kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

De grootschipnorm van 20 meter stamt uit een verleden toen er nog vrachtscheepjes van die maat beroepsmatig werden gebruikt.
Hoog tijd dat die norm verdwijnt, of op z'n minst wordt aangepast. De status 'groot schip' voor recreatievaartuigen heeft in de praktijk toch al geen enkele betekenis. Voor de beroepssector en brug- en sluispersoneel ben je een jacht, en wordt je -een enkele uitzondering daargelaten- als zodanig behandeld. Terecht overigens, laat ik daar duidelijk over zijn. In de praktijk ondervangt de wetgever dat onderscheid al sinds jaar en dag met het begrip 'sport'.
Het begrip 'groot schip' zou moeten worden voorbehouden aan de transportsector. Einde onduidelijkheid.

Daarbij komt dat ex-vrachtscheepjes nooit meer geladen rondvaren (enkele museale demonstratievaartjes uitgesloten), dus nooit die massa zullen hebben die al die bijkomende eisen stelt aan de rompconstructie die vanaf 2018 voor niet eerder gekeurde recreatievaartuigen geldt.
Nu dreigt de volstrekt idiote situatie dat van twee volmaakt identieke tjalkjes er na 2018 één wel, en de ander niet meer mag varen. Leg mij eens uit wat dat met veiligheid te maken heeft.

Kappen ermee. Er ligt voor recreanten al een duidelijk grens: 15 meter. Stel een apk-keuring in voor recreatievaartuigen die onder de vaarbewijsplicht op grond van lengte vallen. Evenmin ideaal, besef ik, maar in elk geval logisch met betrekking tot wat de wetgever beoogt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Nu dreigt de volstrekt idiote situatie dat van twee volmaakt identieke tjalkjes er na 2018 één wel, en de ander niet meer mag varen.
Dat heeft de eigenaar van het tjalkje wat straks niet meer mag varen dan toch aan zichzelf te danken?

Code: Selecteer alles

Daarbij komt dat ex-vrachtscheepjes nooit meer geladen rondvaren (enkele museale demonstratievaartjes uitgesloten), dus nooit die massa zullen hebben die al die bijkomende eisen stelt aan de rompconstructie die vanaf 2018 voor niet eerder gekeurde recreatievaartuigen geldt
Deze snap ik niet. Elk vrachtschip wat na 2018 jacht wordt moet toch al lang een CvO hebben? Weliswaar geen geen CvO pleziervaart maar neem aan dat dat een kwestie van terugkeuren wordt.( geef toe....is een aanname)

Ik vind de wens voor gekeurde schepen vanaf een bepaalde maat op zich wel te verklaren. Of je door een ondeugdelijke installatie met 5 ton of met 50 ton tegen de sluisdeur klapt is nogal een verschil, en of die 50 ton dan beroeps of recreant is doet niet zoveel ter zake.

Waar die grens dan precies moet liggen en of dat in een CvO vorm moet is idd iets om over te discuseren.
WADnWIND

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door WADnWIND »

quichot schreef:De grootschipnorm van 20 meter stamt uit een verleden toen er nog vrachtscheepjes van die maat beroepsmatig werden gebruikt.
Hoog tijd dat die norm verdwijnt, of op z'n minst wordt aangepast. De status 'groot schip' voor recreatievaartuigen heeft in de praktijk toch al geen enkele betekenis. Voor de beroepssector en brug- en sluispersoneel ben je een jacht, en wordt je -een enkele uitzondering daargelaten- als zodanig behandeld. Terecht overigens, laat ik daar duidelijk over zijn. In de praktijk ondervangt de wetgever dat onderscheid al sinds jaar en dag met het begrip 'sport'.
Het begrip 'groot schip' zou moeten worden voorbehouden aan de transportsector. Einde onduidelijkheid.
Je forum naam is verkeerd, er hoort nog "Don" voor. Ik wens je veel sterkte!

Deze wetten zijn al 10 jaar geleden van kracht geworden, iedereen die dus loopt te mopperen en te stampen als een kind, verdient dus ook niet beter.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Voor alle duidelijkheid: ik heb mijn CVO voorelkaar, dus de reactie van @WADnWIND kan ik niet helemaal plaatsen. En ik maak zelf wel uit wat mijn accountnaam is.

Maar hij mist mijn punt: het gaat niet om verwijtbare nalatigheid om e.e.a tijdig te regelen (ik had het in 2012 al voorelkaar), het gaat om het feit dat na 2018 ineens de nieuwbouweisen gelden voor vaartuigen die daar nooit aan zullen kunnen voldoen. Wat is er na 2018 dan ineens veranderd dat het uitgangspunt 'klaarblijkelijk gevaar' niet meer voldoet?
Dat recreatieschippers niet meer mogen varen zolang ze de keuring niet hebben geregeld is een ander verhaal. Dat lijkt me volkomen logisch, maar waarom wordt het onmogelijk gemaakt dat ook na 2018 alsnog te regelen? Welke logica zit daar achter?

Want het gaat niet alleen om schippers die de keuring voor zich uit hebben geduwd, het gaat ook om toekomstige restauratieprojecten. Denk bijvoorbeeld aan unieke rompjes die nu nog 'gevangen' zitten in arkjes e.d. Al die scheepjes zijn in januari 2019 schroot.

Daarom stelde ik voor om klaarheid te brengen in het begrip 'groot schip', door alle recreatieve vaartuigen, ongeacht de lengte (al zou je aan een bovengrens kunnen denken die meer recht doet aan de schaalvergroting die heeft plaatsgevonden), in de categorie 'klein schip' onder te brengen. Dat sluit veel meer aan bij de nu al heersende praktijk. Bovendien maak je dan de weg vrij voor veel doelgerichtere keuringseisen. Daarom dacht ik aan een soort APK voor vaarbewijsplichtige recreatieve vaartuigen.

Ik begrijp werkelijk niet waarom daar niet over kan worden gediscussieerd zonder denigrerend te worden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door KarelE »

WADnWIND schreef:
Je forum naam is verkeerd, er hoort nog "Don" voor. Ik wens je veel sterkte!

Deze wetten zijn al 10 jaar geleden van kracht geworden, iedereen die dus loopt te mopperen en te stampen als een kind, verdient dus ook niet beter.
Dit is de tweede keer deze week dat je op de man speelt, wadnwind. Dat is ongebruikelijk op dit forum, not done. Ik weet dat het op andere watersportfora gebruikelijk is, maar het zou je sieren als je dat hier achterwege laat. Dit is een gezellig forum en dat willen we graag zo houden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

Precies! Immers is een scheepje wat nu nog een overgangs CVO krijgt blijkbaar geen gevaar op de vaarwegen. Na 2018 is dat het ineens wel?? Om je CVO dan nog te krijgen word onmogelijk gemaakt. Immers kan je al beginnen met je tor eruit te slopen want die komt niet meer door de emissie norm voor nieuwbouw heen. Totale waanzin!
En zullen we het een tikkie aardiger houden t.o.v persoonlijk commentaar? Het gaat om het onderwerp, niet aanvallend om wat iemand persoonlijk vind...toch?
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

Je was mij 8 minuten voor KarelE :lol: :lol: :lol:
WADnWIND

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door WADnWIND »

KarelE schreef:
WADnWIND schreef:
Je forum naam is verkeerd, er hoort nog "Don" voor. Ik wens je veel sterkte!

Deze wetten zijn al 10 jaar geleden van kracht geworden, iedereen die dus loopt te mopperen en te stampen als een kind, verdient dus ook niet beter.
Dit is de tweede keer deze week dat je op de man speelt, wadnwind. Dat is ongebruikelijk op dit forum, not done. Ik weet dat het op andere watersportfora gebruikelijk is, maar het zou je sieren als je dat hier achterwege laat. Dit is een gezellig forum en dat willen we graag zo houden.
Precies karel,
zachte heelmeesters, stinkende wonden. Van het niet uitspreken van bepaalde zaken komt alleen maar moeilijkheden.
Ik ben namelijk uiterst allergisch voor notoire mopperaars die over alles klagen, zelfs als het al een voldongen feit is. Een aantal mensen weigert onder ogen te zien dat het hebben van een bepaald schip ook consequenties heeft. De klaagzang die daar uit voortkomt lijkt verre van volwassen en blijkt voornamelijk in het popie-jopie genre.
Daar mag, mijn inziens, best wat over gezegd worden, daar is niets mis mee.
Ik vloek niet, behandel mensen niet onheus, maar vertel alleen waar het op staat.

Goed, oke, ik had mogelijk wat smily's achter moeten zetten in de 1e reactie. :?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Er schijnt een typisch Nederlands woord te zijn........gezellig :mrgreen:

Maar volgens mij lullen we hier enigszins langs elkaar heen met onnodige frustratie tot gevolg.
Back on topic:
De status 'groot schip' voor recreatievaartuigen heeft in de praktijk toch al geen enkele betekenis. Voor de beroepssector en brug- en sluispersoneel ben je een jacht, en wordt je -een enkele uitzondering daargelaten- als zodanig behandeld. Terecht overigens, laat ik daar duidelijk over zijn. In de praktijk ondervangt de wetgever dat onderscheid al sinds jaar en dag met het begrip 'sport'.
Het begrip 'groot schip' zou moeten worden voorbehouden aan de transportsector.
Dit is denk ik maar een deel van het verhaal. De andere kant is het onderscheid tussen groot en klein qua gevaarzetting bij bijvoorbeeld aanvaringen met andere schepen en kunstwerken. Hiervoor maakt het niet uit of het vaartuig nu beroepsmatig of niet wordt gebruikt, gevaarzetting is gelijk.
Daarbij komt dat ex-vrachtscheepjes nooit meer geladen rondvaren (enkele museale demonstratievaartjes uitgesloten), dus nooit die massa zullen hebben die al die bijkomende eisen stelt aan de rompconstructie die vanaf 2018 voor niet eerder gekeurde recreatievaartuigen geldt
Constructie eisen voor pleziervaart zijn ook na 2018 niet zo spannend. Mits niet zo rot als een peer kan een ex vrachtschip daar met gemak aan voldoen. Je moet het enkel aan kunnen tonen met een berekening o.i.d.
Denk bijvoorbeeld aan unieke rompjes die nu nog 'gevangen' zitten in arkjes e.d. Al die scheepjes zijn in januari 2019 schroot.
Als dit kale rompen zijn wat dan toch al flinke verbouwklussen gaan worden is dit ook na 2018 echt wel te realiseren. Gaat je alleen meer kosten.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Baschinist schreef:Dit is denk ik maar een deel van het verhaal. De andere kant is het onderscheid tussen groot en klein qua gevaarzetting bij bijvoorbeeld aanvaringen met andere schepen en kunstwerken. Hiervoor maakt het niet uit of het vaartuig nu beroepsmatig of niet wordt gebruikt, gevaarzetting is gelijk.
Dat heb ik mij ook gerealiseerd, maar daar zit toch verschil in. Verhoudingsgewijs 'kleine' grote schepen lijken met 50 ton dan wel heel wat, maar het kleinste type nog actieve beroepsvaartuig in de transportsector, de spits, weegt geladen, eigen gewicht meegeteld, rond de 450 ton. Dat is dus 9 keer zoveel als een gemiddeld ex-bedrijfsvaartuig. Daar zit dus nog wel wat licht tussen.

Overigens heeft het onderscheid groot en klein in het BPR niet zozeer betrekking op gevaarsetting, maar op voorrangsregels. En daar verwateren die begrippen al, want nogmaals, in de praktijk zie je daar weinig van terug: beroeps gaat vóór recreatie (terecht overigens, maar maak dát dan tot norm). Daarbij zijn er tal van stoplappen nodig om beroepsvaartuigen kleiner dan 20 mtr per definitie toch als groot schip te zien. Met zelfs daarbinnen weer onbegrijpelijke uitzonderingen. Zo is een beroepssleper onder de 20 mtr zonder sleep, zelfs als die onderweg is náár een sleep, klein schip.
Als begrippen alleen maar tot verwarring leiden kun je die beter afschaffen.
Baschinist schreef:Als dit kale rompen zijn wat dan toch al flinke verbouwklussen gaan worden is dit ook na 2018 echt wel te realiseren. Gaat je alleen meer kosten.
Dat is maar de vraag. Die nieuwbouwnormen schrijven van alles voor waar die rompjes nooit aan kunnen voldoen. Denk aan ankers in kluizen, gangboordbreedtes e.d. Het ligt er dus maar aan hoe dat straks in de praktijk gaat uitpakken. Maar ik heb begrepen dat er geen uitzonderingen meer gemaakt kunnen worden.
Maar los daarvan: wat is er na december 2018 opeens veranderd in de veiligheidssituatie op het water?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Dat heb ik mij ook gerealiseerd, maar daar zit toch verschil in. Verhoudingsgewijs 'kleine' grote schepen lijken met 50 ton dan wel heel wat, maar het kleinste type nog actieve beroepsvaartuig in de transportsector, de spits, weegt geladen, eigen gewicht meegeteld, rond de 450 ton. Dat is dus 9 keer zoveel als een gemiddeld ex-bedrijfsvaartuig. Daar zit dus nog wel wat licht tussen.
Denk dat dat nog tegenvalt. Er vaart heel wat "groot" schip rond in de aannemerij, chartervaart wat dat tonnage niet haalt.
Denk ook niet zozeer dat de vraagstelling moet zijn wat nu de kleinste "grote" schepen zijn maar meer: Hoeveel schip X is er nodig om bij snelheid Y een gat in een ander of een sluisdeur te varen.
Die grens staat nu op >20 meter Of >100m3....Of dat de goede grens is valt over te discuseren.
Met zelfs daarbinnen weer onbegrijpelijke uitzonderingen. Zo is een beroepssleper onder de 20 mtr zonder sleep, zelfs als die onderweg is náár een sleep, klein schip.
Ook deze vind ik in die zin niet zo onbegrijpelijk. Een bootje onder de 20 meter is een bootje onder de 20 en dus klein schip. Of je daar nu mee onderweg naar een klusje bent of onderweg op vakantie maakt niet zoveel uit.
Die nieuwbouwnormen schrijven van alles voor waar die rompjes nooit aan kunnen voldoen. Denk aan ankers in kluizen, gangboordbreedtes e.d.
Praktisch gezien zijn dat allemaal zaken die prima uit te voeren zijn op een kale romp. Of het qua kosten en arbeid ergens op slaat is een ander verhaal.
Maar los daarvan: wat is er na december 2018 opeens veranderd in de veiligheidssituatie op het water?
Helemaal niks. De afgelopen decennia echter genoeg. Regelgeving loopt achter en er word nu een inhaalslag gemaakt. De overgangregeling is mooi om oude schepen de kans te bieden toch te kunnen blijven varen maar het blijft het minimale van het minimale op hedendaags veiligheidsgebied. Dat ze daar vanaf willen vind ik niet zo vreemd.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Baschinist schreef:Ook deze vind ik in die zin niet zo onbegrijpelijk. Een bootje onder de 20 meter is een bootje onder de 20 en dus klein schip. Of je daar nu mee onderweg naar een klusje bent of onderweg op vakantie maakt niet zoveel uit.
Is ook zo, maar waarom geldt dat dan weer niet voor passagiers- en visserschepen kleiner dan 20 meter? Die zijn per definitie altijd groot schip. En daar kan de eigenaar ook prima mee op vakantie.

Kleine vaarbewijzen zijn verplicht vanaf 15 meter en geldig tot 25 meter. Voor pleziervaartuigen tussen 25 en 40 meter is een verlicht soort groot vaarbewijs vereist.
Mij lijkt daarom 25 meter een veel logischer grens voor groot schip. Nu loop alles zo doorelkaar.

En begrijp me goed, het gaat er niet om om niet te hoeven worden gekeurd. Ik stelde dan ook voor om alle pleziervaartuigen > 15 mtr aan een keuring te onderwerpen. Daarvoor biedt het kriterium 'klaarblijkelijk gevaar' voldoende houvast. Zo minimaal is dat nou ook weer niet.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Is ook zo, maar waarom geldt dat dan weer niet voor passagiers- en visserschepen kleiner dan 20 meter? Die zijn per definitie altijd groot schip. En daar kan de eigenaar ook prima mee op vakantie.
Da's een punt Ja, werkelijk waar geen idee.
Met zelfs daarbinnen weer onbegrijpelijke uitzonderingen. Zo is een beroepssleper onder de 20 mtr zonder sleep, zelfs als die onderweg is náár een sleep, klein schip.
Om het trouwens even overzichtelijk te houden: dit geld weer niet op RPR vaarwater. :mrgreen:
Kleine vaarbewijzen zijn verplicht vanaf 15 meter en geldig tot 25 meter. Voor pleziervaartuigen tussen 25 en 40 meter is een verlicht soort groot vaarbewijs vereist.
Mij lijkt daarom 25 meter een veel logischer grens voor groot schip. Nu loop alles zo doorelkaar.
Helemaal mee eens, geen speld tussen te krijgen. Er zijn echter nog wel wat meer lengtegrenzen in heel de wetgeving. Weet ff niet meer waarom maar 24 meter is ook nog eens grensmaat ergens voor.
Daarvoor biedt het kriterium 'klaarblijkelijk gevaar' voldoende houvast. Zo minimaal is dat nou ook weer niet.
Denk niet dat er nog 1 betrokken partij is die nog een keer zijn vingers gaat branden aan de term "klaarblijkelijk". Veel te vaag allemaal met ellenlange discussies tot gevolg. Gewoon een lijst met regels en voorschriften is voor alle partijen het makkelijkst.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Evert »

quichot schreef: Is ook zo, maar waarom geldt dat dan weer niet voor passagiers- en visserschepen kleiner dan 20 meter? Die zijn per definitie altijd groot schip. En daar kan de eigenaar ook prima mee op vakantie.
Vissersschepen onder de twintig meter zijn alleen groot schip als ze daadwerkelijk aan het vissen zijn en daar de dagtekens of verlichting voor voeren. Helaas hebben vissers niet de neiging uit te wijken en kan je ze maar beter uit de weg blijven.
Passagiersschepen onder de 20 mtr dienen een gele ruit rondom zichtbaar te voeren. Deze verplichting wordt bijvoorbeeld in amsterdam niet gehandhaafd
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Evert schreef: Vissersschepen onder de twintig meter zijn alleen groot schip als ze daadwerkelijk aan het vissen zijn en daar de dagtekens of verlichting voor voeren.
Evert, dat betwijfel ik.
Zie artikel 1.01 BPR 4e lid. Daarin worden de typen schepen gedefinieerd, waarbij wél de uitzondering voor solovarende sleepboten wordt opgenomen, maar niets staat over het voeren van optische signalen bij passagiers- en visserschepen.

4°. klein schip: schip waarvan de lengte minder dan 20 m bedraagt, waartoe als de lengte wordt aangemerkt de afstand van de voorkant van het voorste tot de achterkant van het achterste vaste deel van de romp, zonder de boegspriet, de papegaaistok en het trimvlak, zulks met uitzondering van

a. een schip dat een groot schip sleept, assisteert, duwt of langszijde vastgemaakt meevoert;

b. een passagiersschip;

c. een veerpont die vaart op een vaarweg van klasse II of hoger, zoals vastgesteld door de Conférence Européenne des Ministres de Transport en opgenomen in de Richtlijnen vaarwegen zoals periodiek vast te stellen door de Minister van Infrastructuur en Milieu;

d. een vissersschip;

e. een duwbak;

Nu kun je stellen dat een passagierschip alleen een passagierschip is als het optisch aangeeft met passagiers te varen, maar dat staat nergens.
Bij visserschepen ligt dat inderdaad anders, want een visserschip wordt gespecificeerd als een vaartuig dat door het slepen van netten in manoeuvreerbaarheid wordt belemmerd. Dat is als het niet vist uiteraard niet het geval.
De toelichting zwijgt overigens over optische signalen.
Dat die optische signalen verplicht zijn is weer een ander verhaal, maar het is blijkbaar niet van invloed op de definiëring als opgenomen in lid 4.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie