van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door sailor wim »

Hoi Willem,
Wederom een verhaal om te smullen.
De Rust Roest een klipper of een klipperaak?
Kennisen van mij varen op een RR maar dat is een klipperaak.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Willem, het was een zgn Hollandse klipper bouwwerf v.d. Adel Papendrecht, de voormalige Henriette van de beurtschipper van Boven uit Terneuzen, zie de Blikken motor van dhr. Koppejan.
Groet, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op do nov 03, 2011 1:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door sailor wim »

Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Hendrik

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Hendrik »

Willem het blijft leuk je verhalen te lezen en de foto,s nog eens terug te zien.wat heb ik er veel gemaakt.Bovendien heb ik nog diverse reisjes gefilmt. Ik hoop Willem er nog veel van te kunnen genieten. Ga vooral door met schrijven.
Groet Hendrik
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Op vrijdag 6 juni moest ik dan toch aan het onderhoud van de raamrubbers, die ik vernieuwde na ontroesten, en polyesterhars met een glasvezelmatje, niet dat de gaten er in vielen maar het was toch aardig ingevreten, en dit gaf een redelijke bescherming.
Het bleek dat ik tot 17 juni nog vakantie had, dus ik kon nog even vooruit, en op 12 juni plaatste ik de ramen weer terug, het was 12 meter nieuw rubber met pees.
Ook moest ik eens naar de brandstoffilter kijken ,hoe kwam het anders dat de motor in hield, als ik vol aan voer, en ja hoor, ondanks een klein voorfiltertje was de filter één vieze drab, dat was niet zo plezant, want dan zou er ook wel een restje in de tank zitten.
Zo ging ik opnieuw de vloer, maar nu aan bakboord demonteren en koppelde na 50 liter gasolie aftappen de tank los.
Wat een heisa hij moest draaien en dan schuin eruit getild worden, maar voor je dat heb uitgevonden kan je zomaar een dag verder zijn.
Vol goede moed begon ik met het spoelen van de tank, er zit geen mangat in, en na verloop van tijd werd hij zo schoon dat in het onderste deel een soort van zeef ontstond dus opnieuw een lekke tank maar nu de olie en dat is minder.
Ga maar weer een tankje zoeken van 50 cm doorsnee mooi niet, en we wilden van de herfst ook nog varen, dus de bodem, voor zo ver je daar over kan spreken, sleep ik er uit en kocht een nieuw stuk plaat wat alleen met Co2 menggas gelast kon worden zo dun is de tank.
Na de lektest was het gebeuren nog niet dicht dus werd opnieuw de lasnaad verhit en schoongemaakt en daar ik nog polyesterhars en glasvezel bezat hebben we de tank op de naden daarmee gedicht, alleen voor hoelang, het mooiste zou een vervanger zijn.
Dat is dus nog niet gebeurd, misschien van dit jaar, daar ik een oude gegalvaniseerde tank heb opgeduikeld via marktplaats.
Zo is dan de tank teruggeplaatst, nadat deze van de nodige appendages en peilglas was voorzien,evenals een overvul beveiliging en ontluchting van Vetus.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat deze klus weer was geklaard waren we wel weer toe aan een herfsttoertje, mede daar mijn baas ook al de nodige uren over mij had beschikt,wat een wederzijds recht bleek te zijn.
Inmiddels was het 29-09-2003,en volgens het journaal, wat nu toch enige houvast verschaft, is de sluis bij het Kolfgemaal in revisie, dus was er één uitweg via Gorinchem.
We vertrokken, mijn neef Hendrik en ik om 09.00 uur van ons stekkie en waren precies 2 uur later aan de buitenkant van de gestremde sluis, voeren door over de eb naar Rotterdam.
Daar werden we een moment tegen gehouden, daar er een Europese demonstratie van havenwerkers over de Erasmusbrug ging compleet met spandoeken en zulks meer.

Afbeelding

Deze 2e foto, uit een heli genomen, heb ik van de baas gekregen met geheel over links piepklein, het Vrijbuitertje met Hendrik voorop, die voor de rest van de foto’s zorgde.


Afbeelding


Afbeelding
We konden nog net meeschutten in de grote Parksluis die geamputeerd was zonder Parkhavenbrug, en gingen buiten sturen,daar het weer opklaarde, we voeren door Delft naar Leidschendam waar we na gedane “arbeid “ allebei een pizza soldaat maakten.
De volgende dag staat er als eerste vermeld dat het prachtig weer is, dus sturen we weer buiten en vertrekken om 09.30 van Leidschendam zie de stralende foto


Afbeelding

Het zou deze dag een Sweet memorie dag worden de reis ging via de Trekvliet, Oude Rijn, en gingen linksaf de Heimanswetering in langs Woubrugge, en gingen de Braasemermeer op richting Leidsevaart langs Rijnsaterwoude en hadden een sperpauze aan de klapbrug juist door het Halfwerk.
Daar raak ik aan de praat met de oude brugwachtster over de bietenvaart van de sixties.

Afbeelding


Het verhaal is het volgende: mijn vader had een 2e vrachtscheepje de Rust-Roest II die daar als één van de weinige schepen de bieten weghaalde bij de beide broers Kempenaar die dus op hun land diverse producten kweekten, en ook suikerbieten.
Ledig voeren we via het Aarkanaal de Leidsevaart in langs Uijttewaal de augurken inmaker en kwamen we geladen op de juiste waterstand weer bij Rijnsaterwoude op de Braasemermeer.
De brugwachtster ging na spertijd even naar het bejaardenhuis waar ze mevrouw Kempenaar ophaalde en we een geanimeerd gesprek hadden over de bakkies koffie in de keuken van hun boerderij, zoiets is toch uniek, je ziet je jeugd zo voorbij trekken!.
Vervolgens bracht ze eerst de bejaarde dame weer naar het “rusthuis”, aleer we om 14.25 uur door de brug konden en tuften op ons gemak naar de tolhuissluis waar we om 15.30 uur door waren.
Via Amstel, Ouderkerk a/d Amstel, Bullewijk en Holendrecht naar Abcoude waar we in een
pittoreske wereld belanden.

Afbeelding

Na de benen gestrekt te hebben door naar het station te lopen, langs de Gein kwam voor ons de rust, en droomde ik weg, met een volle schuit bieten naar Zevenbergen.
De volgende dag, tegen tienen haalde we Tim van de trein, en na wat boodschappen startten we de motor, om 11.00 uur om opnieuw met stralend weer te drijven door het schilderachtige Abcoude.



Afbeelding


Afbeelding

Ja en dan die stralende Angstel ogen te kort zoveel verrassende doorkijkjes!


Afbeelding

Ook wij worden weer geremd voor een Baambrugge brug, wat dit keer geen straf is,

Afbeelding

op naar de Demmerikse sluis,

Afbeelding

we hadden gehoopt richting Wilnis te kunnen maar de schade na de beruchte dijkdoorbraak was nog lang niet hersteld.
Dus voeren we de Vinkeveense plas op naar de Proosdijsesluis, en over de schilderachtige Winkel en de Oude Waver weer via de Amstel naar Uithoorn om te overnachten,na dat we een voortreffelijke maaltijd nuttigden in het Oude Spoorhuis, met dank aan Hendrik.
Het is wel wat saai maar…’t is weer mooi weer dus vertrekken we om 08.00 uur via de lokkende Kromme Mijdrecht naar de Slikkendamsluis, en dalen naar een niveau waar Amsterdam z’n neus voor op zou trekken wij doen dat expres, we willen over de Nieuwkoopse plassen naar de Ziendesluis
We kwamen weer op een iets hoger peil, goed voor het moraal en verlieten via de Ziendebrug deze schilderachtige dreven, over de Oude Rijn, en Gouwe naar de Julianasluis.
Om 14.00 geschut en via de Waaiersluis en de gekanaliseerde Hollandse IJssel naar Hekendorp,ook wel Goejanverwellesluis, waar eens een vorstin werd tegengehouden.
Daar werd gewikt en gewogen over de afmeting maar we begrepen wel dat we wat aan de brede kant waren ten opzichte van de heul (gewelf) over de sluis,

Afbeelding

Afbeelding

en nog naar Ouderwater,
waar we na de warme prak nog even wandelden en hadden weer een volle dag.
Vrijdag 3 oktober varen we via de Doorslag naar de Koninginnesluis te Vreeswijk, en steken de lek over naar het Merwedekanaal bezuiden de Lek, schutten te Vianen, en zijn om 15.45 uur te Meerkerk.
We werden daar ’s avonds opgehaald daar de Langebrug te Gorinchem pas maandag weer operationeel is.
Na het weekend de boot opgehaald en alles weer winterhard gemaakt, een mooie afsluiting van een prachtig vaarseizoen.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Toch blijkt dat ik van 2003 nog een flink detail vergeten ben, op 12 augustus zijn Tim, neef Hendrik en ik, naar Aalsmeer afgereisd, daar Tim zijn zinnen op een nieuw schip,(lees project) had gezet.
Het bleek een voormalig R W S vletje te zijn geklonken met een Albin benzinemotortje 2 cilinder 10 pk wat ergens aan de Uiterweg lag, en op eigen kracht naar Hardinxveld gebracht zou worden.
Het moest wel op één dag daar ik alleen deze dag maar vrij was, dus vertrokken we al vroeg uit Aalsmeer en wel om 06.45 uur, het was prachtig weer de vaarwereld lag weer voor ons open en zo tuften we door de waterige dreven van Ringvaart, Braasemermeer, en de Heimanswetering, waar we tot de ontdekking kwamen dat de elektra haperde, doch het accu had de hele nacht onder stroom gestaan dus voorlopig nog geen problemen.
Gezwind voeren we verder over de Rijn door Alphen aan de Rijn, en voeren bij Gouwsluis de Gouwe op langs het voormalige betaalkantoor van de Gouwerechten, waar we herinneringen ophaalden omdat je daar altijd aan moest om te betalen, en het kopie betaalbewijs weer persoonlijk op het sluiskantoor in het midden van de kolk moest inleveren, de sluis ging niet eerder open!
Het journaal vermeld, 11.30 uur binnenkant Gouda, Julianasluis.
Om 13.30 uur te Krimpen a/d Lek via de Sliksloot en de Zaag.
Te 15.30 uur draaien we bij Dordrecht het Wantij in.
We hebben dan om 17.00 uur de Helsluis t.o.v. Sliedrecht al verlaten, en zijn om 18.00 uur gemeerd aan het steiger van de Snap in het kanaal van Steenenhoek.
Helaas, helaas de laptop is van ’t voorjaar gecrasht dus zelfs die ene foto van dat klassieke vletje moet ik jullie schuldig blijven.
Het verhaal is als volgt, de Drup, zo heette dat scheepje, had stevige halfronden tegen de zij, maar daar het onderhoud vrij schraal was, en het klinkwerk nogal uit elkaar, hadden we de halfronden weerszijden gedemonteerd, maar er achter schoot niet zoveel over.
Het was zover ingevreten dat we besloten er nieuwe achter zijden in te maken, ook had Tim een Volvo-Penta op de kop getikt van 20 pk voor hermotorisering.
Helaas is het renovatieproject voortijdig afgebroken mede door gezondheid problemen van Tim en had ik de ervaring en de kunde toen nog niet om dat karwei te klaren.
Het scheepje is later verkocht naar de Achterhoek waar het wel afgemaakt is,(gelukkig).
Dan gaan we nu naar 2004 waar in we weer met zwager en schoonzus op reis gingen, 12 mei met de auto naar Ossenzijl, waar we inscheepten in een rondvaart boot van Staatsbosbeheer om zo mogelijk al varende reeën te spotten, bij mijn weten was het er één.
De lat wordt weer hoog gelegd want ik zie wel Vtjes van vrij, maar verder blanke vellen,
Jammer, van daar dat het weer even duurde voor ik weer een stukje kon bedenken voor jullie,dus als het even duurt, overal in het hele huis foto’s zo van, ik weet zeker dat ik nog” je snapt het wel gek van het zoeken.
Ergens in mei hebben Tim en ik de touwtjes in handen genomen en, losgegooid om weer via het Merwedekanaal te varen naar Noord Holland, via Utrecht, en de Vecht, waar we voor de brug van Maarsen strandden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De andere dag stoomden we op naar Muiden, waar we naar buiten schutten en bij prachtig enigszins heiig weer richting IJ vuur voeren, wat is het, eigenlijk maar een flinke plas maar toch voel je je al nietig op dat water en is het weer een veilig gevoel dat je weer achter de IJdam ben op het Buiten IJ.
Nadat we door de Oranjesluis geschut zijn hadden we opnieuw de keuze, gaan we over de Zaan of duiken we via de Willemsluizen het Noord-Hollands kanaal in, het werd de laatste optie in zo dreven we dan als een veredelde trekschuit en voeren we via Buiksloot en het Schouw richting Broek in Waterland waar we in serene rust afmeerden voor de gesperde klapbrug.”
De andere dag vonden we het zo vreemd, waarom de personen in het bedieningshuisje de brug voor ons niet opende, er stond wel een bordje met een telefoonnummer, maar als er nou toch iemand zat…..
Wij toeteren maar geen opening dus klommen we aan de wal, om te vragen wat er mis was, het raadsel werd opgelost, de heren zaten het verkeer wat over de brug ging, te controleren hetzij voor de statistieken, of te verbaliseren daar kwamen we niet achter.
Nadat we gebeld hadden werd direct de brug geopend en voeren we richting Monnickendam.
Hoe het komt dat er dan weer geen foto’s zijn snap je soms niet, ’t zal wel geregend hebben,maar geeft wel blinde vlekken in het verhaal.
Zo kwamen we dan in de sluis van Monnickendam wat voor ons nieuw was dus keken we onze ogen uit, in mijn herinnering met basaltsteen gemetselde muren dus uit de tijd van de vorige eeuwwisseling, rond 1900.
Door de sluis gingen we even stuurboord uit en meerden daar af om ons wat te verpozen in het voormalige Zuiderzee stadje en wandelden even langs de bekende scheepswerf van van Goor.
Nadat we ons van veel indrukken voorzien weer naar boord begaven,moesten we vooral nog even langs de bakker voor iets voor bij de koffie en wat simpeler leeftocht.
Later voeren we via het Stinke Vuil of Purmer Ee en de Purmer Ringvaart richting Edam,en vervolgden onze reis naar Purmerend.
Wachten, en er nog voor betalen ook, het lot van de watersporter zo voeren we het Noord-Hollands kanaal op wat enigszins saai varen is, maar niet voor lang want we kwamen niet het heulbruggetje van Neck voorbij, en voeren dus de Wormer ringvaart op.
Afbeelding

Afbeelding

Het is daar wel een krappe bedoening met de woonarken in dat slootje, toch wilden we het gekrioel op dat zo mooie watertje niet missen, mede omdat je ook niet terug hoeft via de zelfde route.
Afbeelding

Afbeelding

We kwamen uit in de Poel, tussen de Juliana en Coenbrug, en hadden de vaarkaart goed bestudeerd dus voeren we langs de Zeepziederij de Adelaar met een prachtige replica op het torentje, waaraan je dan ook direct kan zien dat zo’n vogel alles overstijgt.

Afbeelding


Onze wens was om via de Mallegatsluis, welke zich tussen de Alexander en de Spoorbrug bevindt door Westzaan naar de Nauwernase vaart dus meerden we daar pal voor de sluis aan.
Afbeelding

Nadat de sluiswachter de andere dag aanwezig was,vroeg hij wat wij wel van plan waren, en vertelden wij heel enthousiast of we af konden schutten om door het Zaanlandschap te varen.
Hij zag nogal wat bezwaren, nieuwe brugjes en grote boot, dus adviseerde hij ons met klem, deze route vaarwel te zeggen,en ons geluk te beproeven via Krommenie dus langs de schitterende oliefabriek “De Tijd “ .



Terugvarend over de Zaan kwamen we een oude bekende achterop, het binnenste schip de Arma, die er op het oog wel wat op achteruit gegaan was sinds we haar verkochten in 1989.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar niet te lang bij stilliggen, het gaat nou eenmaal zo het gaat, en voeren door de prachtige Zaanse Schans, de pakhuizen en fabrieken van Wormerveer,

Afbeelding

Afbeelding

en onder de Beatrixbrug door naar de Tapsloot, recht op de molen Woudaap aan.

Afbeelding

Vaak moet ik denken aan een Dick Bruna boekje van Jan de Zeeman, met het citaat: “steeds verder en steeds verder, een zeeman word nooit moe, toen kwam hij bij een eiland, en daar ging hij naar toe!.
Je noemt dat als het in je voordeel uitkomt ook wel, je horizon verruimen, waarop mijn vrouw zegt: “blijf jij maar onder de dijk, dan loop ik er wel bovenop”!
Ach zo heeft elk zijn hobby, dus voeren wij gewoon door naar Krommenie, waar we moesten wachten op de bruggen, en de reiger er over dacht om een stukje mee te varen, nou mooi niet.
Afbeelding
We wilden nog in Haarlem komen, dus na de sluis van Nauerna en de oversteek naar zijkanaal C kwamen we te Spaarndam waar we vlot schutten.
De tijd ging vooral zitten in het wachten voor de Waarderbrug, waarna we zonder oponthoud door konden naar het steiger tussen de Catharijnebrug en de Gravestenenbrug.
Ach, het vaarverhaal word nu weer wat eentonig Ringvaart……….Leidsendam…….Delft, waar we afmeerden door de Abtswoudsebrug, net voor de Paraat, schipper Roel was met vakantie, en kunnen we nu mooi een overzichtsluchtfoto van de Vrijbuiter, maken een compositie van twee.
Afbeelding
Afbeelding

De andere dag was het toch weer tijd om huiswaarts te keren en gingen over Rotterdam, de Noord en het Wantij,
Afbeelding
weer naar huis vol van indrukken over de reis.
Afbeelding
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door MdB »

Wormerringvaart

Leuk daar doorheen te varen dat doen er niet veel.

Wat zijn je maten L X B X Dg?
till next time
MdeBoer
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De maten van de Vrijbuiter zijn 10 x 3,5 x 1,10 toen, nu 0,80 diep, ik meen dat de hoogte onder het heulbrugje aan de zijde van het Noord-Hollands kanaal 2,40 is
Als de situatie heden nog zo is als toen, 7 jaar terug moesten we wel slalom varen, dat kun je op die twee woonark foto's net voor de Poel wel zien.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op za nov 19, 2011 7:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
schipperdochter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr okt 28, 2011 2:48 pm
Locatie: Dieren

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipperdochter »

Hier nog een foto van schipper en bootje :

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding Spitsenliefde roest niet.Afbeelding
Groet, Jenet
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Leuk dat je ook meekijkt vanaf de Eemspoort, wel een uitzoekerij en af en toe een foto van wat later als het verhaal, maar dat is de "decoratie "van het geheel.
Afbeelding
tesslaatje
Berichten: 2
Lid geworden op: do nov 24, 2011 3:27 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door tesslaatje »

Dag,
voor de rubriek ´Bezeten Van´ in de Vaarkrant ben ik op zoek naar mensen die gek zijn van hun bootje. Ken je iemand die wil meewerken of wil je zelf meewerken (vier korte telefonische vragen over het schip), stuur dan een mail naar t.heerschop@telegraaf.nl

De Vaarkrant is een bijlage (achterin het katern van Autovisie) van de Telegraaf op zaterdag.

Groet,
Tessa Heerschop
journalist Vaarkrant
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Wie had mij hiervoor aangemeld, we hadden, nu dus niet meer een soort van "geheim "telefoonnummer nu weet de krant het zelfs al, als het u belieft denk eens aan kwetsbare groepen.
Morgenavond gooi ik er weer wat op, maar.... mondje dicht of wil je soms een akelig vaartochtje naar Spanje meemaken?.
Groet, Willem.
Afbeelding
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door johan »

Lijkt me idd niet leuk Willem.
Het lijkt me not done om iemand anders voor zoiets aan te melden,
en al helemaal niet om het telefoonnummer van iemand anders door te geven aan de krant.
Je kan het hoogstens hier suggereren..
Iets in de trant van: "is dit niet iets voor jou Willem?"
Als het antwoord dan neen is, is het ook duidelijk....

Ik zou het ook niet apprecieren Willem...
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 25, 2010 5:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

Eeuhm... Ik vrees dat ik mee naar Spanje moet... :oops: :oops: :oops:

De rest vechten we offline wel uit :wink:

Groeten van Tim
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

We weten de dader en achteraf goed bedoeld, goed nadenken voor je iets schrijf of een spontane opwelling krijgt,(geld uiteraard het meest voor mijzelf).
Groet, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie