Rotjeknor in de klem.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Rotjeknor in de klem.

Bericht door sailor wim »

Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Rotjeknor in de klem.

Bericht door meester »

Ik vind het echt verkwanselen van een mooie verzameling. maar ik begrijp dat het zo niet verder kan. wel mooie kansen voor jonge gasten en vernenigingen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Rotjeknor in de klem.

Bericht door quichot »

Uit oogmerk van behoud valt de schade mee. Er worden andere bestemmingen voor gezocht. Geen marktplaats, geen sloop.
Als advocaat van de duivel begrijp ik Loomeijers overweging wel. Er varen nog zoveel tjalkjes rond dat je je moet afvragen: leuk scheepje, maar is het wel bijzonder genoeg? Heel eerlijk gezegd, daar zou ik niet voor naar een museum gaan. Ik denk dat je zo uiteindelijk een interessantere collectie overhoudt.
Wel vind ik het jammer dat de Buffel er niet meer ligt. Dat was toch wel een eye catcher. Maar ja, geen geld geen zwitsers.
Zo'n Walvis zou daar ook niet misstaan. Een uniek vaartuig. Voor dat soort schepen krijg je me wel naar een museum.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Rotjeknor in de klem.

Bericht door walvis »

guido

Deze topic is al ruim een week geleden op FB geplaatst.
Maar helaas geen enkele museum krijgt de walvis.
In de loop der jaren hebben wij ons buik vol van musea.
Daar viert de arrogantie hoogtij.
Hier kan ik een hele boom over op zetten.
geert
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Rotjeknor in de klem.

Bericht door Evert »

Ik vind yet jammer dat ze vooral lijken te gaan voor schepen waar er maar een of twee van zijn. Mij lijkt het beter om juist van een aantal beeldbepalende schepen er een te hebben. Zoals inderdaad gewoon een tjalk, een klipper, een spits en dat soort schepen. Als er daar van niet ergens een paar netjes gerestaureerd blijven bestaan zijn die in originele staat over twintig jaar ook een zeldzaamheid.
Maar ja zoals bij zoveel museumdirecteuren is het normale het niet waard om te bewaren. Dat zie je helaas op meer plekken. Hoe de gewone man leefde gaat verloren dat wat bewaard wordt is hetgeen waar er maar weinig van was.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Rotjeknor in de klem.

Bericht door quichot »

Evert, die 'gewone' scheepstypes zijn al rijk vertegenwoordigd in tal van museumhavens. Meestal lid van een behoudsvereniging. In bijv. Amsterdam, Gouda, Tilburg, Groningen, liggen ze zij aan zij. Echt, dat komt wel goed, ook in de nabije toekomst. Bovendien zijn ze daardoor geregeld varend te zien, wat natuurlijk veel leuker is.
Met spitsen ligt het iets anders. Daar moeten we echt oppassen dat originele exemplaren niet allemaal tot varend woonschip worden omgebouwd, of verschroot worden. Exemplaren als de Yser, nu nog particulier bezit, worden schaars. Daarvoor is het 5 voor 12.
Als conservator van een museum moet je jezelf de vraag stellen: waarvoor komt iemand naar mijn museum, dus waaraan besteed ik mijn beperkte budget? Tjalkjes, klippertjes, sleepboten en luxe motors kom ik onderweg genoeg tegen, daar krijg je mij althans niet voor naar een museum.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie