van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 25, 2010 5:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

schipper-willem schreef: Dan volgt een stukje historie, de trambrug van “de blauwe tram” ik heb de foto gestolen van Wim Wegman, wimwegman.worldpress.com
De doorvaarthoogte was voor de oorlog beduidend hoger als nu en als ik op de foto afga, een staandemast route:

Afbeelding

en nu de huidige:

Afbeelding
http://www.wimwegman.wordpress.com. Dat is de goeie website :mrgreen:
En ik vind niet dat ik alles beter weet, daar ben jij veel te vaak voor in die hoek geweest, maar wat die spoorbrug betreft zit je mis! :lol:
Het hele verhaal van die brug vind je hier. De foto die jij erbij zet is de brug over de Zijl in Leiden, niet die over het Oegstgeester Kanaal. Dat is altijd een trambrug geweest, en die hoge spoorbrug is een lokaalspoorlijn van de Haarlemmermeerspoorlijnen en wel, om precies te zijn, de lijn van Hoofddorp naar Leiden Heerensingel :wink:

Groeten van Tim!
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Het soms verkeerd begrijpen van een digitale sneltrein is ten alle tijden mogelijk natuurlijk dat heet dan de trein missen, dan trek ik bij deze het boetekleed aan maar snap nog niet helemaal hoe deze dwaling tot stand is gekomen.
Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De laatste loodjes van dit verhaal, fijn voor alle respons, en op naar de forumdag 2016!
Nu vast even schoonschip maken op verhalengebied, zijn er alsnog op of aanmerkingen maak het bespreekbaar ik hoop dat mijn ervaringen jullie opnieuw geprikkeld hebben om straks weer de touwtjes los te gooien, en wens jullie een genotvol vaarseizoen.

Het verhaal loopt toch al aardig ten einde de fotovoorraad slinkt, en dat is maar goed ook want er is nog werk zat aan de Vrijbuiter.
Verfwerk van 2009 begint aan de zonzijde dof en schilferig te worden dus dat word veel schuren en smeren komend voorjaar.
Inmiddels te Katwijk waar ik naast een wat kleiner zusje van de Vrijbuiter aanmeer voor even een praatje, echter er is dagelijks nog vaart dus liggen we schuin wat ongelukkig:

Afbeelding

dus ga ik terug om over stuurboord net voorbij deze brug vast te maken:

Afbeelding

Mijn nicht en haar vriend komen na het eten gezellig op visite en hebben uiteraard genoeg stof om over te praten je komt dan weer een beetje bij na een dag eenzaamheid.
Maar dit is vele malen mooier dan thuis achter de geraniums dus alle minnen en plussen door elkaar dan blijft varen toch één van de mooiste takken van sport.
24-09-2015 Om 7.50 gooi ik de trossen weer los en ga richting Leidschendam zwaai nog even naar de familie, die liggen denkelijk nog op één oor:

Afbeelding

en vaar zowaar langs de Rijndam, alleen dit is niet deze ze zou hier nooit kunnen komen:

Afbeelding

Ook dit is een grijs schip maar dan anders

Afbeelding

Afbeelding

Keuze en smaak verschillen, maar deze vind ik persoonlijk mooier:

Afbeelding

dan een wat modernere uitvoering wel een stoere naam:

Afbeelding

wat het ook weer niet haalt bij deze:

Afbeelding

Dit vond ik de allermooiste en stoerste sleper van L Smit & Co!
Zo scharrelen we naar Leidschendam met veel regenbuien en nogal wat wind morgen zou het beter worden dus blijf ik bijtijds liggen doe wat boodschappen en bak voor het diner pannenkoeken.
Het houd je van de straat en voor de andere dag als ontbijt... heerlijk veelal bak ik ze met spek en eenmaal omgedraaid nog gauw een paar plakjes kaas erop, zo maak je natuurlijk alles lekker.
De laatste aflevering komt er aan, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

25-09-2015 Om 08.00 uur in sluis Leidschendam en om 09.30 schiet ik weer een foto met een speciale bedoeling.
Het historische drijvende atelier van van Nieuwenhuizen wordt hier flink onderhanden genomen waarna het na veel omzwervingen (ze heet ook de Zwerver) naar haar museale rustplaats zal gaan medio maart de Museumhaven te Rotterdam.
Onder bezielende leiding van Ciska de Ruiter van de museumwerf te Vreeswijk is het schip dan toch zij het niet tot ieders tevredenheid behouden voor het nageslacht, hulde aan diverse particulieren en instanties.
Een gedeelte, het achterschip is hier te zien de rest gaat schuil achter de Albatros:

Afbeelding

Als de volgende foto zich aandient zijn we al een heel eind verder op dreef iets met verbinding alias connection ooit tussen Velsen-IJmuiden en Amsterdam wat hier werkeloos te Slikkerveer ligt:

Afbeelding

Ook nog een mooie Groninger coaster domineert het volgende kiekje en toch ook op deze laatste vaardag mooi rustig weer:

Afbeelding

Inmiddels weer vast op ons stekkie veilig in de thuis(kanaal)haven met een virtueel vierluikje van achter naar voor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan zit het verhaal er weer op, begonnen op de urenteller op 08-09-2015 2949 uur en geëindigd op 3014 uur dus 65 uur met een olieverbruik van 170 liter
Hopelijk heb ik jullie een beetje door de winter heen gesleurd, er zijn dit jaar veel kabels die mij dreigen vast te houden aan het steiger, toch hoop ik nog wat te kunnen varen want dat is toch veel fijner dan je denkt!
Groeten, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Nog even dit.........

Vaar verlangens

Haar trekt de wal, hem trekt het water,
Hij wil er uit, op avontuur.
Zij zegt; misschien komt dat wel later,
en tempert zo zijn varensvuur.
Hij gaat naar boord, en heeft zijn dromen,
van verre reizen met zijn schuit.
En nieuwe verten die gaan komen,
komen zijn dromen echt nog uit?

Zomaar, dus deze droom heb ik vast te pakken!
Afbeelding
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 25, 2010 5:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

schipper-willem schreef:Het soms verkeerd begrijpen van een digitale sneltrein is ten alle tijden mogelijk natuurlijk dat heet dan de trein missen, dan trek ik bij deze het boetekleed aan maar snap nog niet helemaal hoe deze dwaling tot stand is gekomen.
Groet, Willem.
We hebben in elk geval zaterdag alle tijd daarover te discussiëren ;)

Groeten van Tim!
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door stevedem »

schipper-willem schreef: Hopelijk heb ik jullie een beetje door de winter heen gesleurd, er zijn dit jaar veel kabels die mij dreigen vast te houden aan het steiger, toch hoop ik nog wat te kunnen varen want dat is toch veel fijner dan je denkt!
Groeten, Willem.
Dat doorheen sleuren heb je zeker gedaan,
ik heb genoten van je verhalen en je mooie kiekjes !!

Hopelijk mag je in 2016 toch nog flink wat uurtjes op de teller erbij zetten, om dit in de winter weer met ons te kunnen delen.

Tot zaterdag !
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door johan »

schitterend reisverslag met hele mooie foto's!!!
Ik waande me soms ook écht op het water!

geniet van een mooi vaarseizoen in 2016 en laat ons volgende winter terug meegenieten aub

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
john keemink
Berichten: 50
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 8:17 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door john keemink »

hallo schipper willem
dat gene wat je op je roer had gelast waar dient dat voor is dat voor een betere koers vast heid of heb het te maken met de brandstof
zou dat ook bij mijn doerak 850 kunnen mvg john
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

John,
Die kwart pijp aan weerskanten van het roer geeft meer rendement daar het schroefwater effectiever wordt weggestuwd en het stuureffect meer rendement geeft zodat je sneller kan corrigeren dmv het schroefwater.
En omdat je de stuwdruk verlengt verhoog je in bepaalde gevallen je snelheid in mijn situatie circa 1 km!
Wel moet het spul iets boven de schroeftunnel zitten anders geeft het weer weerstand als je schroefwater er tegenaan en overheen komt al met al wel een gok ook naar achteren iets naar beneden zodat het water iets naar onderen gedrukt wordt.
groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De reis van 2016 staat op 17 mei het vertrouwde ritje naar Acquoy waar ik ‘s avonds weer meedein op het ritme van de zang en nog wat na geniet aan de bar.
Donderdag om 09.15 u gaan varen naar Vianen waar we aan boord repeteren voor de toneelroute die 11 september dit jaar zal plaatsvinden.
Het is voor mijn medespelers een hele ervaring om op zo’n bootje te komen wel heel leuke reacties en na veel oefenen spreek ik later met Tim onze zoon af dat we morgen scheep gaan richting Drenthe.
Na nog wat provianderen liggen we op 20-05 om 10.30 u in de sluis van Vianen de bedoeling was eigenlijk om “boven”langs te gaan maar er liep toch nog een pittig stroompje een kilometer of 5 zodat we besloten via de Koninginnesluis Zuidersluis Noordersluis en door Utrecht waar het echt centimeterwerk was bij het passeren van de werkschepen die de kaden restaureerden.
De eerste foto van een nog net niet operationeel station Utrecht vaartse rijn:

Afbeelding

Daar doen we het maar even mee tot oud Zuilen waar we een stop hebben voor het vernieuwen van het voetgangers gedeelte van de brug:

Afbeelding

Eigenlijk wilden we dit al eerder bevaren stuk water een keer overslaan maar dat kan helas niet dus gaan we zo mogelijk met beroepsmatig urenwerk door, Loenen:

Afbeelding

Juist voorbij Uitermeer steken we de Vrijbuiter met de kop de wal in in een box en maken een warme hap lezen nog een spannend boek en gaan te ruste:

Afbeelding


Afbeelding


21-05 Om 07.00 u ben ik uit de veren eten en na inspectie van motor en smeerbare punten vaar ik vast weer richting Weesp
Ook de zeil armada is hier neergestreken:

Afbeelding

Dan volgt de zeesluis van Muiden Tim ging vast op een krant uit vandaar dat er een foto is van de invaart:

Afbeelding

Natuurlijk moest er een foto geschoten worden van Bea haar trots waar nogal wat ophef over is die paar centen gun ik ze van harte, ik heb de tijd gekregen om het scheepje zelf te onderhouden en beschouw dit als een grote rijkdom helemaal je eigen inbreng en fantasie!
Had helaas niet de tijd om de vlag-groet te brengen maar ik denk dat niemand dat had opgemerkt of via de beveiligingscamera misschien, uiteraard het schip met de driekleur:

Afbeelding

Voor zover dan het begin, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op do nov 24, 2016 10:11 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Uitvarend in de geul van Muiden zien we voor ons Pampus gelukkig hebben we geen kameel nodig om over het zand heen te komen:

Afbeelding

Geniet nog even van voor dit eerste stuk spaarzame foto’s want het echte werk begint pas ergens voorbij Meppel Tim kon het natuurlijk niet laten om zijn werk thuis te laten en gauw nog even een shot voor de boeg te schieten:

Afbeelding

Het journaal is kort maar krachtig erger je alstublieft niet ook wij wilden dit stuk immers overslaan
dus om 09.10 u buiten Muiden via de Randmeren naar Schokkerhaven aankomst 18.30 uur.
22-05 Havengeld nog nooit zoveel betaald 20 euro wel weer gratis douchen dus dat dan maar uitgebreid gedaan om 10.45 u vertrokken in de regen naar Meppel waar we 16.00 meerden.
Nog een plaatje even voor de Beukerschutsluis inclusief vingerafdruk:

Afbeelding

We wandelen nog wat en gaan aan het bakken waar we uiteraard ook nog wat bij drinken een Texels springtij biertje, nou ja springtij in Meppel'
Het mocht van Photbucket niet weergegeven worden maar met deze combinatie:

Afbeelding

Maandag 23-05 naar de olieboer gevaren 100 liter olie geladen een fles gas vaarkaart Groningen/Drenthe almanak en een nieuwe ruitenwisser motor de Koreaanse waren ter ziele.
Zo raak je aardig door je zakgeld heen natuurlijk en zijn dan ook maar snel richting Hoogeveense vaart gevaren druilerig weer en spheervolle plaatjes van een vervlogen tijd

Afbeelding

Afbeelding

11.15 uur zijn we in deze sluis, herstel 14.15 maar ja, voor het eerst!

Afbeelding

Hier stopt het weer even tot de volgende,Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op ma nov 28, 2016 11:21 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tim76
Berichten: 48
Lid geworden op: di mei 25, 2010 5:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Tim76 »

Photobucket moet niet mekkeren:

Afbeelding

Zo. Opgelost :mrgreen:

Overigens moet je in Muiden geen professioneel commentaar leveren op het sluiswachterswerk. Ach, hij zal wel met z'n verkeerde been uit bed gestapt zijn. Misschien geen verlof kunnen krijgen op zaterdag en zodoende toch moeten werken: daar kun je knap de balen van hebben, weet ik uit ervaring :wink:

Groeten van Tim
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door popeye »

schipper-willem schreef: Afbeelding
Aan de realisatie van dat restaurant waar je voor ligt, heb ik in een ver verleden (1971?) nog een beetje mogen meehelpen Willem. Dat was een koetshuis en hoorde volgens mij bij het kasteel. Ik woonde toen in Balkbrug, werkte bij een bouwbedrijf in Dedemsvaart en wilde voor die klus daar toen niet in de kost. Vandaar dat ik daar incidenteel gewerkt heb. Altijd bij de hoerenboten :shock: van de rondweg af, en dan langs de Vecht naar Oud Zuilen.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De verwachting zal nu wel zijn alom verbazing dat ik dit nieuwe kanaal met de oude naam Hoogeveense vaart nog nooit bevaren heb dus ook de verticale touwen nog niet beleefd.
Waar zou dat nou weer voor dienen, is dat vast een voorloper op de Franse variant van schutten met het trekken of duwen aan een stang, tot we er achter kwamen dat het een wel heel handig hulpmiddel is als alternatieve glijbolders:

Afbeelding

De Ossesluis kwam om 13.00 in zicht en vijf kwartier later lagen we in de Brugsluis.
Het begint toch weer interessant te worden de verlengde Hoogeveense vaart is gelukkig nog in redelijk oude staat gebleven zodat ik me met de Vrijbuiter weer een wat groter schip waan.
Om 15.30 liggen we in deze sluis:

Afbeelding

Afbeelding

We varen nog een stukje en meren af door de brug in Geesbrug de brugwachtster wijst ons reglementair een ligplaats aan waar we gelijk wat water innemen.
Het tempo van Drenthe is niet berekend op ex beroepsvaarders dus passen wij heel soepel onze indeling aan.
We doen ons deze keer tegoed aan het wokken met noedels en gaan op verkenning uit, via de hedendaagse technologie lopen we al zoekend naar een vervlogen kanaal van van Zwinderen.
Met de toch wel stramme benen liepen Tim en ik naar een gegraven kanaal waar we van dachten dat nu het van Zwinderenkanaal was naar Coevorden wat gegraven is in 1934-35 en in 1981 voor de scheepvaart is gesloten.
We dachten er snel te zijn en gingen al gauw rechts af even buiten Geesbrug maar de sluis kwam maar niet in zicht op het verkeerde been zo gezegd wel het Zwinderse kanaal maar niet het kanaal Zwinderen-Coevorden.
Terug naar de Hoogeveense vaart en rechts af nog een stief kwartiertje verder kwamen we aan de Johannes Postbrug:

Afbeelding

Het was toch nog een heel eindje lopen naar de ophaalbrug met sluis:

Afbeelding

De rest van de sluis zie je in het volgende stukje.
Afbeelding
Plaats reactie