Klasse A AIS
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Klasse A AIS
Wij hebben een AIS gekregen en na bestudering van het boekje ( jawel...voor de inbouw) komen we erachter dat het een klasse A AIS is.
Even los van praktische bezwaren maar weet iemand of het überhaupt is toegestaan om een klasse A te gebruiken op een pleziervaartuig<20 meter?
Even los van praktische bezwaren maar weet iemand of het überhaupt is toegestaan om een klasse A te gebruiken op een pleziervaartuig<20 meter?
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
- Locatie: Friesland
- Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""
Re: Klasse A AIS
Volgens mij heb je je antwoorden al gevonden op Facebook. Ik gebruik al een tijd een A-klasse zonder dat ik dit nodig heb. Nog geen commentaar gehad van PW/RWS/RP en kunstwerken.
Vr. groet,
Wim
Vr. groet,
Wim
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Klasse A AIS
Ik had idd wat meerdere lijntjes uitgezet ja, ook naar de officiële instanties maar dat duurt lang....
Re: Klasse A AIS
HH,
Ik ben benieuwd. Ik weet niet of het mag, ik zie het meer dus als info en leermoment.
Ik denk dat het niet mag, is voorbehouden aan beroeps, type A heeft een hoger zendvermogen en gebruikt actief tijd slots.
Navigo
Ik ben benieuwd. Ik weet niet of het mag, ik zie het meer dus als info en leermoment.
Ik denk dat het niet mag, is voorbehouden aan beroeps, type A heeft een hoger zendvermogen en gebruikt actief tijd slots.
Navigo
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Klasse A AIS
Precies dat was dus ook mijn gedachtegang.Ik denk dat het niet mag, is voorbehouden aan beroeps, type A heeft een hoger zendvermogen en gebruikt actief tijd slots.
Van de officiële instanties heb ik nog geen antwoord, wel al wat antwoorden elders van personen waarvan ik denk dat ze redelijk op de hoogte zijn van de materie en dat is als volgt:
Mag wel en omdat het pleziervaart<20mtr is,is een inbouwverklaring ook niet nodig, dat mag je zelf doen.
Ook hoef je niet alle dynamische gegevens in te vullen omdat je pleziervaart<20 mtr bent en niet AIS plichtig bent.
Bij met name dat laatste had ik wel wat praktische bezwaren bij scouting gebruik maar dat schijnt dus ook niet te hoeven.
Ik wacht nog wat "echte" antwoorden af maar zo lijkt het voorlopig dus in elkaar te zitten.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Klasse A AIS
Ik zou dat ding gewoon installeren. Waarom zou dat niet mogen? Het is omgedraaid denk ik. Dat het voor >20 mtr verplicht is betekent toch niet dat het voor <20 mtr verboden is?
Of dat met A of B te maken heefrt weet ik niet, maar ik zie onderweg veel jachten op mijn display. En ik ben ook wel eens opgeroepen door een jacht dat mij op zijn scherm zag, in een situatie waarin oogcontact onmogelijk was.
Of dat met A of B te maken heefrt weet ik niet, maar ik zie onderweg veel jachten op mijn display. En ik ben ook wel eens opgeroepen door een jacht dat mij op zijn scherm zag, in een situatie waarin oogcontact onmogelijk was.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Klasse A AIS
Als dat ding netjes geïnstalleerd wordt, niet stoort en naar behoren werkt is er geen haan die er naar kraait.
Mijn marifoon, bijvoorbeeld, is de afgelopen 20-25 jaar nooit gecheckt.
Noch ikzelf, of ik wel een papiertje heb.
Niet dat het me om de pakkans gaat, maar om het feit dat controlerende instanties zich volgens mij niet druk maken als men alles een beetje netjes doet.
Ikzelf zou het gewoon installeren.
Mijn marifoon, bijvoorbeeld, is de afgelopen 20-25 jaar nooit gecheckt.
Noch ikzelf, of ik wel een papiertje heb.
Niet dat het me om de pakkans gaat, maar om het feit dat controlerende instanties zich volgens mij niet druk maken als men alles een beetje netjes doet.
Ikzelf zou het gewoon installeren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Klasse A AIS
Houdt er rekening mee dat de klasse a ALS-en geïnstalleerd moeten worden en getest moeten worden door gecertificeerde bedrijven. Dat kost je elke paar jaar een paar honderd eu.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Klasse A AIS
mijn eerste 2 marifoons werden om de twee jaar gecontroleerd toen nog met het oude systeem allemaal transistortjes .
later mijn eerste van radio holland alleen bij instalatie werd hij afgenomen door ptt telecom latere marifoons tja zoek het zelf maar uit prima toch ook geen kosten meer .
later mijn eerste van radio holland alleen bij instalatie werd hij afgenomen door ptt telecom latere marifoons tja zoek het zelf maar uit prima toch ook geen kosten meer .
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Klasse A AIS
Kan dat te maken hebben met beroepsmatig gebruik?
Ik mocht mijn AIS klasse A niet zelf installeren, dat moest toen gebeuren door een gecertificeerd bedrijf. Maar dat was omdat ik anders naar de aankoopsubsidie kon fluiten. Dat was in 2012. Daarna nooit meer gekeurd. Ook nooit van betrokken instanties gehoord dat het moet.
Bij de herhalingskeuring CBB eind 2018 is alleen gecheckt of hij werkte. Ook toen geen woord over jaarlijks keuren.
Brandblussers en gasinstallatie moeten wel periodiek worden gekeurd om mijn CBB te houden.
Tja Wrotter, die marifoons.
Ik mocht die destijds (jaren 80) wel zelf installeren, maar pas in gebruik nemen na doormeting PTT. Meneer Boelaarts herinner ik me ineens. Examen niet nodig. Bij schriftelijke aankondiging van keuring was een brochure bijgevoegd die ik 'aandachtig' moest doorlezen.
Tijdens zijn meetwerk vroeg hij mij terloops de scheepsnaam te spellen in het radioalfabet. Dat was alles. Nadien nooit meer hoeven laten keuren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Klasse A AIS
tja bij de eerste marifoon vroeg de man of ik wist hoe de marifoon werkte vroeg naar het mij toegekende pd nummer en kreeg mijn 2 de marifoon bediening papiertje tja de eerste kreeg je bij het radar examen toen daarna nog een groen en wit en blauw papiertje gekregen die ik nog niet zo lang geleden mocht inwisselen voor een plastic kaartje,zo ook het grote vaar bewijs radar patent niet (gehaald in mainz )en nu ach leuk om te hebben maar niemand die er naar vraagt.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Klasse A AIS
Daar was ik dus ook bang voor en hoewel ik nog op bevestiging wacht hoeft dit dus niet bij pleziervaart < 20 mtr. Of je onderweg bent of stil ligt houd het ding zelf bij en de rest hoef je ook niet in te vullen ....want pleziervaart.Houdt er rekening mee dat de klasse a ALS-en geïnstalleerd moeten worden en getest moeten worden door gecertificeerde bedrijven. Dat kost je elke paar jaar een paar honderd eu.
Kortom, in ons geval mooi dat het zo werkt maar vanuit mijn beroepsmatige blik snap ik niet helemaal waarom het zo werkt.
-
- Berichten: 1152
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Klasse A AIS
Ik vraag me heel zachtjes af of je als pleziervaart wel een klasse A mag gebruiken.....
Was daar niet speciaal de klasse B voor bedacht?
Was daar niet speciaal de klasse B voor bedacht?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Klasse A AIS
Dat vroeg ik me dus ook af, vandaar de start van dit topic ook eigenlijk. Maar het ziet er naar uit dat pleziervaart gewoon een AIS A mag gebruiken als een AIS B. Dus niet alles in hoeven vullen, geen inbouwverklaring etc...Ik vraag me heel zachtjes af of je als pleziervaart wel een klasse A mag gebruiken.....
-
- Berichten: 1152
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Klasse A AIS
Tussen A en B zit ook een verschil in uitzenden, B zend minder vaak uit dat A....
En een A kan je niet op B instellen...
En een A kan je niet op B instellen...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny