Voorrang sluis bpr
Moderators: sailor wim, frank
Re: Voorrang sluis bpr
het voor schutten was op de moezel ineens geregeld dag passagiers schepen en lijn dienst schepen hadden in eens voor schutten bij alle sluizen ,toen kwam de gewone passagiers vaart op zetten tja toen begon het gedonder dat die schepen ook voor schutten kregen .
dus lag je soms meerdere schuttingen te wachten als er veel aanbod was .
ik weet niet hoe het nu geregeld is maar in die tijd kon je wel eens door het lint gaan .
dus lag je soms meerdere schuttingen te wachten als er veel aanbod was .
ik weet niet hoe het nu geregeld is maar in die tijd kon je wel eens door het lint gaan .
- KarelE
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Voorrang sluis bpr
Sluismeester is dan ook een vak Gerard. Hij kijkt dan ook welke schepen op volgorde van aankomst in een schutting passen en deelt daarna de kolk in. Dat doet hij actief, hij laat niet de grote schepen invaren totdat het niet meer past.
Op de Krammersluizen zagen we op AIS de schepen al van ver aankomen mbv radar en AIS, en hadden we soms al wel 3 of 4 schuttingen vooruit gepland. Die planning moest wel eens aangepast worden omdat er een schip voorbij gelopen werd. En er werd weleens een schip één schutting later met de andere kolk gepland, omdat dat qua indeling van de kolken beter uitpakte. En dan was dat schip soms nog eerder weg ook, omdat de 1e kolk trager in- en uitvoer. Ook duurde een schutting met geladen schepen van buiten naar binnen minder lang dan met ongeladen schepen.
En zo gebeurde het ook wel dat een erg diep stekend schip vanaf de Volkerak bij afgaand tij een schutting naar voren gehaald werd. Vanaf een bepaalde waterstand aan de buitenkant kon zijn schip niet meer geschut worden, omdat de drempel aan de buitenkant en beperking vormde. Dat schip zou dan 8 tot 10 uur moeten wachten voordat het water weer hoog genoeg zou staan.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Voorrang sluis bpr
tja dat hadden we in Harlingen geregeld het tij schutten vooral met afgaand water was het heel wat (hooft)rekenen of het betreffende schip er nog door kon wegens diepgang ,en soms na sluitings tijd ,maar ja zo rond tij wissel kom men door de openstaande sluis tijdens spuien ,varen indien vermogen genoeg ,geregeld bleven er schepen er hangen en moest hij terug of we moesten de deuren achter hem proberen te sluiten en zo zat je geregeld buiten werktijd te schutten ,maar ach de overuren telden door ,
- Gerard
- Berichten: 674
- Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
- Locatie: Wisselend
- Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.
Re: Voorrang sluis bpr
Het moet ook jou niet onbekend zijn, dat "plezier"vaart zelden in volgorde van aankomst aan wachtsteigers gaat liggen en het ieder voor zich is zodra men de kolk in kan. Van niet voorbijlopen in aanloop naar een sluis lijkt men ook nooit gehoord te hebben. Maakte dat nog niet zo lang geleden uitgebreid mee onder Gorkum.
Dat heb ik anders meegemaakt bij sluis 0 (den Bosch). Ik kende de sluiswachter en maakte in zijn hokje een aantal schuttingen mee. Hij had houten modellen waarmee hij in een schaaltekening van de kolk eerst de grote schepen paste en die liet invaren en daarna pas de kleine toeliet.en deelt daarna de kolk in. Dat doet hij actief, hij laat niet de grote schepen invaren totdat het niet meer past.
Zoiets (belang van vlotte doorstroming van schepen waarmee brood op de plank moet komen) is een goede reden om de aankomstvolgorde binnen een groep "grote schepen" niet te handhaven. Maar pleziervaart is maar hobbyisme, niet waar? Niettemin profiteer ik met mijn "groot schip" natuurlijk van het feit dat alleen de grootte telt en niet wat je er mee doet.En zo gebeurde het ook wel dat een erg diep stekend schip vanaf de Volkerak bij afgaand tij een schutting naar voren gehaald werd. Vanaf een bepaalde waterstand aan de buitenkant kon zijn schip niet meer geschut worden, omdat de drempel aan de buitenkant en beperking vormde. Dat schip zou dan 8 tot 10 uur moeten wachten voordat het water weer hoog genoeg zou staan.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Re: Voorrang sluis bpr
Het moet ook jou niet onbekend zijn, dat "plezier"vaart zelden in volgorde van aankomst aan wachtsteigers gaat liggen en het ieder voor zich is zodra men de kolk in kan. Van niet voorbijlopen in aanloop naar een sluis lijkt men ook nooit gehoord te hebben. Maakte dat nog niet zo lang geleden uitgebreid mee onder Gorkum.
Van hoe ver voor een sluis mag je niet voorbij lopen als er passanten ver voor de sluis gaan liggen dobberen moet ik er dan achter blijven dobberen of die passanten vinden het steiger of remming te kort voor hun bootje of durven niet Langzij bij iemand anders en dat gebeurd heel veel en ook dat vertraagd en hoevaak gebeurd het niet dat sommigen hun bootje gaan los knopen als het licht al een poosje op groen staat bij mij mogen ze altijd langzij heb er wel eens vier langszij gehad ,maar wel op tijd los gooien anders gooi ik los .
Van hoe ver voor een sluis mag je niet voorbij lopen als er passanten ver voor de sluis gaan liggen dobberen moet ik er dan achter blijven dobberen of die passanten vinden het steiger of remming te kort voor hun bootje of durven niet Langzij bij iemand anders en dat gebeurd heel veel en ook dat vertraagd en hoevaak gebeurd het niet dat sommigen hun bootje gaan los knopen als het licht al een poosje op groen staat bij mij mogen ze altijd langzij heb er wel eens vier langszij gehad ,maar wel op tijd los gooien anders gooi ik los .
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- KarelE
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Voorrang sluis bpr
Het valt me op dat hier nog niemand over gevallen is
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Voorrang sluis bpr
volgorde van aan komstafmeren ,,kom nou de vakantie gasten hebben toch altijd haast dus als eerste de bus in anders mis je hem .
nee meestal gaat het wel goed ,maar het gebeurd wel dat je op wachtplaatsen hebt waar bootjes niet vooraan gaan liggen bij het stop bord of begin ja en dn zij je ook dat men niet aansluit op de voorganger maar een 5/10 meter er achter enz ,als je wat er van probeert te zeggen is het vaak ja maar er staan geen bolders .
dus als men grote ruimtes open laat en ik kom er ook aan en moet langer wachten vaar ik er gerust voorbij en ga vooraan liggen .
ook zie je dat het invaartsein al groen is en men dan nog moet gaan denken oo wat nu wat moeten we doen tja dan ben ik al weg mits iedereen mee kan .wij maken meestal in de midden bolder vast met meestal een haak dus ook om trappen ,het is maar hoe het uitkomt helemaal voor in vaak tegen de stopstreep maar het lijkt of er maar een manier is om vast te maken zoals die in het boekje beschreven staat ,en vaak begint men voorop een steek eindje te zetten en ja ook vaak zie je ze dan bijna in de rondte gaan .
goed ook als ex beroeps schipper maak je wel eens blunders maar ja dat doet iedereen .
nee meestal gaat het wel goed ,maar het gebeurd wel dat je op wachtplaatsen hebt waar bootjes niet vooraan gaan liggen bij het stop bord of begin ja en dn zij je ook dat men niet aansluit op de voorganger maar een 5/10 meter er achter enz ,als je wat er van probeert te zeggen is het vaak ja maar er staan geen bolders .
dus als men grote ruimtes open laat en ik kom er ook aan en moet langer wachten vaar ik er gerust voorbij en ga vooraan liggen .
ook zie je dat het invaartsein al groen is en men dan nog moet gaan denken oo wat nu wat moeten we doen tja dan ben ik al weg mits iedereen mee kan .wij maken meestal in de midden bolder vast met meestal een haak dus ook om trappen ,het is maar hoe het uitkomt helemaal voor in vaak tegen de stopstreep maar het lijkt of er maar een manier is om vast te maken zoals die in het boekje beschreven staat ,en vaak begint men voorop een steek eindje te zetten en ja ook vaak zie je ze dan bijna in de rondte gaan .
goed ook als ex beroeps schipper maak je wel eens blunders maar ja dat doet iedereen .
Re: Voorrang sluis bpr
di okt 26, 2021 10:28 am
Ook duurde een schutting met geladen schepen van buiten naar binnen minder lang dan met ongeladen schepen.
leuke vraag op examens.
of, een beunschip vol met water in een sluis leegpompen, of juist volpompen
gr Paul
Ook duurde een schutting met geladen schepen van buiten naar binnen minder lang dan met ongeladen schepen.
leuke vraag op examens.
of, een beunschip vol met water in een sluis leegpompen, of juist volpompen
gr Paul
Re: Voorrang sluis bpr
ook een leuke misschien .
bij een examen werd de vraag gesteld dat een leeg schip lag voor anker en had een ladder buitenboord hangen waarvan 5 treden zichtbaar waren en de treden 30 cm van elkaar stonden het water steeg 40 cm hoeveel treden waren er nog buiten boort .
en ongelofelijk hoe veel er in trapten .
bij een examen werd de vraag gesteld dat een leeg schip lag voor anker en had een ladder buitenboord hangen waarvan 5 treden zichtbaar waren en de treden 30 cm van elkaar stonden het water steeg 40 cm hoeveel treden waren er nog buiten boort .
en ongelofelijk hoe veel er in trapten .
- KarelE
- Berichten: 2082
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Voorrang sluis bpr
Maar in de Krammersluizen duurt een schutting naar buiten met geladen schepen echt aanzienlijk korter dan met lege schepen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- Marie Christina
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Voorrang sluis bpr
D
Dus als een geladen schip, zeg, 6000 ton waterverplaatsing heeft wordt die 6000 ton water tijdens het binnenvaren al uit de sluiskolk geduwd.
Het gevolg is dus dat het schutten korter duurt.
Waterverplaatsing is waterverplaatsing.
Dus als een geladen schip, zeg, 6000 ton waterverplaatsing heeft wordt die 6000 ton water tijdens het binnenvaren al uit de sluiskolk geduwd.
Het gevolg is dus dat het schutten korter duurt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Voorrang sluis bpr
Dit gaat om een plaatselijke verordening, in dit geval een provinciale verordening. Heeft niets met BPR te maken.
En bovendien vind ik het vrij onnozel om onder een geopende brug te blijven liggen als je gewoon mee mag met beroepsvaart in de spitsuren.
Maar als je het nuttig vind om op je strepen te staan (en de rest van de dag álle sluizen en bruggen nét voor je neus te zien sluiten ), vooral doen, zou ik zeggen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Voorrang sluis bpr
Hypotetische situatie waar we aan boord van de Geopotes 15 een hele discussie over gehad hebben:
"Een met zand geladen baggerschip vaart de sluis van IJmuiden binnen .
Het soortelijk gewicht van het zand in het beun is 1,8 ton/kuub.
Het water in de sluis is zoet (1t/kuub)
De sluisdeuren gaan dicht waarna de hopper het zand dumpt in de sluis.
Vraag:
Wat gebeurt er met het waterniveau in de sluiskolk?"
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Voorrang sluis bpr
Menno,
Was het water toen, zoet, brak of nog zout?
Gr Wim
Was het water toen, zoet, brak of nog zout?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Voorrang sluis bpr
Krammersluizen spoelen 1 kant op toch ook van zout naar zoet?
Dus als er meer boot in de kolk ligt dan is er minder water wat gespoeld hoeft te worden, dus sneller.
Dus als er meer boot in de kolk ligt dan is er minder water wat gespoeld hoeft te worden, dus sneller.