van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door KarelE »

Het "scheepje in de lijnolie" is een zusterscheepje van de Johanna. Heeft een tijdje in de Vlietlanden te koop gelegen, een jaar of 6 terug. Was ook gebouwd bij Tijssen, en was ook van de familie Meeuwisse. Toen was het meen ik de 'En avant'. Nu is het de "drie gezusters", maar dat kunnen er ook vier zijn. De vorige recreatieopbouw is eraf gehaald, het is nu een rondvaartscheepje in Leiden. De 'luiken' kunnen met een hydraulische constructie geheven/gestreken worden. Zo kunnen lage bruggetjes worden gepasseerd.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door meester »

sjaak veringa doet er nu rondvaarten in leiden mee. daarvoor moest het scheepje wel een beetje zakken. er ligt nu een vloer van stelcomplaten in. Ik denk dat die ouwe meeuwisse het wel leuk gevonden had.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De stad Delft wordt door ons “ingenomen”, en doen dat via de Oostpoort:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vaarschema’s zijn er om aangepast te worden, dus bleven we niet in Delft ovenachten,door de grote verbouwingsoperatie bij de Kolk, maar voeren door naar Schiedam.
Helaas kon ik niet laten enkele schone schipkens op de foto te zetten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waarna we hier onze rust vonden:

Afbeelding

Na de koffie is het voor de laatste “verstekeling”de schoonzus gedaan, en wordt ze door haar man weer opgehaald, wij blijven tot zondagavond hier ons vertier zoeken.
Dat is bij deze stad niet zo moeilijk, knap water gerelateerd ook hier voor ons nog beroeps matige herinneringen.
Met het kastje Anna, hebben we een keer of 6 in de Noordvest gelost bij Bols distilleerderij, brouwgerst 3 reizen vanuit de Rijnhaven, en 2 reizen vanuit Zwijndrecht,Drechthaven.
Tot slot nog één keer vanuit Biddinghuizen de Anna kon het meeste in Schiedam brengen 325 ton op 1,90 m.
Wel moesten we geladen over de Parksluis en kwamen via de Rolbrug bij huis te Riviére Schiedam binnen, en leeg konden we, zij het met de hand om de roeren niet te beschadigen,
de bocht nemen bij de Beurssluis met het achterschip over de kant:

Afbeelding

We hadden wel een schitterend weekend, getuige deze afbeelding:

Afbeelding

We dwalen en dromen wat en alles werkt mee voor een bepaalde sfeer:

Afbeelding

Afbeelding

Dan ben ik weer terug in mijn kinderjaren, schepen voor de wal uit mijn prille jeugd, pakhuizen in’t echt en een paar waar ik er ook één van had, moeder maakte stoffen zakjes, vulde ze met bruine bonen of erwten:

Afbeelding

Ook tref ik nog een Nooitgedacht paard en wagentje aan achter een ruit, en opnieuw bekruipt mij het gevoel van het kinderlijk verlangen om daar mee op het vloerkleed te spelen.
Broer Jaap heeft het blank gelakte stelletje nog wel ergens in de kast staan, made by IJlst.

Afbeelding

Ook de truck heeft iets bekends, alleen heeft de mijne een veeaanhanger er achter,ook vol met herinneringen, als ik daar zou wonen, zou het een wisselende expositie kunnen worden:

Afbeelding

Maar dan heb je dat ergens ver weg verstopt en schiet gelukkig de vrouw te hulp, die de schatten tevoorschijn tovert:

Afbeelding

OKWA, vaak langs gekomen, in de bietentijd 2x per reis als we naar de Haarlemmermeer moesten om te laden, veel “kindergereedschapsbedrijven, o.a. KIBOFA oftewel kinderbox fabriek, dat alles aan de boorden van de Gouwe te Waddinxveen in de sixties.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn dag was weer goed daar in Schiedam waar we niet uitgekeken raakten:

Afbeelding

Voor het echte prille begin van mijn jeugd denk ik dat dit één van mijn eerste speeltjes was, nog voor ik kon praten vermoed ik, dat kon ik namelijk al gauw, als brugman, vandaar dat ieder mens vroeg of laat toch wel op zijn bestemming zal geraken!

Afbeelding

en dan dit motorschip, iets tussen beurt en luxe motor wellicht weet iemand de afkomst van dit goed bewaard gebleven schip, mijn gedachten zijn op een werf in België:

Afbeelding

Afbeelding

Een “terughoudend”klipperkopje:

Afbeelding

deze daarentegen is een royale Tante, was toen te koop, van de werf van Suylekom van “t Veer”, drie keer fotowaarde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto’s zijn weer op tot maandag, het is dan om 07.30 uur hoogwater dus varen we nog naar de binnenkant Parksluis, en schutten dan om 07.15 uur naar buiten, en met een lekker vloedje zijn we ineens weer een nietig klompje in het grote Manhattan aan de Maas:

Afbeelding

En zeg nou zelf op een enkel gebouw en de Hef na, is de Vrijbuiter van voor de oorlog toch zowat het oudste, op dit vorige plaatje.

Afbeelding

Gelukkig vind ik nog iets terug uit mijn jeugd:

Afbeelding

Ochtendstond, GOUD in de lucht:

Afbeelding

Over het algemeen slaap ik tijdens mijn vrije tijd nog met het ochtendgloren, maar dit is toch wel overweldigend,nog een beetje kil, jas aan en huiverend genieten, hier doe je het voor:

Afbeelding

Afbeelding

ze kwamen ons geladen zelfs oplopen ondanks dat ik maar een krap half vrachtje in had!

Afbeelding

Bij deze vond ik het niet zo erg, kon ik het van dichtbij bekijken, een schone dame:

Afbeelding

De laatste foto laat een op het oog trage Oosterschelde zien, toch liep ze zeker zo “snel”als de Vrijbuiter, van 10 km p.u. en schoof achter ons de Ketelhaven van Papendrecht in:

Afbeelding

Zo komt er voor even een eind aan deze rondrit, maar volgende week vaar ik met Hendrik nog een afscheidstocht van 2011.
groeten Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Er werd druk opgeruimd, we waren op maandag 03-10-2011 aan het steiger gekomen, en genoten nog na van de rust, dus bleven nog een nacht aan boord slapen voor dat we weer in de dagelijkse sleur terecht zouden komen.
De andere dag was het dan toch echt waar, getuige deze foto:

Afbeelding

Diverse klusjes worden ondernomen, gasolie laden, een verhaal weer op de site zien te krijgen, en voorbereidingen voor volgende week als ik met neef Hendrik er nog een weekje tussenuit knijp.
We zijn dan aangeland op 10 oktober en willen Noord Brabant met een bezoek vereren, na het nuttige verse provianderen gaan we dan van start het is 15 graden Celsius en NW 7, dus al aardig herfstweer.
De reis loopt via Gorinchem, en ik schiet gelijk maar wat plaatjes, de binnenkopper is de Langebrug, die in 2012 juist in het recreatie seizoen in revisie gaat, dus die gaan we dit jaar dan een paar keer missen:

Afbeelding

Het begint gelijk goed met het schepenaanbod:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tot hier zag het er aardig gelikt uit, en het is beslist niet rot maar een likje hier en daar kan wonderen doen:

Afbeelding

Afbeelding

Wat verder in een hoek gedreven misschien? een mooi model klipper, alleen had een houten stuurhut………..:

Afbeelding

We vereren het oude Gorinchem met een doorvaart, en schutten via de Lingesluis naar de Boven Merwede, waar een lekker stuk deining staat, we steken dus maar een beetje schuin over richting Andelse Maas.
Het zal wel even geleden zijn dat dit casco ter vischvangst voer:

Afbeelding

De pannenkoekenboot met er naast het oude veer van Gorinchem naar Woudrichem, de Janihudi:

Afbeelding

Wat de Tetje Apolonia nu net dat ietsie meer geeft is dat gelige randje aan de onderkant van de bergplaat,om de zeeg te accentueren:

Afbeelding

Afbeelding

de sierlijke Viola een verlengde klipper met ernaast een voormalige IJsselmeer visser:

Afbeelding

Niet smeuïg maar helder tot op de bodem, in de sluis van Andel op zo’n 3,5 m diepte:

Afbeelding

Afbeelding

bij Poederooijen lagen deze 2 exemplaren.

Afbeelding

In eerste instantie wilden we een overnachting houden te Heusden, maar de weerprofeten voorspelden nog meer wind dan vandaag voor morgen dus besloten we vanuit het Heusdens kanaal stuurboord aan en gingen naar Geertruidenberg, en we bij een neef van Hendrik op de koffie gingen.
Dinsdag 11 oktober, vandaag is er beduidend minder wind als de weermannen voorspeld hadden, nog wel een aardig briesje, west 6, maar om te varen niet hinderlijk, en ach die startproblemen met de camera, soms al half op weg voor we er aan denken!
Zo kozen wij het ruime sop van de Donge! en voeren richting Oosterhout naar de Marksluis, waar we zonder wachttijd naar binnen konden. het was al weer een jaar of 10 geleden dat we via die richting de Mark op voeren.
Het is dan net of je iets gemist hebt of dat het er toch weer anders uit ziet, en we draaiden rechtsaf de Mark af, richting Oudenbosch, en genoten van alles wat in ons vizier kwam.
Aan de rechterzijde dreven we langs Terheijden en wat later doken we onder de A16 door richting Zwartenberg, uiteraard hebben we de vaarkaart altijd opengeslagen op het gebied waar we verkeren.
We kregen het idee om net door Zwartenberg bakboord uit te gaan naar de Leurse haven,
daar waren we geen van tweeën ooit geweest dus gingen we daar even sfeertje proeven.
Net voor het brugje krap aan gedraaid, en vast startklaar voor straks, als we verder gingen naar Oudenbosch.
Inmiddels miezerde het en dat maakte het er wat troostelozer op:

Afbeelding

We gingen op verkenningstocht, maar het viel wat tegen, alles glad en strak, ondanks dat de mensen hun best gedaan hadden, met een speelse grachtenbouwstijl was het doods.

Afbeelding

Een statige korenmolen sierde in rood wit blauw gelukkig nog het dorp, en het was dat wij er waren……..

Afbeelding

Nadat we even naar de Held van Breda hadden gestaard en de statische kerk hadden bewonderd met aan de overzijde een echte ossenkop bleek het achteraf nogal tam:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die Adriaan van Bergen, een welgestelde schipper, had in overleg met het gezag onder Mauritz, toch een knapstaaltje werk geleverd, hup soldaatjes in het ruim, deklast turf erop, en varen maar.
Toch zat het in eerste aanleg niet mee, de wind was dagen verkeerd, en ten einde raad besloot men de manschappen maar wat te laten luchten, later draaide de wind, zodat de missie zij het met angstige momenten slaagde.
Er was een soldaat die verkouden was en danige hoestbuien had, zodat hij tegen zijn makkers zij, “steek mij maar dood, anders verraad ik jullie nog”,ze hebben het gelukkig niet ten uitvoer hoeven brengen.
We gingen naar boord, en er moest natuurlijk nog even een foto van het schip gemaakt worden, om toch maar zeker te weten dat ook zij hier was geweest:

Afbeelding

Op naar Oudenbosch, om 15.00 uur waar we gingen overnachten, het weer was nog wat miezerachtig, vandaar niet al te veel plaatjes, een actieve havenmeesteres, die ons 12,50 euro’s afhandig maakte om in de gemeente Halderberge te mogen snurken.
Een voor mij geheel nieuw ingerichte haven, achterin waar we aanmeerden, alleen de boxen wist ik uit mijn herinnering op te diepen, ook de eerdere haven over Sb was er 10 jaar eerder ook niet.
Het moet gezegd we kregen een gastvrij onthaal door de folders en het goed ogende boekje Hartelijk Halderberge, maar voor ons stond er weinig bruikbaars in.
Oudenbosch, gemeente in N. Brabant, tussen Zevenbergen en Rozendaal, 6700 inw.
Oudenbosch 3800, Bosse Dijk 250, Kalishoek 570, Oudland 200 inw. N.H. 2 % R.K. 98 %
De gemeente loopt in het noorden tot de rivier de Mark.
Landbouw, veeteelt, boomkwekerij, strohuizen; terrazzo, biscuit, machines.
Van de hoofdplaats Oudenbosch wonen plus minus duizend in gestichten en kloosters.
Missiehuis.
De Basiliek 80 meter lang, koepel 68 meter hoog, in navolging van de St Pieterskerk te Rome.
Zoeavengedenkteken van 1911
Grote onderwijsinternaten St Louis en St Anna.
Buiten de plaats een schitterend natuurpark, Pagnevaart; bos en vennen onder Hoeven, in de driehoek Oudenbosch, Bossehoofd, en Hoeven.
Te Oudenbosch een coöperatief veilingsgebouw voor fruit en groente, tot zover in 1947, toen Halderberge nog niet op de voorgrond trad.
De volgende dag strekten we onze benen, en aanschouwden eerst van buiten en later binnen de basiliek diepe indruk over de liefde die soms ook wel eens zijn tol eiste om zo’n immens gebouw van de grond te krijgen.

Afbeelding

Devotie maakt zich van je meester als je het gebouw betreedt, en bijna beschroomd neem ik enkele foto’s, en ook hier nodigen de kaarsjes tot gedenken en een vlam van hoop.

Afbeelding

Na enkele omzwervingen, Oudenbosch is aan ’t slopen en bouwen maken we van de tegenpartij van de basiliek een foto van de Romaanse tempel, zo stel ik me de oosterse bouwwerken ook een beetje voor.

Afbeelding

het lijkt toch ook wel weer wat gracht achtig dus prachtig

Afbeelding

Na enkele boodschappen hebben we genoeg indrukken verzamelt, om weer te vertrekken,
12.00 uur wenden we onze steven om via de Manderssluis het Volkerak te veroveren.
Om 14.50 worden we opgenomen door het Schelde Rijnkanaal en zijn 17.15 uur te Tholen.
We krijgen daar een privé plek aangeboden, door een goede kennis die een huis met ligplaats bezit, en zijn daar ’s avonds op visite, een gezellige avond.

Toch waan je je hier een beetje aan de Middellandse zee:

Afbeelding

Afbeelding

maar als je dan de camera iets meer naar links draait is het weer Oer Hollands, en krijg je ook wel weer het warme geluksgevoel van dat vertrouwde geheel:

Afbeelding

Ook nu duik ik even de geschiedenis in via “het” boek en lees dat we stik ouderwets zijn met dat Tholen, het heette gewoon Tolen, gem. in Zeeland, hoofdplaats van ’t eiland Tolen, aan de Eendracht, 3300 inw., waarvan 56% N.H., 9% Ger., 25% van andere Hervormde richtingen, 7% R.K.
Kerk en stadhuis uit de 15e eeuw.
Kreeftenpark, oesterputten, mosselkwekerijen,ansjovis;land- en tuinbouw.
Oude spelling Tholen; lett. Ter Tholen = aan de tol (van de hertog van Brabant)
De tol werd van Schakerlo daarheen overgebracht bij de afdamming van de Striene in 1300!
Dit was ons nooit verteld ondanks dat we in de 50er jaren toch uitgebreid Vaderlandse Geschiedenis kregen, op een degelijke school van gereformeerde gezindte.
Zo is net bekend dat Willem van Oranje na het fatale schot niets meer heeft kunnen zeggen, dus komt zo het een en ander op losse schroeven te staan, en er wankelt deze tijd al zoveel.
De reis krijgt een ander verloop als gewenst, als we in de morgen wakker worden, hadden we op teletekst al ontdekt dat de werkzaamheden aan de Bergse Diepsluis een dag verschoven zijn, zodat we helaas het zo weidse Oosterscheldewater niet zullen bevaren, en we de tegenovergestelde richting nemen op het SR kanaal.
Toch geeft het weer andere beelden met mooie lichtinvallen,het geluk is dan ook met ons als ik een aantal plaatjes schiet,waarvan ik dit de mooiste vindt Nieuw Vossemeer:

Afbeelding

Aan het eind van het kanaal gaan we stuurboord uit, naar het Heense sas, om via de Steenbergse vliet, en het Mark Vlietkanaal, naar Dinteloord te varen.
Het blijkt dat er vandaag maar een enkele foto is geschoten, ondanks een prachtige dag,shoppen in Dinteloord waar we het pittoreske haventje ingevaren waren, 18 graden z o 3 bf
Bij toeval kwamen we nog een “bijna” vergeten, maar ze lezen waarschijnlijk mee!, goede kennis tegen die de Vrijbuiter ook nog kwam bekijken, ze had haar een eind voor de verbouwing voor het laatst gezien.
Vrijdag 14 oktober begint al met prachtig ochtendgloren:

Afbeelding

We starten de Mercedes om 10.15 uur en varen als een notendopje de Volkerak sluis binnen,
de sportsluis was al buiten werking:

Afbeelding

Afbeelding

12.00. geschut, het duurde nogal even aleer het gewenste niveau was bereikt, en voeren om 14.00. uur onder de Moerdijkbruggen, groeten daar de eega van de kennis van gisteren op een R W S boot, die erna weer de Nieuwe Merwede opstoof.
Daar hoef ik dus ook mijn brood niet aan mee te geven, en na een prachtige tocht voeren we het Gat van de Vissen in, waar ik graag had aangemeerd in het kleine haventje, maar het water was te laag, en in de andere haven lag het vol.
We voeren door richting voormalige raadplaat, en meerden af bij het Brabants Biesbosch museum, waar ik nog even op bezoek ging, en tot verrassing ietsie pietsie historie terug vond van de Vrijbuiter, toen Einar uit 1967 op dvd:

Afbeelding

Afbeelding

Henk wilde graag de avondschemering, en de zonsondergang op de gevoelige plaat vast leggen, dat is ook bij mij nog aardig gelukt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

als je zoiets meemaakt voel je je één met jou omgeving, een therapie, back to your roots!

Afbeelding

Afbeelding

Een prachtig besluit van deze dag aan de Pannenkoek.
Zaterdag 15 oktober zijn we vroeg uit de veren:

Afbeelding

Om 07.50 uur varen we van het steiger weg, en dachten nog wat wild gedierte te kunnen bespioneren, op een bever na, die net voor de kop langs zwom, geen reeën of ander beest.
Wel een luxe motor:

Afbeelding

en Henk die de boel alvast opruimt:

Afbeelding

09.50 uur aan de Biesboschsluis geschut:

Afbeelding

en 11.00 vast in het kanaal van Steenenhoek.
De afsluiting van dit vaarseizoen was op deze dag perfect met stralend weer, wel is het rond deze tijd ’s morgens en ’s avonds kil, en zijn we blij met de Pelgrimkachel.
We ruimen de boel glad aan boord en beramen ons op nieuwe uitdagingen, waarin we een vervangende olietank plaatsen, nieuwe aluminium ramen bestellen, ook niet zonder slag of stoot, maar dat zijn jullie zoetjes aan wel gewend, en een begin maken met een wijziging van de buiten besturing.
We trachten dit later in een aflevering te vertellen, en zitten nu toch echt in 2012.
En zoals je ziet heb ik maandag en dinsdag de nacht op de Hogebrug, van waaruit ik de nieuwe Spaansebrug bewonder:

Afbeelding

Groeten, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Goedemorgen beste forummers,
Zoals jullie wel begrepen hebben, is het recreatieve vaar verhaal "bij", en moet ik weer zo'n 16 jaar gaan varen, om weer een nieuw langdurig verslag te schrijven.
Er is nog wel een stukje klus aflevering, maar dat hou ik wel voor komende winter, misschien staat er dan ook wel weer een reisverslagje bij van dit jaar.
We hopen in de loop van volgende week weer wat te gaan varen, daar onze vakantie zich aandient, en we een poosje op het water mogen verblijven.
Ik hoop dat jullie het interessant vonden, juist de ups en downs, maken dat je vaak niet alleen aan het prutsen ben, de wetenschap dat ook de andere hobbyist voor diverse problemen komt te staan, en ze dan op zijn manier oplost, kan een verrijking zijn voor de andere forumgebruikers.
We wensen jullie een goede vakantie toe, wel of niet op het water.
Groeten, de schippers A. en W. Oosterlee.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Niets mis mee om iets weer eens op te halen, hier een plaatje wat mij in eerste instantie boeide, een achterover liggende luxe motor, en zo uit de verte kwam dat vertrouwde gevoel uit de fifty's weer boven.
Dichterbij zag ik een boegschroefkoker nog wat uit het water, dus zal ze achter niet zoveel omhoog gaan, maar voor een flink stuk zakken.
Het bleek ook nog eens een nieuwe te zijn, aan de voorkant beloofde het veel, de achterkant kon ik niet bij krijgen, wel een vet kontje, maar ik ziet dat scheepje natuurlijk in gedachten in geladen toestand, gangboord bijna in 't water en dus een dikke krul aan de kont.
Helaas zal voor zover we het nu allemaal kunnen bekijken het nooit zover komen, eigenlijk wel jammer nooit meer een geladen beurtvaardertje als een vogel op het water,
hijstuig gestreken, en flink de gang er in!
Hier een historische impressie in de zelfde gemeente waar de foto van de nieuwe ook is genomen.

Afbeelding

Afbeelding

En dan te bedenken dat er vaak maar een stuurhutje opstond van 2x2 m.
Daarentegen bouwden onze zuiderburen al gauw een ruimere stuurkast, dan wel weer vaak zonder salonroef, dus met een groot, vaak tot bovenkant boeisel verhoogd achterdek.
Toch nog iets van me afgeschreven, Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Goedemorgen,
Dan ineens, ondanks dat je het al maanden wist wordt je zomaar voor de tweede keer in 12 jaar opa, zijn zwemvestje ligt al klaar dus dat kan nog wat gaan worden!
Groet, Willem.
Afbeelding
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door wout.bij »

gefeliciteerd, Willem.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door johan »

gefeliciteerd Willem, het kan niet anders dan een echte schipper worden ☺
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door 7kinderen »

gefeliciteerd Willem
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door KarelE »

Hoi Willem,

Van harte gefeliciteerd. Wij moeten nog plusminus 8 weekjes geduld hebben voor het tweede kleinkind.... :roll:

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Nu wordt het toch moeilijker, niet varen en alsnog de laatste loodjes aan elkaar breien, en was eigenlijk met die oude hydrofoortank te vroeg, want naar nu blijkt is hij wel op 14 september aangeschaft, maar pas 3 november ben ik dat gat er in gaan slijpen:

Afbeelding

Vol enthousiasme begonnen, maar ik wil er eigenlijk niet zoveel woorden aan vuil maken, het werk was ditmaal voor niets gedaan, nog één foto:

Afbeelding

Zo weet je verder hoe dat ging, met twee lekke tanken kom je ook niet ver, goed raad is duur, in dit geval letterlijk en figuurlijk, dus heb ik dat tot 2012 maar gelaten waarvoor het was.
Schip winterhard gemaakt, alle spullen gedemonteerd en mastje in kajuit aan ’t plafond gehangen, had daarvoor een speciale beugel gemaakt, waar de pen in kon door het scharniergat.
Aan de andere kant bij het anker/fluitlicht een katrolletje aan het plafond geschroefd, dan kan ik het alleen mannen, ik hijs het ene eind dan omhoog, en kan dat andere eind in de beugel opgesloten worden, en dan het touw vastzetten.
Ook is er nog schilderwerk uitgevoerd, de stuurhut moest eens een ander kleurtje, en dat is uitproberen, donkergroen, maar dat valt tegen, het wordt een te donker kotje.
Ook heb ik nieuwe alu ramen voor de stuurhut besteld, alleen hadden we een klein probleem, de lijsten moesten brons/messing kleur en de ramen enkel glas.
Dat was op een onverklaarbare manier andersom gegaan, ramen bronskleurig, en de lijsten aluminium, dus moest ik een poosje langer wachten op het geheel van 6 raampjes.
De voor en achterkant zijn al van aluminium, wat we proberen te verven met bronskleur, zodat het geheel meer bij elkaar past.
Het is inmiddels januari, en ik heb me natuurlijk weer het een en ander op de hals gehaald, de gasolietank moet worden gedemonteerd uit het schip, en omdat het altijd een heel geworstel is, ging ik aan de verbouw.
Over bakboord net voor de kajuitingang stond een ingetimmerd kastje in de weg, maar wilde dat ook weer niet missen, dus moest daar iets gemaakt, wat demontabel zou moeten worden.
Daar de vloer ook vernieuwd moest worden voor één plaat, zodat de tank er bijna vierkant in en uit kan, was dat nog een heel gepuzzel, en zie je hier het resultaat.
Hier het verwijderde gebeuren, je kijkt tegen de bakboord kant aan, ziet er niet slecht uit, je ziet ook de gasolie ontluchting zitten, en er is al een begin gemaakt met grond betimmeren:

Afbeelding

ook de nieuwe vloer is al zichtbaar:

Afbeelding

Het wordt wel een kale boel, het verschil, bakboord, en stuurboord:

Afbeelding

Afbeelding

voort gaat het gepruts, wat vetten en isoleren:

Afbeelding

Afbeelding

en een afdekplaatje, dan staat het al weer een beetje aangekleed:

Afbeelding

Als dan het luik/vloer opengaat ziet het er zo uit met de oude tank:

Afbeelding

De week van 16 tot 22 januari was ik roostervrij dus kachel aan en timmeren met veel gepuzzel, en de 25ste was het verbouwde kastje met uitsparing aan de achterkant voor ontluchtingsslang klaar,er zal nog wel een fineer of zoiets overheen komen, maar ‘t is geen jacht.
het demontabele kastje, van achter gezien, met uitsparing voor de ontluchtingsslang:

Afbeelding

Eigenlijk was het maar een “halve”kast, hij moest omlaag open zijn, om de spulletjes onder het gangboord kwijt te kunnen, dus hier open:

Afbeelding

Zo is het dan weer compleet:

Afbeelding

Toen was het begin februari, de ramen waren ook al binnen, en moest er nog naar een alternatief voor de olietank uitgezien worden.
Er werd gedacht om de tankdeksels er af te slijpen, dus dat gedaan, en dan een nieuw middenstuk te laten maken, maar dat bleek nog duurder dan een nieuwe.
Dus na rijp beraad zochten we een nieuwe, en vonden die in een hydrofoortank van 200 liter, die de juist maten bezat om in de Vrijbuiter te plaatsen:

Afbeelding

Maar die voetensteunen moeten er wel af, hij komt hierin, na het schilderwerk:

Afbeelding

Afbeelding

Er moest nog meer aan gebeuren, een diepste punt voor evt. aftappen water, en de nodige vul en aansluit dingen, dus ervoor:

Afbeelding

keurig waterpas, dus als de tanken water en olie vol zijn, 2x 200 liter keurig iets achterover naar het laagste punt na het nodige las en fitwerk:

Afbeelding

en zo afgemonteerd en gevuld tot de nok toe vol:

Afbeelding

Poppetje gezien, vloerluik dicht!

Afbeelding

nog even het zelfgemaakte peilglas, de tank per tien liter gevuld en afgestreept, aangesloten op het diepste punt van de tank, gelijk controle op water!

Afbeelding

Er liggen ramen te wachten, maar dat kan nog even niet, er moet eerst geverfd worden, en daar is het weer dus te onbestendig voor.
Het sturen achterop met die toeters en bellen zit me ook niet lekker, te rommelig en een koker voor het bakboord raam waar je ook niet goed bij kan om schoon te maken.
Hier een foto van het rommelige koppeling en gashandel zuiltje:

Afbeelding

en tijdens het afslijpen, eerst met de kleine slijptol die zich er letterlijk op stuk brandde, en toen maar de generator gepakt want met de walstroom van 6 amp. kom je niet uit met 2000 w.
Het werd nog een heel gejutter, want je kon er natuurlijk nooit helemaal bij:

Afbeelding

de bedoeling is om de stuuras met 20 cm te verlengen, en rond die koker een console om heen bouwen, dan kan het bedieningshandel voor koppeling en gas daar tussen, met voldoende ruimte.
vandaar dat de vorige eigenaar daar twee kokers voor had gemaakt, ook komt er van lieverlee
een uitgebreider dashboard, nu kijk ik voor controle door het stuurboord achterraampje.
Even voor de nieuwe start een beginnetje,
Groet, Willem.
Afbeelding
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door VRM marine »

is die brandstof tank intern verzinkt?? :roll:
ik wil u niet verontrusten maar....
als dat zo is is dat niet zo best voor uw verstuivers , het zink gaat een reactie aan met de diesel, de zink ontleed zich weer op de hete naald van de verstuivers met vastlopen tot gevolg!! :? (uit de praktijk!) :(
Voor alles is een oplossing!
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Hallo VRM.
Voor alles is een oplossing dus ik hoop ook hiervoor, zal vast maar een set reserve verstuivers op de kop tikken, ik heb het vermoeden dat ik steeds meer moeilijkheden, in plaats van verbeteringen overhoop haal, dus beur me maar een beetje op zodat ik weer verder kan.
Grrrrrrrroet, Willem.
Afbeelding
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door dconel »

VRM marine schreef:is die brandstof tank intern verzinkt?? :roll:
ik wil u niet verontrusten maar....
als dat zo is is dat niet zo best voor uw verstuivers , het zink gaat een reactie aan met de diesel, de zink ontleed zich weer op de hete naald van de verstuivers met vastlopen tot gevolg!! :? (uit de praktijk!) :(
Je bedoeld die watertank? Want ik zie de brandstoftank nergens voorbijkomen (ik kan me vergissen natuurlijk).
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie