Matras 'beluchting'

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Matras 'beluchting'

Bericht door Eduard »

Met de toekomstige reis naar Frankrijk in gedachten een vraag. Als we langer dan 1 nacht op de boot slapen 'verbouw ik de kajuit tot slaapkamer en laat dat zo. Door de tafel te laten zakken en de ruimte tussen de banken op te vullen ontstaat een plateau waarop zit- en rugkussens met nog wat losse stukken schuimplastic een 'matras' vormen. Dit systeem zie je in allerlei vormen veel in boten, campers en caravan's. In mijn geval kom je uit de stuurhut via een trapje de kajuit binnen en dan is links de wc en rechts het keukentje, eten en 'zitten' doen we in de stuurhut dus het bed blijft gewoon opgebouwd. Nu heb ik wel eens gezien dat matrassen helemaal kunnen beschimmelen als ze lang achtereen niet kunnen 'luchten' en dat is nu juist het probleem bij mij, het is te onhandig om dat bed regelmatig af te breken of de kussens er uit te halen. Maar je schijnt 's nachts heel wat vocht te verliezen dus ik snap de noodzaak van een beetje ventilatie onder de matras wel. Ik zit er over te denken om een soort rooster van kleine balkjes te maken en daar bv gaatjesboard op te leggen, misschien is dat voldoende. Hoe hebben jullie dit opgelost? Groet, Eduard.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1940
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Matras 'beluchting'

Bericht door paure nesci »

Tsja, dat klopt helemaal, je verliest nogal wat vocht in de nacht,
bij mij was dat t zelfde maar omdat ik toch de dinette ging verbouwen ( nog mee bezig en foto's volgen...) ga ik de boel ventilerend maken,
de zitgedeeltes worden van geperforeerd multiplex en het tussen gedeelte (waar normaal n tafeltje ingeklapt wordt) bestaat zodra het een bed wordt uit n stel losse plankjes die ook ventileren........
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Matras 'beluchting'

Bericht door Marie Christina »

Met een ondermatras. Even op Googlen. Kost rond een tientje.
Werkt bij ons prima.
En natuurlijk de raampjes open overdag. (Als het weer dat toelaat.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Matras 'beluchting'

Bericht door RuudMal »

Menno,

Waar vind ik jou leverancier voor een Ondermatras van ca. een tientje.

wij laten de matrassen nu regelmatig luchten (zetten ze schuin) om schimmel te voorkomen.

maar ik heb wel interesse in jou oplossing.

Met Googlen kom ik uit op
http://www.akwamat.com/akwamat.html
voor de prijs van 2 x € 40,-

gr
ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Matras 'beluchting'

Bericht door Marie Christina »

Wij hebben ze jaren geleden bij de Vrijbuiter gehaald.
Maar als ik zo op hun site kijk zie ik het zo gauw niet.

Dit is wat wij er onder hebben liggen.
https://www.esvocampingshop.com/nl/akwa ... dermatras/
Is nu wel wat duurder als een tientje......
(Maar nog geen onoverkomelijk bedrag lijkt me.)
Maakt je bedje nog comfortabeler ook.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Matras 'beluchting'

Bericht door RuudMal »

Menno,

Is volgens mij dezelfde. En het is inderdaad geen overkomelijk bedrag

Bedankt
Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Matras 'beluchting'

Bericht door Marie Christina »

Ja, lijkt wel hetzelfde, inderdaad.
Werkt super.
Nooit last van schimmel, ofzo.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Matras 'beluchting'

Bericht door Eduard »

OK, dat is duidelijk, ik ga het bestellen. Dank voor de informatie. Grt, Eduard.
Plaats reactie