kosten CVO

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

Gerard schreef:
WADnWIND schreef:@ bashinist

Als je je voortstuwing uit je schip haalt, ben je geen vaartuig meer in de zin van de wet en val je dus niet meer onder het BPR
Fout! Het blijft een vaartuig.
klopt niet Gerard volgens de wet een bouwwerk.
geert
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

Het BPR geeft in art. 1.01 lid A punt 1 aan wat verstaan wordt onder een "schip" te weten: "elk vaartuig met inbegrip van een vaartuig zonder waterverplaatsing ... gebruikt of geschikt om te worden gebruikt als een middel van vervoer te water." Ook een surfplank is dus een vaartuig en een duwbak wordt met name genoemd en dit zijn beiden drijvende objecten zonder voortstuwing. Al of niet eigen voortstuwing is dus geen criterium voor wat een schip/vaartuig is. Het gaat dus noch om de voortstuwing noch om de functie van een drijvend object voor de bepaling of iets al dan niet een schip/vaartuig c.q. roerend goed is. Een booreiland is een bouwwerk maar een drijvend boorplatform een vaartuig, ondanks dat het volgebouwd is.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

Gerard nieuwe wet van BLOK ingang 01-01-2018
geert
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

Omdat diverse instanties verschillende begrippen hanteren voor ongeveer dezelfde zaken ontstaat verwarring. Het bpr maakt onderscheid tussen schepen en motorschepen. Ook een vaartuig zonder motor is een dus schip, maar het bpr voegt daar wel aan toe: 'dat bedoeld is voor vervoer te water'. Wonen is geen vervoer. Recreëren te water wel, want dan verplaatst men zich met een vaartuig. Nergens staat dat het vervoer van goederen moet zijn.

Maar is een woonschip/ark daarmee onroerend goed? De wetgever spreekt van een onroerende zaak als een bouwsel duurzaam met de grond waarop het staat is verbonden. Dat lijkt me met een woonschip/ark niet het geval. Feit is dat banken geen hypothecaire leningen meer verstrekken voor woonschepen, omdat die bancair geen onroerend goed zijn.

Dan is er nog de 'drijvende inrichting'. Ook daarvoor is een CBB vereist. Maar wat is een drijvende inrichting? Een woonboot? Een drijvende steiger? Een gekkenhuis te water? Het bpr kent het begrip 'drijvende inrichting' trouwens niet, maar spreekt wel van 'drijvend werktuig'.

Geert, de wet van Blok kan ik niet vinden, of het moet de nieuwe huurwet zijn. Daarin vind ik niks over onroerend goed. Wel vond ik nog dit: 'In heel Nederland drijven ongeveer vijfhonderd woningen, schat waterwoningarchitect Koen Olthuis. "Dat zijn woningen gebouwd volgens het bouwbesluit en met een eigen kavel. Geen woonarken dus" '

Wie het weet mag het zeggen, maar om nou fout-met-uitroepteken te roepen vind ik iets te voorbarig voor een kwestie die allerminst duidelijk is.

O wacht: wet Blok. Wetsvoorstel verduidelijking voorschriften woonboten van maart 2016, van kracht per januari 2018. Gaat voornamelijk over omgevingsvergunningen voor bouwwerken. Woonboten worden daaraan gelijkgesteld als ik het goed begrijp.
http://www.woonschepencomite-groningen. ... nboten.pdf
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

guido
Er werd geschreven om de voortstuwing er uit tehalen blijf je een vaartuig.
Als je dat doet ben je dus een bouwwerk volgens blok .
Het schip word dan gebruikt voor bewoning/kantoor /of werkplaats
Het staat in memorie van toelichting staatsblad
geert
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

Guido kijk FF naar Noorderhaven Groningen daar is men al aan de gang
geert
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door Baschinist »

Maar wet Blok is de woningwet, die kan rustig een hele andere definitie hanteren dan het BPR ( of wie/wat dan ook). Doet daarom in deze discussie ook weinig ter zake denk ik.
Wie het weet mag het zeggen, maar om nou fout-met-uitroepteken te roepen vind ik iets te voorbarig voor een kwestie die allerminst duidelijk is.
Helemaal mee eens. Als het allemaal zo stellig zou zijn was deze hele discussie hier niet geweest.
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

Sinds de uitspraak van de raad van staten 2014 dat alle woonboten bouwwerken zijn varend of niet.
Dit is door blok teniet gedaan.
Zie verder staatsblad Nr 32 van 25 jan. 2017.
Denk er om dit naar aanleiding van voorstuwing er uithalen dan blijf je een vaartuig.
Kijk naar Noorderhaven Groningen daar is het gevecht begonnen er liggen daar schepen zonder voortstuwing e.d.
En de uitroep teken is een slip van de vinger.
geert
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

Geert, zijspoortje; je weet van de hoed en de rand, waarom heb jij je hier zo in vastgebeten?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: kosten CVO

Bericht door walvis »

Guido
Gemeente wilde handhaven als zijnde bouwwerk.
Maar we zijn een varend schip en gecertificeerd (CBB) dus uitgesloten en met de wet van blok is de hele handhavings procedure van nul en generlei waarde gebleken.
Het bleek onnodig geroeptoeter maar je bent er wel weer mee bezig.
Gelukkig juridische kennis aan boord maar het vreet tijd en irriteert .
geert
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

quichot schreef:Omdat diverse instanties verschillende begrippen hanteren voor ongeveer dezelfde zaken ontstaat verwarring. Het bpr maakt onderscheid tussen schepen en motorschepen. Ook een vaartuig zonder motor is een dus schip, maar het bpr voegt daar wel aan toe: 'dat bedoeld is voor vervoer te water'. Wonen is geen vervoer.


Klopt. Volgens mij wordt daarmee bedoeld voor welk doel het is gebouwd. Een vrachtwagen wordt ook geen personenwagen ook al wordt hij niet meer als vrachtwagen gebruikt.
Recreëren te water wel, want dan verplaatst men zich met een vaartuig.
Het gaat er niet om waarvoor je het gebruikt maar waarvoor je het kunt gebruiken. Zodra iets drijft is het een schip, volgens het BPR.
Nergens staat dat het vervoer van goederen moet zijn.
Klopt.
Maar is een woonschip/ark daarmee onroerend goed? De wetgever spreekt van een onroerende zaak als een bouwsel duurzaam met de grond waarop het staat is verbonden. Dat lijkt me met een woonschip/ark niet het geval. Feit is dat banken geen hypothecaire leningen meer verstrekken voor woonschepen, omdat die bancair geen onroerend goed zijn.

Dan is er nog de 'drijvende inrichting'. Ook daarvoor is een CBB vereist. Maar wat is een drijvende inrichting?
Art. 1.01 lid 27 van de "Richtlijn" specificeert dit.
Het BPR spreekt van een "drijvend werktuig" hetgeen ook een vaartuig is bedoeld om over water te (kunnen) verplaatsen.
Een woonboot?
Een "woonboot" is een begrip uit de volksmond maar bestaat noch in het kader van het BPR noch in dat van de "Richtlijn". Wat je op een vaartuig doet is niet van belang; het gaat om de kwaliteit van een vaartuig. Het meest waarschijnlijk is, dat zoiets in het kader van de "Richtlijn" als een "drijvende inrichting" dient te worden beschouwd.
Een drijvende steiger?
Art. 1.01 lid 27 noemt dit als voorbeeld van een "drijvende inrichting".
Een gekkenhuis te water?
Al exploiteer je een hoerenkast of een bejaardenpakhuis, het bpr gaat daar niet over.
Geert, de wet van Blok kan ik niet vinden, of het moet de nieuwe huurwet zijn. Daarin vind ik niks over onroerend goed. Wel vond ik nog dit: 'In heel Nederland drijven ongeveer vijfhonderd woningen, schat waterwoningarchitect Koen Olthuis. "Dat zijn woningen gebouwd volgens het bouwbesluit en met een eigen kavel. Geen woonarken dus" '
Kortom het zijn geen schepen waarop gewoond wordt, toch?
Wie het weet mag het zeggen, maar om nou fout-met-uitroepteken te roepen vind ik iets te voorbarig voor een kwestie die allerminst duidelijk is.
Al lezende wordt het steeds minder onduidelijk, toch? ;-)
O wacht: wet Blok. Wetsvoorstel verduidelijking voorschriften woonboten van maart 2016, van kracht per januari 2018. Gaat voornamelijk over omgevingsvergunningen voor bouwwerken. Woonboten worden daaraan gelijkgesteld als ik het goed begrijp.
Dacht dat daar inmiddels duidelijkheid over was omdat scheepseigenaren (ik dacht in A'dam) zich verzet hebben, maar ik heb slechts de klepel horen luiden wat dit betreft.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

walvis schreef:guido
Er werd geschreven om de voortstuwing er uit tehalen blijf je een vaartuig.
Als je dat doet ben je dus een bouwwerk volgens blok .
Maar volgens het BPR en de "Richtlijn" dus niet. De "Richtlijn" is Europese regelgeving en gaat dus boven landelijke regelgeving.
Het schip word dan gebruikt voor bewoning/kantoor /of werkplaats
Waarvoor je een schip gebruikt zegt niets over het al dan niet rechtsgeldig zijn van de "Richtlijn".
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

quichot schreef:Geert,
Ik denk dat je mij (Gerard) bedoelt?
zijspoortje; je weet van de hoed en de rand, waarom heb jij je hier zo in vastgebeten?
Ik heb "gewoon" een brede belangstelling en als je niet van alles wat mensen uitkramen voor zoete koek slikt, maar bij twijfel gewoon even iets controleert, wordt je vanzelf wijzer en de kans, dat je in de maling wordt genomen kleiner. Een ander weet weer veel van veel andere zaken ;-) Bij beweringen vraag ik vaak: "Hoe kom je er bij?" en dan blijkt vaak, dat men een klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kosten CVO

Bericht door quichot »

Nee, ik bedoelde weldegelijk Geert.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: kosten CVO

Bericht door Gerard »

Gerard schreef: DOV. Nooit van gehoord, dus zo groot kan ie niet zijn.
Inmiddels ze een mail gestuurd met de vraag in hoeverre ze gerelateerd zijn aan EOC. Het blijkt vervolgens dat het geen verzekeringsmaatschappij is maar een tussenpersoon.
DOV stelde dat ze gewoon (een dochter van) EOC zijn en specifiek bedoeld voor de kleine pleziervaart. Traditionele/historische ex-bedrijfsvaartuigen kunnen via DOV niet verzekerd worden.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie