Journaal/Logboek vaardagen

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door RuudMal »

Een nieuw onderwerp maar eens een keertje

Wij varen al jaren en houden van elke dag een rapportage bij. Wij noemen dat het journaal.
Wij varen ons bootje met twee families je kan mijn broer of mij dus tegen komen.

Afbeelding

(excuses voor de magere kwaliteit)

In het journaal, het is een word document met 2 dagen op 1 A4. als je dit dubbelzijdig afdrukt 4 dagen op 1 a4-tje.
Wij houden alleen de dagen bij dat er gevaren is. dus als wij een weekend ergens overliggen staat daarvan niets in het journaal.

er staan een aantal standaard zaken op als
- Tijd vertrek / aankomst
- Brandstof (doen we niet zo vaak)
- Water gebunkerd
- Gasten aan boord gehad
- Motoruren.

Eventuele bijzondere passages of bijzonderheden worden ook vermeld. dit kunnen sluispassages zijn. dan weet je hoelang je er over vaart van sluis A naar B, stroom snelheden etc. wat zinvol acht om te vermelden.

Nu is dit document voor ons al jaren hetzelfde en eigenlijk zou ik het eens willen vernieuwen/verbeteren of misschien wel digitaliseren. vandaar dat ik dit topic nu geopend heb en ik ben dus benieuwd hoe anderen dit registreren ? graag jullie mening en ideeën hiervoor.

In afwachting van jullie reacties

Ruud
Ancora Imparo
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door edje »

Aam boord van de zaandam gebruiken wij een officieel logboek welke normaal ook gebruikt wordt in de zeevaart. Reden hiervoor is dat je div gegevens zoals het weer, koers&snelheid, diepgang stroming en alle bijzonderheden van die reis bij houd. Tevens om de 4 uur een positie en de barometer stand. Een tijd geleden hadden we hier geluk mee omdat er een vaartuig wat golfslag gemaakt had tijdens de vaart met snel varen. Lui aan dde wal dachten dat wij hiervoor verantwoordelijk waren. Na een bezoekje van de politie konden wij dmv het logboek aantonen dat wij hiervoor niet verantwoordelijk waren. Ze hebben het logboek door gespit en konden toen ziet dat we nauwelijks sneller voeren met voorgaande reizen op het zelfde stuk. Tevens kun je aan de hand van de draaiuren je gasoie verbruik mooi bij houden. De controleur vond het leuk om de gegevens van alle vaartochten te kunnen zien en had een goede indruk van hoe wij ons gedroegen als wij voeren.
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door Riverboy »

Leuk item Ruud. Ben benieuwd wat hier allemaal naar voren komt.

Ik weet dat er mensen zijn die met hun (kleine) jachtje logboeken bijhouden bijna zo uitvoerig als Edje hiervoor beschreef. Ook zijn er schippers die het minimaal doen en op een kladblok de uurstand en bestemming opschrijven en dit is soms al meer dan menigeen die niets opschrijft.

Hoe doen wij het op onze boot:
Iedere dag dat wij onderweg zijn en dit kan weekend, vakantie of zomaar een stukje varen zijn, wordt in een speciale klapper het volgende bijgehouden.

Datum en tijdstip van vertrek en aankomst met evt. lunchpauze of extra liguren
Motoruurstand vertrek en aankomst
Indien afwijkend, tijdstip aankomst en vertrek bij een stremming, sluis of brug, zodat zichtbaar is welke vaartijd is gemaakt
Toerental, dit is weer afhankelijk van vaargebied en evt. haast ivm brug, sluis of stremming
Stremming of omvaren wegens stremming
Het weer gedurende de dag met ca. graden
Gasten
Diesel tanken gebeurt niet zo vaak, maar dan wordt de hoeveelheid en prijs vermeld en het gemiddelde verbruik uitgerekend
Liggelden, elektra en water
Eventuele bijzonderheden, zoals tijdens de vaart een vreemd geluid, bodem raken, verandering in gedrag van de motor of boot
En niet te vergeten de mooie dingen die we tijdens het varen vermeldingswaard vinden

Het lijkt veel, maar het is slechts een kleinigheid om bij te houden en het gemak om iets terug te vinden is vele malen groter bv. bij een claim naar de verzekering zoals ik laatst in Luik heb meegemaakt.

Naast het dagelijkse logboek voer ik ook een technisch logboek waarin alles met uurstand en datum vermeld wordt wat met de techniek en de hele boot te maken heeft zoals olie verversen, V snaar vervangen, probleem en oplossing, etc.

Ik denk dat dit het zo'n beetje is.

Mijn reisverslagen maak ik mede aan de hand van het logboek maar meestal uit mijn herinnering.

Groet, Jo
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door FransvanNispen »

Tank begin eindstand ( peilstok dus....) in cm
Datum
Van naar
Prijs liggeld
Vaaruren
Dieselverbruik in ltrs

Dit per jaar
En dan op het eind van het jaar een optelsommetje.
En dat dan weer van de jaren cummulatief.
Dus vanaf begin heb ik vaaruren, en dieselverbruik. .

Ik lees liever een boek dan er een schrijven,
En dat laatste heb ik al eens gedaan, en daar wil ik nu geen vrije tijd meer aan besteden....

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door Handige Harrie »

Hier alleen een veredeld urenboek
dus datum, schipper, 2de man, motorstand begin, motorstand eind, vertrekplaats, bestemming.

Grotendeels overgenomen van de oude rheinkies logboeken.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door Marie Christina »

Hier een A4tje:
Datum
Plaats
urenteller vertrek
urenteller aankomst
brandstofverbruik
restant brandstofvoorraad

Meer verlangt de vakantie niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door quichot »

Ik houd sinds 1994 per dag iets bij wat het midden houdt tussen een logboek en een dagboek. Gewoon met potlood op papier. Uiteraard de relevante vaargegevens: begin- en eindtijd, afgelegde afstand, schuttijden, peilstand tank etc, maar ook gegevens over de route: supermarkt, bakker, bushaltes/stations (voor af- en aanmonsterende opvarenden) afmeermogelijkheden, ondieptes, drinkwater, gas en andere bijzonderheden.
Ik vul dat aan met een reisverslagje: kleine gebeurtenissen, klusjes, wederwaardigheden, scheepskat kwijt, maar toch weer niet, etc.
Na thuiskomst maak ik een uittreksel met totalen van de vaaruren, brandstofgebruik, vaarwegen en van alle aanlegplaatsen.
Dit alles bewaar ik in een gestaag dikker wordende map. Ik raadpleeg deze regelmatig als naslagwerk. Dankzij de uittreksels kan ik bepaalde routes snel terugvinden. Zo kan ik bij de planning van een nieuwe reis tot op een kwartier nauwkeurig schatten hoe lang een dagetappe duurt, en waar we boodschapjes kunnen doen. Want een mensch kan niet alles onthouden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door stevedem »

Ik ben daar al 2x mee begonnen, 1x met de vorige boot, en nu met de huidige ook...
alleen....... tis al 2x niet van de grond gekomen.
Ik vergeet dat soort dingen steeds,
zo wilde ik bv ook bijhouden wat ik uit heb gegeven aan de huidige boot, ook dat is bij de eerste pagina gebleven.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door wrotter »

tja een heel goede zaak .
ik hield indertijd alles bij ,en die boekjes heb ik nog en kan daar dus nu de vaartijden uit halen die ik nu nodig zou hebben op de routes die we gaan varen uiteraard bij benadering ,ook schreven we op waar toen waterlaad punten waren en bijzondere dingen ,bv ligplaats mogelijk heden buiten de officiële plaatsen
even als olie verversen enz water bunkeren meestal niet wand ik had 20 ton aan boord.
de vaartijden werden genoteerd met het toerental op de meter had ik bij de honderd tallen de kmp uurgeplakt
ook noteerde ik meestal de tijd nodig voor schutten en wacht tijden .
nu komt het mij goed van pas om de tijd te berekenen die we nodig hebben om ergens te komen .
behalve de Brabantse kanalen hebben we vrijwel alle kanalen en rivieren in nederland en stukken belgie en frankrijk wel bevaren als we er door konden met een schip van 30 x4.80x1.20 en kruiphoogte van 3.20 .
ps het kan je ook tengoede komen als je onverhoopt een controle krijgt waar dan ook.
op de rijn en binnenvaart word je op een traject soms wel 2 of 3 keer gecontroleerd op je vaar boeken ,ze hebben schijnbaar niets anders om handen.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door popeye »

stevedem schreef: Ik vergeet dat soort dingen steeds,
zo wilde ik bv ook bijhouden wat ik uit heb gegeven aan de huidige boot, ook dat is bij de eerste pagina gebleven.
Misschien wil je dat ook niet weten!
Geluk is niets anders dan een goede gezondheid en een slecht geheugen (Albert Schweitzer) :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door popeye »

Ik houd vanaf het allereerste begin een logboek bij, in eerste instantie vooral om motoruren bij te houden in verband met onderhoud, maar vanaf het allereerste begin is het ook een soort dagboek geworden, waarbij de verslagen in het begin het meest uitgebreid waren. De belevenissen op het water waren toen uiteraard allemaal nieuw voor ons. Naast vertrek en aankomsttijden, kunnen daarnaast allerlei dingen genoteerd worden die me opvallen en die ik het noteren waard vind. Toen ik in 2010 met de site van de Aimée begon kon ik daardoor door logboek, geheugen, foto's en vaarkaart van alle vaartochten een waarheidsgetrouw vaarverslag maken. In het begin vond ik dat het logboek er heel netjes uit moest zien, en maakte ik eerst de notities in het klad zodat er bijvoorbeeld geen doorhalingen in zouden komen.
(Hieronder op onze eerste tocht in 2006!)
Afbeelding

Daar ben ik inmiddels al lang vanaf gestapt.
Het is nu tijd voor een nieuwe. Ik heb nog 3 bladzijden, en vorig jaar toen ik niet zo veel gevaren heb had ik al ruim 5 nodig.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door quichot »

popeye schreef: In het begin vond ik dat het logboek er heel netjes uit moest zien, en maakte ik eerst de notities in het klad zodat er bijvoorbeeld geen doorhalingen in zouden komen.
Jack, daarom gebruik ik daarvoor een mooi vulpotlood. Gummetje! Gedurende de vaardag noteer ik wel eerst alle tijden op een los blaadje. Anders wordt het inderdaad een zootje.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door RuudMal »

Bedankt voor alle reacties.

Ook hiervoor geldt dat iedereen zijn eigen ideeën er bij heeft en ook andere onderdelen belangrijk vindt om te registreren. Ook de benamingen kunnen verschillend zijn voor hetzelfde, Wij noemen het passages en andere weer schuttijden. En Guido geeft aan eerst in klad en later netjes in het journaal te schrijven, doen wij ook dan blijft het inderdaad netjes, Ed van de “Zaandam” is de enige die veel buiten vaart met veel "passagiers" en noteert dan ook de “weergegevens” In zijn Zee journaal.

Als belangrijkste zie ik wel de vertrek en aankomsttijden of kort gezegd de vaartijden te noteren voor een reisplanning. Dit is voor ons ook een belangrijke reden. Brandstofverbruik meten is moeilijk bij ons in het peilglas (te weinig verschil). Wel wordt er gekeken of het niet abnormaal snel gaat. Verbruik per uur rekenen wij uit bij een bunkering. Is moeilijk te zeggen voor alleen motorverbruik is maar gemiddeld verbruiken wij een 5.8 liter per (motor)uur (hoofdmotor, generator en Kabola). Dan ga ik er vanuit dat we veel op groot water varen (1600 rpm en 12 km /uur Perkins M135) Jo, jij hebt dezelfde motor hoe ligt bij jou het verbruik ?

Waterverbruik zien wij ook op een peilglas, is wat makkelijker verkrijgbaar en goedkoper. Liter noteren we niet apart.

Passages / Bijzonderheden dit zijn wel belangrijke zaken voor de reisplanning. Maar soms zit het mee soms zit het tegen. Maar als de matroos zin heeft worden de schuttijden vermeld en soms niet. Voor het plannen van een reis reken ik standaard met 45 min voor een (Nederlandse)sluis. We kennen allemaal wel de langzame en snelle of kleine en grote sluizen.

Ook houden wij apart van het journaal een boekje bij van de technische toestand van het schip. Dit kan een werklijst zijn voor van de winter of een Machinekamerlijst.

Voor de machinekamer houden we bij wanneer wat is uitgevoerd als olie verversen, oliefilters, brandstof filters, koelers, kleppen stellen, V-snaar vervangen etc. Alle werkzaamheden aan de motor, generator, Kabola en tanks worden vermeld. Inclusief (als beschikbaar) tellerstand van de uren teller en datum.

Werklijst voor van de winter zijn over het algemeen zaken die iets meer aandacht vragen dan een ½ uurtje zoals bijv. vuilwaterpomp nakijken, roest nalopen. Oplossing vinden voor ….

Zaken als een scharniertje stellen of douche pomp schoonmaken nemen we mee op de dag.

Maar niemand die een logboek/ journaal digitaal vastlegt ?

Al met al zijn we wel gehecht aan een traditie (?) want het is geen verplichting om dit bij te houden. En als we regelmatig dezelfde route/kanaal varen, terwijl al weten bij vertrek hoe laat we aankomen en de mogelijke knelpunten zijn blijven we het ook doen!

Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door Marie Christina »

Ik ben nog van de schoolbord met krijtje generatie.
Dat mijn velletje papier tabellen heeft die ik met mijn computer gemaakt heb vind ik digitaal zat. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2090
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Journaal/Logboek vaardagen

Bericht door quichot »

Ik heb vertrek- aankomst- en schuttijden sneller met een potloodje op een pampiertje geschreven dan dat ik al die toetsjes heb moeten aantikken.
Bovendien kan ik het dan ook nog 's terugvinden! :lol:
Grappig trouwens dat het lijtje waarop ik leerde schrijven precies het formaat met dezelfde afgeronde hoekjes had als een tablet. En dat zonder laadstroom! Onze school was de tijd gewoon ver vooruit.

Brandstofverbruik per uur, of zelfs per dag, vind ik niet zo interessant. Of het je nou mee of tegenvalt, je verstookt het toch. Brandstof per reis wel, om een gemiddeld verbruik per uur te berekenen. Dat is handig om in te kunnen schatten waar ongeveer je weer moet bunkeren, of je een bunkerboot veilig kunt voorbij varen (in België en Frankrijk zijn die niet dik gezaaid), en of je de volgende bunkerboot nog haalt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie