kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

JanSr schreef: zo nov 04, 2018 10:59 am Tsjonge wat een vreemde vraag! De GPS kwam pas eind jaren '90 op de markt.
Daarom vroeg ik het ook. :wink:
Ik wilde een vraagteken zetten bij de vanzelfsprekendheid van een goedwerkende GPS.
Ik heb geen idee hoe reëel de kans op uitvallen is, maar ook al blijft GPS in de lucht, de accu van je telefoon of tablet zal maar net stuk zijn, of anderszins dienst weigeren.
We vinden het allemaal volstrekt vanzelfsprekend dat het werkt. Maar het kan toch geen kwaad om te weten hoe we ons kunnen redden met kaart, kompas en chronometer als het plotseling niet blijkt te werken?

Met CVO heeft dit trouwens helemaal niets te maken, al zou je kunnen eisen dat er een kompas aan boord is.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door JanSr »

Zoiets als een autoped achter in je auto voor als hij het niet doet. :D
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Of een reservewiel voor als je een lekke band hebt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Op de vluchtstrook gaan staan en de ANWB bellen als de Tomtom het niet meer doet en je nooit geleerd hebt om borden te lezen.

Vind ik eerlijk gezegd meer bij het niveau van deze discussie passen.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door JanSr »

Dat heeft niet zozeer te maken met het lezen van borden, als wel met het nu al generaties lang totaal ontbreken van topografie in het onderwijs.
Als mijn kinderen de snelweg opdraaien weten ze echt niet of ze naar links of naar rechts moeten om hun doel te bereiken.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Klaver vier »

Nou je kan dan je topografie of aardrijkskunde goed geleerd hebben ,dan kom je er normaal ook niet meer lekker uit.
De logica van richting bepalen is behoorlijk weg,de wegen draaien alle kanten op om van a naar b te komen.
Je raakt tegenwoordig van het gedraai van de wegen gewoon gedesorienteerd.
Neem alleen maar is de A1 van Amsterdam naar Hilversum hoe dat totaal veranderd is.
Ik zit toevallig net aan mijn vrouw te vertellen dat mijn navigatie in de auto vandaag totaal verkeerd werkte.
Ik moest van Hilversum naar het Beukenplein in Amsterdam,mijn navigatie in de auto inmiddels 9 jaar oud gaf op de kaart aan dat ik linksaf moest en dat klopte ook maar de stem zei dat ik rechtsaf moest en dat een paar keer achter elkaar.
Maar toen ik terug ging voerde ik in ga naar huis en toen ging hij perfect
Wat ik het mooie van zo,n navigatie vindt is dat hij altijd slimme routes weet.
Mijn navigatie is inmiddels zo verouderd,dat hij nog wel eens in de fout gaat omdat de weg totaal veranderd is,maar goed komt het altijd
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Dat ben ik niet helemaal met je eens, topografie wordt nog steeds onderwezen, net als hoofdrekenen en het alfabet. Elementaire basiskennis die vandaag de dag in de praktijk nog bar weinig gebruikt wordt maar wel noodzakelijk is om enig inzicht te creëren in de materie. En als je het wel onthoud een prima back-up is voor als de rekenmachine of smartphone even dienst weigert. Dat je dat in veel gevallen niet doet kan zijn maar om het dan maar uit opleidingen/cursussen te schrappen is weer wat anders

Dat is precies de reden dat dat soort zaken nog in het VB2 zitten ( en alle andere nautische opleidingen). Zeker in scheepvaartland is alles gebaseerd op "wat nu als" scenario's en redundancy. Toegegeven, tot op het ziekelijke aan toe maar er zit wel een gedachtegoed achter: nooit afhankelijk zijn van 1 enkel systeem. En voor het geval een GPS er mee stopt blijft er eigenlijk al snel maar 1 ding over en dat is peilingen nemen.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door JanSr »

Baschinist schreef: ma nov 05, 2018 6:04 pm n voor het geval een GPS er mee stopt blijft er eigenlijk al snel maar 1 ding over en dat is peilingen nemen.
Zucht. Als je navigatie serieus neemt heb je "dus" reservesystemen aan boord. Een tweede GPS en/of vaar-apps op de smartphones aan boord.
Als het hele GPS systeem uitvalt schakel je over naar Galileo.
Als ALLE GPS-system uitvallen (gehackt door N-Korea) gaat de hele wereld plat.
En als dat gebeurt weet ik één ding zeker: dat er nog maar 1% van alle schippers te weten komt waar hij is met zijn klassieke potlood-passer etc. De rest is het faliekant vergeten, heeft geen pleinschaal en/of passeer aan boord en schiet zo in de stress dat de KNRM wordt geroepen.
Echt, dat klassieke navigatiedeel deel van VB2 dient geen enkel doel meer. Al 20 jaar niet.

Ik ben vrij vaak door de Duitse Bocht gekomen van en naar Denemarken (geen VB2 voor nodig). Meerdere malen nog met de papieren methode.
Merkwaardigerwijs heb je daar vrijwel altijd verkeerd weer, hartstikke druk, veel stroom, bijna altijd slecht zicht en nare deining. Dus veel zeeziekte aan boord. De stress die dat altijd met zich meebracht (waar is die verrekt ton nou) zou ik voor geen prijs meer willen ruilen voor de heerlijke zekerheid te weten waar je bent en hoe je moet sturen om te komen waar je wezen wilt.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Marie Christina »

Eh, Jan?
Woon je een beetje in de buurt van Delfzijl?
Kom dan eens kijken tijdens onze navigatielessen.
Want die 1% zal dan wel van onze school komen waar old-school navigatie nog een hoge prioriteit heeft.

Onze studenten kunnen het allemaal als ze van school komen.
Ook omdat het STCW dat eist.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door JanSr »

Nee, niet eens een beetje.
Ik geloof onmiddellijk dat jullie dat heel knap en degelijk doen. Omdat het geeist wordt. Niet omdat het logisch is.

Logisch is navigeren op GPS basis: Elke seconde een fix die beter is dan welke klassieke plaatsbepaling ook.
En het ding biedt een uiterst handig instrumentarium om op het gekozen doel aan te komen.
Allemaal zonder rekenfouten en vergissingen.

Voor de Grote Vaart is de astronavigatie ook nog steeds verplichte examenkost.
Ik heb dat hoogintelligente gepruts intensief kunnen aanschouwen op een oceaanoversteek met een bootje van 20 m.
Degene die dat deed was daar zeer bedreven in: hij kwam meestal met een driehoekje met zijden van minder dan een mijl. Elke GPS lacht daar om.
GMT kwam toen net van een kwartsklok.
GPS bestond nog lang niet, maar we waren toch erg blij met LoranC aan boord.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door KarelE »

Geniet maar van jouw precisie midden op de oceaan. Heel erg belangrijk dat je er geen meter naast zit. Als de zon de boel weer eens verstoort met een paar zonnestormen ben ik blij dat de mensen die beroepshalve moeten manoeuvreren zich niet laten beperken door misplaatst vertrouwen op de techniek en in staat zijn op de ouderwetsche manier de koers weten te bepalen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Marie Christina »

JanSr schreef: ma nov 05, 2018 8:18 pm
Voor de Grote Vaart is de astronavigatie ook nog steeds verplichte examenkost.
Close but no cigar.
Het STCW vereist "knowledge of astronomical navigation".
Elke zeevaartschool ter wereld mag zelf bepalen wat die kreet inhoudt.
Je kan het de studenten dus leren zodat ze zich werkelijk kunnen redden met het sextant of je kan ze een YouTube filmpje over astronavigatie laten zien.

In beide gevallen voldoe je aan de eisen.
Toch kiezen wij nog voor de eerste optie.
Maar geëxamineerd wordt het niet meer.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Zucht. Als je navigatie serieus neemt
Als je navigatie serieus neemt zul je het eerst moeten begrijpen en met alle respect, daar mankeert nogal wat aan.
Er wordt geprobeerd het hoe en waarom uit te leggen door mensen met iets meer kennis van zaken dan de gemiddelde watersporter incl. diegene die de cursussen/examens verzorgen maar je blijft stug volharden in je eigen standpunt. Prima, maar stel de vraag dan niet.
Een groot deel van je standpunt is gebaseerd op onjuiste info/ kennis en aannames dus als er nu 1 rondvaart in een wereld van schijnveiligheid dan ben je het zelf.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door wrotter »

tja ik moet zeggen dat en vooral als je op zee en dergelijke vaart kaart navigatie belangrijk kan zijn .
maar voor de meeste onder ons varen op de binnen wateren ,en al eerder gezegd op het IJsselmeer en delen van zeeland kan je leuk spelen met kaart navigatie ,maar dan moet je wel heel geregeld blijven oefenen en zorgen dat je kompas gesteld blijft en moet zorgen dat je niet te veel met ijzer gaat rommelen in de buurt daar van ,en al eerder gezegd oppassen in de buurt van stalen boeien ,ik heb het indertijd allemaal moeten doen voor het binnenvaart diploma maar als je het me nu vraagt het te doen na de 50 jaar dan word het niets meer tja verwend met radar en andere middelen .en nu met bootje op de basic manier maar ja als watersporter heb je ook geen haast bij teveel mist nog effe een extra bakkie .
met mijn luxe motor staken we in de mist ook wel eens het ijselmeer over op kompas dat los op het bedienings paneel werd gezet en dan met een heel ruwe richtings uitzet op de kaart gingen varen totaal onverandwoord omdat je geen benul had van andere schepen in de buurd wel steeds over de marifoon je melden dat je van plaats naar plaats onderweg was en dan maar hopen dat je daar ergens in de buurd uitkwam of dat het opklaarde je wist van eerdere reizen hoeveel vaartijd je ongeveer nodig had en was de tijd om en was nog nergens tja dan was het een verrassing waar je uit kwam of je stopte maar en de speiker er omder .
Plaats reactie