van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De laatste loodjes van deze reis, het zwerven, alleen, met familie en neef Hendrik, was overweldigend, en soms hectisch, van het zachtkens varen over de Rupel, tot de gang er in, in de laatste week.
Daar beroepsmatig er nooit van kon komen om bepaalde vaarroutes te nemen, bleef toch altijd de verte roepen, wat altijd wel zal blijven, en ieder zal dat op zijn eigen wijze doen.
Ook blijven er achter, die nooit daadwerkelijk kunnen uitvaren, en hun verten dromen blijven.
Aan hen denk ik dan even nu, en hoop dat ik jullie mee heb mogen nemen, in een stukje intieme maar sobere wereld van het binnenvaart gebeuren, al zit je natuurlijk aan de charmante kant van hen, die hun brood halen uit het water.
De vrijbuiter heeft geen boiler of geiser en is met eenvoudige middelen ingericht, om toch het 60er jaren gevoel uit mijn jeugd te benaderen en beleven.
Alleen de ruimte van de kajuit is zelfs nog groter als het scheepje waar ik samen met mijn broer het brood mee verdiende, waar je krom in het roefje moest staan.
Ook sliepen we naast elkaar in een veel te krap bedje, met de kortste achterin in de ronding van de roef, de gaslamp boven een op maat gemaakt tafeltje, gekocht bij de inventaris.
Niet dat ik terug wil, maar als ik dit schrijf voel ik mij soms ontheemd, vervreemd, meegesleurd in een nieuwe tijd, en waar was ik en waar ben ik, gewend aan een ruim huis een bad een douche, een Groot Vaarbewijs een Radarpatent een auto een……………..
We maken het nog maar even af en wijden onze wijdse blik over Bommel:

Afbeelding

We gaan nog verder terug in de tijd, waar Maas en Waal tezamen vloeit, en Gorkum rijst van ver……’t is Loevestein, een middeleeuws kasteel met een 17de eeuwse vesting:

Afbeelding
In gedachten neem ik Hugo mee in zijn Boekenkist naar deze stad:

Afbeelding

Dan zijn we deze dr Tinus vestingplaats al gepasseert

Afbeelding

Om 10.15 uur lopen we de sluis naast het kolffgemaal in en om 11.30 uur brengt onze privé taxi ons naar, een voor mij wat ontheemd thuis op 15 juni.
Groeten, Willem.
Afbeelding
schottel
Berichten: 127
Lid geworden op: di jun 15, 2010 10:33 pm
Locatie: amstelveen-westeinder

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schottel »

Dank je wel Willem,voor je mooie fotoos,en nog veel mooiere verhalen.
Heerlijk om te bekijken,we zien weer uit naar dit jaar.
Maar moet je je lijfspreuk,van beroeps naar recreatief,niet veranderen in van beroeps naar recreatief EN WEER TERUG. :lol: :lol: :lol:
Mooi vaarseisoen gewenst,en de groeten van Schottel.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Vandaag al druk met de voorbereidingen voor de open dagen van de museumwerf te Vreeswijk waar komend weekend van alles te doen is.
Zelf zal ik ook aanwezig zijn om zo mogelijk af en toe een Lister van mijn energie te voorzien om te laten ploffen.
Verder is hier alles rustig, Groeten, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door quichot »

Ha Willem! Leuk om jou en je scheepje gisteren ineens live te zien toen ik de Grote Sluis Vianen uit voer!
Schippersgroet,
Guido.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 25, 2010 5:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

Willem is verstoken van internet (zijn boot gaat terug in de tijd, hij zelf ook :wink: ) maar ik begreep gisteren wel van hem dat hij het waardeert dat je er aandacht aan besteedt! :D

Groeten van Tim
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Al heel lang het plan gehad om weer eens op de Giessen te varen naar Kinderdijk met de Vrijbuiter.
Het was al weer 8 jaar geleden dat ik dit water bevaren had, toen nog samen met moeder die daar nu te oud voor is maar dat mag ook 95 jaar!
Nu het digitale foto tijdperk voor mij ook al weer een goeie 3jaar is aangebroken is het leuk om daar beeldend wat verslag over te maken, het is niet een elk van ons gegeven in dat vaargebied te vertoeven.
Andere maak ik wellicht gretig om ook eens door de dreven van de Alblasserwaard te varen,
er varen zelfs rondvaartboten vanaf Giessenburg en Oud Alblas de laatste is zéér geavanceerd,
Met ballasttanks om onder de bruggen door te kunnen, http://www.glashopper.nl
Na de proviandering maakte ik op 13-07 de touwen los, om via de sluis in het kanaal van Steenenhoek de Beneden Merwede af te varen om wat later aan de buitenkant van de Peulensluis te komen.
Afbeelding
Eigenlijk zijn het hier 2 vliegen in één klap daar de A15 als waterkering hier over de sluis heen gaat, en te zien aan de ebdeuren was de kering hier even buiten gebruik
Afbeelding
Snel geschut en bakboord uit, om de 60 of begin 70er jaren wijk heen door de Buiten Giessen
waar we 10 minuten later weer bijna op het zelfde punt waren.
Eerst was de doorgang tot c.a. half 60er jaren direct door de sluis rechtuit, nu met een lus er omheen en komen in de verstilde wateren smal maar pittoresk.
Afbeelding
Afbeelding
Hier kwamen we met ons beroepsvaartuig, een motorkastje van 43.33m. lang en 6.29m. breed ook nog door om te repareren-vernieuwen bij een “bovenwater”werfje.
Niet verder dan de volgende foto, daar konden we net over bakboord rond, waar nu over rechts die nieuwe huizen pronken stond toen een betonfabriek.
Afbeelding
Mooie doorkijkjes met wat historische overblijfselen, op de volgende foto zie je net voor de brug over rechts een wat verhoogde groene oever juist achter de buitenboord motor.
Dat was de waterkering die op non actief kwam toen de A15 met de Peulensluis gebouwd zijn in de 30er jaren, dus tot die tijd was dat stuk griend met eb en vloed.
Over bakboord heb je dan de dijk genaamd Buitendams de weg naar Sliedrecht, met de woningen waar in het al weer wat verre verleden bij springtij de onderhuizen het niet altijd droog gehouden hebben.
Afbeelding
Inmiddels zijn we de Giessenbrug gepasseerd en zien de auto’s geparkeerd
bij het winkelcentrum Giessenhof.
Afbeelding
Vanaf het water is zo’n damwandgoot niet erg fraai waar je een stukje doorvaart, zoveel mogelijk vierkante meter benutten maar kijk er maar voorbij, dan zien we onder het voetgangersbrugje “klein diepje”de remming van het fraai gerestaureerde Dam sluisje.
Afbeelding
De hoogte wordt niet alleen beperkt door de bruggen maar de bomen dragen een bijna romantische renaissance doorkijkje.
Afbeelding
Even tot zover de draad weer opgepakt tot de volgende, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door RuudMal »

Willem,

ik ben zeer benieuwd hoever je gaat.

wanneer komen de volgende foto's ?

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Marie Christina »

Smullen dit!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
schottel
Berichten: 127
Lid geworden op: di jun 15, 2010 10:33 pm
Locatie: amstelveen-westeinder

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schottel »

Mooie plaatjes en mooie verhalen,GEWELDIG !!!!!
Groet Schottel.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door buggyrene »

Mooie verhalen, een genot om te lezen. :)

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Vorig jaar had ik al een vaarvergunning op de sluis gekregen, dus na het betalen van 2 europenningen ging de sluis open en was de invaart daar.
Afbeelding
Alles nog handbediend, dus op de juiste manier gerestaureerd ja en als je bij de zelfde werkgever bent dan blijk je ineens collega te zijn.
Er is nog een behoorlijk verval gezien de volgende foto en het gaat nog vrij vlug ook.
Afbeelding
Het heeft nogal wat voeten in de aarde gehad aleer deze sluis door de dam er kwam, tot eind 19e eeuw was het een overdraaggebeuren van de vrachten over de dam en wat te zeggen van een gat graven en een sluis er in geeft toch een zwakkere kering voor de lage Alblasserwaard.
Het zelfde gold voor de spoorbrug die economisch nogal laag lag voor de expansiedrift van de Giessenvaart, maar alles is goed gekomen en de brug werd ongeveer 35 cm omhoog gebracht.
Wat te denken van de betonnen steunmuur waar de deuren tegenaan sluiten, voorheen was dat van hout, en ook het DAMSLUIS ontbrak natuurlijk.
Het doet me denken aan de vaarweg bewijzering, wat een vakkennis was er vroeger zonder deze attributen en vaarbewijs maar gewoon van vader op zoon, een paar jaar onderwijs en de rest leerde je van vader!
Afbeelding
Het doorkijkje onder de heul door geeft mij een wat ruimere kijk dan voorheen, de steunbalken aan de benedenkant zijn iets hoger geplaatst als de oude.
Dan ben je ineens op de binnen Giessen waar het tot voorbij de spoorbrug kneuterig klein en smal is, en waan je je in een soort Madurodam waar je met je oceaanstomer zomaar doorheen mag varen.

Achterom ziendeAfbeelding is het toch weer een mooi kunstwerk zo’n heulsluisje.
Afbeelding
Voor vandaag is het wel gedaan en meer ik af aan het parkje aan de Damstraat.

Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Eduard »

Wat een prachtig reis verslag, Willem, en wat een schitterende foto's. Niet alleen smaakt het naar meer, bij mij komt ook alsmaar de gedacht op, dit wil ik ook. Vandaar de vraag : hoe diep steekt de Vrijbuiter eigenlijk? Groet, Eduard. (Priok, mslb, 14.20 l. ,3.20 b. , 1.25 d.)
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Eduard, de Vrijbuiter steekt 85 cm diep en is 2.20 m hoog, ik vermoed het niet dieper is op sommige plaatsen dan 1 meter.
Het riviertje kan je volgen op de ANWB waterkaart grote rivieren middenblad.
Groet, Willem.
Afbeelding
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 25, 2010 5:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

Ik doe er wel een kaartje bij :wink: Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat. Opgemerkt zij dat dit een kaart van 10 jaar oud is, de tunnel onder de Giessen is bijvoorbeeld allang klaar :mrgreen: Verder klopt het qua infrastructuur en kunstwerken, de opgegeven diepgang zul je inderdaad wat moeten verminderen denk ik. Er is de afgelopen 10 jaar nergens gebaggerd voor zover ik weet.

Afbeelding
Merwede, Peulensluis, Damsluis en Giessenburg


Afbeelding
Giessenburg tot en met Hoornaar, Peursumse Vliet en de Smoutjesvliet

Afbeelding
Via de Dwarsgang naar de Ammerse Boezem. De Giessen/Noordeloos loopt na een paar honderd meter dood. Daar staat ook minder dan 1 meter water.

Afbeelding
De Overwaard.

Afbeelding
En de laatste, Alblasserdam. Je kunt op de Boezem van de Overwaard tot aan het gemaal aan de Lek varen. Er zijn daar echter geen meervoorzieningen. Tussen de Overwaard en Nederwaard zit een sluisje met zeer beperkt schutregime. De Vrijbuiter zou er exact in passen :wink: Vroeger was de, bij de dijkverzwaringswerken verdwenen, Damsluis in Alblasserdam de toegang tot de Nederwaard, het sluisje tussen de Boezem van de Overwaard en de Nieuwe Waterschap bestond niet. Je kunt alleen via deze weg de Nederwaard in en uit. De Alblas (verderop Graafstroom) is bevaarbaar tot het voormalige gemeentehuis in Bleskensgraaf, dat is over het water heen gebouwd. Dat water bekijken doe je het best met de eerder genoemde glasshopper.

Duidelijk zo? :wink: Diegenen die willen weten hoe ik aan de kaarten kom, mag me altijd een PB sturen! :mrgreen:

Groeten van Tim!
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Eduard »

Willem, dan gaat het niet lukken, ik steek toch zo'n 40 dieper op de hak. Hoogte gaat wel, met neergeklapte stuurhut ben ik 1.95 hoog en breedte gaat ook, maar ja, naar beneden wordt het een probleem. Van de zomer merkte ik overigens in Friesland dat de diepte af en toe gunstiger waren dan op de kaart stond aan gegeven, scheelde soms wel 20 cm.
Plaats reactie