Blauw bord

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Jan Kroes
Berichten: 78
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 11:08 am
Locatie: Sittard

Re: Blauw bord

Bericht door Jan Kroes »

Aqua Domus schreef:Wat mij dwars zit zijn de vet gedrukte letters Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren.
Helemaal mee eens. Wij hebben de kerstweek een cruise gemaakt van Rotterdam naar Mainz en terug naar Arnhem. Ik kan tig foto's laten zien van blauwbordsituaties.
Trouwens, op de hele Donau wordt ook met blauw bord gewerkt.
Groetjes uit het zuiden.
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Blauw bord

Bericht door Riverboy »

Menno, met jouw stelling van lekker sb blijven varen kan ik het niet eens zijn. Ik heb reeds vele malen in de op- en afvaart op de Waal en IJssel gevaren en ben steeds blij geweest dat ik aan het verzoek van het blauwbord gevolg heb gegeven. Zeker op de boven IJssel waar het zeer smal is wordt je door de beroepsvaart de wal opgedrukt als je stuurboordwal blijft varen. Ook op de Rijn is het raadzaam het blauwe bord te volgen, zeker als er zo'n grote jongen zoals een Veerhaven of Hercules met 6 bakken voor zich bij jouw in de buurt komen, nou dan berg je maar en ga maar alvast de verzekering bellen want je gaat gegarandeerd de wal op met je boot.
Het RPR laat niet voor niets toe dat ook een klein schip bakboord oever mag varen. Zie ook bovenstaande teksten.

Zelf heb ik tijdens onze laatste vakantie ervaren dat ik er verstandig aan heb gedaan de vrachtvaart die blauw varen te volgen tijdens slecht zicht. Had ik dat niet gedaan dan was ik zeker in de problemen gekomen. Zie mijn reisverslag op pagina 14 http://www.wsvdemaasvenlo.nl/informatie ... ohmen/file

Dan heb je er over of het veel uitmaakt? Jazeker, dacht je dat anders de beroepsschipper voor zijn lol heen en weer blijft kruisen op het vaarwater. Het maakt wel degelijk uit, zeker als je bezig bent met een lange vaardag van bv 10 vaaruren.
Groet, Jo
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door Happydart »

Jan Kroes schreef:
Aqua Domus schreef:Wat mij dwars zit zijn de vet gedrukte letters Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren.
Helemaal mee eens. Wij hebben de kerstweek een cruise gemaakt van Rotterdam naar Mainz en terug naar Arnhem. Ik kan tig foto's laten zien van blauwbordsituaties.
Trouwens, op de hele Donau wordt ook met blauw bord gewerkt.
De door mij geposte tekst staat op Vaartips.nl , dus zal die brave man dat verkeerd gelezen en gepubliceerd hebben.
Ik ben al blij dat ik de regels in eigen land en een beetje van Nederland, Frankrijk, en Engeland ken, daarom dat ik steeds de regels van het te bezoeken gebied aan boord probeer te hebben en eens doorneem, er zijn zoveel verschillen niet enkel per land maar ook nog per vaarweg dat het niet meer te onthouden valt en er veel aannames gebeuren ...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Jan Kroes
Berichten: 78
Lid geworden op: vr dec 07, 2007 11:08 am
Locatie: Sittard

Re: Blauw bord

Bericht door Jan Kroes »

Ter leeringhe ende vermaeck.
Lering: De opvaart gaat door de bocht, het water is laag en in de bocht staat meer water.
Vermaak: Geniet van het geluid van de steeds zeldzamer wordende langzaam lopende Deutz.

https://youtu.be/noVSkaKe6gA
Groetjes uit het zuiden.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Blauw bord

Bericht door Marie Christina »

@Jo: Met SB wal varen bedoel ik uiteraard wel allebei.
Dus de op én de afvaart.
Anders wordt het inderdaad een rommeltje! :D

(En ik hoop dat zo'n schipper het ook een beetje voor de lol doet... Anders heeft hij het verkeerde beroep gekozen.:wink: )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Blauw bord

Bericht door KarelE »

Precies Menno,

Maar als de opvaart ervoor kiest over te lopen, en jij vaart met je bootje >20m (dat zijn er hier nogal wat) dan moet je dat blauwe bord beantwoorden en medewerking verlenen.

Evenzo, als je in een 'treintje' beroepsvaart in de opvaart meevaart, en je buren lopen over, dan raad ik je aan het zelfde te doen, anders wordt het helemaal een chaos.

Met andere woorden: gewoon SB houden is lastig, je hebt het niet altijd voor het kiezen of dat veilig is.

Nou ben ik ook wel eens met 110m afvarig bij Nijmegen door de bocht gekomen, en daar kiest de geladen opvaart ervoor om blauw te varen, maar een opvarend 6-baks stel van Veerhaven blijft lekker SB wal varen. Met dan hier en daar nog wat oplopers er tussen had ik de billen wel even bij elkaar, temeer daar er een tanker middendoor kwam in de opvaart, die door de verkeerscentrale niet was op te roepen, hij luisterde kennelijk niet uit... O ja, en het was al donker.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door popeye »

Jan Kroes schreef: De opvaart gaat door de bocht, het water is laag en in de bocht staat meer water.

https://youtu.be/noVSkaKe6gA
Düsseldorf! Ja, daar neemt die verrekte (geladen) beroepsvaart de buitenbocht, en de lege de binnenbocht in de opvaart.
Krijg je en zelfde situatie als @KarelE beschrijft, maar dan in een plezierjachtje!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door Cees »

Happydart schreef: Staat op een Nederlandse site over het blauwe bord ... :
Een Nederlandse site? Waarom niet vermeld dat het om mijn vaartips.nl gaat?
http://www.vaartips.nl/tipb.htm#blauw
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door Happydart »

Cees schreef:
Happydart schreef: Staat op een Nederlandse site over het blauwe bord ... :
Een Nederlandse site? Waarom niet vermeld dat het om mijn vaartips.nl gaat?
http://www.vaartips.nl/tipb.htm#blauw
//Knip//De door mij geposte tekst staat op Vaartips.nl , dus zal die brave man dat verkeerd gelezen en gepubliceerd hebben.//plak//

dat staat hierboven ook zo Cees, lang geleden trouwens ;-)
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Blauw bord

Bericht door quichot »

Het maakt wat los, dat blauwe bord!
Vreemd eigenlijk dat ik van 'Brussel' een stapel voorwaarden op m'n bordje krijg waaraan mijn schip moet voldoen voor het Europese CVO, maar dat ze op een stukkie grond ter grootte van een postzegel op wereldschaal geen kans zien om gelijkluidende regelgeving uit te vaardigen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Blauw bord

Bericht door wrotter »

om me ook maar eens te mengen in deze discussie ,op alle wateren in open verbinding met de rijn is het RPR van toe passing en dus ook op de Nederlandse rivieren .en verbindings kanalen ,maar zowel in Duitsland en Nederland zijn uitzonderingen waar men verplicht stuurboord wal moet houden ,in die gebieden mag men het blauwe bord gebruiken als men aan de verkeerde oever wil aan leggen .
op de kanalen en andere gebieden gebruikt de binnen vaart het bord om aan te geven dat men op de andere oever gaat aanleggen.
ook op de maas en in België en Frankrijk word het blauwe bord gebruikt .
het probleem is dat niet alle recreanten begrijpen hoe het werkt ,en dan vaak in een kleine stres raken .schippers van grote schepen weten en zien op afstand al wat een tegenligger gaat doen ,dat is ervaring .
net zoals een collega een filmpje op het forum heeft gezet zou men eens meer van dit soort filmpjes moeten bekijken .
en toch eens goed beide regelementen door te lezen ,ik weet dat er velen zijn die de wateralmenak van de ANWB hebben ,maar hier staat lang niet alles in .neem liver de voledige versie ,indien je vaker de rivieren op vaart ,voor alleen het kruisen heeft men het niet nodig.
ik vaar met een gerust hart tussen de grote schepen en probeer e.v. contact te leggen via de marifoon en vertel ze mijn plannen .
ik heb wel iets voor dat ik jaren tot Straatsburg heb gevaren met passagiers schepen en tankers, maar ben de laatste 25 jaar daar niet meer geweest ,maar wij gaan volgend jaar via de maas enz. naar Straatsburg en dan te daal terug naar Holland ten minste dat hopen we .
maar voor mijn werk moesten we goed op de hoogte blijven van het RPR en BPR terwijl op mijn wekgebied alleen het BPR gelde.
groet wout.
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door Happydart »

Rechtzetting en verontschuldiging van mijn kant.
Ik sprak vandaag de bron van het hele blauwe bron verhaal op de club en het gebruik van een blauw bord in België is dus verboden op de volledige Westerschelde, beneden en boven schelde inbegrepen , daarom werden pas 3 Nederlandse schepen bekeurd,.
Er is in het Belgische scheepvaartreglement echter wel een gebruik van een blauw bord voorzien op sommige wateren artikel 6.05 het gaat dan om een lichtblauw bord met wit flikkerlicht en het geeft geen absolute voorrang want de tegemoetkomende scheepvaart moet op zijn beurt bij wijze van akkoord ook het bord tonen om daarmee aan te geven dat men instemt met de gevraagde manier van varen.

enfin mea culpa indien ik sommigen op een verkeerd been gezet heb.

even terzijde:
ik denk dat VHF verkeer duidelijk en voor iedereen interessanter is, zeker omdat het meestal over binnenbocht varen gaat en je dan het andere schip niet altijd tijdig kan zien laat staan de gevoerde signalisatie op tijd opmerkt.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door walvis »

Ik ben ook blij met mijn AIS.
Kilometers van tevoren kan ik zien wie wat waar en hoe .
En dan de marifoon terhand nemen,is voor ons minder stress vol gebleken werkt perfect.
geert
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Blauw bord

Bericht door Aqua Domus »

Het komt er gewoon op neer goed uitkijken en communiceren.
Daarom komt er bij mij ook nog een knipperlicht op de stuurhut bij.
Gewoon om te laten zien dat je je opvarende tegenligger gezien en zijn seinen begrepen hebt.
Pa heeft daar altijd op gehamerd, laat zien wat je van plan bent.
Niet iemand stijl op de kop varen en op het laatste moment beslissen BB of SB.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door johan »

op de Westerschelde lijkt me dit inderdaad een goede zaak dat het verboden is
De Westerschelde is sowieso al een zeer onoverzichtelijk vaarwater met zicht meerdere bochten ver én met zeeschepen en binnenvaart door mekaar.
Als er dan nog schepen verkeerde wal varen wordt het helemaal een kluwen met alle risico's vandien
Ik zie hier wel regelmatig het blauwe bord gebruiken om aan de verkeerde wal af te meren, ook op kanalen.
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie