Volgens mij een beetje overdreven. Nu ben ik relatief handig met Google, ik vind er twee (ja, twee te veel). Maar dit vind ik geen argument.
Is niet HET argument maar 1 van de . Ik ben geen tegenstander van verplichte keuringen, ik zie daar wel voordelen in mits goed opgelijnd uiteraard.
Wat voor kwaad kan het als er iemand eens je bootje nakijkt op de bestaande systemen?
Daarnaast bestaat er nu regelgeving, bijv aangaande AF of vuilwater, waar eigenlijk nagenoeg geen handhaving op is. Pak iets dergelijks gelijk mee in dergelijke keuring, of schaf die regel weer af. Nu heeft iedereen er zo ongeveer letterlijk schijt aan.
Nog niet aan de orde maar vroeg of laat gaat het komen.....emissies....
Ik zie dan liever dat er in overleg met de Branche een keuringsregime komt dan dat we niks doen en straks overgeleverd zijn aan de grillen van individuele gemeentes of Brussel. Geen garantie dat dat niet gaat gebeurd maar dan heb je als sector wel een onderhandelingspositie, nu is er niks.
In scheepsbouw verdienen we goed geld aan deze CVO-plicht. Toch kan ik mijzelf niet vinden in hoe het nu geregeld is. Eén van mijn dromen, om zelf een vervallen scheepje te restaureren en op te gaan wonen, lijkt nu naar de schroot te kunnen (samen met een groot deel van het varend erfgoed dat nu vervallen is (of tijdelijk uit de vaart is).
Hoeft van mij ook echt niet zoals het nu geregeld is hoor. Alleen ook hier denk ik: Had als sector wat meer gedaan en je had op zijn minst een onderhandelingspositie gehad. Nu hebben Brussel?Den Haag de weg van de minste weerstand gekozen en een beetje zitten knippen&plakken in al bestaande wetgeving en tadaaaa..........CvO. En geef ze eens ongelijk?
We hebben de werf trouwens ons slepertje van 7,5 meter laten keuren
Duurde even, maar de varende reddingsboei, volgestickerd met ENI nummers en veiligheidsvoorzorgen, is door de keuring!
Ah vertel! Wat voor keuring gaat het om? Ben wel benieuwd namelijk. wij zijn daar ook nog wel eens me bezig geweest maar eigenlijk vanaf gezien.
Die strengere eisen zijn gebaseerd op schip plus lading. Daaraan hoeven ledige ex-bedrijfsvaartuigen m.i. niet te voldoen.
Dat hoeven ze ook helemaal niet. Zolang je maar aan kan tonen dat het allemaal sterk genoeg is voor datgene wat je ermee wilt gaan doen. In de recreatie is dat meestal op vakantie gaan en daar zijn ex vrachtschepen sterk genoeg voor. Je zult het alleen even moeten laten doorrekekenen en aan tonen.
Ja, die sluisdeuren. Even een vraagje: hoe zelden gebeurt dat (of soortgelijke brokken) nou helemaal met grote pleziervaartuigen? Is niet eens uit te drukken keren per jaar. Daar moet je dat gelijkheidsprincipe niet voor optuigen denk ik.
Nogmaals, het gaat mij er niet om hoe vaak iets dergelijks gebeurd of door wie maar of het met een vaartuig van een bepaalde afmeting uberhaubt kan.
Neem sluis Grave. Nu was het een grote tanker, prima klaar einde discussie, die voldoen normaal gesproken aan de eisen en een risico valt nu eenmaal nooit uit te sluiten. Kan iets dergelijks gebeuren met een spits? Technisch gezien onmogelijk....mij best, dan geen of lichtere keuringen. Kan iets dergelijks ook met een bootje van 15 meter, dan ook keuren voor schepen van 15 meter.
Waar die grens ligt? werkelijk waar geen idee en ik denk ook dat je iets dergelijks beter van tonnage af kan laten hangen dan van lengte maten maar wie of waarom er met iets dergelijks vaart zal me niks uitmaken.
Nog even terug naar de kern: met lapmiddelen probeert de wetgever het stelsel van groot- en klein schip overeind te houden, waar scheiding in beroeps en recreatie in één klap duidelijkheid voor iedereen zou scheppen, en veel beter zou aansluiten bij wat al jaren de praktijk is.
Ja okee, maar dit is praktijk vanuit het BPR/RPR gezien dat heeft voor de rest weinig van doen met CvO/keuring/BVW enz..
En dan nog....is de regel Groot/Klein nu echt zo lastig en gaat de scheiding van Beroeps/Recreatie daar nu zoveel verandering in brengen?
Pak die vervelende sleepbootjes er maar weer bij, je kan nu het verschil al niet zien tussen beroeps en recreatie. Daar veranderd met die scheiding dan toch ook niks aan?