van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door sambeek »

Was weer er leuk Willem, mooie plaatjes en een super tekst. :D
groet Terpstra / SAMBEEK
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Helaas, we zijn op de terugweg naar huis,of eigenlijk ook weer niet beide opvarenden hadden zo hun reden voor de thuisreis van de ene is dat bekend.
Mijn vrouw belde echter dat er zich een nieuwe wereldburger in familieverband aandient dus dan ben je toch het liefst in de buurt als het dan zover mag komen.
Zo voeren we dan om +/- 9.30 uur weg van het wat desolate oord waar we heerlijk overnacht hebben, alleen de diepgang is daar nogal beperkt net wel net niet aan de grond op 80 cm.
De route liep door de Spieringsluis en de Ottersluis naar de Sionsloot dus via het Wantij juist voorbij de Mariapolder het stippellijntjes vaarwatertje in:
Afbeelding
Heel leuk kruip door sluipdoor varen en af en toe een schuin overhellende boom passerend:
Afbeelding
Dan volgt een Zet Drive met een brugje, iets van Jan Heykoopbrug brug, in deze contreien noemen ze dat een kwakel, eigenlijk is het vaarwater bestemd voor kanovaart maar ach met een beetje wringen:
Afbeelding
En bijna recht ervoor, waarna we weer een haakse slag maken naar stuurboord:
Afbeelding
Naar bakboord ben ik nog nooit geweest misschien....:
Afbeelding
Toch maar naar rechts bijna stilliggend:
Afbeelding
en achterom sb het brugje van de andere kant:
Afbeelding
waarna we om de hoek op het rechte stukje het Stayokay hotel voor ons zien opdoemen:
Afbeelding
Daar gingen we bakboord uit een rondje via het Wantij richting Ottersluis terug, en via de Kikvorsch Kil en de Helsloot meerden we nog even af aan het steigertje als zijnde aangemerkt op de eerste afbeelding van dit stukje, waar staat; U staat hier!
We hebben daar de lunch genuttigd en o wonder Neef Hendrik kreeg bij het scheiden van de markt nog even drie reeën voor de lens, het doel van deze reis!
Afbeelding
Na de lunch hebben we onszelf weer herpakt en voeren via de Helsluis de Beneden Merwede weer op in de opvaart naar het kanaal van Steenenhoek waar we on 14.30 arriveerden.
Na enige uren van thuiskomen belde onze schoonzoon dat we hernieuwd grootouders geworden zijn van een kleindochter, toch een mooie afsluiting van dit vaarseizoen.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door stevedem »

mooi stukje,
ik hou daar wel van, watertjes opzoeken die net an bevaarbaar zijn.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door dconel »

Altijd leuk om foto's uit de achtertuin te zien. Zelf ben ik wekelijks in de Biesbosch te vinden, dan vergeet je soms wel eens hoe mooi ook de kleine dingen kunnen zijn. Leuk verslag schipper-willem!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

We gaan weer wat anders doen want het begint weer wat te vervelen de Mercedes is aan of een revisie of vervanging toe, eigenlijk al een paar jaar.
Toen ik in 1996 de boot ophaalde startte de motor al moeilijk veel gloeien en lang starten.
Natuurlijk heb ik er wat jaren later snelgloeiers in gedaan, en dat hielp wel maar na even stilstaan moest ik steeds weer gloeien aleer de helse machine weer aan de praat ging.
Het is ook weer een hele investering om een vervanger te vinden, of nieuw waar ik bij Drinkwaard likkebaardend stond te dromen bij de mooi gespoten motortjes.
Maar..... ons weifelen werd beloond door een advertentie van Edje op dit handige forum.
een gereviseerde OM 636 stond al jaren op stok in IJmuiden en was overbodig.
Dus snel gereageerd en op 1 oktober schreef Ed terug dat ik hem op kon halen in IJmuiden.
Geregeld dat ik hem zaterdag op zou halen, als er ferme krachten aanwezig waren om het karretje in de aanhangwagen te tillen.
Wat een service we werden via de site van hun naar IJmuiden geloodst en vonden de Mercedes in de container op de wal vlak voor de Zaandam op 04-10-2015:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nadat het spul in het aanhangertje geladen was moesten we nog even een paar foto’s maken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en van het gezicht van de sluizen waar een flinke dame naar buiten wilde schutten:
Afbeelding
Vooruit, weer op Sliedrecht aan, waar we moesten gaan sleutelen om het spul te mariniseren. Dat zou nog even wachten worden, want neef Henk moest en zou nog twee dagen meevaren om zo mogelijk wat wild gedierte op de gevoelige plaat vastleggen zoals de vorige afleveringen geschied is.
Maar uiteindelijk kwamen de twee Duitse motoren met elkaar in aanraking nadat met behulp van een Aframe en takelwerk in de stuurhut er een rijdende machine van was gemaakt.
Recht voor het hek met de invalidensteiger konden we onze praktijken uitvoeren en reden we het geheel via platen en balken op de aanhanger naar de garage van dochter en schoonzoon:
Afbeelding
Het linkse exemplaar, al reeds van de huisstijlkleur voorzien is dus de IJmuienaar,
en de rechtse naar het zich laat raden de motor waar we al die jaren mee gevaren hebben.
Een beetje weemoedig doet het wel aan, maar ja eens komt.......
Vrij eenvoudig was het overzetten van de accessoires daar alles exact paste het zelfde type alleen 3 pk sterker, hier nog een foto van de vorige motor:
Nadat ik het laatstAfbeeldinge stuk onderstel verwijderd heb zijn beide op één stalen tafel neer gezet
voor uitwisselen van onder delen.
Afbeelding
Wel weer jammer dat de reportage hier weer stopt tot in het schip op de fundatie, maar ja spanning en emotie je weet het héé.
Toch zijn er nog heel wat dingetjes aangeschaft aleer het geheel weer opgebouwd is, hij is zelfs nog naar Drinkwaard geweest voor het nastellen van de brandstofpomp.
Tot zover weer even, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Op 27 oktober begin ik eigenlijk met sleutelen, en alles wijst uiteindelijk zichzelf.
Echter, er waren wel wat verbeterpuntjes nodig, zo kon ik voorheen het motorblok niet aftappen zonder alles onder de motor te laten lopen, en als er dan wat mankeerde of lek raakte was ik toch weer die kostbare koelvloeistof kwijt.
Een aftappunt met een kogelkraan gecreëerd onderaan wat nog schaars te zien is op het volgende plaatje:
Afbeelding
uiteraard met een blindplugje voor het geval het zomaar open gestoten kan worden.
Op 1 november het spruitstuk gemonteerd en de gloeispiralen olie in carter en koppeling en water met schoonmaak azijn, maar wat schrik, er zat een gat in het pomphuis.
Juist onder een kopbout rechts zat het euvel en wat nu, gissen hoe het kwam had weinig zin, wel was er een inbusbout op die plek gemonteerd, die langer bleek dan de originele bout.
De zaak was nu om het geheel doorgeboorde gat, waartussen ook nog een waterkanaaltje zat op één of andere manier te dichten, zonder afbreuk te doen aan de koeling.
Op een bijna onmogelijke manier en na het breken van de eerste tap, M10 die ik er weer uitgetikt heb via die kopbout, het was immers het verlengde ervan, de tweede tap gelukkig er goed voor gekregen, en een zeskantbout op de foto goed zichtbaar er in gedraaid met teflon.
Daar kwam in ieder geval geen water meer uit, maar wel weer bovenop het pompkamertje waar een piepklein gaatje zat naast het bekende kleine ontluchting slangetje, dus ook M4 getapt was gelukkig van bovenaf dus nu wel alle ruimte dus goed voor het werk kunnen tappen.
Zo waren er nogal wat hindernisjes te nemen:
Afbeelding
In de garage proef gaan draaien en de motor loopt onregelmatig, knallen en vuurwerk dus de afstelling was niet helemaal op orde, helaas was mijn kunde niet toereikend en hebben de Mercedes naar Drinkwaard gebracht die de brandstofpomp keurig afgesteld heeft.
Nog een nieuw vriesplaatje achter de startmotor en alles was dicht, kale motor naar boord met de losse onderdelen en op de stuurhutvloer gemonteerd, en nog in de put laten zakken:
Afbeelding
Dinsdag 25 november zijn neef Hendrik en mijn persoontje 2 uur proef gaan varen op het kanaal van Steenenhoek, alles liep prima, en de motor maakte 300 toeren meer als de oude, ook het motorgeronk was beduidend minder en rustiger dus de verwachtingen zijn hoog gespannen voor het komend vaarseizoen.
En voor het motornummer moet je hier zijn:
Afbeelding
Helaas, de avonturen voor 2014 zijn weer afgelopen, de planning is om pas in september van dit jaar er weer op uit te trekken op een enkel kort tripje na dan dus......
Groeten, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door stevedem »

blijven toch mooie blokjes vind ik..... starten altijd, niet kapot te krijgen zowat... toen duitse techniek nog echt degelijk was :wink:

ik heb voor de mijne ook nog een setje snelgloeiers liggen,
maar hij start nog zo goed op de normale dat ik ze nog niet erin gedaan heb.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Goedemorgen,
Net wat je zegt nog oerdegelijke Duitse kwaliteit, de oude gloeiers met het weerstandsspiraal heb ik nog op stock liggen, ook de oude verstuivers die mij al die 19 jaren trouw zijn gebleven en de koelwaterpomp uit de kop heb ik gedemonteerd als reserveonderdelen.,zelfs het oude blok staat nog op een z.g.n hondje (meubeltranssporter) te wachten op het in vertrouwen nemen van de vervanger!
Voor zover de proefvaart zag het er heel beloftevol uit, de motor maakte duidelijk minder herrie en met c.a. 10 sec voorgloeien startte de nieuwe aanwinst na de winterstop of hij net stilgezet was, zonder gas stationair op 750 toeren wat ik gelijk bijgesteld heb naar 1000 anders gaat de demperplaat er weer aan
Groet, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op zo mar 15, 2015 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door stevedem »

ik mis alleen bij jou nog de aangebouwde carterpomp...
zit er bij mij wel op..... goede opbrengst, en dus zo het carter leeg.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Stevedam,
Op pagina 6 van deze blog vindt je een foto van de motor met boven de koppeling een carterpompje
Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door stevedem »

gezien,
Hij zit bij jou op een iets andere plaats, vandaar niet opgevallen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Er is wel weer wat voor nodig om rustig een nieuw verhaal te verhalen.
Eerder was zoon Tim al een kleine week met de Vrijbuiter weggeweest, en daarvoor was ik te Vreeswijk om eindelijk het hek, ja zo heet zoiets achterop door Tim vast te laten lassen.
In het voorjaar van 2014 heb ik het hek “gestroomlijnd”met het stuurhutdak dus eerst maar een foto van de oude, en erna de lift:

Afbeelding

Door een binnenpijpje er in te maken was het toch nog simpel:

Afbeelding

Afbeelding

De afwerking liet wel even op zich wachten en dat werd 03 april dit jaar:

Afbeelding

ook 2 halve schalmen laten lassen op dek voor als je in een sluis zakt het meertouw niet vast loopt op 1 boldertje

Afbeelding

waarna ik maandag naar Aquoy voer om mijn stem weer te laten galmen erna naar huis waar ik het hek afgeschrapt heb om het in de 2 comp. te zetten.
Het volgende stukje komt er zo aan.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

We gaan op reis en nemen mee..... in juli was ik al 3 dagen weggeweest met een kennis naar Geldermalsen en net als in het vorige stukje een nachtje langs Aquoy zomaar om het sfeertje het koor was op vakantie.
Dus na voldoende proviand en goede voorbereiding op 8 september met de boot naar het inmiddels befaamde zangplekje om op dinsdagavond te repeteren.
Hier naderen we de Huibjesbrug onderweg naar Gorkum via kanaal van Steenenhoek:

Afbeelding

Terwijl achter mij de vaste stek al wat uit het zicht raakt:

Afbeelding

Het weer is bewolkt maar droog en niet koud dus stuur ik voorlopig buiten.
Varend richting de A27:

Afbeelding

Daar ik tijd zat heb heerlijk relaxend drijvend langs de jachthaven en de woonarken waar een mevrouw heel duidelijk haar goedkeuring vertolkte in zo’n Amstel teken uit die oude reclame,
“ Wie Amstel drinkt doet ZOO “.
Of ze dat nu voor het voorbij drijven, de Vrijbuiter of voor mij deed, ik vermoed voor alle drie, gedeelde vreugd is halve smart toch?

Afbeelding

En dan voor de Lange brug, die nog steeds niet op afstand wordt bediend, iets tussen gemeente en Provincie waar dan een man van gemeentewerken op een van tevoren vaststaande tijd de brug komt openen.
Wel een half uur te voren bellen want die persoon moet wel ergens achterin uit een plantsoen gehaald worden waar dan het gewied zomaar een poosje stil ligt.
Dus hier de keurige Lange brug met onder de linkerboog 1,90 m onderdoorvaart:

Afbeelding

We laten Gorinchem rechts liggen zijn reeds de kanaal sluis gepasseert:

Afbeelding

Op naar Aquoy waar ik om ongeveer 17.00 afmeerdde.
Volgende keer weer verder het avontuur tegemoet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Woensdag 09-09-2015 na een mistige morgen (waarom nu weer geen foto? ) maak ik om 09.45 u de touwtjes los en vaar om 12.00 uur door de spoorbrug te Arkel in het Merwedekanaal bezuiden de Lek.
Rond 14.00 schuif ik de grote sluis van Vianen binnen en staan bij verrassing zoon Tim en schoondochter Janneke op de sluis om mij na te wuiven.
Schiet nog even langs de Vrevia mijn collega even de ogen uitsteken, en ben dan om 15.00 uur binnen de Koninginnesluis.
Nu pas krijg ik door dat ik nog wel enkele plaatjes zou kunnen schieten dus bij deze:

Afbeelding

Eigenlijk zonde om zo’n mooi spiegelend water te verrimpelen:

Afbeelding

Hier dan de verhuurcentrale waar wij als botenbezitters nogal op neerkijken, toch schijnt het een lucratieve tak van sport te zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Het stranden geschied voor de blauwe brug te Jutphaas die dubbel rood stond en toen die eenmaal weer draaide vond ik het prima om te blijven liggen.
Na het eten vul ik het scheepsjournaal in en valt er zomaar ergens uit een of ander boekwerk het volgende:

Afbeelding

Een restant uit een wat verder verleden de oliecrisis van de 70er jaren om benzine te verkrijgen.
Terug kijkend op marktplaats etc. vond ik geen A terug dus mijn vermoeden is de auto stond op de zaak (een VW kever) en heeft die A wellicht met dat van doen gehad.
Tot de volgende dag.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

En eens in de zoveel tijd raakt de gaspot leeg, dus ga ik in pyjama even een fles omwisselen voor de thee en koffie.
Als je alleen vaart moet je extra voorzorgsmaatregelen nemen dat je niets tekort komt onderweg m.b.t. koffie, koek en brood voor de lunch, die komt namelijk 8 van de 10 keer op de “lange strek”.
De camera blijft nog weer even uit als we op10-09 de touwtjes weer losmaken en door de blauwe brug en Zuidersluis gaan en de planning wat wijzigt.
We gaan het Amsterdam-Rijnkanaal een stukje volgen en langs bij Markus voor een nwe gaspot en luiwagensteel, eens in de zoveel jaar ben je daar gewoon aan toe.
Wel is het daar een onherbergzame plaats voor ons als kleine watersporter de binnenvaart rost hier flink langsheen dus na een stoot in de lak auw! weer gauw verder en gaan dan via de Opburense brug om 10.00 uur de verstilde Vecht op en maak ik zomaar wat overbekende plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Ik krijg zomaar de drang om achter mijn voorganger aan te gaan en via de ronding van de Nes te varen, ook daar ligt nogal wat oude historie, en ik was er nog nooit langs gevaren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Zo weer even genoeg om in te laten werken tot de volgende, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie