kosten CVO
Moderators: sailor wim, frank
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: kosten CVO
En dan de brief van RWS waar ik het eerder over had.
Gisteren heb ik daar een kopie van te pakken gekregen en lees zelf wat daar staat.
Hoewel RWS er eigenlijk geen fluit mee te maken heeft want de ILT gaat daar natuurlijk over.
Tekst is wat moeilijk leesbaar maar doe je best.
en dan verder nog een stukje wat van de Landelijke af komt en waar ook wat over dit onderwerp te lezen valt.
Gisteren heb ik daar een kopie van te pakken gekregen en lees zelf wat daar staat.
Hoewel RWS er eigenlijk geen fluit mee te maken heeft want de ILT gaat daar natuurlijk over.
Tekst is wat moeilijk leesbaar maar doe je best.
en dan verder nog een stukje wat van de Landelijke af komt en waar ook wat over dit onderwerp te lezen valt.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: kosten CVO
Nog meer over het blokvolume.
Gisteren was Jaarvergadering van de club en natuurlijk werd daar driftig gediscussieerd over dat CVO gedoe. Diverse mensen waren er druk mee bezig een enkeling had alles al op orde.
Natuurlijk werd er weer gesproken over de AIS verplichting zie vorig berichtje en er werd druk gerekend. Moet ik wel of moet ik niet CVO was de vraag. Rijkelijk laat zou ik zo zeggen.
Maar eentje had het goed voor elkaar, "ik heb géén CVO nodig, dat heb ik op papier". Mooi toch, een hoop gedoe minder, zeg ik dan.
Maar.. ehh.. die forse kotter moet toch zéker dik boven de 100 zitten zei ik zo even. Maar hij had een gerenommeerd expertisebureau uit Amsterdam in geschakeld en die had een vlakrapport gemaakt en de boot opgemeten. Conclusie; geen CVO plicht. Boot was maar 17 m lang en 4,30 breed en na aftrek van de hak maar 1,7m diep. "Als je dat even in de rekenmachine zet dan zie je dat ik dik onder de 100 blijf" zei hij.
Wel.. volgens mij moeten er een keer nieuwe batterijen in zijn rekenmachine want ik heb toch echt een heel andere resultaat van dat rekensommetje. Probeer zelf maar eens.
Gisteren was Jaarvergadering van de club en natuurlijk werd daar driftig gediscussieerd over dat CVO gedoe. Diverse mensen waren er druk mee bezig een enkeling had alles al op orde.
Natuurlijk werd er weer gesproken over de AIS verplichting zie vorig berichtje en er werd druk gerekend. Moet ik wel of moet ik niet CVO was de vraag. Rijkelijk laat zou ik zo zeggen.
Maar eentje had het goed voor elkaar, "ik heb géén CVO nodig, dat heb ik op papier". Mooi toch, een hoop gedoe minder, zeg ik dan.
Maar.. ehh.. die forse kotter moet toch zéker dik boven de 100 zitten zei ik zo even. Maar hij had een gerenommeerd expertisebureau uit Amsterdam in geschakeld en die had een vlakrapport gemaakt en de boot opgemeten. Conclusie; geen CVO plicht. Boot was maar 17 m lang en 4,30 breed en na aftrek van de hak maar 1,7m diep. "Als je dat even in de rekenmachine zet dan zie je dat ik dik onder de 100 blijf" zei hij.
Wel.. volgens mij moeten er een keer nieuwe batterijen in zijn rekenmachine want ik heb toch echt een heel andere resultaat van dat rekensommetje. Probeer zelf maar eens.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: kosten CVO
Dat gerenommeerde expertisebureau heeft vast wel ergens een disclaimer in hun rapportje staan
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: kosten CVO
Goedenavond allen, de kreet : "jezelf rijk rekenen" komt ineens in me op Ik heb zelf de problemen niet maar ik denk dat in deze "regelsoep" je erg voorzichtig moet zijn met deze berekeningen ( zowel bij doen als bij laten doen), daar zelfs de bedenkers ervan niet precies schijnen te weten hoe de regels toegepast dienen te worden
ik zou in een "grensgeval" zeker ( officieel) uitzoeken waar ik aan toe was, beetje l*llig om bij de de eerste controle aan de ketting te worden gelegd EN gelijk als ontduiker te boek te staan.
Maar als gezegd IK heb deze problemen (gelukkig) niet ,dus kan ik makkelijk praten.
Enneh.....Frank, mijn zakjapanner komt ook boven de 100 hoor dus de batterijen zullen hey probleem niet zijn
groet Ad
ik zou in een "grensgeval" zeker ( officieel) uitzoeken waar ik aan toe was, beetje l*llig om bij de de eerste controle aan de ketting te worden gelegd EN gelijk als ontduiker te boek te staan.
Maar als gezegd IK heb deze problemen (gelukkig) niet ,dus kan ik makkelijk praten.
Enneh.....Frank, mijn zakjapanner komt ook boven de 100 hoor dus de batterijen zullen hey probleem niet zijn
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: kosten CVO
Denk dat dat je minste probleem is. Na 1 januari leverd je schip enkel nog schrootwaarde op zonder CvO.beetje l*llig om bij de de eerste controle aan de ketting te worden gelegd EN gelijk als ontduiker te boek te staan.
- ronrtl
- Berichten: 136
- Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
- Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/ - Contacteer:
Re: kosten CVO
Lijkt mij heel logisch... immers wanneer je nu volgens een keurmannetje gee CVO hoeft terwijl elke zak japanner zegt van wel kan je tijdens een toekomstige verkoop van je schip wel heel stoer zijn door te zeggen dat je niet CVO plichtig bent maar bij een aankoop keuring of zelfs achteraf keuring ga je toch echt voor de bijl. Zelfs als schippers een beetje gaan schipperen over de maten om er net onder die blok 100m3 te blijven. Geloof me, als je pech hebt staat er een koper samen met een keurmeester te wapperen met je verkoopcontract en een advocaat envelopje.
Wat betreft de brief van rws over AIS. Dank dat je die wilde delen. Ik ga hiermee meteen aan de slag! Zou toch van de zotte zijn dat de een CVO krijgt zonder AIS plicht en de ander niet. Je praat hier niet over een investering van een rubber matje bij de elektra kast
Wat betreft de brief van rws over AIS. Dank dat je die wilde delen. Ik ga hiermee meteen aan de slag! Zou toch van de zotte zijn dat de een CVO krijgt zonder AIS plicht en de ander niet. Je praat hier niet over een investering van een rubber matje bij de elektra kast
Re: kosten CVO
Dag allemaal,
Ik ben één van de gelukkige die een cvo mag gaan halen. We varen met een recreatie sleepboot van 18 op 4 meter met een diepgang van 1,85 ( -de hak=1,65m)
Hij is in januari nat gekeurd door eoc. De meeste opmerkingen zijn kleine dingen bv peilglazen beschermen, draaiende delen van de motor afschermen , wat stickers plakken. Het enige waar ik het moeilijk mee heb is de ais verplichting. Hiermee heb me de laatste dagen bezig gehouden, na ettelijke telefoontjes onthou ik het volgende:
Voor de Vlaamse overheid is er geen verplichting. Zij spreken enkel over grote schepen +20m.
In Brussel en Wallonië is er nog geen uitspraak gedaan
In Nederland volgens de nbkb, is het politiereglement 'duidelijk' en is er de ais verplichting. Alhoewel er sommige keurders dit tegenspreken, hebben wij het rijncertificaat of gelijkwaardig (=cvo) nodig. Aangezien hier de ais verplichting instaat, is deze ook verplicht. De nbkb had geen oren naar het argument dat in de rijnvaart kleine schepen uitgesloten waren en dat Rijkswaterstaat de wet anders interpreteert.
Ook al is het een Europese materie, elk land stelt zijn eigen eisen, met als gevolg schepen die in België gekeurd zijn zonder ais mogen vanaf januari niet meer in Nederland varen...
Ik probeer nog even via de Vlaamse watersportvereniging maar ik vrees dat ik de nutteloze investering ga moeten doen want anders wordt het vaargebied wel heel klein.
Grts
Robin
Ik ben één van de gelukkige die een cvo mag gaan halen. We varen met een recreatie sleepboot van 18 op 4 meter met een diepgang van 1,85 ( -de hak=1,65m)
Hij is in januari nat gekeurd door eoc. De meeste opmerkingen zijn kleine dingen bv peilglazen beschermen, draaiende delen van de motor afschermen , wat stickers plakken. Het enige waar ik het moeilijk mee heb is de ais verplichting. Hiermee heb me de laatste dagen bezig gehouden, na ettelijke telefoontjes onthou ik het volgende:
Voor de Vlaamse overheid is er geen verplichting. Zij spreken enkel over grote schepen +20m.
In Brussel en Wallonië is er nog geen uitspraak gedaan
In Nederland volgens de nbkb, is het politiereglement 'duidelijk' en is er de ais verplichting. Alhoewel er sommige keurders dit tegenspreken, hebben wij het rijncertificaat of gelijkwaardig (=cvo) nodig. Aangezien hier de ais verplichting instaat, is deze ook verplicht. De nbkb had geen oren naar het argument dat in de rijnvaart kleine schepen uitgesloten waren en dat Rijkswaterstaat de wet anders interpreteert.
Ook al is het een Europese materie, elk land stelt zijn eigen eisen, met als gevolg schepen die in België gekeurd zijn zonder ais mogen vanaf januari niet meer in Nederland varen...
Ik probeer nog even via de Vlaamse watersportvereniging maar ik vrees dat ik de nutteloze investering ga moeten doen want anders wordt het vaargebied wel heel klein.
Grts
Robin
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: kosten CVO
En ik denk idd dat het op dit punt link wordt....Hoewel RWS er eigenlijk geen fluit mee te maken heeft want de ILT gaat daar natuurlijk over.
Wat voor partij is rws in deze kwestie en wat is die brief waard mocht het erop aankomen?
Re: kosten CVO
Is RWS niet de handhavende partij in deze?
RWS controleert op overtredingen, de politie op misdrijven.
RWS controleert op overtredingen, de politie op misdrijven.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: kosten CVO
Doet niet zoveel ter zake denk Ik, het zijn beide partijen die de wet uitvoeren en niet maken. Dat ze 1 en dezelfde wet anders interrumperen is een ander verhaal en vervelend maar dat gebeurd wel vaker.Is RWS niet de handhavende partij in deze?
RWS controleert op overtredingen, de politie op misdrijven.
Overigens controleert de politie ook gewoon op overtredingen.
Re: kosten CVO
Welke politie?
Op het ijsselmeer is geen politie meer....., slecht 4 dagen per maand nog.
De bemoeienis van RWS kan ook tem aken hebben dat RWS de vaarwegbeheerders is?
My 2 cents...
Op het ijsselmeer is geen politie meer....., slecht 4 dagen per maand nog.
De bemoeienis van RWS kan ook tem aken hebben dat RWS de vaarwegbeheerders is?
My 2 cents...
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: kosten CVO
Als gebruikelijk zit het venijn in de staart.
Rws heeft een folder online met uitleg over de AIS verplichting. Heb ik kritisch doorgenomen en wat lees ik daar uit:
//
uit de rws folder
De verplichting geldt voor iedereen -
beroeps- en recreatievaart - die op de Rijn vaart met een schip van
twintig meter of langer en ook voor kleinere bedrijfsmatig
opererende vaartuigen met eigen aandrijving.
//
maar dan sla ik het BPR op bij artikel 4.07 en daar lees ik het volgende:
betreft hier Uitzondering van de ais verplichting voor kleine schepen maar....
kleine schepen, met uitzondering van:
schepen van de politie die met een radarapparaat zijn uitgerust,
//= en schepen die van een certificaat overeenkomstig het Reglement Onderzoek schepen op de Rijn 1995
of een krachtens dit reglement gelijkwaardig erkend certificaat zijn voorzien; //=
//
Dus wat staat hier? Dat kleine schepen een uitzonderingspositie hebben en geen AIS verplichting maar... kleine schepen die van een certificaat (CVO) zijn voorzien hebben WEL AIS plicht.
Dus ben je kleiner dan 20 m dus een klein schip, maar wel een blokvolume van >100 en heb je op grond daarvan een CVO dan heb je ook AIS plicht.
Rws heeft een folder online met uitleg over de AIS verplichting. Heb ik kritisch doorgenomen en wat lees ik daar uit:
//
uit de rws folder
De verplichting geldt voor iedereen -
beroeps- en recreatievaart - die op de Rijn vaart met een schip van
twintig meter of langer en ook voor kleinere bedrijfsmatig
opererende vaartuigen met eigen aandrijving.
//
maar dan sla ik het BPR op bij artikel 4.07 en daar lees ik het volgende:
betreft hier Uitzondering van de ais verplichting voor kleine schepen maar....
kleine schepen, met uitzondering van:
schepen van de politie die met een radarapparaat zijn uitgerust,
//= en schepen die van een certificaat overeenkomstig het Reglement Onderzoek schepen op de Rijn 1995
of een krachtens dit reglement gelijkwaardig erkend certificaat zijn voorzien; //=
//
Dus wat staat hier? Dat kleine schepen een uitzonderingspositie hebben en geen AIS verplichting maar... kleine schepen die van een certificaat (CVO) zijn voorzien hebben WEL AIS plicht.
Dus ben je kleiner dan 20 m dus een klein schip, maar wel een blokvolume van >100 en heb je op grond daarvan een CVO dan heb je ook AIS plicht.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: kosten CVO
Ja, dat klopt.frank schreef: Dus ben je kleiner dan 20 m dus een klein schip, maar wel een blokvolume van >100 en heb je op grond daarvan een CVO dan heb je ook AIS plicht.
En zo kan de vaarweg beheerder zoals Waternet Amsterdam ook een extra verplichting opleggen voor alle sloepen en kleine pruts bootjes die verhuurt worden voor een klasse-A AIS. En dat zijn er veel.
- ronrtl
- Berichten: 136
- Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
- Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/ - Contacteer:
Re: kosten CVO
Nou... Eindelijk een antwoord op de alom brandende vraag, heeft een "kleinschip" bestemd voor recreatie wel of niet een AIS verplichting als deze door een blokmeting van meer dan 100M3 wel een CVO moet hebben.
Greetz, Ron
Kortom...een heel duidelijk geval van 2 instanties die werkelijk lijnrecht elkaar tegen spreken. Maar hoe je het wend of keert, je moet AIS incl. inbouw verklaring hebben anders krijg je gewoon je CVO niet.AIS wanneer vereist en onder welke voorwaarden:
Voor diverse typen schepen is het vereist om te zijn uitgerust met een AIS-apparaat (AIS). Deze eis is niet
zozeer een vereiste vanuit het ROSR of de Richtlijn 2006, maar komt voort vanuit de politiereglementen.
Met de afgifte van een certificaat van onderzoek (CVO-R of CBB) wordt er onder punt 41 van het certificaat
gesteld dat het schip is uitgerust met de tekens en seinen zoals vereist vanuit de
scheepvaartpolitiereglementen. Hier valt een AIS onder, waarmee deze een onderdeel dient te zijn van de
inspecties welke uitgevoerd worden voor afgifte van een certificaat.
Omdat de eis voorkomt vanuit de politiereglementen kan het zogenaamde artikel 8 hiervoor helaas niet
gebruikt worden.
Ofwel alle schepen voorzien van een CvO of CBB (ook al is het een klein schip onder de 20m) moeten zijn
uitgerust met een AIS. De AIS moet voldoen aan de technische eisen als gesteld in het ROSR (ook al is het schip
gecertificeerd onder de Richtlijn 2006 dan nog geldt de norm als in het ROSR).
Greetz, Ron