Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: ma sep 06, 2021 12:18 pm Ik duik bij mijn weten niks, zooiensteker is een uitdrukking die ik wel eens vaker gebruik zonder er verder echt negatieve bijbedoelingen bij te hebben anders dan iemand die niet erg bekend is met water...
Na 56 jaar op het water, waarvan 43 jaar met wettelijk groot schip, 'niet erg bekend met water'. Genoteerd. Zo leer ik iedere dag weer wat bij. :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: ma sep 06, 2021 12:18 pmWat uitluisteren aangaat, antenne op ongeveer 4 meter boven het wateroppervlakte en vanuit Numansdorp schepen horen ter hoogte vd Botlekbrug...
Af en toe kan ik in Halfweg op 10 marifoonverkeer horen tussen schepen die op de Noord varen. Andere dagen weer helemaal niet. En op 18 hoor ik de Oranjesluizen soms kraakhelder, beter dan havendienst Haarlem, hemelsbreed nauwelijks 10 km verderop. Ik heb wel eens de indruk dat het wisselt met de weersomstandigheden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door ErikH »

Sterker nog; het wisselt met de weersomstandigheden. Mooi weer helpt mee.

Marifoonfrequenties hebben een zichtverbinding {line of sight in het plaatje) nodig waarbij antennehoogte (van zender en ontvanger) en bolling van de aarde bepalend zijn. +/- 25 km is haalbaar. Obstakels in de zichtverbinding helpen niet mee. In bepaalde atmosferische omstandigheden kunnen de radiogolven reflecteren tegen luchtlagen in de atmosfeer (ionosfeer?) waardoor grotere afstanden haalbaar zijn.

Afbeelding

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

ErikH schreef: di sep 07, 2021 6:33 pm Sterker nog; het wisselt met de weersomstandigheden. Mooi weer helpt mee.

Marifoonfrequenties hebben een zichtverbinding (line of sight in het plaatje) nodig waarbij antennehoogte (van zender en ontvanger) en bolling van de aarde bepalend zijn. +/- 25 km is haalbaar.
Ik heb de antenne van m'n ene marifoon op 20 meter hoogte in de mast en die van de andere (3 meter hoog) op het hek van m'n achterschip. Dat scheelt veel want met die hoge antenne kan ik vanaf Dordt, marifoonverkeer in de Botlek en de Waalhaven (R'dam) uitluisteren.
Laatst gewijzigd door Gerard op di sep 07, 2021 8:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Waterman »

Gerard schreef: di sep 07, 2021 7:03 pm Ik heb de antenne van m'n ene marifoon op 20 meter hoogte in de mast en die van de andere 93 meter hoog op het hek van m'n achterschip. Dat scheelt veel want met die hoge antenne kan ik vanaf Dordt, marifoonverkeer in de Botlek en de Waalhaven (R'dam) uitluisteren.
Drie en negentig meter?
Zal wel een foutje zijn zeker?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Waterman schreef: di sep 07, 2021 7:57 pm
Gerard schreef: di sep 07, 2021 7:03 pm Ik heb de antenne van m'n ene marifoon op 20 meter hoogte in de mast en die van de andere 93 meter hoog op het hek van m'n achterschip. Dat scheelt veel want met die hoge antenne kan ik vanaf Dordt, marifoonverkeer in de Botlek en de Waalhaven (R'dam) uitluisteren.
Drie en negentig meter?
Zal wel een foutje zijn zeker?
Ja, da's zeker een foutje. ;) Wanneer je de 'shift'toets niet of te laat indrukt, krijg je een "9" i.p.v. een "(". 'k Ga het gelijk corrigeren.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door geertth »

Tsja, marifoon en -certificaat en vaarbewijs verplichten zal vast een positieve invloed hebben op de veiligheid op het water. Hoe groot die invloed is? Geen idee.

Maar ik denk dat het ook een dramatische invloed zou hebben op de verhuurbranche. Iemand die een enkele keer een jachtje huurt zal over het algemeen niet genegen zijn om daarvoor serieus in de boeken te duiken, en dus dat jachtje niet meer huren. Dus half Friesland en Loosdrecht etc. zou failliet gaan. Ik denk niet dat Rutte & co dat gaan doen.

De meeste watersporters die ik ken die zelf een boot hebben, hebben ook gewoon een marifoon met papier en vaarbewijs. Dus daarvoor is een verplichting niet nodig. Maar misschien zijn dat niet de gemiddelde watersporters, weet ik niet.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

quichot schreef: di sep 07, 2021 1:27 pm
Twei Woiven schreef: ma sep 06, 2021 12:18 pm Ik duik bij mijn weten niks, zooiensteker is een uitdrukking die ik wel eens vaker gebruik zonder er verder echt negatieve bijbedoelingen bij te hebben anders dan iemand die niet erg bekend is met water...
Na 56 jaar op het water, waarvan 43 jaar met wettelijk groot schip, 'niet erg bekend met water'. Genoteerd. Zo leer ik iedere dag weer wat bij. :wink:
Hé, ik heb jou toch niet zo benoemd?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: di sep 07, 2021 11:17 pmHé, ik heb jou toch niet zo benoemd?
Nee, niet expliciet inderdaad.

Ik zei dat een beetje plagerig naar aanleiding van je post, waarin je een doodnormale marifoongebruiker 'zooiensteker' noemde, en in ene moeite door ook zeker wist dat hij 'niet erg bekend met water' was.

En dat alleen maar omdat de arme man zich in z'n onschuld afvroeg waarom hij soms wél de brugwachter hoorde, maar niet altijd de schipper.
Waarop ik jou antwoordde dat ik ook niet precies wist hoe dat zat, maar dat deze schromelijke, zeg maar rustig onverantwoorde hiaat in mijn parate kennis mij, net zo'n zooiensteker dus, op geen enkele manier belemmerde om de marifoon correct te bedienen.

Zand erover wat mij betreft.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Ik zal wat voorzichtiger in mijn bewoordingen proberen te worden.
Zand erover.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie