Aqua Domus schreef:Wat mij dwars zit zijn de vet gedrukte letters Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren.
Helemaal mee eens. Wij hebben de kerstweek een cruise gemaakt van Rotterdam naar Mainz en terug naar Arnhem. Ik kan tig foto's laten zien van blauwbordsituaties.
Trouwens, op de hele Donau wordt ook met blauw bord gewerkt.
Menno, met jouw stelling van lekker sb blijven varen kan ik het niet eens zijn. Ik heb reeds vele malen in de op- en afvaart op de Waal en IJssel gevaren en ben steeds blij geweest dat ik aan het verzoek van het blauwbord gevolg heb gegeven. Zeker op de boven IJssel waar het zeer smal is wordt je door de beroepsvaart de wal opgedrukt als je stuurboordwal blijft varen. Ook op de Rijn is het raadzaam het blauwe bord te volgen, zeker als er zo'n grote jongen zoals een Veerhaven of Hercules met 6 bakken voor zich bij jouw in de buurt komen, nou dan berg je maar en ga maar alvast de verzekering bellen want je gaat gegarandeerd de wal op met je boot.
Het RPR laat niet voor niets toe dat ook een klein schip bakboord oever mag varen. Zie ook bovenstaande teksten.
Zelf heb ik tijdens onze laatste vakantie ervaren dat ik er verstandig aan heb gedaan de vrachtvaart die blauw varen te volgen tijdens slecht zicht. Had ik dat niet gedaan dan was ik zeker in de problemen gekomen. Zie mijn reisverslag op pagina 14 http://www.wsvdemaasvenlo.nl/informatie ... ohmen/file
Dan heb je er over of het veel uitmaakt? Jazeker, dacht je dat anders de beroepsschipper voor zijn lol heen en weer blijft kruisen op het vaarwater. Het maakt wel degelijk uit, zeker als je bezig bent met een lange vaardag van bv 10 vaaruren.
Groet, Jo
Aqua Domus schreef:Wat mij dwars zit zijn de vet gedrukte letters Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren.
Helemaal mee eens. Wij hebben de kerstweek een cruise gemaakt van Rotterdam naar Mainz en terug naar Arnhem. Ik kan tig foto's laten zien van blauwbordsituaties.
Trouwens, op de hele Donau wordt ook met blauw bord gewerkt.
De door mij geposte tekst staat op Vaartips.nl , dus zal die brave man dat verkeerd gelezen en gepubliceerd hebben.
Ik ben al blij dat ik de regels in eigen land en een beetje van Nederland, Frankrijk, en Engeland ken, daarom dat ik steeds de regels van het te bezoeken gebied aan boord probeer te hebben en eens doorneem, er zijn zoveel verschillen niet enkel per land maar ook nog per vaarweg dat het niet meer te onthouden valt en er veel aannames gebeuren ...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Ter leeringhe ende vermaeck.
Lering: De opvaart gaat door de bocht, het water is laag en in de bocht staat meer water.
Vermaak: Geniet van het geluid van de steeds zeldzamer wordende langzaam lopende Deutz.
Maar als de opvaart ervoor kiest over te lopen, en jij vaart met je bootje >20m (dat zijn er hier nogal wat) dan moet je dat blauwe bord beantwoorden en medewerking verlenen.
Evenzo, als je in een 'treintje' beroepsvaart in de opvaart meevaart, en je buren lopen over, dan raad ik je aan het zelfde te doen, anders wordt het helemaal een chaos.
Met andere woorden: gewoon SB houden is lastig, je hebt het niet altijd voor het kiezen of dat veilig is.
Nou ben ik ook wel eens met 110m afvarig bij Nijmegen door de bocht gekomen, en daar kiest de geladen opvaart ervoor om blauw te varen, maar een opvarend 6-baks stel van Veerhaven blijft lekker SB wal varen. Met dan hier en daar nog wat oplopers er tussen had ik de billen wel even bij elkaar, temeer daar er een tanker middendoor kwam in de opvaart, die door de verkeerscentrale niet was op te roepen, hij luisterde kennelijk niet uit... O ja, en het was al donker.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Düsseldorf! Ja, daar neemt die verrekte (geladen) beroepsvaart de buitenbocht, en de lege de binnenbocht in de opvaart.
Krijg je en zelfde situatie als @KarelE beschrijft, maar dan in een plezierjachtje!
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Het maakt wat los, dat blauwe bord!
Vreemd eigenlijk dat ik van 'Brussel' een stapel voorwaarden op m'n bordje krijg waaraan mijn schip moet voldoen voor het Europese CVO, maar dat ze op een stukkie grond ter grootte van een postzegel op wereldschaal geen kans zien om gelijkluidende regelgeving uit te vaardigen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
om me ook maar eens te mengen in deze discussie ,op alle wateren in open verbinding met de rijn is het RPR van toe passing en dus ook op de Nederlandse rivieren .en verbindings kanalen ,maar zowel in Duitsland en Nederland zijn uitzonderingen waar men verplicht stuurboord wal moet houden ,in die gebieden mag men het blauwe bord gebruiken als men aan de verkeerde oever wil aan leggen .
op de kanalen en andere gebieden gebruikt de binnen vaart het bord om aan te geven dat men op de andere oever gaat aanleggen.
ook op de maas en in België en Frankrijk word het blauwe bord gebruikt .
het probleem is dat niet alle recreanten begrijpen hoe het werkt ,en dan vaak in een kleine stres raken .schippers van grote schepen weten en zien op afstand al wat een tegenligger gaat doen ,dat is ervaring .
net zoals een collega een filmpje op het forum heeft gezet zou men eens meer van dit soort filmpjes moeten bekijken .
en toch eens goed beide regelementen door te lezen ,ik weet dat er velen zijn die de wateralmenak van de ANWB hebben ,maar hier staat lang niet alles in .neem liver de voledige versie ,indien je vaker de rivieren op vaart ,voor alleen het kruisen heeft men het niet nodig.
ik vaar met een gerust hart tussen de grote schepen en probeer e.v. contact te leggen via de marifoon en vertel ze mijn plannen .
ik heb wel iets voor dat ik jaren tot Straatsburg heb gevaren met passagiers schepen en tankers, maar ben de laatste 25 jaar daar niet meer geweest ,maar wij gaan volgend jaar via de maas enz. naar Straatsburg en dan te daal terug naar Holland ten minste dat hopen we .
maar voor mijn werk moesten we goed op de hoogte blijven van het RPR en BPR terwijl op mijn wekgebied alleen het BPR gelde.
groet wout.
Rechtzetting en verontschuldiging van mijn kant.
Ik sprak vandaag de bron van het hele blauwe bron verhaal op de club en het gebruik van een blauw bord in België is dus verboden op de volledige Westerschelde, beneden en boven schelde inbegrepen , daarom werden pas 3 Nederlandse schepen bekeurd,.
Er is in het Belgische scheepvaartreglement echter wel een gebruik van een blauw bord voorzien op sommige wateren artikel 6.05 het gaat dan om een lichtblauw bord met wit flikkerlicht en het geeft geen absolute voorrang want de tegemoetkomende scheepvaart moet op zijn beurt bij wijze van akkoord ook het bord tonen om daarmee aan te geven dat men instemt met de gevraagde manier van varen.
enfin mea culpa indien ik sommigen op een verkeerd been gezet heb.
even terzijde:
ik denk dat VHF verkeer duidelijk en voor iedereen interessanter is, zeker omdat het meestal over binnenbocht varen gaat en je dan het andere schip niet altijd tijdig kan zien laat staan de gevoerde signalisatie op tijd opmerkt.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Ik ben ook blij met mijn AIS.
Kilometers van tevoren kan ik zien wie wat waar en hoe .
En dan de marifoon terhand nemen,is voor ons minder stress vol gebleken werkt perfect.
geert
Het komt er gewoon op neer goed uitkijken en communiceren.
Daarom komt er bij mij ook nog een knipperlicht op de stuurhut bij.
Gewoon om te laten zien dat je je opvarende tegenligger gezien en zijn seinen begrepen hebt.
Pa heeft daar altijd op gehamerd, laat zien wat je van plan bent.
Niet iemand stijl op de kop varen en op het laatste moment beslissen BB of SB.
Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
op de Westerschelde lijkt me dit inderdaad een goede zaak dat het verboden is
De Westerschelde is sowieso al een zeer onoverzichtelijk vaarwater met zicht meerdere bochten ver én met zeeschepen en binnenvaart door mekaar.
Als er dan nog schepen verkeerde wal varen wordt het helemaal een kluwen met alle risico's vandien
Ik zie hier wel regelmatig het blauwe bord gebruiken om aan de verkeerde wal af te meren, ook op kanalen.
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...