Vaarbewijs wat is nodig ?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door Marie Christina »

Nou. ...
Dat bestaat al een jaartje of 20, 25 ofzo.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door Arrejoan »

sambeek schreef:Misschien dan toch maar vanuit Brussel een algemeen geldende regel verzinnen, die voor heel Europa geldig is?
ze kunnen de regels uniform maken wat ze willen, bv zoals in het transport ,maar zolang iedere agent de regels mag uitleggen hoe hij wil ,zal het overal anders blijven: een overtreding met een vrachtwagen in Duitsland is bijvoorbeeld (VEEL) goedkoper dan de zelfde overtreding in Spanje terwijl de wet rij- en rusttijden uniform zijn in heel Europa :twisted:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door Wouter »

Ik was in de veronderstelling dat de vaarbewijzen voor binnenwateren apart gehaald moeten worden van grote vaart omdat er zich heel andere situaties kunnen voordoen.
Vergelijk het met en apart rijbewijs voor de snelweg en een ander voor rijden in de stad.

Als je grote vaart papieren hebt fiets je overigens zo door klein vaarbewijs I en II heen, maar het kost je wel een dag en wat centen.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door FransvanNispen »

Heb je je rijnpatent dan is dat gelijk aan groot vaarbewijs A,
En hoef je dus geen klein vaarbewijs welke bestemd is voor de binnenwateren........te halen.

Er zijn natuurlijk wel wat verschillende regeltjes in ons landje, die allemaal geld kosten.
Maar ze zijn wel makkelijk terug te vinden.


Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door wrotter »

we hebben het hier ook een gehad ,maar het bleek dat iemand die voorzien was van zeevaart papieren en als gezagvoerder of stuurman gevaren had deze boven het vaarbewijs stonden ,alleen niet geldig was voor het rijn patent.
dus kon deze man met zijn kleine bootje niet op vaarbewijs verbaliseerd worden ,of voor hij heel toevallig op een gebied waar men een snelheid beperking had .
ook hier bij ons ging de overheid wel eens in de fout door niet goed zich geïnformeerd te hebben in bepaalde regels omtrent vaarbewijzen .
het staat mij nog bij dat wij indertijd op de tankvaart (Nedlloyd )een kaptein van de Nedlloyd dejima aan boord kregen om 2 weken met ons op de binnenwateren te varen .
de eerste dagen was wel even wennen zij hij om dat het totaal anders was dan de zeevaart ,tja zelf sturen op radar navigeren enz was wel wat ,maar hij kreeg het rap onder de knie ,hij heeft half nederland gezien toen ,en wij kregen mooie strekke reizen naar depoo,s en centrale,s
in plaats van het bunkerwerk .
groet wout.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door walvis »

Ik kan mij herinneren dat Corrie van rietschoten ook een vaar bewijs moest halen in de vorige eeuw.
Hij had alle wereld zeeen bevaren maar hier in NL moest hij een vaar bewijs halen.
Heel NL viel er toen over.
geert
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door Carel-k »

Ik heb mijn grootvaarbewijs ingeruild voor kleinvaargewijs ivm jaarlijkse keuring na je 65 ste waar ook de nodige financiële
Aan vast zitten,maar ik kan het ook weer terug draaien uiteraard met betaling. En nu is die jaarlijkse keuring niet meer nodig sinds 2 jaar dacht ik ,maar mijn schip is niet langer dan 15 meter en ik ga niet sneller dan 20 km ik hou het zo !!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door popeye »

walvis schreef:Ik kan mij herinneren dat Corrie van rietschoten ook een vaar bewijs moest halen in de vorige eeuw.
Hij had alle wereld zeeen bevaren maar hier in NL moest hij een vaar bewijs halen.
Heel NL viel er toen over.
geert
Misschien kwam hij op zee wat minder borden, boeien, bakens, lichten, vlaggen, bollen en kegels tegen waarvan je op het binnenwater geacht word de betekenis te kennen.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door Happydart »

Carel-k schreef:Ik heb mijn grootvaarbewijs ingeruild voor kleinvaargewijs ivm jaarlijkse keuring na je 65 ste waar ook de nodige financiële
Aan vast zitten,maar ik kan het ook weer terug draaien uiteraard met betaling. En nu is die jaarlijkse keuring niet meer nodig sinds 2 jaar dacht ik ,maar mijn schip is niet langer dan 15 meter en ik ga niet sneller dan 20 km ik hou het zo !!!
Dat komt op dit ogenblik voor U goed uit, maar stel dat men met eigen vaartuig ook in het buitenland reist en dus onder de verplichte vaarbewijs wet, dan kan je bijvoorbeeld niet meer varen op sommige wateren waar een algemeen stuurbrevet of groot vaarbewijs verplicht is.
Wanneer het in België wordt ingevoerd is dat oa de boven zeeschelde (Westerschelde Belgisch gebied) .
Indien je iets niet nodig hebt vandaag kan het dus nog wel nodig zijn in de toekomst en ik zou nooit een behaald brevet laten vervallen in deze veranderende wereld en indien je het zonder kosten en keuring terug kan draaien zou ik niet twijfelen.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door Happydart »

Misschien kwam hij op zee wat minder borden, boeien, bakens, lichten, vlaggen, bollen en kegels tegen waarvan je op het binnenwater geacht word de betekenis te kennen.

Groet, Jack.

Bij het aanlopen van Havens en opvaren van rivieren , doorgang van zeesluizen kom je nochtans genoeg van die zooi tegen...de gemiddelde zeeman die kan navigeren kan ook lezen en nakijken in de almanak wat een en ander te betekenen heeft, en de meeste mensen die in onze contreien rondvaren zonder vaarbewijs omdat hun scheepje onder de magische 15m is weten dus ook van niets ? ik zou het niet zo duister inzien. :wink:
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door Marie Christina »

popeye schreef:
Misschien kwam hij op zee wat minder borden, boeien, bakens, lichten, vlaggen, bollen en kegels tegen waarvan je op het binnenwater geacht word de betekenis te kennen.

Groet, Jack.
Nooit op zee geweest, Jack?
Op de oceaan valt het wel mee, ja.
Op de Noordzee, en met name de Eurogeul / Europoort / Nieuwe Waterweg / Westerschelde (ook allemaal zee) sterft het van al die zaken.
En ook de "binnenvaartborden" worden we geacht te kennen (en kennen we ook) als je zonder loods vaart.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door Boekel »

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een 'stuurman grote vaart' m'n boot de wal in stuurde op een recht kanaal... Maar dat heeft natuurlijk weinig met de vaarregels te maken ;)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vaarbewijs wat is nodig ?

Bericht door Marie Christina »

Dat is dan geen stuurman op de bagger geweest.
Die stuurt hem met halve kracht op 15 cm langs de kade. :-)

En inderdaad, stuurlui (en kapiteins) op de grote vaart kunnen nauwelijks manoeuvreren.
Dat is geen onkunde noch onwil.
De kans om het te doen wordt ze ontnomen.
Ruim voor de pieren komt de loods aan boord.
Tussen of net na de pieren komen de sleepboten.
(Minstens eentje voor en eentje achter.)

De kapitein laat in de praktijk het aanmeren over aan de loods.
De stuurlieden staan voor- en achterop.

Kustvaartstuurlui en -kapiteins: ook dat is andere koek.
Die kunnen het wel, hoor.
En inderdaad, het heeft niets met de papieren te maken.
Er zit geen praktijkgedeelte bij de cursus.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie