ronrtl schreef:WADnWIND schreef:CVO óf CBB plichtig
Het CVO geldt voor de Rijn
Dit is niet juist! Het CvO is een certificaat dat nodig is om een CBB te kunnen aanvragen.
en om het ingewikkeld te maken kun je het CBB ook met vaargebied Rijn krijgen.
Vaar niet blind op informatie van wie dan ook, dus ook niet die van mij, zonder geciteerde brontekst! Op verzoek kan ik een samenvatting van de betreffende brontekst toesturen.
Het CVO is bedoeld om te varen op de Rijn van open zee tot Basel.
Fout (zie hierboven). Het CBB is van kracht geworden met als doel om 1 richtlijn te laten gelden voor de hele EEG i.p.v. de verschillende CvO's van al de daartoe behorende landen. De motivatie daarvoor is om de ingewikkeldheid van het erkennen van elkaars specifieke eisen met aanvullende keuringen tot het verleden te laten behoren en zou (het gemak van) de handel over water te bevorderen.
Alle waterwegen binnen de EEG vallen binnen de categorie 1 t/m 4 (dus ook de Rijn)! Wel geldt voor de Rijn (zone R) specifiek art. 1 lid 1 sub b: "Zone R omvat die van de onder a) bedoelde waterwegen waarvoor een certificaat dient te worden afgegeven overeenkomstig art 22 van de Herziene Rijnvaartakte, volgens de bewoordingen van dat artikel op het inwerkingtreding van deze richtlijn." Die onder a) bedoelde waterwegen zijn: "1, 2, 3 en 4".
Art. 22 van de Herziene Rijnvaartakte luidt:
b]Scheepspatent nodig[/b]
Alvorens een vaartuig de eerste reis op de Rijn onderneemt, moet de eigenaar of bestuurder zich voorzien van een verklaring dat het schip de nodige hechtheid en de vereiste uitrusting bezit voor de vaart op dat gedeelte van de stroom waarvoor het bestemd is.
Deze verklaring of scheepspatent wordt, na onderzoek door deskundigen, afgegeven door het bevoegde gezag van een der Oeverstaten.
Op het vaartuig en in het patent worden de naam van het schip en de grens van de grootste toegelaten diepgang aangegeven.
Bedoeld onderzoek wordt herhaald na elke belangrijke herstelling of verandering. Een nieuw onderzoek kan mede plaats vinden op verzoek van de bevrachter. De uitkomst wordt in het patent vermeld. Elke Oeverstaat, die dit nodig acht, kan een onderzoek gelasten te zijnen koste.
Het scheepspatent moet gedurende de reis steeds aan boord zijn. Het moet op verzoek van de haven- en politiebeambten aan deze worden vertoond.".
Tot zo ver dat art. 22.
Schepen die dus ooit de buitenlandse Rijn hebben bevaren moeten dus ooit zo'n patent hebben gekregen, hetgeen dus de moeite loont om dit na te gaan. Immers, behalve wanneer het schip ingrijpend is veranderd zou zo'n patent nog steeds geldig zijn, toch?
Dan moet je aan alle eisen van hoofdstuk 21 van de Europese richtlijn voldoen.
Voor het CBB zone 3,4, EG en zone 2 Nederland geldt het klaarblijkelijk gevaar van hoofdstuk 8.
Als je niet de Rijn op wil hoef je aan minder strikte eisen te voldoen. (Zone 2 is IJsselmeer en de Waddenzee). Alle andere wateren in Nederland vallen onder zone 3,4 EG.
Met zone 3,4 mag je op alle Europese binnenwateren varen en het Nederlandse deel van de Rijn mag je bevaren.
Ik kan niet op alles in gaan maar het laatste is in elk geval formeel niet juist. Art. 1 van de "Herziene Rijnvaartakte" luidt:
"
De vrije vaart op de Rijn
De vaart op de Rijn en zijn uitmondingen van Basel tot in open zee ... De Lek en de Waal worden beschouwd deel uit te maken van de Rijn.".
Formeel mag je de Rijn, Lek en Wal zelfs niet oversteken om van de ene kant van Nederland naar de andere kant te komen zonder het eerder bedoelde patent.
Natuurlijk wordt de soep nooit zo heet gegeten als opgediend. Nederlanders zijn nou eenmaal pragmatischer dan Duitsers (Befehl ist befehl) en wordt het bevaren van binnen de Nederlandse grens gelegen Rijndelen gewoon gedoogd.
De overgangsregeling tot eind 2018 laat de keurmeesters toe oude schepen met minder strenge hand te keuren dan normaal met als doel de "oude vloot" te elimineren van "klaarblijkelijk gevaar".
Lees het artikel te zake in de "Spiegel der Zeilvaart" van deze maand voor een aantal nuchtere zienswijzen.