Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door frank »

Kom net thuis van een vergadering waar de problemen rond de nieuwe EU privacywet zijn besproken. Die wet die hier de AVG heet, Algemene Verordening Gegevensverwerking dient de privacy van personen te beschermen op velerlei gebied. En dat blijkt enorme consequenties te hebben.

Waar gaat het om?
Om een lang verhaal kort te maken als voorbeeld de archiefdienst waar ik als vrijwilliger werk en fototentoonstellingen maak kan feitelijk zijn deuren wel gaan sluiten. De eisen die de AVG stelt in dit geval zijn zo zwaar dat wij geen foto meer kunnen publiceren. Voor een oude groepsfoto van een schoolklas of voetbalclub bijv zijn wij verplicht om alle personen die daar op staan op te sporen, of hun erfgenamen en schriftelijk toestemming te vragen voor publicatie. Lukt dat niet dan blijft er niets anders over dan het zwarte balkje over de ogen. Dus we kunnen de zaak wel dichtgooien. In de gesprekken vanavond kwam de stemming naar voren dat die wet te ver gaat en alle cultuur kapot maakt.

Hoofdelijk aansprakelijk
Ergste is nog dat de vrijwilligers die zo goed zijn om hun vrije tijd in die Heemkunde stichtingen etc te steken ook nog hoofdelijk aansprakelijk zijn en als iemand ze aanklaagt dan ga je voor de bijl en je krijgt een mega zware boete op je nek. Dus enkele bestuursleden dreigen nu per ingangsdatum te stoppen tenzij bijv de gemeente een soort verzekering gaat bieden als vrijwaring.
In mijn geval speelt dit in twee organisaties waar ik bestuurder ben plus en dat hoort er ook bij, ons forum Scheepspraet. Als ik verstandig zou zijn dan zou ik de zaak op zwart moeten zetten om mijzelf te beschermen. Maar aangezien ik stapelgek ben ga ik op zoek naar een oplossing die mij en Wim en Richard kan vrijwaren tegen claims.

Disclaimer opstellen
Dus binnenkort zal hier een Disclaimertekst verschijnen die de verantwoordelijkheid voor het plaatsen van foto's bij het geregistreerde lid legt die die foto plaatst en ons achter het forum vrijwaart voor als de zaak misloopt. Ieder lid dat zich gaat registreren kan dat alleen als hij aangeeft akkoord te gaan met de voorwaarden.
Een en ander betekent dat ieder lid die tekst/foto's kan plaatsen verantwoordelijk is voor het publiceren en de rechten van die foto bezit of schriftelijke toestemming van de maker heeft om dat te doen.
Daarnaast stellen wij een verklaring op waarin staat welke gegevens nodig zijn voor registratie en voor welk doel die gegevens nodig zijn. Bovendien wordt aangegeven welke rechten een lid heeft zoals het recht op rectificatie, aanpassing of het recht om 'vergeten' te worden.
Wij zullen nooit of tenimmer namen of emailadressen aan derden doorgeven en adviseren ieder lid om in zijn persoonlijke instellingen te zorgen dat zijn emailadres niet zo maar te zien is.

De verkeerde gepakt
De wet AVG geldt voor iedereen terwijl het in feite alleen bedoeld zou moeten zijn om het individu te beschermen tegen de opdringerigheid van bedrijven die je allerlei rotzooi willen toesturen. Nu wordt de goedbedoelde actie van de eerlijke burger ernstig bedreigd en het zal een ware kaalslag worden op vele websites die met alle goede bedoelingen leuke en interessante foto's met ons willen delen. Dus, als je een foto gaat plaatsen van je kennissen op je boot tijdens een vaartochtje, weet dan dat slechts één privacyklager genoeg is om je financieel aan de afgrond te krijgen, maar ja, 'dan verkoop je toch je boot' ....

Als gebruikelijk eindig ik dan ook weer met het bekende Chinese spleekwoold

\\ "Brussel maakt meer kapot dan je lief is"//
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door Marie Christina »

OK, als je het zo leest komt het allemaal heel erg rampzalig over.
Maar het zijn regeltjes.
Maar hoe groot is de kans dat het ook gebeurd?

Als onze school foto's wil maken van onze studenten voor folders of iets dergelijks moeten ze een formulier in tweevoud tekenen waarin ze toestemming geven voor het gebruik ervan.
Hebben we een diploma-uitreiking, open dagen of andere activiteiten en plaatsen we de foto's op FB dan zijn we officieel ook strafbaar.
Maar we hebben er werkelijk nog nooit ook maar 1 klacht over gehad.

Ik bedoel, tussen de theorie en de praktijk zit vaak een gat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door Arrejoan »

het handhaven zal zoals bij alle wetten en regeltjes een dingetje zijn/worden, maar je hebt maar een azijnpisser nodig en het is donderen aan de voordeur :(
Eens lang geleden was er een politiek iemand (m/V) die zei dat er minder regels moesten komen omdat we aan regelgeving ten onder gaan......
Nou DAT begint aardig te lukken(dat ten onder gaan :? )
Maar zoals Frank al aanhaalt dan verkoop je toch je boot? scheelt een berg aan (onzinnige) regeltjes.
En zo gaat alles naar de ................(vult U zelf maar in) zelfstandigheid,hobby, etc, etc.
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WADnWIND

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door WADnWIND »

Eens en eens
Aan de andere kant zit ik niet te wachten op iemand die ongevraagd een foto van mij op internet of fb zet.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door Marie Christina »

Maar waarom zou het forum dan evt op zwart moeten, Frank?
Dat snap ik niet goed.
Als je die disclaimer plaatst is het straatje van het forum toch schoon?
Laatst gewijzigd door Marie Christina op za apr 28, 2018 9:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door stevedem »

even de voorwaarden erop aanpassen, gebruikers die laten accepteren, en je bent voorzien... wet is met name bedoeld voor bedrijven die met echte privacy gevoelige gegevens werkt, niet voor een forum waar men veelal een fictieve naam heeft, en enkel een mail adres heeft geregistreerd.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door Richard van den Berg »

Een pagina met een heleboel handige informatie over de AVG is deze: https://www.charlotteslaw.nl/

Privacy beschermen is prima!
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door frank »

Lijkt simpel, ik heb al heel wat gelezen en stappenplannen gevolgd en die passen soms aardig voor een bepaalde organisatie.
Maar een forum is weer andere koek.
Hier hebben we met twee zaken te maken, de persoonlijke data en het copyright van auteurs.

Wat betreft persoonlijke data verdwalen we in het grote misleidingbos want iemand die zich registreert hoeft geen echte NAW gegevens op te geven. Een fake-gebruikersnaam voldoet al en als je al geen woonplaats opgeeft dan is ons hier niets te verwijten. Weten wij veel, wij vragen geen paspoort zoals in Turkije en zo wél gedaan wordt. Ip adres dan? Hoeft ook niet echt te zijn. Dus dat probleem is gauw gefikst.

Anders zit het met het gebruiksrecht van iemands geniale schepping in de vorm van een foto oid. Dat moeten we goed en duidelijk in de voorwaarden zetten. Nog even over nadenken dus. De wereld wordt steeds gekker.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door Marie Christina »

Kunnen we je daarmee op één of andere manier helpen, Frank?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door ErikH »

Frank,

Voor het forum worden ook de e-mailadressen e.d. in een bestand bewaard. De forumbeheerder heeft ook over deze gegevens verantwoording af te leggen. Voor welk doel de gegevens bewaard worden, wie de gegevens krijgt in te zien, zijn de gegevens afdoende beveiligd tegen hackers of fysieke inbrekers, dat soort zaken. Ledenadministraties van sportclubs, verenigingen en bijvoorbeeld VvE's gaan hiermee te maken krijgen, weet niet in hoeverre dit opgaat voor internet fora. De wet gaat zelfs gelden voor het lijstje wat je thuis bewaard om je familie een kerstkaartje te sturen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door Marie Christina »

Een modelbouwforum dat ik wel eens bezoek heeft het zo opgelost:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 533372581a
Heb je daar wat aan Frank?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door Richard van den Berg »

Bedankt voor de tip Menno, Scheepspraet concept staat hier: viewtopic.php?f=9&t=3336
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door Marie Christina »

Volgens mij hebben we gewoon nog een forum na de 25e.
Ik ben verre van een jurist, maar volgens mij hebben jullie het aardig afgedekt, zo.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door frank »

Marie Christina schreef:Volgens mij hebben we gewoon nog een forum na de 25e.
Niets is vanzelfsprekend. Vanwege mijn deelname in andere besturen bespeur ik een heleboel wrevel want het kost veel mankracht aan onderzoek en mee-denkwerk om aan de eisen van die nieuwe wetgeving te voldoen. Mijn vrouw heeft al aangegeven te gaan stoppen met haar bestuursfunctie in een veel zwaardere omgeving als dit simpele forum. Ik heb nog een VVE en een Stichting op mijn nek en denk na over de verder te nemen maatregelen.
Maar goed, het gaat om onze hobby met bootjes en die laten we niet door een stel bureaucraten uit Brussel verpesten. Dus we wagen er weer een vrije avond aan.
Zie concept Privacy Verklaring in de besloten rubriek Stamtafel.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Forum gaat op ZWART op 25 mei, tenzij......

Bericht door Wouter »

Alle lof Frank.
Leuke hobby, en je maakt er veel mensen blij mee, maar kan me voorstellen dat je niet op dit soort wetgeving zit te wachten
Plaats reactie