Oude Video opgedoken

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Oude Video opgedoken

Bericht door frank »

Heel bijzondere gebeurtenis deze week. Bij het opruimen van een kast vond ik een ooit van VHS naar DVD overgezette video van liefst 1,5 uur lang met absoluut unieke beelden van twee sleepboot evenementen in begin jaren 80 dacht ik.
Sleepboten en mensen, veel publiek trouwens ook, draaiende motoren, sleepbootdagen Amsterdam, de sleepbootrace in Delfzijl op de Eems met ook een fantastisch stukje van racende stoomslepers. Met loeiende sirenes etc. Zelfs de deftige prijsuitreiking staat er op en wat waren wij toen jong!
Niet te geloven die jaren 80 koppen van de sleepbootvrienden (m/v), ik zie dat er al een aantal ontbreken, de tijd vliegt...

Even een tipje van de sluier oplichten, klein plaatje screendump van de video, stoomsleper in de race op de Eems, waren er geloof ik wel vier bij dat evenement. Schitetrende beelden waar je spontaan kippenvel van krijgt.
Afbeelding

Maar wat nu?????

Deze video is geschiedenis, die gaat in het ijzeren archief maar eigenlijk moet ik de video delen in twee stukken. Ik ga eerst uitzoeken hoe dat nieuwe videobewerkingsprogramma werkt. Dat zal even zweten worden.
Dan een deel van Amsterdam en een deel Delfzijl. Aftiteling plakken en meer van dat gedoe. Krijg al hoofdpijn van het denken.
Daarna uitzoeken hoeveel mb of gb ik naar youtube mag uploaden en zo is er nog veel te doen.
Maar voorlopig zit ik hier even met de nodige emoties te kijken naar bijna 40 jaar oude beelden van boten en vooral mensen, draaiende industrie, bolnes, kromhout, alles staat er op.

Ik hou jullie op de hoogte.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door sailor wim »

Nou Frank ik heb er zin in, succes met dat digi gebeuren.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door WimHC »

Als deze film ergens beschikbaar komt kijk ik graag even. Vermoedelijk vaart bij de races in Delfzijl de s.s.Maarten mee??

Groet,
Wim
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door frank »

WimHC schreef: do jan 07, 2021 2:08 pm Als deze film ergens beschikbaar komt kijk ik graag even. Vermoedelijk vaart bij de races in Delfzijl de s.s.Maarten mee??
Ik zag in de groep de Maarten, Hercules, Volharding en de Adelaar, een flinke jongen,
Prachtige beelden als ze langs komen stomen. Ik ga hieronder wat kleine screenshots zetten.
Je ziet een paar plaatjes van stoomslepers tijdens de race, een industrie die met twee man wordt 'opgefokt' om de laatste toeren er uit te krijgen en daarna bijna in de fik gaat en een plaatje van drie Industrieboten naast elkaar op vol vermogen. Waratha, Adriana en Sterna

Je moet de lopende beelden zien en het geluid horen.
Deze beelden zul je in de toekomst nooit meer in het echt zien als kabouter Timmerfrans in Brussel zijn 'Grean Deal' doorzet!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door WimHC »

Mooi!!! Mijn vader zit aan boord van de Maarten daar. We zijn als familie al 40 jaar als vrijwilligers betrokken bij die boot.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door frank »

WimHC schreef: vr jan 08, 2021 9:58 am Mooi!!! Mijn vader zit aan boord van de Maarten daar. We zijn als familie al 40 jaar als vrijwilligers betrokken bij die boot.

Oh lala. da s mooi. Ik plak hier onder even een paar screendumps van passagiers varen aan de steiger in Delfzijl.
Die man die uit de stuurhut leunt is die bekend??
Er zat wel erg veel volk op de boot zie ik, zelfs kinderwagens etc.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door WimHC »

De man die uit de hut leunt is H. van Duuren, schipper-eigenaar. Helaas net als de rest van de van de toenmalige bemanning veel te vroeg overleden.

Weet de certificaatstatus van toen niet maar op dit moment hebben ze certificaat voor passagiersvaart(40pers.) en sleepwerk.

Groet,
Wim
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door frank »

Ben nu druk met spoedcursus videocutten. Een oud stuk video gepakt als lesmateriaal en het gaat wel goed komen merk ik.
Handleiding uitpluizen en alles uitproberen. Ik gebruik semi professionele software en dat scherm ziet er uit als een raketconsole bij NASA, zo veel knoppen en schuifjes..
Je kunt zelfs de kleur en helderheid van de beelden aanpassen en zo. Ga nu eerst scenes knippen en opslaan en daarna componeren. Is leuk werk in deze vreemde stille tijden. Ik verveel me absoluut niet. Heb alleen geen verstand van dat audio-gedoe wat er bij hoort. We zien wel.

Hierbij een screendump van mijn "machinekamer" met een stuk testvideo om systeem uit te proberen.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door Richard van den Berg »

Wel in een bootje gaan. :wink:
Groeten,

Richard

mijn boot
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door JanSr »

Ook ik heb nog op de Maarten gevaren, destijds van de familie Smit uit Kinderdijk.
En ooit ook een tochtje op de Volharding meegevaren.
Komen die video's ter beschikking, tzt?
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door frank »

Ben druk bezig met knippen en plakken. Is nog niet zo eenvoudig maar het schiet op.
Zodra ik zover ben kijk ik hoe ik het Delfzijl deel op Youtube kan krijgen.
Amsterdam volgt later, geen haast.
Ik hou je op de hoogte.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door frank »

Het lijkt allemaal gelukt, ben video als test nu aan het omzetten naar mp4 maar één kleinigheid geeft nog problemen.
Nou ja, kleinigheid, ik sloot het geluid aan en dat is door mijn knip&plakwerk totaal verschoven.
Dus de audio is op een of andere manier de weg kwijt geraakt en bijv het beeld van de voorzitter met de megafoon in de feesttent.. als de man zijn mond opendoet hoor ik de stoomfluit van een stoomsleper!
Dat gaat nog het nodige denkwerk geven ..

Ik loop nu de video even helemaal door want ik zie nog een paar stukjes die verkeerd staan in de tijdlijn.
Totaal is 1 GB groot en duurt ruim 40 minuten. Kijken wat de voorwaarden van Youtube zeggen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door frank »

Bravo, hulde... en meer nog . Het lijkt allemaal gelukt en ik heb nu een link naar Youtube voor jullie.

Wil je de videobeelden bekijken dan ga je naar Youtube, mijn kanaal heet daar Cevelum en de link : https://youtu.be/S17QK98x9YA

Kwaliteit van de VHS band was nog best redelijk na zoveel jaren. Laten we op deze beelden vooral zuinig zijn.
Ik wens jullie veel kijkplezier, zie een foutje door de vingers het is voor mij ook de eerste keer, veel geleerd overigens.
Dus, start de video, zet het geluid hard en jaag iedereen de kamer uit voor bijna 40 minuten kijkgenot.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door sailor wim »

Frank petje af voor de reddingsoperatie van de video band.
En dan dat op YouTube te plaatsen.
Joh die sleepboot schippers zijn gewoon kwajongens gebleven met hun onderlinge race.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: Oude Video opgedoken

Bericht door WimHC »

Geweldig Frank. Kippenvel momenten met al die bekende gezichten. Link gedeeld onder de huidige bemanning.

Groeten, Wim
Plaats reactie