Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door dconel »

Hallo allemaal,

Via mijn werk kan ik aan een betaalbare 2e hands autokraan kopen. Zoiets als deze:

Deze willen we dan bij onze scoutingvereniging op de wal plaatsen zodat we daarmee makkelijk onze vletjes enzo uit het water kunnen halen voor bijvoorbeeld onderhoud.

Nu zegt een van onze leden zit:
Als je een kraan nu plaatst moet deze gekeurd worden voor een eerste toelating
Daarvoor heb je een conformiteitsverklaring van de producent nodig
Als je al weet wie dit is krijg je die alsnog niet
Tevens maximaal hijslast begrenzing
Daarnaast afslagen voor zwenken en op en afdraaien van de hijskraan.
Tevens moet je sterkte berekening van kraan naar fundatie hebben.
Wat moet trouwens de fundatie worden?
Tot hoeverre is dat op ons van toepassing? Zijn er echt zoveel wetten en regels die het ons onmogelijk gaan maken? Is alles dat leuk is tegenwoordig bij voorbaat al verboden?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door Marie Christina »

Verboden is niks.
Aan allerlei regels gebonden wel.
Op mijn safetyponton van de school heb ik onlangs ook inspectie gehad.
Ik moet 15 reddingsvesten vervangen omdat ze niet goed gekeurd zijn door de MED. (Europese IMO).
De sjorringen van de sloep moeten vervangen worden omdat ze doorgerrot zijn.
Tja, wat zal het ponton slingeren bij windkracht 10.
Dan breekt de sloep vast los.
Ik heb 16 opblaasbare vlotten van een rederij gehad.
Die moet ik allemaal laten keuren en van nieuwe noodpaketten voorzien.
Of nee, dat hoeft niet, maar dan mag ik ze alleen privé gebruiken óf, als de studenten er ook in gaan, alleen op het droge gebruiken.

Welkom in Holland.
Ik ben bang dat die kennis van je gelijk heeft.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door Waterman »

dconel schreef:Zijn er echt zoveel wetten en regels die het ons onmogelijk gaan maken?
Is alles dat leuk is tegenwoordig bij voorbaat al verboden?
Dat is een verkeerde interpretatie van datgene wat die regelgeving beoogd.

Zolang je het voor private doeleinden,is praktisch alles geoorloofd.
Maar voor een scoutinggroep wordt het anders.
Wat zou er gebeuren als bv een "welp" onder de last komt,om dat de kraan plotseling naar beneden gaat,en deze bv invalide raakt.
Dan heb te doen met ouders,die hun kind op de scouting groep hebben zitten,die ook hun schade vergoed willen zien.
Als je dan niet met goedgekeurd materiaal werkt,is er geen verzekering die dat gaat verzekeren,maar erger nog,ook niet gaat betalen.
Uit het oogpunt van dat gegeven,kun je beter aan de voorwaarden voldoen.
En zulke regelgeving is vaak ontstaan, n.a.v. rare calamiteiten.
Daardoor krijg je wetgeving,en keuringsmeesters.
De éne hand,wast de andere hand. :idea:
Tegenwoordig hangen er aan leuke dingen ook prijskaartjes.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door schipper-willem »

Kijk uit met autokranen die bij Oldenhage ligt is zeker niet betrouwbaar daar heb ik voldoende ervaring mee!
groet, Willem.
Afbeelding
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door cmo »

Is het niet zo dat hijsmiddelen tot 1000KG niet gekeurd hoeven te zijn?
Er is vast in de regio waar jullie zitten wel een bedrijf die hijsmiddelen keurt.
Die weten natuurlijk goed wat de regels zijn.
Moeten het wel gekeurd worden, dan willen ze dat misschien wel voor een zacht prijsje doen.
Uiteindelijk wil je natuurlijk we veilig kunnen werken
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door dconel »

Dank voor de reacties allen,

Uiteraard is het de bedoeling dat we veilig gaan werken. Maar als het bij voorbaat al een hele hoop geld en tijd en papierwerk kost dan laat maar zitten. Zo'n kraan zou er moeten komen om het werk wat gemakkelijker en goedkoper te maken.

Maar naast dat we uiteraard de kraan en werkwijze zo veilig mogelijk willen hebben is het de vraag: Wat is bij wet verplicht? Welke rompslomp komt er sowieso bij kijken?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door Waterman »

dconel schreef:Maar naast dat we uiteraard de kraan en werkwijze zo veilig mogelijk willen hebben is het de vraag: Wat is bij wet verplicht? Welke rompslomp komt er sowieso bij kijken?
Op basis van de summiere info die je tot dusverre verstrekt hebt,is dat niet na te gaan.

Wat is belangrijk.
Hoeveel kg moet dat ding kunnen heffen bij 1 meter vlucht.
De vlucht is de afstand van draaipunt mast,tot de haak max 1 meter.
Dat de giek verder kan,doet niet ter zake,echter het te heffen gewicht neemt wel af.
Voorbeeld:
Je autokraan staat zuiver op de kant bij de steiger.
Vlet is 2 meter breed en weegt 1500 kg,
Dan heb je theoretisch genoeg aan een vlucht van 1 meter,met een hefvermogen van 1500kg.
In de praktijk zal je iets meer moeten hebben,want alles wat boven de hefcilinder zit,telt ook mee.
Dus zeg maar 2 ton hefvermogen op 1 meter.
Wil je op 2 meter afstand de vlet oppakken,dan wordt het hefgewicht al gauw de helft minder.
Dus zoek even uit,wat voor kraan het is,want aan de term autokraan,daarheb je niet zo veel aan.
Autokranen zijn er in verschillende formaten.
Op basis van de gegevens kun je pas een conclusie trekken of het zinvol is,en waar je aan bent gebonden qua regelgeving.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
misterlister
Berichten: 24
Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door misterlister »

Als het sporadisch werk betreft met lichte vletjes zou ik op zoek gaan naar een loonwerker met een verreiker en die af en toe laten komen. Veel goedkoper dan een telekraan en veel minder toestanden dan een vaste kraan op de kade en veel flexibeler bovendien. Dat er toezicht moet zijn met zoveel jeugd geldt altijd denk ik, welke oplossing je ook kiest..

Grts, Theo
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door Handige Harrie »

Wij hebben tig jaar geleden de knoop doorgehakt en de autokraan vervangen door een profi gecertificeerde kraan.
Kost je wat maar het is wel een ding dat het werk op papier wat veiliger maakt.

Zelf zou ik niet anders willen dan een vaste kraan. De flexibiliteit die dit meebrengt is simpelweg fantastisch.
Als we om 12 uur besluiten dat een boot het water uit moet dan is dat binnen een uur gebeurt. Geen gedoe met trekkers ophalen ed.


Afbeelding
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door KarelE »

Bij de zeekadetten in Gouda hebben we een tweedehands uitschuifbare kraan van 11-15 meter weten te regelen voor 10 kratten bier. Dat is al een mooi aantal jaren geleden.

Een lid van het korps maakte voor zijn werk de berekeningen voor kranen aan boord van o.m. zeeschepen, en heeft dus ook de spantversterkingen en andere dingen getekend om deze kraan aan boord van de Freyr te zetten.

Vervolgens hebben we met de kadetten bij een bedrijf de logistiek (bezighouden kinderen, catering, bemanning bisocooptent, rondvaartjes) geregeld rondom een open dag t.b.v. personeelswerving. In ruil daarvoor heeft het bedrijf (gespecialiseerd in o.m. scheepskranen) de kraan ingebouwd en gecertificeerd. Dat werd netjes gedaan met het hijzen van een proeflast van x-maal het SWL gewicht van 1500 kg. Er is al wel eens een werkbus met gereedschap van een ton of twee mee aan dek gezet.

Als je alleen lelievletten hijst hoef je maar ong. 600 kg te kunnen tillen. Het zou best eens kunnen (weet ik niet zo uit mijn hoofd) dat de eisen tot 1000 kg behoorlijk meevallen.

Net wat Harrie zegt, er gaat niets boven een eigen kraan. Op kamp worden nu zonder mankeren de vletten aan dek gezet en op de bestemming er weer afgehaald. Vroeger zaten er twee bikkels urenlang in een sleepvletje om de vletten ter plaatse te krijgen. En dan is Gouda-Den Helder een forse afstand.

Schrijf gewoon eens wat bedrijven in de regio aan die doen in hijsmiddelen en -werktuigen, en vraag wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Vaak kan er best veel geritseld worden, dat heb ik altijd 1 van de leukste aspecten van het bestuurswerk gevonden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door popeye »

Zo'n vletje kan toch ook gewoon bij een trailerhelling en met een trailer uit het water gehaald?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door KarelE »

Dan moet er een trailer komen (die zijn voor een lelievlet ook niet goedkoop) en moet er ook een helling in de buurt zijn. En dan moet daarna die trailer ook op de plek op het terrein kunnen komen waar de vletten 's winters onderhouden worden.

Er kan zoveel, maar:
Het is best een gedoe om met vrijwilligers zo'n vloot in goede conditie te houden. Dan is het erg jammer als een hoop van die energie moet worden gestoken in het heen en weer varen met de vletten naar een trailerhelling en het heen en weer rijden met een trailer om de vletten in het water te krijgen. Ik ken het vanuit zowel een scoutinggroep als vanuit een zeekadetkorps, en zo'n eigen kraan is goud waard. In plaats van een hele dag met de volledige groep in de weer te zijn heb je met een paar man in een paar uurtjes de hele vloot uit het water.

Bij het korps worden ook wel eens de vletten van een bevriende scoutinggroep uit het water gehesen (op een trailer, dat wel) maar dat scheelt weer een paar uur varen naar een loswal waar ze anders uit het water kunnen worden gehaald (met ook weer een per keer te regelen heftruck of auto met autolaadkraan).

Ik snap de behoefte aan een eigen kraan wel, als je hem een keer hebt snap je niet meer hoe je het zonder kon.

Bij de scoutinggroep van mijn kleinzoon hebben ze zo'n 15-20 vletten. Gelukkig hebben ze daar een eigen helling/vlonder waarmee de vletten in en uit het water gehaald kunnen worden. Zo'n vloot haal je met een trailerhelling elders en een trailer niet eens in 1 dag uit het water.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door popeye »

KarelE schreef:Ik snap de behoefte aan een eigen kraan wel, als je hem een keer hebt snap je niet meer hoe je het zonder kon.
't Is ook mooi speelgoed voor grote jongens! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Autokraan op wal voor Scoutinggroep; welke wet-en regelgeving?

Bericht door meester »

In madestein heeft de scouting ook een zwenkkolom kraan. Heb ik gisteravond met de groep van mijn zonen binnen een half uur 7 vletten te water gelaten. Het is een simpele gelagerde kolom met schuine hijsarm en een opgeboute handlier met staaldraad. De lier gaat er na het hijsen weer af. Alleen boten draaien doen we met de hand/rug. Gaat in principe makkelijk maar geeft altijd een beetje schade aan de nieuwe lak.
deze kraan is denk ik niet gekeurd. Dat is ook met de kraan bij ons op de haven.waarmee wij de kont van een schip boven water halen. Zonder keuring kan alleen als je particulier bent of als je een stichting of vereniging hebt die geen BTW afdracht hoeft te doen. Ik heb begrepen dat watersport verenigingen d btw plichtig waren als ze een betaalde havenmeester hadden. Nu schijnt de btw regel per januari verandert te zijn dus wij zullen ook aan de kraankeur moeten.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Plaats reactie