Aanvragen ICP

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2087
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Aanvragen ICP

Bericht door quichot »

Do, ik heb al die jaren dat ik door België en Frankrijk vaar nooit zo'n ICP gehad. Ik nam altijd een zelfgetikt A4-tje mee naar het sluiskantoor, en vroeger ook nog naar de douane. (Douane zat destijds op de Kreekrak en op Klein Ternaaije. Daar moest ik altijd een verklaring ondertekenen dat ik het schip niet in het buitenland had gekocht, of zou verkopen).
Op dat A4-tje had ik alle relevante gegevens genoteerd in het Nederlands en in het Frans. Nooit problemen mee gehad. Één keer in Antwerpen vroeg iemand van de Dienst of ik het schip had gestolen. Toen ik nee zei was het goed. Dus ik zou me er geen grote zorgen om maken.

(Overigens een leuke anecdote: na mij kwam een vrouw haar stempelbriefje halen, en die antwoordde op de steelvraag geërgerd', ja! Nou goed?
Die moest dus terug naar de Kreekrak per taxi om alles alsnog naar de letter te regelen. Maak nooit grapjes met opsporingsambtenaren! :lol: )
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Aanvragen ICP

Bericht door popeye »

Ik moet dus ook weer aan zo'n ICP, want het is maar twee jaar geldig.
Ik baal der van dat de overheid je van alles op kan leggen (tegen betaling vernieuwen om de twee jaar) en dan ook nog allerlei eisen kan stellen aan de aanvraag voor verlenging. ID-kaart!!! Stuur ik niet zomaar een kopie van op. Heb een app gevonden waardoor die niet oneigenlijk gebruikt kan worden, en ben daar en tijd mee aan het klooien geweest voordat dat lukte. :evil:
De btw verklaring wordt niet geaccepteerd als eigendomsbewijs, (moeten ze het in het buitenland wel mee doe) dus nu verzekeringspolis met bewijs van betaling. Zo'n afschrift staat ook weer van alles op waar een ander niks mee te maken heeft!
Heb voor het eerst het ICP aangevraagd in 2006 voor de Aimée en daarna steeds verlengd, waarom moet ik nu dan in vredesnaam alles uit de kast halen om te bewijzen dat die boot nog steeds van mij is om zo'n lullig papiertje te krijgen!!!!! :evil: :evil: :evil:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Aanvragen ICP

Bericht door Happydart »

meester schreef:ICP en daarvoor de vlaggebrief zijn semi officiele documenten. je levert zelf de info aan en je krijgt een internationaal document. heel handig als je schip net te groot is voor een laag tarief. je mag immers zelf de maten opgeven en die worden niet gecontroleerd. kan erg veel geld schelen voor vignet, liggeld en andere vervelende zaken. ik heb mijn vlaggebrief ook zo aangepast maar die is al niet meer nodig.
Toch maar mee oppassen(en er niet teveel over opscheppen online) er zijn nu al enkele sluizen met meetlijnen en dat wordt uitgebreid, De Rechtse Vlaamse regering heeft geld nodig en wil alle soorten misbruik gebruiken om de feest kas van hun vriendjes te vullen , daarom worden er meer en meer controles en controle maatregelen uitgevonden. We gaan hier duister tijden tegemoet met kliklijnen en politie optreden dat sterk laat terugdenken aan de verhalen van oma en opa van tijdens de oorlog :(
Ik ben niet tegen maatregelen die de veiligheid op het water bevorderen zoals VHF verplichting, en vaarbewijsverplichting, en zelfs de verplichte registratie voor iedereen met nummers dat beschermd ook onszelf doordat men niet meer anoniem kan rotzooien, maar bekeuren op elk detail enkel om geld te halen is er toch over.
Een Nederlandse kennis kreeg in september nog 500 Euro boete wegens geen werkende marifoon bij de Royersluis, maar een andere kennis die een vlag over zijn herkenningsteken(naam en thuishaven) had hangen kreeg ook een boete van 125 Euro wegens niet zichtbaar zijn van...hier kan een opmerking of waarschuwing ook denk ik dan.
Ik denk dat de goede ouwe tijd een feit is !

ter info:

Buitenlandse vlag
Uit het reglement in België (http://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaar ... t/vaartuig)
Een pleziervaartuig onder buitenlandse vlag moet de documenten aan boord hebben die zijn nationaliteit bevestigen (registratie, immatriculatie, ICP - International Certificate for Pleasure crafts), overeenkomstig de reglementering van zijn land.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Aanvragen ICP

Bericht door Eduard »

Is een kadastrale registratie ipv ICP voldoende voor België en Frankrijk?
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Aanvragen ICP

Bericht door Happydart »

Eduard schreef:Is een kadastrale registratie ipv ICP voldoende voor België en Frankrijk?
volgens de tekst in de eerdere posting wel...

je kan alles ook hier vinden wat België betreft dan. : http://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Plaats reactie