Gas koelkast

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Gas koelkast

Bericht door Klaver vier »

Ik heb een uurtje geleden de vorige eigenaar van onze boot gebeld,om te vertellen hoe blij wij met de boot zijn.
Wat ik toen te horen kreeg wil ik toch even kwijt,de vorige eigenaar was bij zijn broer aan boord toen deze de koelkast op gas wilde aansteken ging het flink mis,er stonden twee koelkasten tegenover elkaar waarvan beide deuren er finaal uitklapte en het luik van de motor vloog wel een halve meter de lucht in.
Wonder boven wonder niemand gewond de broer zat net naast de koelkast toen deze ontplofte en de deur er finaal uitklapte.
Dit is niet de eerste keer dat ik zo iets hoor,een kennis van ons heeft ook een keer zijn benen behoorlijk verbrand door zo,n koelkast op gas.
Het is maar goed dat dit soort koelkasten niet meer verkocht worden bij mijn weten.
Ik zou er in ieder geval nooit één moeten hebben,en zeker niet door wat ik nu weer te horen kreeg.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Gas koelkast

Bericht door Handige Harrie »

Eh gaskoelboxen hebben zeker nog plaats. Maar dat is in een goed doorluchte ruimte. Niet in een boot.
Weet dat de modellen van mobicool prima onder de beting paste, stond hij niemand in de weg en nog relatief veilig.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Gas koelkast

Bericht door Waterman »

Het probleem zit vaak in de (on)handigheid van aansteken van de koelkast.
Een Electrolux RM4200/11 heeft een piëzo ontsteking,en men wacht vaak te lang met de knop in te drukken.
In die tussentijd stroomt wel het gas,als je de gasknop indrukt.
Dan komt de vonk,en dan is het boem.
Een RM4201/11 heeft dat probleem niet,want die ontsteekt electronisch.

Verder ben ik het wel met Handige Harrie eens.
Zo'n koelkast moet in een goed geventileerde omgeving staan,en dat is een boot zelden.
Vooral ls de koelkast onderin de boot staat,staat hij in feite in het gas,als er een lek is.
1 vonk is dan genoeg voor een explosie.

Tegenwoordig worden uit veiligheids overwegingen alleen maar meer 12/24 volt koelkasten ingebouwd.
Maar die dingen hebben één nadeel,ze zijn zo verschillelijk duur.
En waar de oude zit,past vaak geen 220v koelkast qua maten,dus je bent aangewezen op zo'n duur ding helaas.

Er zal denk ik nu wel een beetje verandering in gaan komen,denk ik,want zonnecollectoren worden gemeengoed.
Op die manier is een koelkast ook te gebruiken,en zijn we van het gas grotendeels wat koelen betreft ,verlost in boten.
Het is toch ook een beetje vreemd?
Je gaat iets verhitten d.m.v een vlam,om het koel te krijgen.
Een rare gedachte toch?
Een compressor lost dat probleem ook op.

Misschien kan Nico Haak de titel van zijn song nog eens gaan aanpassen,en dan het liedje uitbrengen als :
Ga van het gas af,ik waarschuw je niet weer. :idea: :idea: :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Gas koelkast

Bericht door Marie Christina »

Nico Haak?
Bij ons in het Noorden zong Peter Koelewijn dat liedje altijd. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Gas koelkast

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: Bij ons in het Noorden zong Peter Koelewijn dat liedje altijd. :lol:
Ja dat is ook zo.vergiste ik me even in de naam.
Nico Haak ,die was van Foksie Fokstrot.
Bedankt dat je het even rechtzette.
8)
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Gas koelkast

Bericht door paure nesci »

en bij ons in t zuiden zong Armand..... :lol:
( maar dat ging weer over heel andere zaken ) :shock:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie