Gebruik lichten brug en sluis.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door popeye »

Ik heb op dit forum dacht ik al eens eerder mijn ongenoegen kenbaar gemaakt over het slordige gebruik van de lichten bij voornamelijk brugbediening.
Vorige week op het Noord-Willemskanaal:
Bediening is daar in het Drentse deel nu kennelijk ook allemaal op afstand, behalve de bruggen bij Eelde en Assen. Over het algemeen ging de bediening redelijk goed, bij een van de bruggen echter bleef het licht rood. Men wist dat ik daar voer, want ik was al door een brug gekomen. Ik kan uiteraard niet zien en weten hoe de situatie op de bedieningspost is, maar het was nog heel rustig op het water. Uiteindelijk toch maar op de knop gedrukt waar de pleziervaart bediening aan kan vragen. Toen kwam er een reactie via de luidsprekers dat ze me wel gezien hadden en dat er zo bediend zou worden. Daarna kreeg ik alsnog rood/groen. Waarom niet rood/groen zo gauw ze me zien aankomen, en waarom wel een reactie via de geluidsinstalatie? Wordt daar geen instructie en opleiding over gegeven, en leren ze alleen maar de knoppen in de juiste volgorde bedienen, of zitten er soms gewoon een stel horken?
Ik snap dit niet!!!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door MdB »

Is daar dan ook niet gelijk marifoon verkeer geïnstalleerd bij afstand bediening, dat is toch wel het minste?
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door KarelE »

Is het niet ook een beetje horkerig te verwachten dat je op je wenken wordt bediend zonder dat je communiceert? Lees mijn voorbeeldjes verderop maar, brugwachters, zeker op afstand, hebben wel meer te doen dan alle objecten voortdurend scannen of er misschien iets aankomt dat heel misschien wel door wil varen.

In principe mag een brug/sluiswachter op afstand maar 1 object tegelijk bedienen, en op de meeste centrales kunnen er twee objecten op 1 lessenaar worden getoond. Als de operator twee (andere) objecten (elders op het kanaal of in de regio) heeft staan en daarmee bezig is kan hij technisch niet eens een derde object op groen zetten. Vaak worden de kanaaldelen verdeeld over een paar operators. Dan kan een operator die even niets te doen heeft niet eens een object overnemen van een operator die het druk heeft. Als er maar twee objecten 'voor'staan heb je ook geen beeld van een derde object waar een schip nadert. Dat beeld zet je pas voor als het schip zich meldt en er geen andere objecten door je worden bediend.

Je kan het als brug/sluiswachter nooit goed doen. Rood/groen betekent letterlijk: doorvaart verboden, wordt aanstonds toegestaan. Er worden veel verschillende betekenissen aan toegedacht, zoals: "De brug wordt klaargemaakt, uw mag straks als eerste doorvaren", "de sluisdeur gaat zo open, maak u vast klaar en vaar vast zo dicht mogelijk naar de deur" of "ik heb u gezien".

bijvoorbeeld:
1
Er komt een jacht aan, je zet rood/groen en begint met het leeg omzetten van de kolk. Na een kwartier gaan de deuren open. Krijg je commentaar: "als ik geweten had dat het een kwartier duurt had ik willen vastmaken, maar u gaf rood/groen, dus ik dacht dat alleen de deuren nog open moesten." Hij had dus wel marifoon, maar zich niet gemeld. Dan weet ik ook niet dat ik kan terugpraten.

2
Er komt een jacht aan en maakt vast op de wachtsteiger, je zet rood/groen en zet de kolk leeg om en doet de deur open. Jacht blijft rustig open. Je praait het jacht via de omroepinstallatie: krijg je via de intercom antwoord dat ze alleen maar even gingen liggen vissen/het nieuwe kanaal wilden zien/zo weer terugvaren.

Zo maar twee voorbeeldjes van gebrek aan communicatie vanaf het jacht. Helaas lijden dan de goeden onder de kwaden, want het gevolg is wel dat ik (en veel collega's) nu nooit eerder begin aan het klaarzetten van de sluis dan nadat een recreatievaartuig zich daadwerkelijk heeft gemeld. Dat geldt ook voor een jacht dat al een paar objecten is doorgevaren, want ze kunnen zomaar omkeren of vastknopen voor de rest van de dag. Zeker met de centralisatie van bedieningen is marifooncommunicatie bijna onmisbaar als je vlot wilt doorvaren. En roep dan de brug/sluis aan waar je voor ligt, dan weet de operator waar je je bevindt. Het klinkt leuk om de "centrale post Tilburg" aan te roepen, maar daar zitten 5-8 operators, en zo weten ze niet welk object en dus welke operator moet beantwoorden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door stevedem »

dat had ik vorige week bij de spoorbrug in het merwede kanaal...
Deze draait elk half uur voor een paar minuten.
Ik kwam er net rond einde draaitijd aan, maar had nog enkel rood.
Na de druk op de knop kreeg ik op geérgerde toon te horen dat de rode lampen branden, en ik dus kon verwachte dan er niet gedraaid werd.
Waarop ik antwoorde, dan moet je hem op dubbel rood zetten,
waarop hij antwoorde, ja er branden er toch 2 (links en rechts)

De overige bruggen deden het overigens prima,
rood/groen aan de zijde die als eerste groen kreeg etc.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door KarelE »

Dat is niet netjes, dat ben ik met je eens.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door popeye »

MdB schreef:Is daar dan ook niet gelijk marifoon verkeer geïnstalleerd bij afstand bediening, dat is toch wel het minste?
Nee dus.
KarelE schreef:Is het niet ook een beetje horkerig te verwachten dat je op je wenken wordt bediend zonder dat je communiceert?
Ik kan mij voorstellen dat je je een beetje god gaat voelen in je bedieningspost. Jij bent degene die op de schermen alles overziet op het stukje water wat jij beheert en bent de enige (samen met je collega's) die kunt bepalen hoe de zaak daar verloopt door middel van je bedieningspanelen.

De enige manier voor mij om met de bedieningspost te communiceren was daar via de bedieningsknop. Wanneer die bedieningsknop dan niet op een remmingwerk, maar op een vrijstaande paal in het water zit kan dat met veel wind, zoals die er afgelopen week was, geen pretje zijn om daar gebruik van te maken. Wanneer ik dan na die druk op de knop rood/groen gekregen had, had je mij daar hier op het forum niet eens over gehoord, maar de reactie, "we hebben je wel gezien en er wordt zo bediendt" via de geluidsinstallatie vond ik vreemd.
Vanuit de bedieningspost kan er met mij eenvoudig met de lichten, en dus ook de geluidsinstallatie gecommuniceerd worden. Doe dat dan ook tijdig!
KarelE schreef: Je kan het als brug/sluiswachter nooit goed doen. Rood/groen betekent letterlijk: doorvaart verboden, wordt aanstonds toegestaan. Er worden veel verschillende betekenissen aan toegedacht, zoals: "De brug wordt klaargemaakt, uw mag straks als eerste doorvaren", "de sluisdeur gaat zo open, maak u vast klaar en vaar vast zo dicht mogelijk naar de deur" of "ik heb u gezien".

bijvoorbeeld:
1
Er komt een jacht aan, je zet rood/groen en begint met het leeg omzetten van de kolk. Na een kwartier gaan de deuren open. Krijg je commentaar: "als ik geweten had dat het een kwartier duurt had ik willen vastmaken, maar u gaf rood/groen, dus ik dacht dat alleen de deuren nog open moesten." Hij had dus wel marifoon, maar zich niet gemeld. Dan weet ik ook niet dat ik kan terugpraten.

2
Er komt een jacht aan en maakt vast op de wachtsteiger, je zet rood/groen en zet de kolk leeg om en doet de deur open. Jacht blijft rustig open. Je praait het jacht via de omroepinstallatie: krijg je via de intercom antwoord dat ze alleen maar even gingen liggen vissen/het nieuwe kanaal wilden zien/zo weer terugvaren.

Zo maar twee voorbeeldjes van gebrek aan communicatie vanaf het jacht. Helaas lijden dan de goeden onder de kwaden, want het gevolg is wel dat ik (en veel collega's) nu nooit eerder begin aan het klaarzetten van de sluis dan nadat een recreatievaartuig zich daadwerkelijk heeft gemeld. Dat geldt ook voor een jacht dat al een paar objecten is doorgevaren, want ze kunnen zomaar omkeren of vastknopen voor de rest van de dag.

Vind je dit goede argumenten om dan maar geen rood/groen te geven?

Het ging in mijn geval ook om een brug en niet om een sluis, en drukte kon volgens mij geen excuus zijn, want ik ben op het hele kanaal geen bootje tegengekomen, en van de twee die met mij meevoeren uit Groningen had de een al ligplaats gekozen, en de ander was na een lange middagpauze van mij al lang in Assen, of Assen voorbij. Andere dag op de 42 km Drentse Hoofdvaart ook maar 4 bootjes tegengekomen.

Gebrek aan communicatie vanaf jachten? Twee dagen later kwam ik bij een op afstand bediende sluis waar het licht op rood bleef. Netjes de sluis aangeroepen en gelijk krijg ik rood/groen. Verder niks! Dan heeft het ook weinig zin om via marifoon met de sluis te communiceren dat ik wel onder de brug voor de sluis door kan. Daarom maar met rood/groen onder de brug door de sluis ingevaren.

Uit jou reactie begrijp ik ook dat er geen verbetering te verwachten is, wanneer die tenminste representatief is voor de rest van het bedienend brug- en sluispersoneel.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door Carel-k »

VHF verplicht voor ieder bootje ben je van het gezeik af!!!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door wrotter »

commentaar geven op brug en sluis bedienaren is prima ,maar als u het beter kan moet u ook dat proberen dat te worden.
deze mensen moeten altijd een afweging maken tussen weg en vaar verkeer ,soms is dat best lastig ,vooral op de weg ,bussen ambu,s brandweer politie enz ,maar de recreant denkt altijd dat het om hem draait , in het seizoen proberen zij hun best te doen om de objecten snel te bedienen ,vaak zie je dat er meerdere bootjes op een traject varen ,en probeer je te wachten om ze gelijk tijdig door de brug te laten ,dan heb je te maken met mensen die racen als een gek en met de normale, en rustige vaarders , tja en dan worden de racers niet blij gemaakt door de bedienaren .

dan nog een goede schipper geeft er niet om om even opzij van een paaltje of steigertje te schieten om op de meldknop te drukken,
vooral om dat de meesten een kopschroef hebben,
dan met een marifoon ben je beter af om je te melden ,iedere op afstand bediend opject heeft marifoon ,vaak ook de automatisch bediende brug of sluis .oja de lichten als je deze te lang op r/gr zet krijg je een zeer onrustig vaarbeeld ,sommigen kunnen hun boot niet op de plaats houden en gaan dan rondjes draaien ,met alle eventuele gevolgen ,

en dan nog je bent op vakantie ,dus een beetje geduld mag best .

ik kan met een heel klein beetje ervaring spreken ,heb vanaf mijn kinds jaren gevaren op meerdere schepen ,en ben 25 jaar brug en sluiswachter geweest op vrij tot soms zeer drukke objecten op hoofd vaar waters met afstand bedieningen op neven wateren .
groet wout.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door popeye »

wrotter schreef:commentaar geven op brug en sluis bedienaren is prima ,maar als u het beter kan moet u ook dat proberen dat te worden.
deze mensen moeten altijd een afweging maken tussen weg en vaar verkeer ,soms is dat best lastig ,vooral op de weg ,bussen ambu,s brandweer politie enz ,maar de recreant denkt altijd dat het om hem draait , in het seizoen proberen zij hun best te doen om de objecten snel te bedienen ,vaak zie je dat er meerdere bootjes op een traject varen ,en probeer je te wachten om ze gelijk tijdig door de brug te laten ,dan heb je te maken met mensen die racen als een gek en met de normale, en rustige vaarders , tja en dan worden de racers niet blij gemaakt door de bedienaren .
Bovenstaande argumenten waren niet aan de orde. Brug, geen of nauwelijks verkeer. Op het water, zeer rustig, maar een reactie via de geluidsinstallatie. Als men mij ziet aankomen, en er is nog geen gelegenheid om te bedienen, doe er dan in de gegeven situatie even een groen lichtje bij aan. Dan weet ik: "er wordt zo bediend" en wacht ik rustig af. Nu bleef het rood, en staat er op een paal een "dwingend" bordje; "Sport hier melden".
wrotter schreef: en dan nog je bent op vakantie ,dus een beetje geduld mag best .
Als er een is die bij even wachten gelijk vastmaakt aan wal of remmingwerk ben ik het, maar dan weet ik wel graag of dat zin heeft. De week daarvoor had ik net de Verlengde Hoogeveense Vaart gevaren. Daar weet je dat je soms niet weet waar je aan toe bent, door de gecombineerde bediening van objecten. (dus weet je toch waar je aan toe bent! :mrgreen:) Geen brugwachter? Vastmaken en een kopje thee zetten!

Het zou natuurlijk best kunnen dat ze op de bedieningspost Noord Willems-Vaart buiten een sigaretje stonden te roken en tegen elkaar zeiden "die vent heeft geen haast want hij heeft net 2,5 uur boven sluis Vries gelegen, die pakken we straks wel." Geen probleem. Als ik het maar weet!

Eenzelfde situatie had ik vanmorgen bij de huisarts. Afspraak om 8.10, (Een vrouw om 8 uur, en dan ben je de eerste) Deur van de huisarts stond open, maar geen huisarts. Om kwart over acht ben ik toch maar even gaan vragen waar ik eigenlijk op zat te wachten. Bleek dat de artsen in bespreking waren. Kan natuurlijk, maar ik zou het netjes gevonden hebben om dat even in de wachtkamer te melden.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door Dirk »

geduld is een mooie deugd...
;-D
D
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door KarelE »

Hoi Jack,

Ik vind het best wel knap hoe jij op afstand kan bepalen waarmee de operators bezig zijn, en hoe ze zich onderling staan te verkneukelen over zo'n 'recreantje'. Je moest maar eens op de bruggen komen werken, zo'n telepathische gave is best wel welkom daar. Gedachten lezen om aan de verschillende wensen van schippers tegemoet te komen, dat we daar niet eerder op gekomen zijn. Totdat we dat breed geimplementeerd hebben zullen we ons nog even moeten behelpen met de marifoon. :mrgreen:

Zoveel objectbeheerders, zoveel gewoontes. Waar de een rood/groen gebruikt om aan te geven dat je bent gezien gebruikt de ander het om aan te geven dat je nu mag losmaken om dadelijk in of door te varen. Op een bepaald object heerst meestal een bepaald 'historisch' gebruik, dat in de loop der tijd tot de plaatselijke cultuur is gaan behoren. Nieuwe operators/brugwachters/sluismeesters worden op dat object met die gewoonte/cultuur ingewerkt. Zo weten de regelmatige passanten precies waar ze aan toe zijn. Probeer die cultuur maar eens landelijk (RWS (met div. regio's en even zovele gebruiken), provincies, waterschappen, gemeenten) op 1 lijn te krijgen. Het ene gemeentelijke brugje wordt bediend door een in de buurt wonende huisvrouw die het erbij mag doen, voor het andere gemeentelijke brugje/sluisje is de bediening uitbesteed aan bijv. een provincie. Bij die provincie en bij RWS hebben de medewerkers er een seizoen of 3 aan avondstudie opzitten voordat ze bevoegd zijn.

Als het aan mij ligt vaart ieder schip ongehinderd door, dat geeft de kortste passages. En de meeste sluismeesters/brugwachters/objectbeheerders denken er zo over.

Een voorbeeldje op de Gouwe. Ik heb daar een seizoen lang tijdens mijn dienst de hefbruggen Boskoop, Waddinxveen en de Coenecoopbrug op afstand bediend. Voor recreatie met staande mast hanteerde ik vaste bedieningstijden. We moesten wel, want als we voor iedere zeilboot de hefbrug helemaal optrokken stond het landverkeer in die dorpen de hele dag muurvast. Naar 34 meter heffen kost nu eenmaal meer dan twee keer zoveel tijd als naar 12 meter heffen. Erop aansluitend werd ook de Coenecoopbrug op vaste tijden voor recreatie bediend. Voor beroepsvaart draaiden we direct, en de recreatie die ook onder 12 meter door kon mocht dan mee. De bedieningstijden waren afgestemd op de bedieningstijden van de spoorbruggen in Gouda. Zo konden de jachten met staande mast brug na brug in 1 ruk doorvaren. Alleen bij de eerste brug lagen ze te wachten om in de groene golf terecht te komen. Je wil niet weten wat we daar van de schippers over ons heen gekregen hebben. Ons 'bedieningsregime' was een reactie op het gedrag van met name de zeiljachten. Die hebben kennelijk in de meerderheid een hekel aan konvooivaren. Nadat ze door de spoorbrug bij Gouda waren maakten ze vast, en vertrokken er pakweg iedere 10-15 minuten 1 of 2. Zo druppelden er de hele dag door schepen over de Gouwe met eerder genoemd gevolg. We hebben daar een zomer lang en rustig wegverkeer, en gedoseerd scheepvaartverkeer gehad.

Jij kan op het kanaal nooit overzien of er een paar bruggen voor of achter jou niet ook een paar schepen varen. Je ziet alleen je eigen stukje van het kanaal. De bediencentrale kan dus heel goed te maken hebben met 3 schepen die om en om een brug vragen. Als je er dan max. 2 tegelijk kan helpen dan kan je technisch die derde niet eens rood/groen geven.

Spui maar lekker door over de despoten in de bediencentrales, ik beeindig van mijn kant de discussie hier.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door popeye »

KarelE schreef: Ik vind het best wel knap hoe jij op afstand kan bepalen waarmee de operators bezig zijn, en hoe ze zich onderling staan te verkneukelen over zo'n 'recreantje'.

Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Waarschijnlijk doel je op het onderstaande citaat, en daar eindig ik zelfs met "Geen probleem. Als ik het maar weet!" Uitroepteken hé, en dat meen ik.
popeye schreef: Het zou natuurlijk best kunnen dat ze op de bedieningspost Noord Willems-Vaart buiten een sigaretje stonden te roken en tegen elkaar zeiden "die vent heeft geen haast want hij heeft net 2,5 uur boven sluis Vries gelegen, die pakken we straks wel." Geen probleem. Als ik het maar weet!
Het niet weten waar je aan toe bent, dat vind ik het probleem. Wachten? Geen probleem! Hoelang? Een kwartier, een uur, moet ik vastmaken voor de nacht? Vertel het mij en ik doe het! Was me de vorige dag overkomen. Ik "strande" in de Zuiderhaven in Groningen door een brug met storing. Werd met mij en anderen gecommuniceerd, en dan maak ik er het beste van.
KarelE schreef: Zoveel objectbeheerders, zoveel gewoontes. Waar de een rood/groen gebruikt om aan te geven dat je bent gezien gebruikt de ander het om aan te geven dat je nu mag losmaken om dadelijk in of door te varen. Op een bepaald object heerst meestal een bepaald 'historisch' gebruik, dat in de loop der tijd tot de plaatselijke cultuur is gaan behoren. Nieuwe operators/brugwachters/sluismeesters worden op dat object met die gewoonte/cultuur ingewerkt. Zo weten de regelmatige passanten precies waar ze aan toe zijn.
Kijk dat bedoel ik nou! In mijn eerste post vroeg ik me ook af of er geen instructie en opleiding is maar als het op deze manier gebeurt werkt dat misverstanden tussen bediening en schippers in de hand. Dan moet je daar niet de watersporters de schuld van geven.
KarelE schreef: Spui maar lekker door over de despoten in de bediencentrales, ik beeindig van mijn kant de discussie hier.
Het was voornamelijk jou manier van reageren die de daaropvolgende reactie van mij uitlokte, en het woord despoot komt voor jouw rekening.
Grote instellingen, bijvoorbeeld banken, zijn "blij met klachten"! Dan horen ze van klanten hoe ze hun dienstverlening kunnen verbeteren.
Misschien ook wat voor jullie?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door sambeek »

Het is nou eenmaal een beetje nemen en een beetje geven in het leven. :lol: :mrgreen:
Ben blij dat ik me daar niet druk om maak. :wink:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Gebruik lichten brug en sluis.

Bericht door quichot »

Niet om iedereen te vriend te houden, maar ik begrijp zowel Jack als Karel. Het draait uiteindelijk om de zekerheid dat je gezien wordt. Of liever de onzekerheid of iemand wel weet dat je er bent. Ik herken dat maar al te goed.
Hier in Frankrijk (nu in Reims), krijg je een minuut een wit knipperlicht ten teken dat je gezien bent. Dus nog niks verwarrends met rood, groen of beide. Dat zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Nou weet ik wel dat dit past binnen een geautomatiseerd systeem, maar dat doet niets af aan het principe. Een sluis- of brugwachter kan het druk hebben, maar even een knipperknop induwen moet lukken.
Of je dan in afwachting van bediening vast maakt of blijft darren is geheel voor de verantwoordelijkheid van de schipper.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie