Blauw bord

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Blauw bord

Bericht door Happydart »

Ik weet niet of er hier nog mensen actief als beroeps varen, maar toch even waarschuwen.
In andere landen als Nederland geldt het blauwe bord niet, en gezien er door Nederlandse schippers wordt aangenomen dat ze goed bezig zijn wanneer ze dat blauwe bord voeren en denken dat een ander wel zal oversteken is men in België aan het bekeuren om het duidelijk te maken aan onze Nederlandse vrienden.
Er wordt hier immers geen rekening mee gehouden en dat lijdt tot gevaarlijke situaties.
Bij ons op de club zit veel scheepvaartpolitie, en verkeersdienst mensen, die hier regelmatig mee te maken hebben, ik dacht ik geef het even door ...je kan je geld beter uitgeven aan lekker eten en drinken in België :wink:

communicatie via VHF en medewerking vragen kan natuurlijk wel, en dan is iedereen duidelijk op de hoogte van de plannen.


Art 6.04 e.v. BPR/RPR. De schipper geeft aan dat hij wil "overlopen". Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren.
Laatst gewijzigd door Happydart op za jan 30, 2016 11:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Blauw bord

Bericht door FransvanNispen »

wat betr. BPR/RPR: lijkt me duidelijk dat dat alleen voor Ned. is :(
In Belgie moet men de Bel. regelementen aanhouden.

Maar een gewaarschuwd mensch.......is ook bij de Buren gewaarschuwd.

Ik kom er nooit, maar welke regelementen heeft men daar?


Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door Happydart »

FransvanNispen schreef:wat betr. BPR/RPR: lijkt me duidelijk dat dat alleen voor Ned. is :(
In Belgie moet men de Bel. regelementen aanhouden.

Maar een gewaarschuwd mensch.......is ook bij de Buren gewaarschuwd.

Ik kom er nooit, maar welke regelementen heeft men daar?


Frans 8)
Lees het even hier :
http://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaar ... els_belgie
http://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart :wink:
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Blauw bord

Bericht door quichot »

Toch hebben ook vrijwel alle Belgische en Franse spitsen een blauw bord. Waarschijnlijk omdat ze ook wel laden en/of lossen in Nederland.
In België wordt het blauwe bord trouwens ook wel getoond, maar dan bij in- en uitvaren van drukke sluizen, om aan te geven dat je van de 'verkeerde' wal losmaakt, dan wel dat je aan BB-kant van het vaarwater uit de sluis komt.
Ook zie ik het nog wel eens als schepen aan de 'verkeerde' wal van een kanaal gaan afmeren.
Waarschijnlijk kijken die flikken dan net een andere kant op! :lol:
Dank voor het linkje, Happydart! Zit vanaf vandaag bij favorieten onder BPR.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door popeye »

Happydart schreef:Ik weet niet of er hier nog mensen actief als beroeps varen, maar toch even waarschuwen.
In andere landen als Nederland geldt het blauwe bord niet,
Op de Rijn in Duitsland is het anders ook allemaal blauw in de bochten!

Groet, Jack
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Blauw bord

Bericht door Aqua Domus »

RPR Staat ook voor Rijnvaart politie reglement.

Waar de wijsheid ( Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren ) vandaan komt snap ik ook niet.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Blauw bord

Bericht door FransvanNispen »

Gelukkig is men in de BeNeLux er vroegtijdig achter gekomen, dat we het beste diverse regeltjes hetzelfde kunnen maken.
m.n. RPR is een verlengstuk van het Duitse deel. is ook vrij logisch. en toch zeker dat blauwe bord, op de Rijn van boven tot beneden heeft/had, men héul véul bochten. op een snelstromende rivier, logisch dat men daar een regeltje voor verzonnen heeft.

Maar zoals altijd hebben de landen onderling wat verschillen, (we zouden eens wat moeten toegeven aan elkaar :? )

Zoals in Nl BPR RPR enz enz, zo heeft men in Bel en ook in DL, voor verschillende waterwegen, verschillende regels, Waarom? is dat misschien omdat ieder water, anders bevaren moet worden?. Ik weet het niet, wie wel???????

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Blauw bord

Bericht door FransvanNispen »

Ja klopt Louis, RPR had ik er niet bij mogen zetten. :cry:
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door Happydart »

Aqua Domus schreef:RPR Staat ook voor Rijnvaart politie reglement.

Waar de wijsheid ( Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren ) vandaan komt snap ik ook niet.

Gr Louis
Staat op een Nederlandse site over het blauwe bord ... :

Wanneer een stuurboordwal houdend beroepsvaartuig tegenstroom in een bocht naar bakboord wil uitwijken (de verkeerde wal dus) om zo min mogelijk hinder van de stroom te hebben, wordt aan stuurboord een blauw bord getoond (vroeger blauwe vlag) in combinatie met een rondom schijnend wit flikkerlicht. Art 6.04 e.v. BPR/RPR. De schipper geeft aan dat hij wil "overlopen". Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren. De Duitse "Geregelte Begegnung" vebiedt het. Daar moet elk schip gewoon eigen stuurboordwal houden en "bakboord op bakboord" passeren.
Bij een blauw bord in Nederland geven schepen die stroomafwaarts varen als antwoord ook het blauwe bord ten teken dat zij door eveneens naar bakboord uit te wijken vrije vaart geven. Deze manier van varen wordt ook wel "blauw varen" genoemd. Men passeert elkaar met de rechterzijde, "stuurboord op stuurboord". Pleziervaart hoeft niet te antwoorden (mag zelfs geen blauw bord voeren), doch gaat bij voorkeur ook naar de overzijde. Men mag bij voldoende ruimte stuurboordwal houden. Het begin van de Gelderse IJssel (Arnhem - Zutphen) is op sommige plaatsen echter zo smal dat je dan in de verdrukking kan komen. Daar is het verstandig om bij een tegenligger met blauw bord altijd over te steken. Laat de blauwvarende schipper ruim van te voren duidelijk de bedoeling zien door zo recht mogelijk over te steken. Het advies van sommige watersportsites/fora om voor deze reden de marifoon te gebruiken zou ik op de IJssel alleen maar opvolgen bij twijfel en zeker niet bij drukke pleziervaart. De beroepsschipper zou bij elke bocht doodziek worden van het beantwoorden van "jachtjes". Uitluisteren is natuurlijk wel aan te bevelen. De pleziervaarder die tegenstroom varend dezelfde truc toepast, "de verkeerde wal" dus, mag geen blauw bord voeren en mag niet van tegemoetkomende schepen verwachten dat zij de eigen wal verlaten.
Denk eraan dat je in het RPR-gebied als pleziervaarder WEL stuurboordwal moet houden. Uitluisteren is hier een must. Neem als voorbeeld de drukke Waal. Ondanks voldoende ruimte kan je door een blauw varend duwstel met massief schroefwater op de kribben terechtkomen. De duwbootschipper weet dat en zal je mogelijk via de marifoon waarschuwen en adviseren om toch over te steken. Op de Waal en Boven Rijn is oversteken sinds 2015 officieeel toegestaan. Zie ook de folder Het blauwe bord van "Varen doe je samen".

ik wou hier geen discussie mee starten enkel even verwittigen dat men geld aan het inzamelen is volgens de mensen op de club die in het dagelijkse leven orders opvolgen en hun job MOETEN doen ...ieder doet wat hij wil wat mij betreft, zolang het maar veilig verloopt :wink:
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Blauw bord

Bericht door Aqua Domus »

Ik wil ook geen discussie hierover maar zelf jaren beroepsmatig gevaren en onderstaande link mag duidelijk zijn.

https://youtu.be/1e9Fw_CEgNs


Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Blauw bord

Bericht door KarelE »

Happydart schreef: Staat op een Nederlandse site over het blauwe bord ... :
Pleziervaart hoeft niet te antwoorden (mag zelfs geen blauw bord voeren), doch gaat bij voorkeur ook naar de overzijde. Men mag bij voldoende ruimte stuurboordwal houden. Het begin van de Gelderse IJssel (Arnhem - Zutphen) is op sommige plaatsen echter zo smal dat je dan in de verdrukking kan komen.

Let wel: pleziervaart is in het BPR/RPR geen gedefinieerde soort vaartuig. We kennen alleen grote schepen (> 20m) en schepen niet zijnde een groot schip. Pleziervaart > 20m (een groot schip dus) moet in de afvaart een verzoek om over te lopen van een opvarend schip dus gewoon met het tonen van het blauwe bord beantwoorden en daadwerkelijk overlopen.....
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Blauw bord

Bericht door Happydart »

KarelE schreef:

Let wel: pleziervaart is in het BPR/RPR geen gedefinieerde soort vaartuig. We kennen alleen grote schepen (> 20m) en schepen niet zijnde een groot schip. Pleziervaart > 20m (een groot schip dus) moet in de afvaart een verzoek om over te lopen van een opvarend schip dus gewoon met het tonen van het blauwe bord beantwoorden en daadwerkelijk overlopen.....
Dat zal allemaal wel juist zijn, maar het ging erover dat het niet in België telt en dat sommigen dat blijkbaar aannemen... wat nu strenger opgevolgd wordt en ik wou dit maar even doorgeven aan hen die er hun voordeel mee kunnen doen.
Ikzelf heb daar weinig mee te maken we varen meestal in delta of kust wateren.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Blauw bord

Bericht door quichot »

Dank voor je waarschuwing, ik zal er aan denken.
Al kan ik me niet zo gauw een situatie voorstellen waar ik het blauwe bord in België zou gebruiken, anders dan eerder aangegeven in de drukte bij de sluizen van het Albert- en Zeekanaal. Het is echt iets voor de benedenloop van de grote rivieren in Nederland.
Meestal haal ik, eenmaal in België of Frankrijk, het blauwe bord helemaal van het dak omdat het kwetsbaar is in tunnels. Ook zijn er in die contreien nog steeds bruggen met kruiphoogtes van 3,50 mtr. Nét te laag voor het blauwe bord.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Blauw bord

Bericht door Aqua Domus »

De waarschuwing die je ons meegeeft word echt aangenomen.
Een gewaarschuwd mens telt immers voor 2 en van dat geld kun je heel lekker eten.
Wat mij dwars zit zijn de vet gedrukte letters Deze regel geldt alleen voor Nederlandse wateren.
DE onderstaande docu laat tussen 17.00 min 18.30 min heel duidelijk zien en horen hoe het werkt.

Maar verder interessant genoeg om helemaal te bekijken.

https://youtu.be/eJmvz30ozBE

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Blauw bord

Bericht door Marie Christina »

Rare regel eigenlijk.
Blijf lekker SB wal varen.
Het is op die grote rivieren al onoverzichtelijk genoeg.
Zou het nou allemaal echt zoveel uit maken, die binnenbocht?

(Zullen we die regel ook op de weg gaan toepassen? :mrgreen: )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie