben grote plannen in Neeroeteren.
De drijvende loods van de Amazone is vorige maand gesloopt evenals een jachtje dat er al twee jaar gezonken lag.
Het bedrijfje waar die loods lag is failliet en De Scheepvaart heeft die loods overgenomen . Nu (wellicht niet nu maar veeeel later ;-D) gaan ze die nieuwe loods en een loods van hun slopen (de oudste loods is beschermd en moet dus blijven) en er een nieuwe districtswerkplaats bouwen. De oever wordt ook 2 meter verder het water in verplaatst. Ruimte op de wal moeten ze hebben, boten en oevers is enkel last.
De nieuwe dijkwachter sprak me aan, ik moest eens met Hasselt ( hoofdzetel van De Scheepvaart) bellen.Gebeld en "ja meneer, u gaat in 2016 een brief krijgen dat we uw ligplaats opzeggen , blablabla, de plannen..."
Mijn argumentatie dat ik daar al sinds 1983 een ligplaats voor een boot betaal was van geen tel om me aan een nieuwe vergunning op een andere plaats te helpen . "Actie schoon schip meneer, alle woonschepen moeten naar een zone voor woonschepen, alle jachten moeten naar een jachthaven".
mijn argumentatie dat Wodan met haar 22.68m lengte niet zomaar overal terechtkom was niet relevant , "schoon schip is schoon schip".
Dus ben ik beginnen rondzien naar een nieuwe plek, Eilandje in Neeroeteren geen plaats, Bocholt, Eisden, noem ,naar op, hetzelfde liedje. Zilvermeer in Mol en Marec in Maaseik had wel plaats voor ons . meer dan 3500 euro per jaar + afval; + water+ electra+ pasje voor dit en pasje voor dat. Ja jongens ... Ik weet we dat we in Neeroeteren niet veel betaalden (nog geen 500 euro /jaar) maar dit is toch wel al te gek.
Dan met de havenmeester van HYAC in Hasselt gaan babbelen, we hebben daar al wel eens vaker in de zomer een paar dagen gelegen. Inderdaad veel en vooral snel wisselend waterniveau. Het eettentje in de hoek heeft het terras zelfs uitgebreid van de zomer ..
;-D
Maar ze hebben het ook niet gemakkelijk in Hasselt . Er zijn daar grote werken bezig en nog gepland op de wal; appartementen, appartementen en nog s appartementen. Ze weten niet of ze al hun steigers kunnen behouden , waar ze dan wel moeten gaan liggen enz. De stad wil de mensen het water laten beleven , daar 'moet' dus een wandelsteiger aan een kant komen maar zij hebben daar boten liggen enz. Hele discussies dus en zoals ik ook heb ervaren is er niet echt een concreet en constructief gesprek met NV De scheepvaart. Ze plannen maar en alles moet dan maar 'in het werk' worden opgelost. Trek uwe plan om t op z'n vlaams te zeggen .
Maar ze hebben nu nog 1 grote steiger vrij, gek genoeg een oude steiger van NV de Scheepvaart zelf, hun dienstvaartuigen liggen nu in een nieuwe haven op t Albertkanaal zelf. De havenmeester ziet er graag een boot aan liggen want als 'ze' teveel lege steigers zien dan beginnen ze meteen te zagen om die af te breken.
Dus wij naar Hasselt . Wat de toekomst brengt dat zien we wel .
Kost iets van 1100 euro per jaar + electra enz . Dat heb ik er wel voor over, het is dan ook maar pakweg 10 min rijden vanuit Pigment hier, anders doe ik er bijna een uur over ..
Nonkel Rudi is trouwens in september al met zijn 'Loorke' vertrokken naar Leopoldsburg omdat die de zever en onzekerheid in Neeroeteren moe was. Toen ik in 2014 de Odilia verkocht hebben we alle papieren ingevuld om die ligplaats op Rudi's naam te zetten (ze stond om mijn naam voor Loorke en Odilia)maar daar kwam maar niks van, ze wilden geen nieuwe vergunning meer afleveren, ook 'actie schoon schip', jaja,...
Eerste week van januari komt de alarmfirma van t bedrijf hier al zien om een alarm aan boord van Wodan te plaatsen, beter voorkomen dan ..
;-D
Nu we walstroom hebben in Hasselt is een deftig alarm (bvb camera's en sensoren)en een circulatiepomp voor de CV opeens ook geen issue meer he ... dat maakt eea toch gemakkelijk.
Maar nu eerst nog zoveel mogelijk slopen aan boord en de grote container in Neeroeteren vullen. Dan hebben ze tenminste een souvenir van ons he ...
;-D
Wanneer ik het allemaal moet gaan doen is een andere zaak. Hier is nu de eindejaarsstress volop losgebarsten, klanten denken dat de wereld stopt op 23/12 hahaha.
Lieve wordt 29/12 geopereerd aan haar sleutelbeen (inkorten) en op 5 jan moet ze naar de pijnkliniek voor artrose en een hernia in de onderrug. In het voorjaar staat ook nog een halve knieprothese op t programma. 2016 staat voor ons dus voorlopig in het teken van revalidatie . Maar beter revalideren dan geen vooruitzichten hebben he !
to be continued !!
;-D
amaai , tis een heel historie geworden zeg !
groetjes, Dirk
Plaats reactie