Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hallo beste mensen,

Na jaren op de wal te hebben gewoond zijn wij nu in het diepe gesprongen en hebben een woonboot gekocht.
Het is een stalen schip, een tjalk, vermoedelijk bouwjaar 1920.
Een maand of anderhalf geleden is de boot uit het water geweest voor inspectie en daarbij is het onderwaterschip schoongemaakt en voorzien van een antifouling. Door de verzekeringsman helemaal beklopt en goed bevonden. Schilderwerk aan de buitenkant ziet er - op het incidentele roestplekje bovenop - goed uit (we hebben de huid ook vanaf de water-windlijn tot aan de berghoutplaat laten schoonmaken en opnieuw geverfd).
Begin deze week is de overdracht geweest, wij zijn dus nu de blijde eigenaren van een prachtig mooi scheepje!

Vervolgens hebben we, ondanks de bemoedigende woorden van de oude eigenaar dat het vlak vier jaar geleden nog geheel in het vet was gezet en "dit nog zeker 20 jaar meegaat", toch maar even de vloer opengemaakt om te kijken hoe het er daar bij staat. Wat we zagen vonden we niet heel erg leuk, maar aangezien dit onze eerste ervaringen zijn, weten we niet zo goed wat we hier precies van moeten denken.

https://goo.gl/photos/a376mmcHDqs5FMD2A

Het ziet er - wat ons betreft - niet uit alsof het vier jaar geleden helemaal mooi behandeld is eigenlijk, maar misschien gaat het verval wel zo snel?

We denken dat we dit toch wel moeten aanpakken, met een paar uitgangspunten:
- de boot is van binnen helemaal af betimmerd en ingericht, we hebben op het moment niet het budget om dit helemaal weg te halen en weer op te bouwen
- onze tijd is beperkt, we moeten over krap een maand in de boot gaan wonen

We zitten aan het volgende stappenplan te denken:
1) losliggende roestdelen en rommel opruimen
2) goed insprayen met Liquid Film A http://www.fluidfilm.nl/contents/nl/d14.html (we dachten dit te doen met een pompspuit)
3) een dag of twee laten inwerken
4) goed insprayen met Liquid Film AR http://www.fluidfilm.nl/contents/nl/d16.html voor de beschermende laag (eigenlijk wil ik wat dikkers gebruiken, maar omdat de boot al betimmerd is kan ik niet overal goed bij en is een kwast geen optie)
5) over maximaal 7 jaar moet de boot weer het water uit voor inspectie van de verzekering, en op dat moment kunnen we besluiten dat we toch een nieuwe badkamer willen, de boel eruit slopen en de vloer gelijk geheel laten tectyleren

Heel graag zouden we willen weten, wat jullie meningen en ideeën hierover zijn.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken. Omdat wij hard aan het leren zijn - we weten nog niet zoveel van boten - staan wij open voor alle advies :)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door stevedem »

Een stalen boot van bijna 100 jaar kopen, en dan niet onder de voer kijken ?

Maar als het vlak nog genoeg dikte heeft, is schoonmaken en goed invetten voldoende om het weer een tijdje uit te zingen.
fluidfilm is een optie,
ik heb de olie, EN het vet gebruikt voor een paar plekken waar ik niet goed bij kon
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hi stevedem,

Bedankt voor je reactie.

We hebben samen met de inspecteur van de verzekering op een ander punt op het vlak gekeken (waar we er op dat moment wel bij konden) maar hij heeft slechts de notitie gemaakt "vochtig, met lichte roestvorming".

Je zegt dat je de olie en het vet hebt gebruikt, van Fluidfilm begrijp ik, wat waren je ervaringen hiermee?
En heb je ervaring met de tijd dat het werkzaam blijft?

Ik neem aan dat het vlak nog genoeg dikte heeft, er is intensief en op heel veel plekken op getimmerd door de verzekering.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Marie Christina »

Als het vlak vier jaar lang zo vochtig is geweest als het er op de foto's uit ziet kan ik wel begrijpen dat het er nu uit ziet zoals het er uitziet.
Maar dan wel als er niks aan gedaan is....
Dus, inderdaad, of er vier jaar geleden echt vet op gekomen is vraag ik me af.
Wellicht een idee om in de toekomst geforceerde ventilatie onder de vloer aan te leggen.

Het goede nieuws, zo op de foto schrik ik er niet van.
De roest lijkt niet erg diep.
En schepen werden in die tijd oerdegelijk gebouwd.
Liever een milimetertje dikker staal dan, zoals tegenwoordig, een streepje minder.
En de verzekering gaat echt niet over 1 nacht ijs.
als die het goed bevinden is dat meestal ook wel zo.
Als het mis gaat moeten zij betalen, tenslotte.

Al moet mij wel van het hart dat ik het met Stevedem eens ben: een 100 jaar oud schip kopen en dan pas na de koop onder de vloer kijken is niet de juiste volgorde.
Maar ja, dat is achteraf gepraat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door quichot »

Bekloppen is wel een methode uit het jaar nul. Zeer ervaren old skool-rotten kunnen er conclusies aan verbinden, maar mij verbaast het dat er niet gewoon ultrasoon gemeten is. Maar dit terzijde.
Het vlak is aangeroest, maar niet al te verontrustend. Ik ga er van uit dat de foto's de slechtere plekken tonen. De klinknagelkoppen lijken intact, en de plaatranden zijn nog redelijk recht en haaks.
Toch moet het een keer schoon. Desnoods in fasen als je er al op woont. Ik weet uit ervaring dat dat deprimerend werk is. Je zult je geregeld gaan afvragen: wat ben ik in 's hemelsnaam begonnen. Maar dat is normaal, dus laat je niet ontmoedigen! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hoi Menno,

Dankjewel voor je reactie.

Misschien komt de wat verhoogde vochtigheid wel doordat er de laatste tijd minder op is gewoond (vanwege verhuizing oude eigenaar en wij zitten er ook nog niet in), oftewel: minder stoken.

Ja het is inderdaad de verkeerde volgorde... We konden er op dat moment slechts op één punt bij en daar hebben we dan ook gekeken.
Maar wellicht had ik toen foto's moeten maken en op dit forum mijn vragen moeten stellen, dat was zeker beter geweest :)
"Al doende leert men"
Laatst gewijzigd door dj_sane op za dec 17, 2016 12:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hoi Guido,

Bedankt voor je reactie!
Hij heeft eerst de boot zowat helemaal beklopt, en vervolgens bij "verdachte" punten heeft hij ultrasoon gemeten.
Gezien het gebruikte staal ("puddelstaal") was het niet overal gemakkelijk om ultrasoon te meten.
De inspecteur was overigens inderdaad een oude rot: al meer dan 20 jaar in het vak.

De foto's tonen inderdaad de slechte plekken. Eigenlijk allemaal in het midden van het vlak, en lang niet overal is het vochtig.

Haha, ik heb al begrepen dat het wonen op een boot heel wat meer werk met zich mee brengt dan het wonen in een stenen huis.
Maar eigenlijk zie ik het als volgt; bij een boot is het allemaal duidelijker, je ziet immers bijna direct als er iets aan de hand is, in absolute tegenstelling tot problemen die je hier in Amsterdam hebt met bijvoorbeeld de fundering of de draagconstructie van een stenen huis!

Als je zegt dat het toch een keer schoon moet, bedoel je dan kaal?
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een middel als Owatrol of Liquid Film, dan krijg ik de indruk dat alleen de losliggende delen verwijderd moeten worden.
Overigens heeft Liquid Film mijn voorkeur omdat het milieuvriendelijk is.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door popeye »

dj_sane schreef:
Misschien komt de wat verhoogde vochtigheid wel doordat er de laatste tijd minder op is gewoond (vanwege verhuizing oude eigenaar en wij zitten er ook nog niet in), oftewel: minder stoken.
Vocht op de stalen romp zal eerder voor komen wanneer het schip wel bewoond wordt. Wanneer er niet, of niet goed geïsoleerd is condenseert er vocht uit de warme lucht binnen, op de koude huid van het schip. Wanneer het nat genoeg is loopt dat naar beneden en komt onder in het schip te staan.
Dus overal achter de betimmering een dampdichte folie!

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hoi Jack,

Dankjewel voor je reactie!
Duidelijk, is ook eigenlijk heel logisch :)
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Riverboy »

Gefeliciteerd met de aankoop en respect om zomaar het besluit te nemen een boot te kopen en binnen een maand op de boot te moeten wonen! Hoop voor jou dat het allemaal is te realiseren, maar laten we positief blijven en daar vanuit gaan :D
Technisch heb je aan mij niets, ben beter in stenen, maar ik zal met aandacht je verhaal volgen.
Succes en maak je droom waar.
Jo
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hoi Jo,

Leuke reactie, bedankt voor de felicitaties!!
Wij gaan er ook van uit :)
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door douane »

Kijk dit is nog een van dik hout zaagt men planken actie :lol:

Respect heeft u er een ligplaats bij ? want wij zijn gestaakt op het verkrijgen van een ligplaats man man wat doen gemeentes, vooral Sneek lastig :(

heel veel geluk en plezier ermee en dat roest zou ik me niet te druk om maken goed behandelen en genieten van u nieuwe water woning
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Hahah douane,

Bedankt voor de felicitaties!
Jazeker het is inclusief ligplaatsvergunning, zonder vergunning heb je niets aan een woonboot in Amsterdam!
De vraag is alleen: wat is nou precies de definitie van "goed behandelen" :)

Succes daar in Sneek!
douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door douane »

Ik zet me vlak nu eerst in de gekookte lijnolie en einde vaarseizoen maak ik me machine kamer wit

danboline van internationel.
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Voor Danboline verf, zoals ik het snel lees, moet het staal denk ik wel roestvrij zijn?
Wat voor middel zou je dan gebruiken om het roestvrij te krijgen?
Ben wel wat huiverig voor de middelen die roest "opeten"...
Plaats reactie