stuurhut deuren

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

stuurhut deuren

Bericht door schipper-willem »

Op de Vrijbuiter zijn de bestaande deuren schuifdeuren die om laag op een houten balk lopen met kleine bokwieltjes en als deklat een teak houten lat.
De bovenkant schuift ook in zo'n goot, echter de vier balken die geschroefd zitten aan de zijkanten van de stuurhut zijn aan vervanging toe.
Er is helaas geen ruimte in het gangboord om de deuren scharnierend naar buiten te maken, zodat ik van dat slecht passende geschuif af zou kunnen.
De loop van de deurtjes is niet geheel recht dus de goot is een stukje breder dan de deuren en derhalve in de winter ligt er zeker bij jachtsneeuw een partijtje van dat witte goedje inside the weelhouse .
Zou het mogelijk zijn om de deuren naar binnen te openen, dan moeten de deuren wel naar voren open zwaaien dus de scharnieren aan de voorkanten post, met een stalen kozijn, of zou er wateroverlast van komen, wie heeft hier ervaring mee, onze voor en achterdeur zwaaien ook naar binnen open van ons huis.
Willem.
Afbeelding
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: stuurhut deuren

Bericht door Carel-k »

Hoi Willem
Je kan een links en een rechts deurtje maken naar buiten openen naar binnen openend dat word water over last met wind en sneeuw of een schuif deurtje in een hang profiel en de onder dorpel enkel een stripje om de deur op zijn plaats te houden
Kijk maar eens bij vletten met schuifdeurtjes dat werk perfect ,maar onderhoud blijft!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: stuurhut deuren

Bericht door Arrejoan »

Hoi Willem ook de TADI 3 is wegens plaatsgebrek "gezegend" met schuifdeuren.nadat ik de rails waar hij aanhangt had vervangen, de zaagsnede onderin de deur had verdiept en hiervoor een rvs-hoeklijn had gelast voor geleiding, hebben we de deuren afgehangen (kan met de verstelbare wieltjes)en eenmaal gesteld binnen in het kozijn met "schuifdeurborstels" afgesloten dat werkt prima,ook omdat als de deur dicht is, hij boven(rand stuurhut) onder( dorpel stuurhut) zijkant in kozijn van zichzelf al behoorlijk afgesloten is en met die "borstels" is het als de wind er niet pal opstaat (meer dan 5 Bft ) behoorlijk tocht vrij.

Afbeelding

Hier horen de borstels niet!! :D


Afbeelding

hier doen ze het beter! :P

groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: stuurhut deuren

Bericht door stevedem »

Met tochtborstels werkt het goed hoor.
afhankelijk van de dikte en stevigheid gaat het schuiven wel iets minder soepel.
wellicht kan je de deuren ook in nieuwe gelijders hangen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: stuurhut deuren

Bericht door popeye »

Wanneer je een kozijn en deur in de opening kunt maken vergelijkbaar met de situatie thuis is dat natuurlijk mogelijk. Sponningen van stijlen en bovendorpel binnen, en sponning in de onderdorpel buiten. Onder aan de deur een weldorpel. Kan eventueel ook van aluminium zijn.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Plaats reactie