Voorrang sluis bpr
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Voorrang sluis bpr
slepertjes, watertaxi's, patrouillevaartuigen, aannemersmateriaal, vissers, veertjes, etc...
Stuk voor stuk geen indrukwekkende aantallen maar alles op 1 hoop geveegd toch iets van 20-25% van de totale beroepsvloot.
Stuk voor stuk geen indrukwekkende aantallen maar alles op 1 hoop geveegd toch iets van 20-25% van de totale beroepsvloot.
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Voorrang sluis bpr
Ik buig m'n hoofd met respect maar ben weinig (geen?) van deze, tegen gekomen bij het schutten de afgelopen 15 jaar dat ik vaar. Ook deze "kleine schepen" moeten dus, volgens het Bpr, "grote schepen" (beroeps- en recreatievaart) voor laten gaan bij het schutten.Baschinist schreef: ↑ma okt 25, 2021 8:17 am slepertjes, watertaxi's, patrouillevaartuigen, aannemersmateriaal, vissers, veertjes, etc...
Stuk voor stuk geen indrukwekkende aantallen maar alles op 1 hoop geveegd toch iets van 20-25% van de totale beroepsvloot.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Voorrang sluis bpr
Ja, volgens Art. 6.28 wel ja. Om er vervolgens via Art.28b onderuit te kunnen komen.Ook deze "kleine schepen" moeten dus, volgens het Bpr, "grote schepen" (beroeps- en recreatievaart) voor laten gaan bij het schutten.
Re: Voorrang sluis bpr
helaas kan ik nog steeds nergens vinden dat grote vaart voorrang heeft op klein bij het schutten .
er staat nog steeds dat eerst de groten invaren en dan de kleinen in de zelfde schutting .
uiteraard mag een passagiers schip of jachten niet samen met een 2 kegelschip worden geschut ,en moet er tenminste 25 meter afstand zijn van een een kegel , met 3 kegels mag niemand er meer bij .
en dat kan leiden dat er ev geen jachten mee mogen .en zal men een schutting moeten wachten en ja liggen er een stuk of wat kegel schepen te wachten geld nog steeds volgorde aankomst en kom je als klein mar ook met passagiers een tijdje in de wachtkamer .
en ja komt er toevallig een schip et rode wimpel dan word het langer wachten al hoe wel je niet meer zoveel van die schepen hebt .
er staat nog steeds dat eerst de groten invaren en dan de kleinen in de zelfde schutting .
uiteraard mag een passagiers schip of jachten niet samen met een 2 kegelschip worden geschut ,en moet er tenminste 25 meter afstand zijn van een een kegel , met 3 kegels mag niemand er meer bij .
en dat kan leiden dat er ev geen jachten mee mogen .en zal men een schutting moeten wachten en ja liggen er een stuk of wat kegel schepen te wachten geld nog steeds volgorde aankomst en kom je als klein mar ook met passagiers een tijdje in de wachtkamer .
en ja komt er toevallig een schip et rode wimpel dan word het langer wachten al hoe wel je niet meer zoveel van die schepen hebt .
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Voorrang sluis bpr
Het kenmerkende is, dat er sprake moet zijn van "spoedeisende redenen". Nou neem ik voetstoots aan, dat die ambtenaren daar standaard misbruik van maken omdat dat niet controleerbaar is. Ik herinner me dat ik ooit eens met een lekker (te hoog) gangetje met mijn motor net zo hard reed als een motoragent voor me. Die maande me na een paar kilometer tot stoppen vanwege m'n snelheid. Door mijn verweer, dat ik zijn snelheid had aangehouden en hij daarvoor kennelijk geen spoedeisende reden had want anders zou hij dit oponthoud niet gecreeerd hebben liep het met een sisser af.Baschinist schreef: ↑ma okt 25, 2021 10:31 amJa, volgens Art. 6.28 wel ja. Om er vervolgens via Art.6.28b onderuit te kunnen komen.Ook deze "kleine schepen" moeten dus, volgens het Bpr, "grote schepen" (beroeps- en recreatievaart) voor laten gaan bij het schutten.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Voorrang sluis bpr
Dan rest alleen nog maar het advies voor een goede leescursus want het is nu toch wel uitvoerig en op diverse manieren uit de doeken gedaan.
En als de kolk dan vol is met "grote schepen" en vervolgens zich voor de volgende schutting weer "grote schepen" melden, dan moeten die weer eerst voor gelaten worden door "kleine schepen".er staat nog steeds dat eerst de groten invaren en dan de kleinen in de zelfde schutting.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Voorrang sluis bpr
nee hoor, niet onder puntje bHet kenmerkende is, dat er sprake moet zijn van "spoedeisende redenen"
Dit is een eigen interpretatie van het artikel, dat staat er niet. Als de kolk gevuld kan worden met kleine schepen die er eerst lagen dan moet groot een schutting wachten in principe.En als de kolk dan vol is met "grote schepen" en vervolgens zich voor de volgende schutting weer "grote schepen" melden, dan moeten die weer eerst voor gelaten worden door "kleine schepen".
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Voorrang sluis bpr
Daar staat: "schepen waaraan de bevoegde autoriteit dit recht heeft verleend.". Dat recht is "voorschutting". Maar wordt met die "bevoegde autoriteit" een sluiswachter bedoeld? Zou kunnen en waarschijnlijk wel. Uiteindelijk gaan aanwijzingen boven alles (behalve de schipper wanneer die denkt dat iets gevaarlijk is) maar het lijkt mij, dat een sluiswachter niet lichtvaardig zal afwijken van regelgeving. Immers, met "kleine schepen" kan veelal niet gecommuniceerd worden omdat ze niet marifoonplichtig zijn (er kan dus alleen iets omgeroepen worden met alle risico's van verschillende interpretaties) en daardoor makkelijk de indruk kan gaan ontstaan dat er geen voorrangsrecht voor "grote schepen" is en maakt het weer moeilijker in ander situaties waar een sluiswachter niet afwijkt.Baschinist schreef: ↑ma okt 25, 2021 6:42 pmnee hoor, niet onder puntje bHet kenmerkende is, dat er sprake moet zijn van "spoedeisende redenen"
Dat staat er zeker niet en vloeit ook niet voort uit het Bpr.En als de kolk dan vol is met "grote schepen" en vervolgens zich voor de volgende schutting weer "grote schepen" melden, dan moeten die weer eerst voor gelaten worden door "kleine schepen".Dit is een eigen interpretatie van het artikel, dat staat er niet. Als de kolk gevuld kan worden met kleine schepen die er eerst lagen dan moet groot een schutting wachten in principe.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Re: Voorrang sluis bpr
recht op voor schutten word meestal verleend door het ministerie van waterstaat
kan bij bijzonder zaken ook verleend worden door de hoofd ingenieur .
of alleen provinciaal door de staten .
noot door een bedienaar er staat immers autoriteit maar een bedienaar kan aanwijzingen geven en daar valt dit niet onder .
in verlopen dagen hadden bv vissers en mosseljagers met verse lading ook voorschutten (bederfelijke lading) en bv schepen geladen met scherpe munitie ,en bepaalde vaartuigen van toezicht houdende diensten .
kan bij bijzonder zaken ook verleend worden door de hoofd ingenieur .
of alleen provinciaal door de staten .
noot door een bedienaar er staat immers autoriteit maar een bedienaar kan aanwijzingen geven en daar valt dit niet onder .
in verlopen dagen hadden bv vissers en mosseljagers met verse lading ook voorschutten (bederfelijke lading) en bv schepen geladen met scherpe munitie ,en bepaalde vaartuigen van toezicht houdende diensten .
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Voorrang sluis bpr
Ik had ook het gevoel dat met zo'n autoriteit een bestuursorgaan of zo zou moeten zijn bedoeld, maar aan de andere kant is een sluiswachter/handhaver ook een autoriteit. Immers, een autoriteit is iemand met veel kennis op een bepaald gebied. Ook een politie-agent is een autoriteit wiens aanwijzingen gevolgd moeten worden. Ik vraag me wel af hoe schippers van schepen (of een sluiswachter) kunnen weten, of schepen anders dan door hun lengte voorrang moeten worden gegeven bij het schutten?
Dit draadje krijgt nu een wat andere strekking. namelijk wat is de definitie van een bepaald begrip (in dit geval "bevoegde autoriteit").noot door een bedienaar er staat immers autoriteit maar een bedienaar kan aanwijzingen geven en daar valt dit niet onder .
Vissersschepen (m.u.v. garnalenkotters en die van zoetwatervissers) zijn, volgens mij, meestentijds langer dan 20 meter (ik lig nogal eens in visserijhavens (Bruinisse, Yerseke e.d.). Wat de vaartuigen van toezichthoudende diensten betreft dus slechts in geval van "spoedeisende redenen" (Bpr art. 6.28b lid 1a).in verlopen dagen hadden bv vissers en mosseljagers met verse lading ook voorschutten (bederfelijke lading) en bv schepen geladen met scherpe munitie ,en bepaalde vaartuigen van toezicht houdende diensten .
Het zou mooi zijn wanneer ergens jurisprudentie te vinden zou zijn.
Kortgeleden las ik nog wel een verhaal in de Schuttevaer, dat een schipper van een groot schip een sluis had geblokkeerd (nota bene in Duitsland, dacht ik) omdat de sluiswachter z'n schip weigerde te schutten omdat ze een bejaardencruiseschip dat nog op 4 km afstand was voor wilde laten gaan. Z'n actie werd niet gewaardeerd maar hij kreeg wel gelijk.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
- KarelE
- Berichten: 2074
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Voorrang sluis bpr
Duidelijk. De eerste zin bepaalt de volgorde van de schuttingen, schepen schutten op volgorde van aankomst. De tweede zin geeft invulling aan deze regel, namelijk de volgorde waarin de schepen per schutting toegang krijgen tot de sluiskolk.
Had het anders geweest, dan had er iets gestaan als:
Grote schepen schutten voor kleine schepen. Kleine schepen hebben pas toegang tot de sluis nadat alle grote schepen die zich hebben gemeld voor passage en in de kolk passen zijn ingevaren en er plaats overblijft in de kolk.
Iedere andere uitleg doet de volgorde van de regels zoals die onder lid 5 zijn beschreven geweld aan. Let daarbij met name op de betekenis van de woorden echter en deze.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Voorrang sluis bpr
Helemaal eens met Karel en nog een paar anderen. Geschut wordt er op volgorde van aankomst.
In sluizen met veel pleziervaart wordt er nog wel eens gekozen voor afwisselend een schutting met grote en een schutting met kleine schepen. Dit voor een vlottere doorstroming.
In sluizen met veel pleziervaart wordt er nog wel eens gekozen voor afwisselend een schutting met grote en een schutting met kleine schepen. Dit voor een vlottere doorstroming.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Voorrang sluis bpr
Dat had ook gekund, maar het laatste deel ("en er plaats overblijft in de kolk') vind ik dan weer zwak want als er geen plaats is, kunnen ze er ook niet in, toch.KarelE schreef: ↑di okt 26, 2021 12:09 amDuidelijk. De eerste zin bepaalt de volgorde van de schuttingen, schepen schutten op volgorde van aankomst. De tweede zin geeft invulling aan deze regel, namelijk de volgorde waarin de schepen per schutting toegang krijgen tot de sluiskolk.
Had het anders geweest, dan had er iets gestaan als:
Grote schepen schutten voor kleine schepen. Kleine schepen hebben pas toegang tot de sluis nadat alle grote schepen die zich hebben gemeld voor passage en in de kolk passen zijn ingevaren en er plaats overblijft in de kolk.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Voorrang sluis bpr
Niet leuk voor een beroepsvaarder die z'n/haar brood moet verdienen met z'n schip en op tijd ergens moet zijn. Ik denk, dat wanneer zo'n beroepsvaarder daar een punt van maakt, die in het gelijk gesteld wordt dat zijn/haar schip voorschutting geboden dient te worden.Evert schreef: ↑di okt 26, 2021 12:36 am Helemaal eens met Karel en nog een paar anderen. Geschut wordt er op volgorde van aankomst.
In sluizen met veel pleziervaart wordt er nog wel eens gekozen voor afwisselend een schutting met grote en een schutting met kleine schepen. Dit voor een vlottere doorstroming.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Voorrang sluis bpr
Zoals gesteld valt daar wel wat in te regelen doorgaans. Een "goede reden" valt altijd wel te verzinnen. Het is alleen niet zo dat de sluiswachter daaraan dient te voldoen, het blijft een verzoek.Niet leuk voor een beroepsvaarder die z'n/haar brood moet verdienen met z'n schip en op tijd ergens moet zijn. Ik denk, dat wanneer zo'n beroepsvaarder daar een punt van maakt, die in het gelijk gesteld wordt dat zijn/haar schip voorschutting geboden dient te worden.